Cuscino skrev:
Nån som förstått vad syftet är med att begränsa vingjustering till max 2 gånger/varv? Varför inte begränsa antalet växlingar, inbromsningar, rattrörelser etc också om man är ute efter att reglera hur föraren kör bilen?
De tycker kanske inte att F1-bilar ska bli flygplan. Eller jag vet inte.
Förstår inte varför föraren skall hålla på med detta medan han kör... också...
En del av bilracingens essens är just att innan race testa och finjustera bilen till bästa möjliga prestanda.
Låt gå för att man justerar vingen under race, men då i samband med depåbesök.
Borde alltså vara större fördel för den som ligger bakom och vill köra om att man kan göra detta?
...annars kan man väl tänka sig en generell fördel i att t ex typ kunna ställa om framvingen i början av långa rakan och sedan tillbaka i slutet, men det är väl lika bra för den framför?
Lelle skrev:
Borde alltså vara större fördel för den som ligger bakom och vill köra om att man kan göra detta?
...annars kan man väl tänka sig en generell fördel i att t ex typ kunna ställa om framvingen i början av långa rakan och sedan tillbaka i slutet, men det är väl lika bra för den framför?
Nu vill vi gärna ha svar från ngn med koll
Jag har ingen koll men svarar ändå
Det enklaste svaret på den frågan blir att det blir helt olika på olika banor och alla banor är inte utrustade med en lång raka.
Förare A gör som du säger med högre toppfart osv medans förare B gör tvärt om på ett kurvigt parti.
Summa summarum alternativen till att köra om blir fler vilket är syftet.
Själv undrar jag om det är en bra lösning? Men visst, det är ju helt klart värt att pröva.
ANFRAN skrev:
De tycker kanske inte att F1-bilar ska bli flygplan. Eller jag vet inte.
Förstår inte varför föraren skall hålla på med detta medan han kör... också...
En del av bilracingens essens är just att innan race testa och finjustera bilen till bästa möjliga prestanda.
Låt gå för att man justerar vingen under race, men då i samband med depåbesök.
Borde alltså vara större fördel för den som ligger bakom och vill köra om att man kan göra detta?
...annars kan man väl tänka sig en generell fördel i att t ex typ kunna ställa om framvingen i början av långa rakan och sedan tillbaka i slutet, men det är väl lika bra för den framför?
Nu vill vi gärna ha svar från ngn med koll
Det är väl som du varit inne på ungefär samma syfte som extra-effekt-knappen som man får använda i visst många sekunder, tanken är att det skall bli skillnad mellan de två förarna. Om båda alltid fick ställa om vingen inför varje kurva händer det ju inte så mycket, men om den framför har slut på sina omställningar eller chansar på att den bakom inte använder sin, så har ju den bakomvarande en fördel. Gäller bara att lura framförvarande att göra slut på sina försök. Eller egentligen är det kanske bara ett försök per varv, eftersom det andra går åt till att återställa vingen inför rakan.
Jag har sett den där bilden några gånger nu och har vant mig vid åsynen, även om den inte var angenäm vid första anblicken.
Jag tror att det kommer se bättre ut när resten av bilen är i 2009 års specifikation. Som det är nu är det ju bara bakvingen som är det.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
menthol skrev:Jag har sett den där bilden några gånger nu och har vant mig vid åsynen, även om den inte var angenäm vid första anblicken.
Jag tror att det kommer se bättre ut när resten av bilen är i 2009 års specifikation. Som det är nu är det ju bara bakvingen som är det.
Skojar du?
Bilen ser ju ut som en jävla flasköppnare. Hela formel1 serien håller på att bli ett jävla skämt.
Nej, jag skojar inte. Man vänjer sig. Det är inte första gången jag har satt i halsen efter att ha sett något nytt på ett F1-bil.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
menthol skrev:Jag har sett den där bilden några gånger nu och har vant mig vid åsynen, även om den inte var angenäm vid första anblicken.
Jag tror att det kommer se bättre ut när resten av bilen är i 2009 års specifikation. Som det är nu är det ju bara bakvingen som är det.
Skojar du?
Bilen ser ju ut som en jävla flasköppnare. Hela formel1 serien håller på att bli ett jävla skämt.
Nej, jag skojar inte. Man vänjer sig. Det är inte första gången jag har satt i halsen efter att ha sett något nytt på ett F1-bil.
Det är formel1 vi pratar om nu. Världens största och mest exklusiva sport. Det kan inte vara meningen bilarna ska vara så fula att vi måste vänja oss vid utseendet.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Bilen ser ju ut som en jävla flasköppnare. Hela formel1 serien håller på att bli ett jävla skämt.
Nej, jag skojar inte. Man vänjer sig. Det är inte första gången jag har satt i halsen efter att ha sett något nytt på ett F1-bil.
Det är formel1 vi pratar om nu. Världens största och mest exklusiva sport. Det kan inte vara meningen bilarna ska vara så fula att vi måste vänja oss vid utseendet.
Som sagt. Vänta tills Australiens GP 2009 med att helt såga bilen. Bilden är tagen vid ett test där endast diffusern och bakvingen är av 2009 års spec. När de andra delarna kommer på plats lär det se bättre ut.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
menthol skrev:
Nej, jag skojar inte. Man vänjer sig. Det är inte första gången jag har satt i halsen efter att ha sett något nytt på ett F1-bil.
Det är formel1 vi pratar om nu. Världens största och mest exklusiva sport. Det kan inte vara meningen bilarna ska vara så fula att vi måste vänja oss vid utseendet.
Som sagt. Vänta tills Australiens GP 2009 med att helt såga bilen. Bilden är tagen vid ett test där endast diffusern och bakvingen är av 2009 års spec. När de andra delarna kommer på plats lär det se bättre ut.
Jag kan inte tänka mig att det finns några delar som får den där bilen att se bättre ut. Vad skulle det vara för delar?
Det enda jag vet är att bilen kommer att bli ännu bredare, vilket kommer att göra att vingen ser ännu smalare ut.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Bilarna ska enligt vad jag har läst inte breddas till nästa år. Det jag menar är att den smala bakvingen kanske kommer se vettigare ut när den monteras på 2009 års chassi och hamnar i rätt proportion till andra vingar av 2009 års spec och dyl.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
menthol skrev:Bilarna ska enligt vad jag har läst inte breddas till nästa år. Det jag menar är att den smala bakvingen kanske kommer se vettigare ut när den monteras på 2009 års chassi och hamnar i rätt proportion till andra vingar av 2009 års spec och dyl.
Om det ska bli rätt proportioner, blir det gocart med vinge nästa år?
menthol skrev:Bilarna ska enligt vad jag har läst inte breddas till nästa år. Det jag menar är att den smala bakvingen kanske kommer se vettigare ut när den monteras på 2009 års chassi och hamnar i rätt proportion till andra vingar av 2009 års spec och dyl.
Om det ska bli rätt proportioner, blir det gocart med vinge nästa år?
Nej. Läs FIA(t):s jädra regelverk om du är osäker på om det blir gokartracing nästa år. Jag är säker på att det kommer se mer normalt ut när bilen är klar nästa år.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Pepparkvarnen skrev: Det kan inte vara meningen bilarna ska vara så fula att vi måste vänja oss vid utseendet.
Bilarna är ju redan fula som stryk.
Fast jag begriper inte varför vingen måste vara så smal, om man vill försämra nedåtkraften så borde man ju kunna gå en annan väg.
Dessutom så ser det ju ut som att risken för att bakomvarande bil klättrar på bakhjulet ökar. Detta har man i.o.f.s. rått bot på inom kartingen med att montera en stötfångare bak.