Tror ni att någon tar Prosts plats under året, eller möjligen nästa år? Eller kommer ytterligare stall att försvinna de närmaste åren?
Så här sa Di Montezemolo om Prost-händelsen:
"The slice of the cake reserved for the constructors is far too small.
"The Prost affair would probably never have happened. If the system we have in mind was in place."
The system he has in mind is a total breakaway by the constructors and motor manufacturers from F1 supreme Bernie Ecclestone when their contract with him expires in 2007.
The plan is to run a new F1 championship without him and to use his current cut of television and other commercial revenues to boost the size of the payouts to the teams in F1.
"Little teams must be protected, they are a useful school for the younger drivers and also adds an element of surprise to the championship," he added.
F1 har ju haft extremt mycket nytta av Bernie, men frågan är hur mycket nytta de kommer att ha av Kirch om Bernie försvinner, vilket han ju gör förr eller senare. Den nyttan kanske inte representerar 53% av reklaminkomser, TV-inkomster och annat? Om tillverkarna och därmed stallen startar sin egen serie kommer säkert Kirch F1-del att gå i konkurs, med de jättelika skulder de verkar ha. Därmed kan säkert den nya serien köpa upp namnet F1 för en inte allt för dyr penning och köra på som vanligt igen, men med tillgång till 100% av TV-inkomster och liknande.
Bernie säger å sin sida att han får massor av samtal ifrån företag som vill vara med och sponsra F1 och att de mindre stallen huvudsakliga problem är att de inte anpassat sina utgifter till inkomsterna.
Ett annat alternativ kan ju vara att minska antalet stall till 8 och köra med 3 bilar per stall istället. Det ökar ju inte kostnaderna så mycket, eftersom det är utvecklingskostnaderna som är den stora posten. Då skulle ju faktiskt fler kunna vara med och strida om toppen, om de fick... Problemet är väl alla stallorder som skulle utdelas.
Antal stall i framtiden
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Hur anpassar stallen sina utgifter till intäkterna när det har blivit alldeles för dyrt att starta nya stall i F1?
Alla stall förutom McLaren, Williams och Ferrari befinner sig i en ond cirkel. För att få sponsorer måste de börja vinna, för att börja vinna måste de spendera hiskligt mycket pengar som de inte har och måste få från sponsorer som bara kliver in om de börjar vinna ..... hrrrmmm lägg till en internationell lågkonjunktur så blir det inte bättre.
Utan att måla fan på väggen alltför mycket så kan F1 stå inför liknande problem som CART idag brottas med. Biltillverkare som vill ha en större del av kakan men som inte får det. Efter Bernie en oklar ledning av klassen, och med risk att en person (Kirch) utan någon som helst kunskap eller insyn i F1 istället styr F1 ...
Nu tror, eller hoppas, jag i och för sig att det här inte händer men risken finns trots allt.
Alla stall förutom McLaren, Williams och Ferrari befinner sig i en ond cirkel. För att få sponsorer måste de börja vinna, för att börja vinna måste de spendera hiskligt mycket pengar som de inte har och måste få från sponsorer som bara kliver in om de börjar vinna ..... hrrrmmm lägg till en internationell lågkonjunktur så blir det inte bättre.
Utan att måla fan på väggen alltför mycket så kan F1 stå inför liknande problem som CART idag brottas med. Biltillverkare som vill ha en större del av kakan men som inte får det. Efter Bernie en oklar ledning av klassen, och med risk att en person (Kirch) utan någon som helst kunskap eller insyn i F1 istället styr F1 ...
Nu tror, eller hoppas, jag i och för sig att det här inte händer men risken finns trots allt.
Loranga, cart leder inte precis utvecklingen.
Om det är billigare racing man vill ha så kanske man skall tävla med standardbilar.
Ett gäng Fiat, Renault, Riskokare av alla kulörer, BMW, Ford
Är det den utveckligen som är önskvärd?
Eller vill vi ha glamour, högteknologi, intriger, annklagelser till höger och vänster, fuskrykten, mm mm. Jag är annhängare av att F1 förblir få förunnat.
Om det är billigare racing man vill ha så kanske man skall tävla med standardbilar.
Ett gäng Fiat, Renault, Riskokare av alla kulörer, BMW, Ford
Är det den utveckligen som är önskvärd?
Eller vill vi ha glamour, högteknologi, intriger, annklagelser till höger och vänster, fuskrykten, mm mm. Jag är annhängare av att F1 förblir få förunnat.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Glöm inte bort att av ovanstående så vill jag minnas. Att Ferrari klagade på att Toyota hade en budget som var vida överlägsen av vad de ovanstående har tillsammans.On 2002-02-04 10:23, LuckyStrike1 wrote:
Hur anpassar stallen sina utgifter till intäkterna när det har blivit alldeles för dyrt att starta nya stall i F1?
Alla stall förutom McLaren, Williams och Ferrari befinner sig i en ond cirkel.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Toyota har snarare en budget i Ferraris storleksklass enligt vad de flesta rapporter tyder på.
Det är inte heller så konstigt då Toyota liksom Ferrari också har valt att tillverka sin motor själv.
Att de skullle ha en större budget än McLaren, Williams och Ferrari tillsammans tycker jag låter överdrivet.
Det är inte heller så konstigt då Toyota liksom Ferrari också har valt att tillverka sin motor själv.
Att de skullle ha en större budget än McLaren, Williams och Ferrari tillsammans tycker jag låter överdrivet.
Oavsett hur stor budget Toyota har så är de och förblir ett riskokarstall. Toyotas enda glimmrande stjärnor är påven och Salo.
Läste någonstans att den totala mängden investeringar för F1 satsningen inklusive byggnader i Tyskland för de kommande 5 åren var 15.000.000.000 Kronor. Det motsvarar Colombias statsbudget (exl odlingar i djungeln) inklusive JPM´s lön.
Läste någonstans att den totala mängden investeringar för F1 satsningen inklusive byggnader i Tyskland för de kommande 5 åren var 15.000.000.000 Kronor. Det motsvarar Colombias statsbudget (exl odlingar i djungeln) inklusive JPM´s lön.
-
- Inlägg: 364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Göteborg