Frankrikes GP inställt

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Frankrikes GP inställt

Inlägg av JTarnstrom »

På grund av anledningar som är relaterade till den aktuella finanskrisen meddelar arrangörerna av Frankrikes GP att tävlingen är inställd 2009.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Då får man hoppas att Canadas GP är med på schemat igen så de får ihop "full säsong"... om dessa uppgifter stämmer.
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Artikel? var läser man om det?
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Ojoj. Finanskrisen börjar svida på allvar även inom F1. Då är det väl tyvärr bara en tidsfråga innan Williams går i graven. :cry:
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
-AndersF1
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Vilken anledning var det att Canada blev struken? var det också av ekonomiska eller bristande intresse?
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

platt skrev:Vilken anledning var det att Canada blev struken? var det också av ekonomiska eller bristande intresse?
För höga fraktkostnader är något jag hört.
-AndersF1
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det var som fan... nu är krisen verkligen här!
Bild
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

menthol skrev:
platt skrev:Vilken anledning var det att Canada blev struken? var det också av ekonomiska eller bristande intresse?
Jaha, Så det är dyrare att flyga till vänster än till höger :D
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

platt skrev:
menthol skrev:
Jaha, Så det är dyrare att flyga till vänster än till höger :D
Uppenbarligen. Ett alternativ är ju att förlägga Brasiliens GP och Kanadas GP efter varandra, så vore problemet mer eller mindre löst. Interlagos är ändå ingen bra säsongsavslutning. Något annat man kunde göra är ju att frakta allt med en bananbåt. :wink:
-AndersF1
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Kanske passar Bernie på och tar bort de lopp han inte vill ha kvar? Både Kanada och Frankrike har haft problematiska förhandlingar med honom. Jag tror allt om den mannen...
Bild
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

menthol skrev:
The Canadian GP was dropped from the 2009 calendar earlier this week because of what are claimed to be commercial differences between the race organisers and Ecclestone.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Razor skrev:
menthol skrev:
The Canadian GP was dropped from the 2009 calendar earlier this week because of what are claimed to be commercial differences between the race organisers and Ecclestone.
Det där kan ju betyda i princip vad som helst. Fraktkostnadsanledningen är något jag läst här på Forza och något jag varken tror på eller ifrågasätter.
-AndersF1
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

menthol skrev:Ett alternativ är ju att förlägga Brasiliens GP och Kanadas GP efter varandra, så vore problemet mer eller mindre löst. Interlagos är ändå ingen bra säsongsavslutning. Något annat man kunde göra är ju att frakta allt med en bananbåt. :wink:
Vänta nu. Är det längre mellan Canada och Europa än mellan Canada och Brasilien?
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Fredrik i Trollhättan skrev:
menthol skrev:Ett alternativ är ju att förlägga Brasiliens GP och Kanadas GP efter varandra, så vore problemet mer eller mindre löst. Interlagos är ändå ingen bra säsongsavslutning. Något annat man kunde göra är ju att frakta allt med en bananbåt. :wink:
Vänta nu. Är det längre mellan Canada och Europa än mellan Canada och Brasilien?
Jag vet inte, men något säger mig att det kommer att kosta mindre pengar om de passar på att avverka de båda amerikanska loppen på en gång när de väl är där än att åka fram och tillbaka över jordklotet. Undra vem som kom på att först köra i Kina, för att sedan åka till Brasilien för att sedan åka tillbaka åt öster mot Abu Dhabi. Det måste varit en kostnadseffektiv jävel.
-AndersF1
Fredrik i Trollhättan

Dom få gånger jag fått fördelen att flyga med SAS i jobbet (ryanair i vanliga fall) har jag studerat SAS flygkarta som finns i fickan framför stolen. Den har nordpolen mitt på kartan och ungefär new york till vänster kl 8, europa kl 6 och japan klockan 1. Ser man kartan så, inser man att japan och canada inte ligger så förfärligt långt ifrån varandra relativt sett. Sydamerika/australien därimot är aplångt bort...
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

platt skrev:Jaha, Så det är dyrare att flyga till vänster än till höger :D
Japp.
De kraftiga jetströmmar som flygen kan använda för att spara bränsle går från väster mot öst...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Fredrik i Trollhättan

Ni vet säkert att jorden är rund och flyger man tillräckligt långt åt höger så dyker man upp på vänsterkanten av kartan. Således borde det vara billigast att ta rutten Ryssland, Kina, Japan, Canada och tillbaka till Europa. Brasilien, Australinen och de andra down under på rad.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Fredrik i Trollhättan skrev:Ni vet säkert att jorden är rund och flyger man tillräckligt långt åt höger så dyker man upp på vänsterkanten av kartan. Således borde det vara billigast att ta rutten Ryssland, Kina, Japan, Canada och tillbaka till Europa. Brasilien, Australinen och de andra down under på rad.
Men det blir kanske dyrt att flytta stallens fabriker runt hela jorden...
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Nä va faan!! Inget är heligt längre. Att inte köra ett lopp där allt en gång började, F1,s vagga är som att svära i kyrkan tycker jag.

Kanske ett lopp mindre i Europa nu då. Okej det kan ju ändra sig innan det är kört, och det hoppas jag verkligen.

Detta känns just nu bara sååå trist :cry:
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Fredrik i Trollhättan

ANFRAN skrev:Men det blir kanske dyrt att flytta stallens fabriker runt hela jorden...
Eh, flytta fabrikerna? Varför skulle man behöva ha med sig en fabrik till loppet? Så jävla dålig tillförlitlighet har vi väl inte sett...
Jag begriper ärligt talat vad du säger.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Fredrik i Trollhättan skrev:
ANFRAN skrev:Men det blir kanske dyrt att flytta stallens fabriker runt hela jorden...
Eh, flytta fabrikerna? Varför skulle man behöva ha med sig en fabrik till loppet? Så jävla dålig tillförlitlighet har vi väl inte sett...
Jag begriper ärligt talat vad du säger.
Han menar nog att man testar en hel del mellan loppen och dessa tester sker oftast i Europa nära och i samarbete med fabrikerna. Det är därför man bland annat säger att säsongen på allvar startar när tävlingarna återkommer till Europa efter 1-4 lopp i Oceanien/Asien/Mellanöstern.
Bild
Fredrik i Trollhättan

Jovisst, men det har ju inte så mycket med fraktkostnader för race i canada att göra. Men ännu ett skäl att lägga race på södra halvklotet samlat och europa, kina, nordamerika samlat. Sen behöver man inte släppa hem alla raceprylarna för att testa...
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Nån som vet om det är aktuellt med nåt ersättningslopp, då Frankrikes GP är mitt i sommarsmeten?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Fredrik i Trollhättan skrev:Jovisst, men det har ju inte så mycket med fraktkostnader för race i canada att göra.
Nu var det ju inte fraktkostnaderna som gjorde att Kanadas GP ströks.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Något nytt Frankrikes GP lär vi dock inte se förrän 2010, och då med en bana vid Disneyland. Vet ej i fall man tänker ersätta Frankrikes GP till nästa år i form av en annan bana, men troligen inte...
Disneyland on pole for 2010 French GP
Paris Val d'Europe the only viable choice - Deschaux
16/10/08 09:00

Currently no French Grand Prix in 2009
Disneyland Resort Paris is the frontrunner to bring France back to the Formula One calendar in 2010, French racing federation Chief Executive Nicolas Deschaux has admitted.

As the Federation Francaise du Sport Automobile (FFSA) announced that next year's Magny Cours race has been cancelled for economic reasons, Deschaux said he met this week with organisers of six alternate venues.

Disneyland Paris is located about a half hour drive from the French capital, and we reported recently that plans have been devised for a temporary track on the Euro Disney-owned grounds.

Moreover, the national sports newspaper L'Equipe reports that quadruple world champion and former F1 team owner Alain Prost is firmly backing the project, having declared the future of the French Grand Prix 'an issue of national importance.'

Deschaux said: "The only plan that can be put in place in 2010 is the Paris Val d'Europe (Disneyland) project."

He also said the other five hopeful venues have thought up 'serious' propositions for the French Grand Prix.
Källa: http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 0042.shtml
Ferrari.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Tja, F1 börjar likna mer och mer Kalle Anka-racing, så varför inte. :roll:
Bild
Fredrik i Trollhättan

Razor skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Jovisst, men det har ju inte så mycket med fraktkostnader för race i canada att göra.
Nu var det ju inte fraktkostnaderna som gjorde att Kanadas GP ströks.
Jag vet. Det är hela min poäng. Ursäkta om jag är otydlig.
Fredrik i Trollhättan

Disneyland? Intressant. Jag ser en husvagnsutflykt framför mig. Ungarna+frugan på disneyland och jag på F1.
Vilken fantastisk kombination.
Som att ha bilhandlare i köpcentrum....
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:Disneyland? Intressant. Jag ser en husvagnsutflykt framför mig. Ungarna+frugan på disneyland och jag på F1.
Vilken fantastisk kombination.
Som att ha bilhandlare i köpcentrum....
Ja, det är ju faktiskt helt perfekt. Hoppas det ligger nåt i det.

Men Disneyland kan rekommenderas som en längre weekendtripp, det är faktiskt riktigt bra, för barn i alla åldrar.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Fredrik i Trollhättan skrev:Jag vet. Det är hela min poäng. Ursäkta om jag är otydlig.
Då missförstod jag dig, my bad.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Pastis skrev:Tja, F1 börjar likna mer och mer Kalle Anka-racing, så varför inte. :roll:
Det är inget nytt att när Bernie säger hoppa, att motparten frågar hur högt. Vill nte Kanada hoppa får de inget lopp. Svårare än så är det inte. Fråga argentina, sydafrika, silverstone och portugal...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Citat från Forza.
"Det blir inte heller något ersättningslopp för Frankrikes Grand Prix.

– Nej, för de (stallen) vill ha 17 lopp, så då blir det 17, sade Ecclestone. "

Det verkar som att det är stallens fel att det strukits lopp och inte Bernie fel. Dom verkar inte vilja ha fler lopp.
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Kul för Viasat-motor som har gjort en storsatsning på - ehh - vaddå??

2010 blir det kanske bara en handfull team och 10 race eller så - alla med motorer ifrån KIA, TATA eller nått..

Nä det känns som att Bernie och Max vill ta med sig F1 i graven - enda chansen att rädda sporten är att börja nysta i rätt ände - dvs i toppen!!
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

platt skrev:Citat från Forza.

Det verkar som att det är stallens fel att det strukits lopp och inte Bernie fel. Dom verkar inte vilja ha fler lopp.
Reagera oxå på det.
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

olag skrev:
platt skrev:Citat från Forza.

Reagera oxå på det.
Citat av Bernie ska man ta med en nypa salt. Om det fanns ett stall som höll med Bernie under ett möte, jag då är det stallen som har bestämt det Bernie ville. :D
Bild
Fredrik i Trollhättan

Bernie kan förhandlingsteknik. Om han avslöjar att han behöver ett lopp till nästa år har han dåligt förhandlingsläge. Eller så skiter han i vilket...
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Är det någon som vet om Mr.Bernie har gjort något speciellt med sitt liv för att stanna kvar på vårann jord och förstöra vårann tillvaro så j..la mycket. Låt vårann F1 vara!!!!!!!!!!!!!! :evil: Börjar han inte bli för gammal för detta jord liv?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Fan vad jag saknar Magny Cours och Montreal, kanske bara jag som saknar Frankrikes GP på MC iofs, men jag gillar verklige den banan, en av få där det gick att köra om ordentligt. Bort med mellanösternbanor och Valencia och in med Frankrikes GP igen!
I was misled and that is the way it went
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cheever skrev:Fan vad jag saknar Magny Cours och Montreal, kanske bara jag som saknar Frankrikes GP på MC iofs, men jag gillar verklige den banan, en av få där det gick att köra om ordentligt. Bort med mellanösternbanor och Valencia och in med Frankrikes GP igen!
Jag vet inte hur det var på MC, men jag minns Magny Cours som rena sömnpillret.

Jag saknar däremot Estoril och Zandvoort.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)