Tv-Sändningar

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
Razor skrev:För din skull hoppas jag att du har rätt.
Vad hade det kostat för dig att få Viasat Motor?
Inte en susning. Kanske lika mycket. Men jag faller inte för utpressning utan använder de maktmedel jag har till mitt förfogande för att visa mitt missnöje med deras beslut. Sen kan jag bara hoppas att fler väljer att göra samma sak samt be en bön att det går riktigt dåligt för deras cyniska agerande och att kanalen läggs ner. Mer kan jag inte göra.
Ärligt talat känns det som en större förlust för F1-fans att inte få se F1 än att Viasat förlorar lite intäkter.

Men visst, vill man att F1 inte ska sändas alls i Sverige så är ju bojkott ett bra recept. Jag trodde du var anhängare av en fri marknad.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Gösta

Inlägg av Gösta »

EnzoF1 skrev:
Gösta skrev:
Razor skrev:För din skull hoppas jag att du har rätt.
Vad hade det kostat för dig att få Viasat Motor?
Inte en susning. Kanske lika mycket. Men jag faller inte för utpressning utan använder de maktmedel jag har till mitt förfogande för att visa mitt missnöje med deras beslut. Sen kan jag bara hoppas att fler väljer att göra samma sak samt be en bön att det går riktigt dåligt för deras cyniska agerande och att kanalen läggs ner. Mer kan jag inte göra.
Ärligt talat känns det som en större förlust för F1-fans att inte få se F1 än att Viasat förlorar lite intäkter.

Men visst, vill man att F1 inte ska sändas alls i Sverige så är ju bojkott ett bra recept. Jag trodde du var anhängare av en fri marknad.
Klart jag vill att F1 skall sändas i Sverige. Men det är absolut inte nödvändigt i dessa tider av transnationella Tv sändningar. Det går utmärkt att se F1 i en Tysk, Finsk eller Italiensk kanal.

Eftersom jag är en stark anhängare av den fria marknaden, samt att viafjant väljer att göra som de gör för att försöka locka / (tvinga) tittarna att köpa deras illa förpackade produkt, genom att cyniskt inte visa de 2 sista loppen i Tv6 så väljer jag en annan lösning för min del. Detta är ett lysande exempel på hur den fria marknaden fungerar. Jag har inget annat sätt att visa mitt missnöje på.

(har idag bokat möte med comhem gällande det abbonemang vi har på jobbet, även där åker viasat ut, allt med den fra marknadens spelregler)
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Men det går ju inte att se F1 på t.ex. RAI i Sverige????

Med annat än att en bosatt i Italien tecknar ett abb. åt dig som du kan använda i en parabolmottagare. Men du vill ju inte betala för dig på det sättet.

Vad är det förresten för fel på Viasats förpackning? Att se alla lopp direktsända, med inför- och efter-program, reporter i depån? Repriser? Träningar och kval?

Är det dåligt förpackat?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Gösta

Inlägg av Gösta »

EnzoF1 skrev:Men det går ju inte att se F1 på t.ex. RAI i Sverige????

Med annat än att en bosatt i Italien tecknar ett abb. åt dig som du kan använda i en parabolmottagare. Men du vill ju inte betala för dig på det sättet.

Vad är det förresten för fel på Viasats förpackning? Att se alla lopp direktsända, med inför- och efter-program, reporter i depån? Repriser? Träningar och kval?

Är det dåligt förpackat?
Ja, jag tycker det.
Ja, jag tycker dessutom att de sköter årets sässong sällsynt illa och med stor cynism.

Jag har som sagt löst mina F1 bekymmer och du behöver inte längre oroa dig.

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:

Är det dåligt förpackat?
Ja, jag tycker det.
Ja, jag tycker dessutom att de sköter årets sässong sällsynt illa och med stor cynism.

Jag tycker de har skött årets säsong exemplariskt hittills. Direktsända kval och lopp med Blomman som kommentator.

Du svarade inte på frågan på var du såg de två loppen. Var det via Comhems kabelnät eller var det via parabol eller liknande?

Gösta

Inlägg av Gösta »

EnzoF1 skrev:
Gösta skrev:

Är det dåligt förpackat?
Ja, jag tycker det.

Jag tycker de har skött årets säsong exemplariskt hittills. Direktsända kval och lopp med Blomman som kommentator.

Du svarade inte på frågan på var du såg de två loppen. Var det via Comhems kabelnät eller var det via parabol eller liknande?
Du frågade inte det!

Men det var HRT1.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
EnzoF1 skrev:
Gösta skrev: Ja, jag tycker det.

Du frågade inte det!

Men det var HRT1.
Jo det frågade jag tidigare. Såg du det i Comhems kabelnät alltså?

Användarens profilbild
Baldur

Inlägg av Baldur »

Va sjutton spelar det för roll var Gösta ser sina program?

Faktum kvarstår, Viasat har skött denna affär väldigt illa. Skit samma om det har fungerat bra hittills under året, skit samma hur det blir nästa år. Det är ingen som vet hur länge Viasat tänker visa F1 i Sverige. Med deras cyniska inställning kanske de inte visar F1 alls om 1-2 år, om inte denna satsning lyckas.

Det kan ju t.o.m tänkas att de halvvägs in i nästa säsong får för sig att visa F1 i TV6 igen, och sedan i slutet på den säsongen flytta tillbaka det hela till en ny kanal :evil:

Som Gösta påpekar, som konsument kan man påverka på olika sätt. Att medvetet välja bort Viasat för deras cyniska synsätt på hur man kan skaffa sig nöjda kunder, då är det ett alldeles utmärkt sätt att göra så.
Ferrari är den röda bilen
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Baldur skrev:Va sjutton spelar det för roll var Gösta ser sina program?

Faktum kvarstår, Viasat har skött denna affär väldigt illa. Skit samma om det har fungerat bra hittills under året, skit samma hur det blir nästa år. Det är ingen som vet hur länge Viasat tänker visa F1 i Sverige. Med deras cyniska inställning kanske de inte visar F1 alls om 1-2 år, om inte denna satsning lyckas.

Det kan ju t.o.m tänkas att de halvvägs in i nästa säsong får för sig att visa F1 i TV6 igen, och sedan i slutet på den säsongen flytta tillbaka det hela till en ny kanal :evil:

Som Gösta påpekar, som konsument kan man påverka på olika sätt. Att medvetet välja bort Viasat för deras cyniska synsätt på hur man kan skaffa sig nöjda kunder, då är det ett alldeles utmärkt sätt att göra så.
Va sjutton spelar det dig för roll?

Du tycker Viasat har skött detta illa. Jag tycker Viasat har skött sig bra. Jag har haft bättre F1-sändningar än på många år. Har haft bra kommentatorer och nu kommer Viasat med en ännu bättre satsning. Att de sedan vill ha en i sammanhanget blygsam summa för allt det man kommer att få är inte mer än rätt. Men om man t.ex. är van att sno all musik man lyssnar på så förstår jag att det kan verka cyniskt att en leverantör faktiskt vill ha betalt för sina produkter. Jag ser inget som helst cyniskt i det. Tycker tvärtom det är billigt.

Att välja bort en bra produkt till ett bra pris för att till samma pris få en sämre produkt tycker jag inte är så smart.

Användarens profilbild
Baldur

Inlägg av Baldur »

EnzoF1 skrev:

Du tycker Viasat har skött detta illa. Jag tycker Viasat har skött sig bra. Jag har haft bättre F1-sändningar än på många år. Har haft bra kommentatorer och nu kommer Viasat med en ännu bättre satsning. Att de sedan vill ha en i sammanhanget blygsam summa för allt det man kommer att få är inte mer än rätt. Men om man t.ex. är van att sno all musik man lyssnar på så förstår jag att det kan verka cyniskt att en leverantör faktiskt vill ha betalt för sina produkter. Jag ser inget som helst cyniskt i det. Tycker tvärtom det är billigt.

Att välja bort en bra produkt till ett bra pris för att till samma pris få en sämre produkt tycker jag inte är så smart.
Det är ju bra att du är nöjd med Viasat (jag är nöjd med TV6), men vi är ganska många som tycker tillvägagångssättet som Viasat har gjort är alldeles uppåt väggarna.

Att de nästa år väljer att köra F1 i Viasat Motor är helt ok för min del. Jag väljer sedan själv vilken produkt som passar mina egna behov. Du kan gnälla dig blå och spy galla på alla andra för att de inte tycker som du, det bryr jag mig mindre om :D
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Baldur skrev:
EnzoF1 skrev:

Det är ju bra att du är nöjd med Viasat (jag är nöjd med TV6), men vi är ganska många som tycker tillvägagångssättet som Viasat har gjort är alldeles uppåt väggarna.

Att de nästa år väljer att köra F1 i Viasat Motor är helt ok för min del. Jag väljer sedan själv vilken produkt som passar mina egna behov. Du kan gnälla dig blå och spy galla på alla andra för att de inte tycker som du, det bryr jag mig mindre om :D
Ja du kan ju gnälla du blå och spy galla på Viasat för att du anser att deras produkt inte är värd pengarna, men det är väl bara att vara tyst och gilla läget. Antingen tycker man det är värt en liten slant att få en bra F1-täckning eller så gör man inte det. Men de röster som höjts i debatten är ju löjeväckande. En massa snålbögar som bara vill ha saker gratis.

Saker och ting kostar i världen. Man väljer vad man vill lägga pengar på.

Användarens profilbild
olleh

Inlägg av olleh »

Pengarna spelar egentligen ingen roll.
Jag håller med om att tillvägagångssättet är under all kritik. Att flytta över till en ny kanal som inte alla har tillgång till när det är två lopp kvar är rent ut sagt svineri.
Tror inte det skulle hända om det handlade om fotbolls vm eller os.

Jag har råd och har tom Telia, men tänker i alla fall inte ta deras paket. Om dom hade sänt dom två sista loppen och sedan presenterat nya paketet inför 2009 hade jag garanterad tagit det.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag undrar vem/vilka som lider mest av det där när det är dags för rejs... ni som blir griniga och väljer bort den nya kanalen eller Viasat?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

EnzoF1 skrev:En massa snålbögar som bara vill ha saker gratis.

Men för helvete Enzo, du har ju missat hela uppståndelsen. Det främst tillvägagångssättet man gör det på som kritiseras. Att man med två veckors varsel flyttar F1 till en betalkanal som en majoritet, p.g.a hårdvara, inte har tillgång till. Jag tänker då på alla med boxerabonnemang. Ska jag få upp en parabol på mitt hus måste jag igenom taket med en genomföring. Kanske jag gör det till våren men till Kinas GP är det inte praktiskt möjligt. Du kan kalla det snålbög om du vill men jag har just valt att uppgradera mitt internet abonnemang istället för att kratta gången för nedladdning och streaming. Det gjorde jag genom ett enkelt telefonsamtal.
Sen finns det också synpunkter på att man paketerar ViasatMotor tillsammans med andra sportkanaler som många, därbland jagsjälv, mycket sällan skulle titta på.
Fredrik i Trollhättan

Razor skrev:Jag undrar vem/vilka som lider mest av det där när det är dags för rejs... ni som blir griniga och väljer bort den nya kanalen eller Viasat?
Antagligen är bägge förlorare...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:
EnzoF1 skrev:En massa snålbögar som bara vill ha saker gratis.

Men för helvete Enzo, du har ju missat hela uppståndelsen. Det främst tillvägagångssättet man gör det på som kritiseras. Att man med två veckors varsel flyttar F1 till en betalkanal som en majoritet, p.g.a hårdvara, inte har tillgång till. Jag tänker då på alla med boxerabonnemang. Ska jag få upp en parabol på mitt hus måste jag igenom taket med en genomföring. Kanske jag gör det till våren men till Kinas GP är det inte praktiskt möjligt. Du kan kalla det snålbög om du vill men jag har just valt att uppgradera mitt internet abonnemang istället för att kratta gången för nedladdning och streaming. Det gjorde jag genom ett enkelt telefonsamtal.
Sen finns det också synpunkter på att man paketerar ViasatMotor tillsammans med andra sportkanaler som många, därbland jagsjälv, mycket sällan skulle titta på.
Men det är ju knappast nåt nytt att man paketerar kaneler ihop? Det är ju inget unikt eller nytt, tvärtom är väl majoriteten av alla kanaler serverade på det sättet.

Viasat har ju knappast ansvar för att folk har valt Boxer, de har ju sin egen plattform i form av satellit/parabol-distribution men sänder ju även en hel del av sitt utbud genom andra kanaler. De allra flesta kan ju välja Telia ADSL eller BBB, och kan då få dessa kanaler.

För mig handlar detta om att det finns ett gäng gnällspikar som är vana vid att få allt gratis och nu upptäcker att saker och ting kostar.

Som jag ser det är det ytterst få som inte kan få tillgång till Viasat Motor om de bara vill och är villiga att betala för det.

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Hmm i vårt tv-nät där hemma ska dom ta 7.50 i månaden per hushåll för Fotbollskanalen och viasatsport..Men Viasat Motor kostar 5.50 i månaden...Rena lågpriskanalen :D :D
FIA = Ferrari International Assistance
Nalle spik

Inlägg av Nalle spik »

EnzoF1 skrev:
Baldur skrev:
EnzoF1 skrev: Va sjutton spelar det dig för roll?

Ja du kan ju gnälla du blå och spy galla på Viasat för att du anser att deras produkt inte är värd pengarna, men det är väl bara att vara tyst och gilla läget. Antingen tycker man det är värt en liten slant att få en bra F1-täckning eller så gör man inte det. Men de röster som höjts i debatten är ju löjeväckande. En massa snålbögar som bara vill ha saker gratis.

Ferrari valde att lägga pengarna på Kimi. Det är bara att följa ditt eget råd att hålla käften, gilla läget och gå vidare.

Har du copyright på att gnälla och klaga här på forumet?
Användarens profilbild
olleh

Inlägg av olleh »

Det är som sagt inte kostnaden som spelar störst roll och man kanske inte inte är snåljåp, men det handlar om priciper. Man gillar helt enkelt inte sättet det har hanterats på och då anlitar man inte Viasat som man tycker är en opålitlig leverantör. Se golfhistorien som tydligen var en liknande historia.

Det finns andra sätt och kanaler att titta på. Det finns torrents och det finns piratkort både till telia & boxer, bara att söka upp.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Nalle spik skrev:
EnzoF1 skrev:
Baldur skrev: Det är ju bra att du är nöjd med Viasat (jag är nöjd med TV6), men vi är ganska många som tycker tillvägagångssättet som Viasat har gjort är alldeles uppåt väggarna.

Ferrari valde att lägga pengarna på Kimi. Det är bara att följa ditt eget råd att hålla käften, gilla läget och gå vidare.

Har du copyright på att gnälla och klaga här på forumet?
Ja, jag har copyright på det.

Så jag får sätta gränserna.

Fredrik i Trollhättan

EnzoF1 skrev:Viasat har ju knappast ansvar för att folk har valt Boxer, de har ju sin egen plattform i form av satellit/parabol-distribution men sänder ju även en hel del av sitt utbud genom andra kanaler.
Nej naturligtvis inte. Men det är ju en del av business-caset. Hur många kunder kan lätt byta och hur lång är övergångstiden? Då 3 månader ju är rimligt (med tanke på uppsägningstider) så hade man nu i oktober aviserat förändringar i mars nästa år så hade det ju varit rimligt.

Jämför att man två veckor före semestern skulle bestämma att det krävs E-kort för att dra släpkärra/husvagn. Alla som har B-kort kan ju skaffa BE-kort...
Många hade kanske inte begripit problemet och tyckt det varit riktigt skönt med vägar utan husvagnar och inte fattar varför husvagnsägarna inte kan dra på charter till grekland istället men de som blir drabbade är upprörda är väl fullt förståeligt...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

EnzoF1 skrev:Viasat har ju knappast ansvar för att folk har valt Boxer, de har ju sin egen plattform i form av satellit/parabol-distribution men sänder ju även en hel del av sitt utbud genom andra kanaler.
Nej naturligtvis inte. Men det är ju en del av business-caset. Hur många kunder kan lätt byta och hur lång är övergångstiden? Då 3 månader ju är rimligt (med tanke på uppsägningstider) så hade man nu i oktober aviserat förändringar i mars nästa år så hade det ju varit rimligt.

Jämför att man två veckor före semestern skulle bestämma att det krävs E-kort för att dra släpkärra/husvagn. Alla som har B-kort kan ju skaffa BE-kort...
Många hade kanske inte begripit problemet och tyckt det varit riktigt skönt med vägar utan husvagnar och inte fattar varför husvagnsägarna inte kan dra på charter till grekland istället men de som blir drabbade är upprörda är väl fullt förståeligt...
Återigen, det är ju leverantörens rättighet. Om man kollar, så står det säkert i avtalen att leverantören har rätt att ändra utbud. Hade TV6 varit en betalkanal hade man säkert fått avbryta sitt abonnemang också.

Folk har orimliga krav och förväntningar och går i taket för en skitsak. Vill man se F1 live så fixar man det och betalar. Annars kan man faktiskt knipa igen.

Det är min syn på det.

Jag vet inte hur lång tid det tar att aktivera Viasat Motor och andra kanaler, men det borde gå på mindre än tre månader. Jag antar att man lätt har det igång till nästa helg om man vill.

Användarens profilbild
Baldur

Inlägg av Baldur »

EnzoF1 skrev: Ja du kan ju gnälla du blå och spy galla på Viasat för att du anser att deras produkt inte är värd pengarna, men det är väl bara att vara tyst och gilla läget. Antingen tycker man det är värt en liten slant att få en bra F1-täckning eller så gör man inte det. Men de röster som höjts i debatten är ju löjeväckande. En massa snålbögar som bara vill ha saker gratis.

Nu får du skärpa till dig och läsa vad man skriver. Jag vet att du trivs med att gnälla och hacka på folk men använd i så fall fakta. Ingenstans skrev jag i mitt inlägg att jag inte tyckte att Visats satsning var värd pengarna, det är upp till var och en att tycka om detta. Jag och många med mig, kritiserar denna säsongs förändring innan ens säsongen har tagit slut och det vet du mycket väl.

Jag är varken "snålbög" eller vill ha saker gratis, jag betalar för produkter jag gillar och som passar mitt behov. Varför har du ont av det?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Razor skrev:Jag undrar vem/vilka som lider mest av det där när det är dags för rejs... ni som blir griniga och väljer bort den nya kanalen eller Viasat?
Antagligen är bägge förlorare...
Jag tror att grinputtarna är de som förlorar mest, faktiskt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Fredrik i Trollhättan

EnzoF1 skrev:Jag vet inte hur lång tid det tar att aktivera Viasat Motor och andra kanaler, men det borde gå på mindre än tre månader. Jag antar att man lätt har det igång till nästa helg om man vill.
Bortsett från att man ska få upp hårdvaran så syftade jag på bindningstiden på det gamla. Men visst har du rätt i att är pengar inget problem så kan man ju rent av se loppen live på plats.
Att få upp parabol på en villa och få kabeln till tv:n är i många fall inte snutet ur näsan. Nästa helg är ju dessutom verkligen deadline. På fredagen.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Baldur skrev:
EnzoF1 skrev: Ja du kan ju gnälla du blå och spy galla på Viasat för att du anser att deras produkt inte är värd pengarna, men det är väl bara att vara tyst och gilla läget. Antingen tycker man det är värt en liten slant att få en bra F1-täckning eller så gör man inte det. Men de röster som höjts i debatten är ju löjeväckande. En massa snålbögar som bara vill ha saker gratis.

Nu får du skärpa till dig och läsa vad man skriver. Jag vet att du trivs med att gnälla och hacka på folk men använd i så fall fakta. Ingenstans skrev jag i mitt inlägg att jag inte tyckte att Visats satsning var värd pengarna, det är upp till var och en att tycka om detta. Jag och många med mig, kritiserar denna säsongs förändring innan ens säsongen har tagit slut och det vet du mycket väl.

Jag är varken "snålbög" eller vill ha saker gratis, jag betalar för produkter jag gillar och som passar mitt behov. Varför har du ont av det?
Jag menar inte dig, utan de som just stämmer in på min beskrivning. Dvs de som är snålbögar och är vana vid att få saker gratis.

Däremot har jag ont av att folk väljer att ladda ned materialet istället för att betala för det, eftersom det kan leda till att det blir dyrare för mig.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

EnzoF1 skrev:Jag vet inte hur lång tid det tar att aktivera Viasat Motor och andra kanaler, men det borde gå på mindre än tre månader. Jag antar att man lätt har det igång till nästa helg om man vill.
Bortsett från att man ska få upp hårdvaran så syftade jag på bindningstiden på det gamla. Men visst har du rätt i att är pengar inget problem så kan man ju rent av se loppen live på plats.
Att få upp parabol på en villa och få kabeln till tv:n är i många fall inte snutet ur näsan. Nästa helg är ju dessutom verkligen deadline. På fredagen.
Nåja, loppet går väl på söndag, och att få upp en Viasat-tallrik på lördag är ju inga problem.

Dessutom ser man ju 3 månader gratis tror jag med Viasat (de bjuder väl på allt i 3 månader tror jag) så det tar ju hand om kostnaden för bindningstiden. Och man får en hårddiskbox på köpet. Så det blir alltså ingen merkostnad på grund av det.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Nåja, folk ska få fortsätta att uppröra sig. Men som Razor redan sagt, det är mest synd om de som aktivt väljer att inte se F1.

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

http://www.rtl.de/sport/formel-1/formel1_82596.php#

Kan vara en lösning för er som gillar Niki :D
Användarens profilbild
Baldur

Inlägg av Baldur »

EnzoF1 skrev:Nåja, folk ska få fortsätta att uppröra sig. Men som Razor redan sagt, det är mest synd om de som aktivt väljer att inte se F1.
Tror att de flesta aktivt väljer att se på F1, men det kanske inte blir Viasat.

Trevlig helg på dig :aha:
Fredrik i Trollhättan

EnzoF1 skrev:Nåja, loppet går väl på söndag, och att få upp en Viasat-tallrik på lördag är ju inga problem.
Som sagt, inte hemma hos mig. Men det blir kanske ett abonnemang innan säsongsstarten nästa år. T.o.m. högst troligt. Men ett panikbyte nästa vecka får man mig inte till.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag har minst en parabol över, du kan få köpa en billigt...

Äntligen!
Fredrik i Trollhättan

Tack ska du ha, men det är själva montaget som blir lite knepigt. Jag måste rätt långt upp på taket om jag inte ska ha den på altanen och en parabol där tycker jag är lite white-trash.
Ska jag ha en parabol sätter jag ett rör genom taket uppe vid skorstenen. För att göra det måste jag upp och göra en del plåtarbeten också för att få det tätt. Jag ska plåtklä skorstenen så småningom och ett parabolrör åker nog dit i samma veva. Vad behöver jag för tallriksstorlek i trollhättan?
En fråga till.
Jag åker husvagn (som kanske framgick av tidigare inlägg). Kan jag se Viasat nere i italien om jag tar med mig grejorna? Det finns små stativ att köpa för tallriken med inbyggd kompass, vattenpass och gradskiva.
Jag brukar titta på RAI när jag är där men Italienskan är inte så bra. Jag kan beställa glass på ett artigt sätt men där går än så länge gränsen... :oops:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag skulle tro att du behöver 120 cm för att ta emot svenska Viasat nere i Italien men det beror ju lite på var i Italien det är också.
Ju längre söderut du kommer, desto större parabol behövs.

Det är i så fall enklare att ta in RTL om du är där nere.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Fredrik i Trollhättan skrev:Tack ska du ha, men det är själva montaget som blir lite knepigt. Jag måste rätt långt upp på taket om jag inte ska ha den på altanen och en parabol där tycker jag är lite white-trash.
Ska jag ha en parabol sätter jag ett rör genom taket uppe vid skorstenen. För att göra det måste jag upp och göra en del plåtarbeten också för att få det tätt. Jag ska plåtklä skorstenen så småningom och ett parabolrör åker nog dit i samma veva. Vad behöver jag för tallriksstorlek i trollhättan?
Du kan ta in de svenska kanalpaketen med ett kastrullock i nästan hela landet.
Jag har dels en 75 cm och en 90 cm och båda är mycket overkill för Viasat och Canal Plus. Jag bor några mil söder om Uppsala.

Ang montaget så kan du ju sätta upp en provisoriskt på altanen till att börja med och flytta den när säsongen är över om du inte vill ha den kvar där.

Äntligen!
Fredrik i Trollhättan

Ett grytlock borde räcka då.
På altanen? Den skulle då stå mellan studsmattan och sandlådan om du förstår vad jag menar... :wink:
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Fredrik i Trollhättan skrev:Ett grytlock borde räcka då.
På altanen? Den skulle då stå mellan studsmattan och sandlådan om du förstår vad jag menar... :wink:
Varför inte mellan Poolen och den importerade BBQ grillen med tre zoner? :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

EnzoF1 skrev:Missa inte TV4 Sport kl 18 ikväll.

En fest för alla F1-fans.
Är det "dokumentären" om [Schumacher]? Jag såg första halvan igår och det var nog det sämsta hopkok av arkivbilder jag har sett (och inte en bild från F1-tävlingar – bolaget måste ha saknat rättigheter till dem). Programmet bygger på en speakerröst som inte tycks ha nån koll på F1 och som blir än mer förvirrande av dåliga undertexter. Enda behållningen var att jag fick se några korta intervjusvar från [Schumacher] som jag inte hade sett tidigare. Benbrottet på Silverstone fick en lång redogörelse, men de berättade inte ens hur kollisionen med Hill i Adelaide gick till, bara att de krockade och bröt. Definitivt en Skummiloverproduktion.
kas

Inlägg av kas »

Upplysningsvis! Jag har en 120cm med motordrift, med den kan jag om jag slickar gräsmattan ta in ovanför Burma öst- ungefär Colombia väst! Motordrift fodrar absolut lodrätt inst. av röret, sedan får man köra mellan några öst-väst sat. för att trimma in högsta signal, det kan ta några timmar. Andra krav är dyrt microvågshuvud,( låga decb.) så perfekt formad skål som det bara finns att köpa, och kolla att värden på röret (lodrätt) står stabilt! Men kul är det att kunna ta hem andra nationers sändningar. :o Jag hade på den gamla goda tiden signalstyrka på D2Mac BBC som ligger ca. Cuba 98%, andra sågs i tekniktidningar med 60cm skål att bilden kom från väst 13 och ljudet från väst 16. det är inte så kul! Då kommer vi in på racings grytlock. :down:
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

kas skrev:Upplysningsvis! Jag har en 120cm med motordrift, med den kan jag om jag slickar gräsmattan ta in ovanför Burma öst- ungefär Colombia väst! Motordrift fodrar absolut lodrätt inst. av röret, sedan får man köra mellan några öst-väst sat. för att trimma in högsta signal, det kan ta några timmar. Andra krav är dyrt microvågshuvud,( låga decb.) så perfekt formad skål som det bara finns att köpa, och kolla att värden på röret (lodrätt) står stabilt! Men kul är det att kunna ta hem andra nationers sändningar. :o Jag hade på den gamla goda tiden signalstyrka på D2Mac BBC som ligger ca. Cuba 98%, andra sågs i tekniktidningar med 60cm skål att bilden kom från väst 13 och ljudet från väst 16. det är inte så kul! Då kommer vi in på racings grytlock. :down:
Får man in några bra porrkanaler. :idea:
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Razer.
Du verkar ha pejling på paraboler och Italien
Jag har funderat i flera år på att skaffa parabol på vårt landställe(I Italien) för att få in ex. tv24 med mer. Vad ska jag skaffa för grejer parabol och mottager Kanske lite info om vad man mer kan få in GRATIS :D
Om jag skulle gå i mott mina prinsiper och skaffa mig ett Viasat abonnemang med parabol Kan jag ta med mig kortet till Italien och kolla på det där??
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

platt skrev:Razer.
Jag har funderat i flera år på att skaffa parabol på vårt landställe(I Italien) för att få in ex. tv24 med mer. Vad ska jag skaffa för grejer parabol och mottager Kanske lite info om vad man mer kan få in GRATIS :D
Kolla på http://www.lyngsat.com där kan du se vilka kanaler som finns på de olika satelliterna och footprints för varje satellit och beam.
platt skrev:Om jag skulle gå i mott mina prinsiper och skaffa mig ett Viasat abonnemang med parabol Kan jag ta med mig kortet till Italien och kolla på det där??
Med en tillräckligt stor parabol och om du tar med dig din svenska Viasatbox så borde det gå, men jag tror att det krävs minst en parabol på 120 cm, förmodligen större om huset ligger en bit ner i Italien.

Äntligen!
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Razor skrev:
platt skrev:Razer.
Kolla på http://www.lyngsat.com där kan du se vilka kanaler som finns på de olika satelliterna och footprints för varje satellit och beam.
platt skrev:Om jag skulle gå i mott mina prinsiper och skaffa mig ett Viasat abonnemang med parabol Kan jag ta med mig kortet till Italien och kolla på det där??
Med en tillräckligt stor parabol och om du tar med dig din svenska Viasatbox så borde det gå, men jag tror att det krävs minst en parabol på 120 cm, förmodligen större om huset ligger en bit ner i Italien.
Uppe i bärgen 4 mil NV om Udine
kas

Inlägg av kas »

Det är bara att prova, endera funkar det eller inte! OBS. det sänds fortfarande i horisontal och vertikal, så köp en billig testare med hörsnäcka på clas i sjön innan du åker, med den hittar du både sat och bästa signalstyrka, men då måste du först köpa ett dragspel... :D Allvarligt så är den bra fungerande! :up: Enkel broschyr medföljer
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Ibland så fattar jag inte vad du vill ha sagt Kas (oftast) ? :D
Mikka
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Mikka »

EnzoF1 skrev:
Baldur skrev:

Jag menar inte dig, utan de som just stämmer in på min beskrivning. Dvs de som är snålbögar och är vana vid att få saker gratis.

Däremot har jag ont av att folk väljer att ladda ned materialet istället för att betala för det, eftersom det kan leda till att det blir dyrare för mig.
Man BORDE inte svara på dina idiotiska komenarer, det sägs man kan inte vinna över en idiot för han vet inte om att han är det.
Men nu får du väll för FAN börja tänka lite .......
Vad är det du INTE fattar med att alla som har boxer å är uppbundna EJk FÅ VIASAT Genom boxer.......
Vad fattar du inte när nästa alla säger VIASAT är sviniga som tvingar ( JA TVINGAR ) Över kunder genom att helt sonica stänga ner Tv6s direktsända F1 lopp 2 LOPP innan slutet.

Vad i H***** Är det du inte fattar? Eller du är bara så DJ*** Dum att du inte kan förstå vad 99% av alla F1 fans ser ut att förstå.

Det e sååååå jäkla lätt att böla å skrika när man har tillgång till Viasat som du har........Men hade du nu suttit med Boxer å inte haft RÅD att skaffa ett abonemang till så hade du nog fan låtit anorlunda.
Kom sen inte säg att de e upp till var å en att välja bort dittan å datten.........VISSA i livet har inte lyxen som du ser ut att ha att kunna slänga pengar omkring dig.

Hur F** kan man va så KORKAD som du värkar vara.

Uhhhhhhh igen varför BRYR jag eller orkar jag ens skriva komentarer till en mäniska som dig.

Mikka

PS Fan inte edita detta heller med felstavningar i ILSKA...........blev bara värre å texten försvann när man ändra ett ord så Läs det som det är
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Förnyelse/Ändringar är ofta otäckt/jobbigt/svårt för många... men här har ni några tänkvärda citat. ;)

“Drill for oil? You mean drill into the ground to try and find oil? You're crazy.”
--Drillers whom Edwin L. Drake tried to enlist to his project to drill for oil in 1859.

“This ‘telephone’ has too many shortcomings to be seriously considered as a means of communication. The device is inherently of no value to us.”
--Western Union internal memo, 1876.

“Everything that can be invented has been invented.”
--Commissioner, U.S. Office of Patents, 1899.

“Who the hell wants to hear actors talk?”
--Warner Brothers, 1927.

“But what ... is it good for?”
--Engineer at the Advanced Computing Systems Division of IBM, 1968, commenting on the microchip.

“There is no reason anyone would want a computer in their home.”
--President, Chairman and Founder of Digital Equipment Corp., 1977
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
Gösta

Inlägg av Gösta »

Raz och E, varför denna omtanke gällande mitt F1 tittande?

Jag är så nöjd med det sätt jag valt att lösa mitt F1 tittande. Ni behöver inte bry er, lägg er energi på annat.

Jag tycker Viasat har betett sig som de svin de verkar vara och har gjort ett aktivt och medvetet val, jag förstår inte problemet. Har ni betalt av viasat att ragga kunder? Om så är fallet så kan jag säga det till Er redan nu, det finns inget som kan få mig att välja viasat idag, inte ens om jag fick det gratis. Det är således inte en fråga om ekonomi utan om synen på sina kunder viasat har, och det sätt som de skött detta på.

Nu lägger vi ner debatten gällande mitt val om F1 på tv.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Raz och E, varför denna omtanke gällande mitt F1 tittande?

Jag är så nöjd med det sätt jag valt att lösa mitt F1 tittande. Ni behöver inte bry er, lägg er energi på annat.
Jag oroas över att din mentala status ska degraderas om du inte får full årsdos av F1 och jag hoppas att du är lika nöjd med ditt val den 18:e.

Äntligen!
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Du kommer aldrig att lyckas med din personliga vendetta mot viasat på detta sätt du måste fortsätta att mejla dom och kanske personliga besök.
Då tror jag det kan ge resultat.
Jag inbillar mig att Blomman har framfört allas våra åsikter angående vårat tycke. Och Pastis inflytande på medievärlden så kanske vi kan lyckas påverka gemensant :up: /Socialdemokratiskt :down: