Royal Enfield, "tidlös hoj"?
-
- Inlägg: 397
- Blev medlem: fre okt 05, 2007 13:38
- Ort: uppland
Royal Enfield, "tidlös hoj"?
Jag startar en ny tråd om Enfield, för att skriva i skryttråden med bilder av HD och de som uppfann wobbling de pallar jag inte för... Vad sägs om min hoj 94års mod. den kommer att göra över 200 knyck nästa vår, trots att den är maked by India och den inte initierade ser inget av trimmet...De ni... ni kan göra era patetiska försök att åka från mej, men jag kör 8ttor runt er, den är manöverbar på good old inglish way.
Snacka om ulv i fårakläder!!!
Snacka om ulv i fårakläder!!!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 397
- Blev medlem: fre okt 05, 2007 13:38
- Ort: uppland
JAPP... De INDIANERNA tillverkade i allafall för nåra år sedan en rökstånka, man värmde med blåslampa och sen drog man i svänghjulet, förhoppningsvis så började motorn hacka igång... Nä den funkade nog bra men är nog inget för europa!!! Jag ska försöka lägga in bilder på min hoj, så ska ska ni få se på f--npotatis! När jag fixat till min trim. så är det nog inte nån som snackar om "att trampa på en död katt"! Jag ska försöka ta en till avatar, men vi har köpt nya datorer med Vista så det tar en tid att hitta rätt i programmen...
PS. Detta är barnarbetares tillverkning och som vissa år för HD så är det lika bra att plocka ner hojen och kolla att allt är OK, det har jag fått lära mig, nu i originalskick så funkar den som klockarkatt...Före så var den som en lapphund, sprang bort och släpa hem, på grund av alla omöjliga elfel som var fabriksstandard
PS. Detta är barnarbetares tillverkning och som vissa år för HD så är det lika bra att plocka ner hojen och kolla att allt är OK, det har jag fått lära mig, nu i originalskick så funkar den som klockarkatt...Före så var den som en lapphund, sprang bort och släpa hem, på grund av alla omöjliga elfel som var fabriksstandard
-
- Inlägg: 397
- Blev medlem: fre okt 05, 2007 13:38
- Ort: uppland
Sådär ja, nu har jag luskat fram att den hoj Gösta la in, den har elstart, den lilla grejen i framkant av ventiljusteringskåpan...Så var det med de, inte en Reddichthoj, jag väntar fortfarande på pfotoshops programvara, sen får vi se hur bildinlägg. funkar, inte min starkaste sida!
Senast redigerad av kas den tis sep 23, 2008 22:29, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Sluta trammsa nu!!!!!Jari skrev:Japp, till skillnad från din gamla tjejhoj! =)
Jag såg en sån där och en dieselhoj vid Sickla härom helgen. Någon som vet mer om dem?
Du vet mycket väl att jag inte vill ha en för stor och tung mc. Den jag har räcker bra för mig. Jag kan manövrera den utan problem och den är tillräckligt snabb för mig.
Dessutom tycker jag den är manlig.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 397
- Blev medlem: fre okt 05, 2007 13:38
- Ort: uppland
Tråkigt med det som hände i F-1! Jag ska skriva om vad jag ska trimma min 1994 500 enfield export de luxe. Nytt vevparti o stake i stål, lager o racingkammar, tändsys. dig., hårdare fjädrar koppling, nytt drev utgå. växellåda från 17 till19 kugg, nya specialstötstänger lättare o nya lyftare i alu. alucyl. på 612cc +anpassad topp, Amalförgasare anpassad, inte att förglömma nytt avgasrör med orig.utseende och kylfläns vid toppen som är så tjusigt på 50-talshojjarna, sen återstår att fixa med orig.ljuddämparen så att den får ifrån sig "kackerlackorna"... 40+hkr på bakhjulet är nu garanterat mot 13-15hkr tidigare, sen nåra vires som ska bytas bl.a. choke på styret... De här ska bli kul att få göra, f--n måste spraya cyl. svart den gamla är gjutjärn, nu höll jag på att avslöja mej...Det bästa sist, funkar med 98 oktan och ska vara lika lättstartad som förut! Man får drömma lite som: MARKEN SKAKAR NÄR DEN GÅR!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Lika manlig som jag ser den kommer du se den i vår när den stått en vinter i mitt garage =DGösta skrev:Sluta trammsa nu!!!!!Jari skrev:Japp, till skillnad från din gamla tjejhoj! =)
Jag såg en sån där och en dieselhoj vid Sickla härom helgen. Någon som vet mer om dem?
Du vet mycket väl att jag inte vill ha en för stor och tung mc. Den jag har räcker bra för mig. Jag kan manövrera den utan problem och den är tillräckligt snabb för mig.
Dessutom tycker jag den är manlig.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 397
- Blev medlem: fre okt 05, 2007 13:38
- Ort: uppland
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Ska den stå i ditt garage så kan den lika bra stå utom hus.Jari skrev:Lika manlig som jag ser den kommer du se den i vår när den stått en vinter i mitt garage =DGösta skrev:Sluta trammsa nu!!!!!Jari skrev:Japp, till skillnad från din gamla tjejhoj! =)
Jag såg en sån där och en dieselhoj vid Sickla härom helgen. Någon som vet mer om dem?
Du vet mycket väl att jag inte vill ha en för stor och tung mc. Den jag har räcker bra för mig. Jag kan manövrera den utan problem och den är tillräckligt snabb för mig.
Dessutom tycker jag den är manlig.
Gösta du kan hyra en plats i mitt nybyggda garage fint och varmt, du och hojen är välkommen
-
- Inlägg: 397
- Blev medlem: fre okt 05, 2007 13:38
- Ort: uppland
-
- Inlägg: 397
- Blev medlem: fre okt 05, 2007 13:38
- Ort: uppland
Så, där kom bilden! Även en blind höna hittar ett korn.... Som jag skrev 1000 mil och lite smutsig, skäms lite men jag hade varit ut på en runda på en skogsväg, och det började mörkna! Bilden tagen med Canon G7!
Man ser svart ljutjärnscylinder som blir Alu sedan, får nog spraya med svart färg innan jag montar! STORT TACK gamle Gösta och Krille!
Man ser svart ljutjärnscylinder som blir Alu sedan, får nog spraya med svart färg innan jag montar! STORT TACK gamle Gösta och Krille!
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 397
- Blev medlem: fre okt 05, 2007 13:38
- Ort: uppland
Jag är gammal som en dj---el, det är första, sen hade jag en 350cc bullet beg. av första utgåvan, 53 tror jag det var, den var omöjlig att plåga livet ur... Det som inte fanns i effekt fick jag kompensera med att köra fortast i ex.v. kurvorna. Fungerade alltid hur kallt det än var, 2 kick så gick han. Nu bor jag i Uppland och upptäckte att indianerna fortsatte med Enfield, en annons från Bröderna Jansson i Falun och det blev affär med otroligt konstiga förvecklingar, han hade standardmodeller svarta som han först ville sälja, men det fanns bara den här bågen för mej med äkta 50-talsutförande. Sen kom felen eftersom, tanken var full av rostflagor, 2 kaffekoppar ungefär, så den hällde jag i en påse blyhagel och rullade och rullade, till slut så var allt ok med den! nu skulle allt funka men den ville aldrig fungera bort o hem, jag fick liksom välja, oftast stod jag och svor över nötet, laddregulatorerna pajade o så där, 2000 då hade jag lessnat och ställde av. Sen tog jag upp problemet igen i våras förutsättningslöst, för nu skulle den igång,( den gamla hojen funkade ju), det första jag upptäckte var att säkringshållaren var helt kass, den ramlade sönder vid beröring, jag fortsatte med el vartefter och hittade en jordanslutning i ljusströmbrytaren, den var bara indragen i hållaren, skruven var inte ditsatt, nu hade jag fått hem en regulator som klarar dubbel effekt, efter den repan så bara funkar det elektriska perfekt, i nästa steg så kollade jag tändningen, (brytarspetsar) när hojen var ny, allt stämde perfekt tills jag åkte då blev avgasröret svart ända ner till fotpinnen, ny koll av grundinställningen inget fel, va f--n? tog bort ock kollade automatiska tändförställningen (centrifugalvikter) jaha, där hade av någon anledning nötts upp ett spår in i godset så den stod kvar i grundinställning, nya telesamtal och nya grejor på reklammation till Falun, det blev lite osorterat det här men du får läsa 2 ggr, så hänger du med... Men nu uppfyller den specifikationerna mer än väl, men så hittar jag en lev. där man kan köpa hojen i minsta beståndsdel, och jag kollade grejorna för lite effekthöjning och på den vägen är jag nu, allt finns i garaget, så när vädret är det rätta då slår jag till... Det fina i kråksången är att den kommer att vara lika driftsäker efter trim.Ps jag har haft värre maskiner. Ny Honda F 1982 körde jag i 850 mil, den var otroligt snabb för att väga 276kg med Rickman 3/4 kåpa+ Laverda styre. 220km på 23 sek! Sen köpte jag en Ducati 998 och fyllde på med lustgas och lite finesser, det blev mycket däckslitage, men då gick det undan på e-4an, den skänkte jag bort sedan jag trimmat av, det var en dödsmaskin i fel händer! Har du förstått att jag är uppvuxen med en hoj mellan benen, synd att man inte hade stålar när man ung, för då hade det blivit tävlingskörning... Nu går jag och funderar på om ett piniondrev till kammarna, det ska gå att ställa kamtider i 3 olika lägen, alltså vridmomentet, men jag vacklar, kanske ska jag kolla in hur leveransen blir först, det är enkelt att byta sedan om det blir för högt varvtal... Somna inte nu när du läser! Såg sedan att det var pixlar man valde, jag gissade på cm.
-
- Inlägg: 397
- Blev medlem: fre okt 05, 2007 13:38
- Ort: uppland
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jo tjena och en ladugårdsvägg är ett under av strömlinjeform...kas skrev:Vindskyddet gör att den stabiliseras vid högre hastighet, och ger HD-ägare ett tänk att den där är lätt att åka ifrån, sen får vi se hur det blev med de!
Ta bort skyddet säger jag!!!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 397
- Blev medlem: fre okt 05, 2007 13:38
- Ort: uppland
Nädu så mycket vet jag att det skapar tryck mot vägbanan och det en förutsättning om det blir åka av, sen har jag gubbat till med en förrädisk packbox ochså! Resultatet blev över förväntan, jag kan släppa styret i 120, no problemas! Du får följa dödsannonserna i UNT! Som Hondan den lyfte i fram trots Rickmankåpan, då fick jag kompensera med 5ccm olja i varje gaffelben... Jag skulle tro att polisens nya Honda cykel lider av samma problem, den wobblar inte ,den vandrar eftersom dämparna tappar kontakt med dämpoljan! Hur det kan bli?!
-
- Inlägg: 397
- Blev medlem: fre okt 05, 2007 13:38
- Ort: uppland
Nu står det inte på, snart börjar jag riva Motorn, det blir intressant att se om jag har precis alla detaljer som behövs för återmont. senare, å andra sidan så tar det inte lång tid att få hem nån pryl om det fordras, dom är snabba de där Albions söner! Kanske jag ska fota under resans ggn. och lägga in pictures här på saiten, så ni lär er nåt om gediget hantverk/arbete, vad tycker ni? mvh