Enhetsmotorer blir verklighet

Kungaklassen av motorsport...
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Razor skrev:
Gösta skrev:Blir det enhetsmotorer så lär även Renault, Honda, Ferrari, samt BMW lämna in.
Ja, och förhoppningsvis kommer stall som BCN, DAMS, Carlin och ART i deras ställe och F1 blir återigen en serie för racingentusiaster.
Återuppstår möjligen. Men F1 lär dö i mellan det biltillverkarna hoppar av och innan "entusiasterna" har mobiliserat.

Och med dö menar jag att intresset kommer sjunka.
Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:
Razor skrev: Ja, och förhoppningsvis kommer stall som BCN, DAMS, Carlin och ART i deras ställe och F1 blir återigen en serie för racingentusiaster.
Du är lite nostalgiker, och vill tillbax till tiden då det var rena racingstall, fair enough.
Jag hoppas å andra sidan att vi slipper williams, mclaren osv, så att vi får in bilbyggare som sysslar med racing.
Nu hänger jag inte med längre, är inte Williams bilbyggare?
Inte förvånad alls. Det var länge sedan du "hängde med". Williams bygger inte bilar för kommersiellt bruk. Vilket Toyota, Honda, Renault, BMW och även Ferrari (för välbärgade kunder) i viss mån anses göra. Williams bygger på sin höjd 5-10 chassin och modifierar ca 10-20 motorer. Om du anser dem vara bilbyggare så kan jag leva med det. Men jag tror inte gemene man anser dem vara en bilbyggare som de övriga jag nämnde.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:Det där var verkligen ett begåvat inlägg. Jag är imponerad.
Begåvat eller inte, men dock sant. Nu senast på Monza så var det Porsche cup innan F1. Det satt säkert 30 pers på läktaren jag satt på och kollade in den serien. (jag lämnade läktaren när de borjade, hann inte ut föränn 2 varv hunnit gå för alla andra ville också lämna läktaren samtidigt) De var lika många i publiken som det var bilar på bana. Hade det inte varit F1 den dagen så tror jag inte att många betalar för att se sådan bonnaracing.

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Det blir ju totalt ointressant att följa F1 om det blir en typ hottad GP2 serie.

Inte en chans att jag skulle plöja ner tusentals kronor på att åka och se ett sånt spektakel.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vad har Supercuppen med F1 att göra, förutom det faktum att det är en supportklass till F1?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Pepparkvarnen skrev:Det blir ju totalt ointressant att följa F1 om det blir en typ hottad GP2 serie.

Inte en chans att jag skulle plöja ner tusentals kronor på att åka och se ett sånt spektakel.
Håller helt med dig (för en gångs skull :wink: )
Inte en chans att jag betalar för att se på ett sådant spektakel.

Det finns redan sådan dynga som väldigt få tittar på varför skapa en till?

Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:......supportklass till F1?
Jag är lite osäker på vad som avses med "supportklass"?

Jag tolkar det som att det är en biltävling som ingen hade tittat på om det inte efterföljdes av en så kallad huvudattraktion? De passar på att visa upp sig när det redan finns en massa människor på plats. Lite som ett förband inom musikbranchen, de skall skapa den "rätta stämningen"? För det finns väl knappast någon som betalar för att se på GP2?

Fredrik i Trollhättan

Razor skrev:Vad har Supercuppen med F1 att göra, förutom det faktum att det är en supportklass till F1?
Han kanske menar att det är många som åker snålsjuts på F1 och utan F1 publiken minskar även åskådarantalet på de klasser som är just supportklasser. Sen kan man ju fundera varför intresset är så lågt för de lägre klasserna...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Hur FIA än gör kommer man att stå med ändan bak. Det kommer att bli svårt att göra förändringar som inte kommer att kosta på ena eller andra sättet. Det är priset man får betala för att man inte agerade i tid, vilket i sint tur inte enbart FIA kan lastas för. Biltillverkarna har drivit på den här utvecklingen och velat spela Allan med GPMA. Dock tror jag inte att Mosley och Bernie har gått ut med kraven om enhetsmotorer om de inte hade rakat marknaden ordentligt innan. De har fått signaler på att det finns stall som är beredda att kliva in om förutsättningarna ändras.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta

Inlägg av Gösta »

Fredrik i Trollhättan skrev: Sen kan man ju fundera varför intresset är så lågt för de lägre klasserna...
Inte en aning, men jag tror för att det är skitracing. Ointressant när alla bilar ser lika dana ut, har lika dana motorer, lika dana chassin, osv. Jag gillar Ishockey, men inte fan går jag och ser en match i div 4 södra svealand. De har sin egen publik.Sambos, föräldrar, tränaren, vaktmästaren och matterialförvaltaren. :D

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Razor skrev:
Gösta skrev:Blir det enhetsmotorer så lär även Renault, Honda, Ferrari, samt BMW lämna in.
Ja, och förhoppningsvis kommer stall som BCN, DAMS, Carlin och ART i deras ställe och F1 blir återigen en serie för racingentusiaster .
Varför är inte bilföretagen racingentusiaster?
Vad skiljer ett bilföretag i F1 mot tex Williams?
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

olag skrev:
Razor skrev:
Ja, och förhoppningsvis kommer stall som BCN, DAMS, Carlin och ART i deras ställe och F1 blir återigen en serie för racingentusiaster .
Har du försökt köpa en ny personbil av Williams?

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

JTarnstrom skrev:
olag skrev:
Razor skrev: Ja, och förhoppningsvis kommer stall som BCN, DAMS, Carlin och ART i deras ställe och F1 blir återigen en serie för racingentusiaster .
Har du försökt köpa en ny personbil av Williams?
:quest: Men jag har inte tagit lån hos deras sponsor iheller!
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pepparkvarnen skrev:Det blir ju totalt ointressant att följa F1 om det blir en typ hottad GP2 serie.
Vem har sagt att det ska bli en "hottad GP2-serie"?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:
En supportklass är en mindre klass (t ex Supercupen eller GP2) som körs i samband med en huvudattraktion som F1,
Jag tolkar det som att det är en biltävling som ingen hade tittat på om det inte efterföljdes av en så kallad huvudattraktion? De passar på att visa upp sig när det redan finns en massa människor på plats. Lite som ett förband inom musikbranchen, de skall skapa den "rätta stämningen"? För det finns väl knappast någon som betalar för att se på GP2?
Du utgår som vanligt från att alla andra har samma preferenser inom racingen som du men så är inte fallet.

Jag har vid några tillfällen fått ut mer av förbandet än av huvudartisten och det finns de som t o m går på en konsert bara för att se förbandet.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Fredrik i Trollhättan skrev:Sen kan man ju fundera varför intresset är så lågt för de lägre klasserna...
Hur vet du att intresset är så lågt för de lägre klasserna?
Vad du nu menar med "så lågt"? Vad är "så lågt"?

Det är ju i o f s ganska naturligt att intresset för en lägre serie är mindre än för den högsta divisionen, så är det ju i de flesta idrotter, men det betyder ju inte att ingen vill se t ex F3 eller GP2.

Äntligen!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Razor skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Sen kan man ju fundera varför intresset är så lågt för de lägre klasserna...
Hur vet du att intresset är så lågt för de lägre klasserna?

Det är ju i o f s ganska naturligt att intresset för en lägre serie är mindre än för den högsta divisionen, så är det ju i de flesta idrotter, men det betyder ju inte att ingen vill se t ex F3 eller GP2.
Hur är det med publiksiffrorna för F3, GP2 och porschebilarna när de kör utan F1 som dragplåster?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Razor skrev:
Med enhetsmotorer, enhetschassin och allt annat som Max Mosley kommer att hitta på i framtiden så kan jag säga att en hottad GP2 serie är exakt vad F1 kommer att bli.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:
Razor skrev:
Med enhetsmotorer, enhetschassin och allt annat som Max Mosley kommer att hitta på i framtiden så kan jag säga att en hottad GP2 serie är exakt vad F1 kommer att bli.
Min förhoppning är att enhetsmotorerna kommer att möjliggöra ett stopp för enhetschassin. Betänk att enhetschassina inte är något som FIA vill genomföra - det är de mindre stallen som driver på den utvecklingen eftersom de inte har råd att bygga eget. Tror inte att det finns någon som vill se F1 förvandlas till GP2

Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Gösta skrev:
En supportklass är en mindre klass (t ex Supercupen eller GP2) som körs i samband med en huvudattraktion som F1,
Du utgår som vanligt från att alla andra har samma preferenser inom racingen som du men så är inte fallet.

Jag har vid några tillfällen fått ut mer av förbandet än av huvudartisten och det finns de som t o m går på en konsert bara för att se förbandet.
Inte alla Tärnan,men flertalet. Kolla på stcc, mycket glest med publik, svindyr varmkorv, dyr parkering, trist och tråkig racing osv.ö Jag ser dem som supportklass till de eminenta mc tävlingarna. :D

Jodå, jag har sett ett och annat bra förband men aldrig bra supportracing till F1. :D

Man kanske skall gå och se på GP2 på tex Monza om något år. Det lär ju enligt dig köras ett GP1 efter det. :D

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Nu hotar Ferrari att lämna F1 pga. enhetsmotorerna.
http://www.gazzetta.it/Motori/Formula1/ ... nico.shtml
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

En sak fattar jag inte:
Hur kan man oroa sig för att det är få stall och i samma andetag önska att hälften av fältet försvann?
Ska vi bara ha "garagepulade" Britney Spears-stall, där alla kan köpa sin egen Britney och leka racingstallboss, eller ska det vara världens skarpaste hjärnor i framkant av vetenskaplig utveckling som motiverar F1 i framtiden?
Spjutspetsteknologi kostar pengar. Tyvärr, men det finns inga genvägar.
Vill ni ha enhetsklasser, köpemotorer och chassin så finns det hundra serier under F1 där det redan finns.
Tyvärr verkar inte intresset från den stora allmänheten ha nått era höjder ännu.
En sak till:
Tärnström, du har hotat med att biltillverkarna ska lämna sporten i tio år men år för år har de bara stärkt sina aktier. När kommer dina förutspådda ändringar och avhopp?
Razor, tycker du ditt svar var särskilt uttömmande?
Senast redigerad av Jari den mån okt 27, 2008 20:19, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

JAAAAAAAAAA! Nu börjar det hända grejer.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev: Jodå, jag har sett ett och annat bra förband men aldrig bra supportracing till F1. :D
Nej, det är ju inte så jävla konstigt för du tittar ju inte.
Man kanske skall gå och se på GP2 på tex Monza om något år. Det lär ju enligt dig köras ett GP1 efter det. :D
Men för helvete, sluta tillskriva mig åsikter som jag inte har eller uttalanden som jag aldrig har gjort.

Det är faktiskt mest synd om dig om du inte inser att det faktiskt kan vara bra racing även om det inte står F1 på logotypen bakom prispallen och Ferrari inte är med. Du missar en hel del bra racing men den inställningen.

Det är än mer trist att det inte går att föra en något sånär seriös diskussion med dig.
Sorgligt men sant.

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev: En sak till:
Tärnström, du har hotat med att biltillverkarna ska lämna sporten i tio år med år för år har de bara stärkt sina aktier. När kommer dina förutspådda ändringar och avhopp?
Historiskt sett har biltillverkarna hoppat in i F1 för att några år senare hoppa av. Så var det med Porsche, Honda, Renault när de tävlade med fabriksstall, så var det med Renault, Honda, Porsche, Yamaha, Peugeot, Ford, Jaguar etc. I dagens F1 kanske det känns som om stallen har varit med för evigt men i många fall börjar det närma sig utvärderingar och ingen kan garantera att biltillverkarna är med i all evighet. Sådana garantier kan man förvisso inte få med de oberoende stallen heller, men med en minskad kostnadskostym, är sannolikheten större att nya team tillkommer, än om inget görs, eftersom instegskostnaderna är så stora att inga stall är aktuella att hoppa på.

F1 har alltid blomstrat när tillgången på motorer har varit god. Så var det under 70-talet med Cosworth, och så var det även i slutet på 80-talet och början av 90-talet då turbon gjordes ineffektiv med hjälp av reglementet - Cosworth sålde motorer som aldrig förr.

Nyckeln till en dynamisk marknad är tillgången på motorer.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Gösta skrev: Jodå, jag har sett ett och annat bra förband men aldrig bra supportracing till F1. :D
Men för helvete, sluta tillskriva mig åsikter som jag inte har eller uttalanden som jag aldrig har gjort.

Det är faktiskt mest synd om dig om du inte inser att det faktiskt kan vara bra racing även om det inte står F1 på logotypen bakom prispallen och Ferrari inte är med. Du missar en hel del bra racing men den inställningen.

Det är än mer trist att det inte går att föra en något sånär seriös diskussion med dig.
Sorgligt men sant.
Synd med så mycket aversioner och defensivt tänkande. På Tuvängen och Järfälla motorbana körs flera enhetsklassrace varje sommar, men inte har jag sett er stå där och huttra om det pissregnat eller blåst lite.
Bra rejs är det ändå, men inte bra nog åt en miljonpublik världen runt.
Fredrik i Trollhättan

Razor skrev:Hur vet du att intresset är så lågt för de lägre klasserna?

Det var en retorisk fråga.
Intresset är lägre än för F1 och det beror inte på att den har en etta i namnet. GP2 bilar som kör 8 sekunder fortare på varvet är inte roligare att se på än dagens.
Jag tror att intresset kommer minska så mycket för F1 om man går över till enhetsracing att det blir svårt att se vilket evenemang som är supportrace till vad....
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Synd med så mycket aversioner och defensivt tänkande. På Tuvängen och Järfälla motorbana körs flera enhetsklassrace varje sommar, men inte har jag sett er stå där och huttra om det pissregnat eller blåst lite.
Jaha, och?

Jag har fullt upp med en annan enhetsklass under racingsäsongen så jag har inte tid att stå på vare sig Tuvängen eller Järfälla.
Där är jag bara när jag kör själv och det blir dessvärre inte så ofta som jag vill.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev: En sak till:
Tärnström, du har hotat med att biltillverkarna ska lämna sporten i tio år med år för år har de bara stärkt sina aktier. När kommer dina förutspådda ändringar och avhopp?
Historiskt sett har biltillverkarna hoppat in i F1 för att några år senare hoppa av. Så var det med Porsche, Honda, Renault när de tävlade med fabriksstall, så var det med Renault, Honda, Porsche, Yamaha, Peugeot, Ford, Jaguar etc. I dagens F1 kanske det känns som om stallen har varit med för evigt men i många fall börjar det närma sig utvärderingar och ingen kan garantera att biltillverkarna är med i all evighet. Sådana garantier kan man förvisso inte få med de oberoende stallen heller, men med en minskad kostnadskostym, är sannolikheten större att nya team tillkommer, än om inget görs, eftersom instegskostnaderna är så stora att inga stall är aktuella att hoppa på.

F1 har alltid blomstrat när tillgången på motorer har varit god. Så var det under 70-talet med Cosworth, och så var det även i slutet på 80-talet och början av 90-talet då turbon gjordes ineffektiv med hjälp av reglementet - Cosworth sålde motorer som aldrig förr.

Nyckeln till en dynamisk marknad är tillgången på motorer.
Det enda lyckade historiskt du nämner är Cosworth och de gjorde det med Fords pengar, så du talar egentligen emot dig själv här.
Det som gör det möjligt för det nuvarande kapitalet att delta är inte tillgången på motorer utan att de får göra sina egna och tävla med dem på sina villkor.
Det som gör det möjligt är enbart stabila och konsekventa regler.
För en biltillverkare som går bra är F1 fortfarande peanutpengar så var glad att de är med för det är få som kan få ut lika mycket från bra racing som de som faktiskt sen skall sälja dessa varumärken.
Vilka andra varumärken ser du i horisonten som skulle gynnas av att delta i F1?
Nokia t.ex tyckte inte att det gav dem vad de ville ha. Annan teknologi direkt anknuten till bilindustri eller högteknologi på t.ex styr och regler kanske skulle kunna vara med, men på den fronten finns det för många och små spelare så de kan på sin höjd vara med på ett hörn.
Fredrik i Trollhättan

Pepparkvarnen skrev:Nu hotar Ferrari att lämna F1 pga. enhetsmotorerna.
http://www.gazzetta.it/Motori/Formula1/ ... nico.shtml
Ja just det. F1 utan Ferrari....
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Synd med så mycket aversioner och defensivt tänkande. På Tuvängen och Järfälla motorbana körs flera enhetsklassrace varje sommar, men inte har jag sett er stå där och huttra om det pissregnat eller blåst lite.
Jaha, och?

Jag har fullt upp med en annan enhetsklass under racingsäsongen så jag har inte tid att stå på vare sig Tuvängen eller Järfälla.
Där är jag bara när jag kör själv och det blir dessvärre inte så ofta som jag vill.
Det enda enhetliga i 5papp är väl priset?
Vill ni ha F1 med samma enhetsideal?
Fredrik i Trollhättan

JTarnstrom skrev:men med en minskad kostnadskostym, är sannolikheten större att nya team tillkommer, än om inget görs, eftersom instegskostnaderna är så stora att inga stall är aktuella att hoppa på.
Det gäller bara att inte intäkterna också sjunker. Då blir det ett nollsummespel.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:e]
Det enda lyckade historiskt du nämner är Cosworth och de gjorde det med Fords pengar, så du talar egentligen emot dig själv här.
Vänta nu, det var ju precis det jag sade, Cosworth var det lyckade exemplet. Att pengarna kommer från Ford ä ju irrelevant i sammanhanget - det fanns massor av stall som gärna körde med en Ford i skuffen.

Trots att F1 är så populärt så står inga nya biltillverkare i kö för att vara med. Frågan är varför. Det finns inte ens någon som vill köpa Toro Rosso. F1 har de biltillverkare de har och de blir inte fler, möjligen färre. Vad värre är, de konkurrerar ut de sista oberoende stallen utan att det kommer att tillkomma nya stall.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
JTarnstrom skrev:men med en minskad kostnadskostym, är sannolikheten större att nya team tillkommer, än om inget görs, eftersom instegskostnaderna är så stora att inga stall är aktuella att hoppa på.
Det gäller bara att inte intäkterna också sjunker. Då blir det ett nollsummespel.
Intäkterna räcker ju inte till för de små stallen.

Fredrik i Trollhättan

JTarnstrom skrev:
Intäkterna räcker ju inte till för de små stallen.
...och sjunker intäkterna i takt med utgifterna så blir det ju inte bättre.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev: Det enda enhetliga i 5papp är väl priset?
Vem har pratat om 5papp?

Äntligen!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Razor skrev:
Vem har pratat om 5papp?
Eftersom du inte skrev vilken serie det gällde så måste han ju gissa sig fram.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Fredrik i Trollhättan skrev:Det var en retorisk fråga.
Intresset är lägre än för F1 och det beror inte på att den har en etta i namnet. GP2 bilar som kör 8 sekunder fortare på varvet är inte roligare att se på än dagens.
Jag tror att intresset kommer minska så mycket för F1 om man går över till enhetsracing att det blir svårt att se vilket evenemang som är supportrace till vad....
Vem har pratat om att F1 ska bli enhetsracing? Inte jag i alla fall.
Samma sak som jag sa till Gösta gäller för dig, sluta tillskriva mig åsikter som jag inte har.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pepparkvarnen skrev:
Razor skrev:
Vem har pratat om 5papp?
Ja, då är det ju naturligt att välja en serie som är allt annat än just en enhetsserie, vilket jag uttryckligen sa att det gällde.

Äntligen!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Razor skrev:
Pepparkvarnen skrev:
Razor skrev: Vem har pratat om 5papp?
Ja, då är det ju naturligt att välja en serie som är allt annat än just en enhetsserie, vilket jag uttryckligen sa att det gällde.
Ok, låter spännande.
Är det en hemlig serie som bara du känner till?
Fredrik i Trollhättan

Razor skrev:
Samma sak som jag sa till Gösta gäller för dig, sluta tillskriva mig åsikter som jag inte har.
Äh. Jag blandade ihop er. Ursäkta. Det är ju Tärnström som har åsikten att enhetsracing är bra för sporten. Vad bra att även du håller med oss om att förmodligen inte är fallet.

Frågan till dig är varför du tror intresset är så mycket lägre för GP2 jämfört med F1? Det har du väl kanske en åsikt om?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nu när Ferrari hotar med att hoppa av undrar jag om inte allt detta är iscensatt av Max och Bernie för att biltillverkarna SKA starta en egen serie. Då kan Bernie och Max börja om på ny kula. Biltillverkarna kommer ingenstans om inte FIA sanktionerar deras serie och de kommersiella rättigheterna kan än en gång säljas till Bernie. CVC lämnas i sticket, liksom Viasat Sport.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Razor skrev:
Äh. Jag blandade ihop er. Ursäkta. Det är ju Tärnström som har åsikten att enhetsracing är bra för sporten. Vad bra att även du håller med oss om att förmodligen inte är fallet.

Frågan till dig är varför du tror intresset är så mycket lägre för GP2 jämfört med F1? Det har du väl kanske en åsikt om?
Nejdå, jag tror bara att enhetsmotorer kommer att leda till en större diversifiering än om inget görs.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

JTarnstrom skrev:Nu när Ferrari hotar med att hoppa av undrar jag om inte allt detta är iscensatt av Max och Bernie för att biltillverkarna SKA starta en egen serie. Då kan Bernie och Max börja om på ny kula. Biltillverkarna kommer ingenstans om inte FIA sanktionerar deras serie och de kommersiella rättigheterna kan än en gång säljas till Bernie. CVC lämnas i sticket, liksom Viasat Sport.
Varför skulle de inte komma nånstans om inte FIA sanktionerar deras serie?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:Nu när Ferrari hotar med att hoppa av undrar jag om inte allt detta är iscensatt av Max och Bernie för att biltillverkarna SKA starta en egen serie. Då kan Bernie och Max börja om på ny kula. Biltillverkarna kommer ingenstans om inte FIA sanktionerar deras serie och de kommersiella rättigheterna kan än en gång säljas till Bernie. CVC lämnas i sticket, liksom Viasat Sport.
FIA kontrollerar alla banor genom medlemmarna i sitt förbund. Jämför med Sverige, om du vill arrangera en biltävling behövs det tillstånd från SBF (det finns undantag, som just 5papp, men då befinner vi oss på en annan nivå).

Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:

Sorgligt men sant.
Lite risigt humör idag? :D

Du är jätteseriös så det räcker åt båda. :roll:

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pepparkvarnen skrev:
Razor skrev:
Pepparkvarnen skrev:Eftersom du inte skrev vilken serie det gällde så måste han ju gissa sig fram.
Ok, låter spännande.
Är det en hemlig serie som bara du känner till?
Givetvis.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Fredrik i Trollhättan skrev:Frågan till dig är varför du tror intresset är så mycket lägre för GP2 jämfört med F1? Det har du väl kanske en åsikt om?
Jag har ingen aning om hur mycket lägre intresse det är för GP2 jämfört med F1 så jag har inget att tro något om men i stort så är det ju naturligt att det är lägre intresse för lägre serier. Det är likadant inom fotboll, ishockey, bandy, o s v...

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

JAAAA, där har vi nyckeln till den kris som F1 befinner sig i!!

Vad tror du Täörnan, max tex 5.000.000 SEK / säsong i F1 (plus resor och traktamente). Då får vi massor med kvalitetsstall. Ingen behöver riskera konkurs och publiken kommer strömma till. Ännu bättre, stallen ger alla pengarna till Max och ber om en slant när de behöver. Han håller lite koll på slantarna så de inte spenderar för mycket. :D

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:
FIA kontrollerar alla banor genom medlemmarna i sitt förbund. Jämför med Sverige, om du vill arrangera en biltävling behövs det tillstånd från SBF (det finns undantag, som just 5papp, men då befinner vi oss på en annan nivå).
Det där är nog inget oöverstigligt hinder. Några av förbunden hotade väl till och med att hoppa av redan efter Max Mosleys s/m-orgie, och i nordamerika skiter de väl totalt i FIA.