Jari skrev:
En sak till:
Tärnström, du har hotat med att biltillverkarna ska lämna sporten i tio år med år för år har de bara stärkt sina aktier. När kommer dina förutspådda ändringar och avhopp?
Razor, tycker du ditt svar var särskilt uttömmande?
Historiskt sett har biltillverkarna hoppat in i F1 för att några år senare hoppa av. Så var det med Porsche, Honda, Renault när de tävlade med fabriksstall, så var det med Renault, Honda, Porsche, Yamaha, Peugeot, Ford, Jaguar etc. I dagens F1 kanske det känns som om stallen har varit med för evigt men i många fall börjar det närma sig utvärderingar och ingen kan garantera att biltillverkarna är med i all evighet. Sådana garantier kan man förvisso inte få med de oberoende stallen heller, men med en minskad kostnadskostym, är sannolikheten större att nya team tillkommer, än om inget görs, eftersom instegskostnaderna är så stora att inga stall är aktuella att hoppa på.
F1 har alltid blomstrat när tillgången på motorer har varit god. Så var det under 70-talet med Cosworth, och så var det även i slutet på 80-talet och början av 90-talet då turbon gjordes ineffektiv med hjälp av reglementet - Cosworth sålde motorer som aldrig förr.
Nyckeln till en dynamisk marknad är tillgången på motorer.