Frankrikes GP inställt
-
- Moderator
Frankrikes GP inställt
På grund av anledningar som är relaterade till den aktuella finanskrisen meddelar arrangörerna av Frankrikes GP att tävlingen är inställd 2009.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
-
Ojoj. Finanskrisen börjar svida på allvar även inom F1. Då är det väl tyvärr bara en tidsfråga innan Williams går i graven.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
-
För höga fraktkostnader är något jag hört.platt skrev:Vilken anledning var det att Canada blev struken? var det också av ekonomiska eller bristande intresse?
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
-
- Mr Forza Motorsport
-
-
Uppenbarligen. Ett alternativ är ju att förlägga Brasiliens GP och Kanadas GP efter varandra, så vore problemet mer eller mindre löst. Interlagos är ändå ingen bra säsongsavslutning. Något annat man kunde göra är ju att frakta allt med en bananbåt.platt skrev:Jaha, Så det är dyrare att flyga till vänster än till högermenthol skrev:För höga fraktkostnader är något jag hört.platt skrev:Vilken anledning var det att Canada blev struken? var det också av ekonomiska eller bristande intresse?
-
- Mr Forza Motorsport
-
menthol skrev:För höga fraktkostnader är något jag hört.platt skrev:Vilken anledning var det att Canada blev struken? var det också av ekonomiska eller bristande intresse?
The Canadian GP was dropped from the 2009 calendar earlier this week because of what are claimed to be commercial differences between the race organisers and Ecclestone.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Det där kan ju betyda i princip vad som helst. Fraktkostnadsanledningen är något jag läst här på Forza och något jag varken tror på eller ifrågasätter.Razor skrev:menthol skrev:För höga fraktkostnader är något jag hört.platt skrev:Vilken anledning var det att Canada blev struken? var det också av ekonomiska eller bristande intresse?The Canadian GP was dropped from the 2009 calendar earlier this week because of what are claimed to be commercial differences between the race organisers and Ecclestone.
-
Vänta nu. Är det längre mellan Canada och Europa än mellan Canada och Brasilien?menthol skrev:Ett alternativ är ju att förlägga Brasiliens GP och Kanadas GP efter varandra, så vore problemet mer eller mindre löst. Interlagos är ändå ingen bra säsongsavslutning. Något annat man kunde göra är ju att frakta allt med en bananbåt.
-
Jag vet inte, men något säger mig att det kommer att kosta mindre pengar om de passar på att avverka de båda amerikanska loppen på en gång när de väl är där än att åka fram och tillbaka över jordklotet. Undra vem som kom på att först köra i Kina, för att sedan åka till Brasilien för att sedan åka tillbaka åt öster mot Abu Dhabi. Det måste varit en kostnadseffektiv jävel.Fredrik i Trollhättan skrev:Vänta nu. Är det längre mellan Canada och Europa än mellan Canada och Brasilien?menthol skrev:Ett alternativ är ju att förlägga Brasiliens GP och Kanadas GP efter varandra, så vore problemet mer eller mindre löst. Interlagos är ändå ingen bra säsongsavslutning. Något annat man kunde göra är ju att frakta allt med en bananbåt.
-
Dom få gånger jag fått fördelen att flyga med SAS i jobbet (ryanair i vanliga fall) har jag studerat SAS flygkarta som finns i fickan framför stolen. Den har nordpolen mitt på kartan och ungefär new york till vänster kl 8, europa kl 6 och japan klockan 1. Ser man kartan så, inser man att japan och canada inte ligger så förfärligt långt ifrån varandra relativt sett. Sydamerika/australien därimot är aplångt bort...
-
-
-
Men det blir kanske dyrt att flytta stallens fabriker runt hela jorden...Fredrik i Trollhättan skrev:Ni vet säkert att jorden är rund och flyger man tillräckligt långt åt höger så dyker man upp på vänsterkanten av kartan. Således borde det vara billigast att ta rutten Ryssland, Kina, Japan, Canada och tillbaka till Europa. Brasilien, Australinen och de andra down under på rad.
-
Nä va faan!! Inget är heligt längre. Att inte köra ett lopp där allt en gång började, F1,s vagga är som att svära i kyrkan tycker jag.
Kanske ett lopp mindre i Europa nu då. Okej det kan ju ändra sig innan det är kört, och det hoppas jag verkligen.
Detta känns just nu bara sååå trist
Kanske ett lopp mindre i Europa nu då. Okej det kan ju ändra sig innan det är kört, och det hoppas jag verkligen.
Detta känns just nu bara sååå trist
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
-
- Mr Forza Motorsport
Han menar nog att man testar en hel del mellan loppen och dessa tester sker oftast i Europa nära och i samarbete med fabrikerna. Det är därför man bland annat säger att säsongen på allvar startar när tävlingarna återkommer till Europa efter 1-4 lopp i Oceanien/Asien/Mellanöstern.Fredrik i Trollhättan skrev:Eh, flytta fabrikerna? Varför skulle man behöva ha med sig en fabrik till loppet? Så jävla dålig tillförlitlighet har vi väl inte sett...ANFRAN skrev:Men det blir kanske dyrt att flytta stallens fabriker runt hela jorden...
Jag begriper ärligt talat vad du säger.
-
-
-
-
Något nytt Frankrikes GP lär vi dock inte se förrän 2010, och då med en bana vid Disneyland. Vet ej i fall man tänker ersätta Frankrikes GP till nästa år i form av en annan bana, men troligen inte...
Källa: http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 0042.shtmlDisneyland on pole for 2010 French GP
Paris Val d'Europe the only viable choice - Deschaux
16/10/08 09:00
Currently no French Grand Prix in 2009
Disneyland Resort Paris is the frontrunner to bring France back to the Formula One calendar in 2010, French racing federation Chief Executive Nicolas Deschaux has admitted.
As the Federation Francaise du Sport Automobile (FFSA) announced that next year's Magny Cours race has been cancelled for economic reasons, Deschaux said he met this week with organisers of six alternate venues.
Disneyland Paris is located about a half hour drive from the French capital, and we reported recently that plans have been devised for a temporary track on the Euro Disney-owned grounds.
Moreover, the national sports newspaper L'Equipe reports that quadruple world champion and former F1 team owner Alain Prost is firmly backing the project, having declared the future of the French Grand Prix 'an issue of national importance.'
Deschaux said: "The only plan that can be put in place in 2010 is the Paris Val d'Europe (Disneyland) project."
He also said the other five hopeful venues have thought up 'serious' propositions for the French Grand Prix.
Ferrari.
-
- Mr Forza Motorsport
-
-
-
- Utvisad
Ja, det är ju faktiskt helt perfekt. Hoppas det ligger nåt i det.Fredrik i Trollhättan skrev:Disneyland? Intressant. Jag ser en husvagnsutflykt framför mig. Ungarna+frugan på disneyland och jag på F1.
Vilken fantastisk kombination.
Som att ha bilhandlare i köpcentrum....
Men Disneyland kan rekommenderas som en längre weekendtripp, det är faktiskt riktigt bra, för barn i alla åldrar.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
-
- Varnad
Det är inget nytt att när Bernie säger hoppa, att motparten frågar hur högt. Vill nte Kanada hoppa får de inget lopp. Svårare än så är det inte. Fråga argentina, sydafrika, silverstone och portugal...Pastis skrev:Tja, F1 börjar likna mer och mer Kalle Anka-racing, så varför inte.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
Kul för Viasat-motor som har gjort en storsatsning på - ehh - vaddå??
2010 blir det kanske bara en handfull team och 10 race eller så - alla med motorer ifrån KIA, TATA eller nått..
Nä det känns som att Bernie och Max vill ta med sig F1 i graven - enda chansen att rädda sporten är att börja nysta i rätt ände - dvs i toppen!!
2010 blir det kanske bara en handfull team och 10 race eller så - alla med motorer ifrån KIA, TATA eller nått..
Nä det känns som att Bernie och Max vill ta med sig F1 i graven - enda chansen att rädda sporten är att börja nysta i rätt ände - dvs i toppen!!
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
Reagera oxå på det.platt skrev:Citat från Forza.
"Det blir inte heller något ersättningslopp för Frankrikes Grand Prix.
– Nej, för de (stallen) vill ha 17 lopp, så då blir det 17, sade Ecclestone. "
Det verkar som att det är stallens fel att det strukits lopp och inte Bernie fel. Dom verkar inte vilja ha fler lopp.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Mr Forza Motorsport
Citat av Bernie ska man ta med en nypa salt. Om det fanns ett stall som höll med Bernie under ett möte, jag då är det stallen som har bestämt det Bernie ville.olag skrev:Reagera oxå på det.platt skrev:Citat från Forza.
"Det blir inte heller något ersättningslopp för Frankrikes Grand Prix.
– Nej, för de (stallen) vill ha 17 lopp, så då blir det 17, sade Ecclestone. "
Det verkar som att det är stallens fel att det strukits lopp och inte Bernie fel. Dom verkar inte vilja ha fler lopp.
-
-
-
-
Jag vet inte hur det var på MC, men jag minns Magny Cours som rena sömnpillret.Cheever skrev:Fan vad jag saknar Magny Cours och Montreal, kanske bara jag som saknar Frankrikes GP på MC iofs, men jag gillar verklige den banan, en av få där det gick att köra om ordentligt. Bort med mellanösternbanor och Valencia och in med Frankrikes GP igen!
Jag saknar däremot Estoril och Zandvoort.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)