Snygga eller fula vingar?

Kungaklassen av motorsport...
Lelle
Inlägg: 54
Blev medlem: fre mar 07, 2008 15:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Lelle »

PC: skrev:
ANFRAN skrev:
Cuscino skrev: Nån som förstått vad syftet är med att begränsa vingjustering till max 2 gånger/varv? Varför inte begränsa antalet växlingar, inbromsningar, rattrörelser etc också om man är ute efter att reglera hur föraren kör bilen?
De tycker kanske inte att F1-bilar ska bli flygplan. Eller jag vet inte.
Förstår inte varför föraren skall hålla på med detta medan han kör... också...

En del av bilracingens essens är just att innan race testa och finjustera bilen till bästa möjliga prestanda.
Låt gå för att man justerar vingen under race, men då i samband med depåbesök.
Borde alltså vara större fördel för den som ligger bakom och vill köra om att man kan göra detta?

...annars kan man väl tänka sig en generell fördel i att t ex typ kunna ställa om framvingen i början av långa rakan och sedan tillbaka i slutet, men det är väl lika bra för den framför?

Nu vill vi gärna ha svar från ngn med koll
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Lelle skrev: Borde alltså vara större fördel för den som ligger bakom och vill köra om att man kan göra detta?

...annars kan man väl tänka sig en generell fördel i att t ex typ kunna ställa om framvingen i början av långa rakan och sedan tillbaka i slutet, men det är väl lika bra för den framför?

Nu vill vi gärna ha svar från ngn med koll
Jag har ingen koll men svarar ändå :-?

Det enklaste svaret på den frågan blir att det blir helt olika på olika banor och alla banor är inte utrustade med en lång raka.
Förare A gör som du säger med högre toppfart osv medans förare B gör tvärt om på ett kurvigt parti.

Summa summarum alternativen till att köra om blir fler vilket är syftet.

Själv undrar jag om det är en bra lösning? Men visst, det är ju helt klart värt att pröva.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

McLaren ska inte köra med dom fula hajfenevingarna..Och dom är förbjudna nästa år :up: :up:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Lelle skrev:Nu vill vi gärna ha svar från ngn med koll
Menar du att jag har nollkoll,eller...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Lelle
Inlägg: 54
Blev medlem: fre mar 07, 2008 15:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Lelle »

PC: skrev:
Lelle skrev:Nu vill vi gärna ha svar från ngn med koll
Menar du att jag har nollkoll,eller...?
Absolut inte, du får också gärna svara.

Med "vi" så tog jag lite pretentiöst på mig att tala för den stora massan.
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

McLaren har skaffat fula nosvingar :x
Bild
Medans BMW har tagit bort sina. :up:
Bild
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Christoffer skrev:McLaren har skaffat fula nosvingar :x
http://www.f1-live.com/f1/photos/2008/g ... ob_241.jpg
Det var väl länge sedan de gjorde det...?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Bopper skrev:
Christoffer skrev:McLaren har skaffat fula nosvingar :x
http://www.f1-live.com/f1/photos/2008/g ... ob_241.jpg
Det var väl länge sedan de gjorde det...?
Kanske det, har inte tänkt på dom i så fall.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Christoffer skrev:
Bopper skrev:
Christoffer skrev:McLaren har skaffat fula nosvingar :x
http://www.f1-live.com/f1/photos/2008/g ... ob_241.jpg
Det var väl länge sedan de gjorde det...?
Kanske det, har inte tänkt på dom i så fall.
Sedan Ungern tror jag...

http://www.formula1.com/news/technical/ ... 7/571.html
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Bopper skrev:
Christoffer skrev:
Bopper skrev: Det var väl länge sedan de gjorde det...?
Kanske det, har inte tänkt på dom i så fall.
Sedan Ungern tror jag...

http://www.formula1.com/news/technical/ ... 7/571.html
Ok. Två lopp tog det innan jag noterade dom. Slarvigt av mig.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Christoffer skrev:
Bopper skrev:
Christoffer skrev: Kanske det, har inte tänkt på dom i så fall.
Sedan Ungern tror jag...

http://www.formula1.com/news/technical/ ... 7/571.html
Ok. Två lopp tog det innan jag noterade dom. Slarvigt av mig.
Mmmm, slarvigt! :D Hade för mig det var längre sedan, men det kanske var någon testdag...
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Lelle skrev:
PC: skrev:
ANFRAN skrev: De tycker kanske inte att F1-bilar ska bli flygplan. Eller jag vet inte.
Förstår inte varför föraren skall hålla på med detta medan han kör... också...

En del av bilracingens essens är just att innan race testa och finjustera bilen till bästa möjliga prestanda.
Låt gå för att man justerar vingen under race, men då i samband med depåbesök.
Borde alltså vara större fördel för den som ligger bakom och vill köra om att man kan göra detta?

...annars kan man väl tänka sig en generell fördel i att t ex typ kunna ställa om framvingen i början av långa rakan och sedan tillbaka i slutet, men det är väl lika bra för den framför?

Nu vill vi gärna ha svar från ngn med koll
Det är väl som du varit inne på ungefär samma syfte som extra-effekt-knappen som man får använda i visst många sekunder, tanken är att det skall bli skillnad mellan de två förarna. Om båda alltid fick ställa om vingen inför varje kurva händer det ju inte så mycket, men om den framför har slut på sina omställningar eller chansar på att den bakom inte använder sin, så har ju den bakomvarande en fördel. Gäller bara att lura framförvarande att göra slut på sina försök. Eller egentligen är det kanske bara ett försök per varv, eftersom det andra går åt till att återställa vingen inför rakan.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Men vad fan är det här då?

Är det tänkt att bilarna ska se ut så här nästa år?
Bild
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Pepparkvarnen skrev:Men vad fan är det här då?

Är det tänkt att bilarna ska se ut så här nästa år?
Bild
:o :-?
What the f***!!
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Jag har sett den där bilden några gånger nu och har vant mig vid åsynen, även om den inte var angenäm vid första anblicken.

Jag tror att det kommer se bättre ut när resten av bilen är i 2009 års specifikation. Som det är nu är det ju bara bakvingen som är det.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

menthol skrev:Jag har sett den där bilden några gånger nu och har vant mig vid åsynen, även om den inte var angenäm vid första anblicken.

Jag tror att det kommer se bättre ut när resten av bilen är i 2009 års specifikation. Som det är nu är det ju bara bakvingen som är det.
Skojar du?

Bilen ser ju ut som en jävla flasköppnare. Hela formel1 serien håller på att bli ett jävla skämt.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:
menthol skrev:Jag har sett den där bilden några gånger nu och har vant mig vid åsynen, även om den inte var angenäm vid första anblicken.

Jag tror att det kommer se bättre ut när resten av bilen är i 2009 års specifikation. Som det är nu är det ju bara bakvingen som är det.
Skojar du?

Bilen ser ju ut som en jävla flasköppnare.


:D
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Om de skickar ut signalen i 4:3 så kanske det ser ok ut i 16:9?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Pepparkvarnen skrev:
menthol skrev:Jag har sett den där bilden några gånger nu och har vant mig vid åsynen, även om den inte var angenäm vid första anblicken.

Jag tror att det kommer se bättre ut när resten av bilen är i 2009 års specifikation. Som det är nu är det ju bara bakvingen som är det.
Skojar du?

Bilen ser ju ut som en jävla flasköppnare. Hela formel1 serien håller på att bli ett jävla skämt.
Nej, jag skojar inte. Man vänjer sig. Det är inte första gången jag har satt i halsen efter att ha sett något nytt på ett F1-bil.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:Om de skickar ut signalen i 4:3 så kanske det ser ok ut i 16:9?
Vi får hoppas på det.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

menthol skrev:
Pepparkvarnen skrev:
menthol skrev:Jag har sett den där bilden några gånger nu och har vant mig vid åsynen, även om den inte var angenäm vid första anblicken.

Jag tror att det kommer se bättre ut när resten av bilen är i 2009 års specifikation. Som det är nu är det ju bara bakvingen som är det.
Skojar du?

Bilen ser ju ut som en jävla flasköppnare. Hela formel1 serien håller på att bli ett jävla skämt.
Nej, jag skojar inte. Man vänjer sig. Det är inte första gången jag har satt i halsen efter att ha sett något nytt på ett F1-bil.
Det är formel1 vi pratar om nu. Världens största och mest exklusiva sport. Det kan inte vara meningen bilarna ska vara så fula att vi måste vänja oss vid utseendet.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Man kan förstå att de stall som har sponsorer med långa namn inte gillar de nya vingarna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Pepparkvarnen skrev:
menthol skrev:
Pepparkvarnen skrev: Skojar du?

Bilen ser ju ut som en jävla flasköppnare. Hela formel1 serien håller på att bli ett jävla skämt.
Nej, jag skojar inte. Man vänjer sig. Det är inte första gången jag har satt i halsen efter att ha sett något nytt på ett F1-bil.
Det är formel1 vi pratar om nu. Världens största och mest exklusiva sport. Det kan inte vara meningen bilarna ska vara så fula att vi måste vänja oss vid utseendet.
Som sagt. Vänta tills Australiens GP 2009 med att helt såga bilen. Bilden är tagen vid ett test där endast diffusern och bakvingen är av 2009 års spec. När de andra delarna kommer på plats lär det se bättre ut.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

menthol skrev:
Pepparkvarnen skrev:
menthol skrev: Nej, jag skojar inte. Man vänjer sig. Det är inte första gången jag har satt i halsen efter att ha sett något nytt på ett F1-bil.
Det är formel1 vi pratar om nu. Världens största och mest exklusiva sport. Det kan inte vara meningen bilarna ska vara så fula att vi måste vänja oss vid utseendet.
Som sagt. Vänta tills Australiens GP 2009 med att helt såga bilen. Bilden är tagen vid ett test där endast diffusern och bakvingen är av 2009 års spec. När de andra delarna kommer på plats lär det se bättre ut.
Jag kan inte tänka mig att det finns några delar som får den där bilen att se bättre ut. Vad skulle det vara för delar?

Det enda jag vet är att bilen kommer att bli ännu bredare, vilket kommer att göra att vingen ser ännu smalare ut.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Bilarna ska enligt vad jag har läst inte breddas till nästa år. Det jag menar är att den smala bakvingen kanske kommer se vettigare ut när den monteras på 2009 års chassi och hamnar i rätt proportion till andra vingar av 2009 års spec och dyl.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

menthol skrev:Bilarna ska enligt vad jag har läst inte breddas till nästa år. Det jag menar är att den smala bakvingen kanske kommer se vettigare ut när den monteras på 2009 års chassi och hamnar i rätt proportion till andra vingar av 2009 års spec och dyl.
Om det ska bli rätt proportioner, blir det gocart med vinge nästa år?
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

FredrikE skrev:
menthol skrev:Bilarna ska enligt vad jag har läst inte breddas till nästa år. Det jag menar är att den smala bakvingen kanske kommer se vettigare ut när den monteras på 2009 års chassi och hamnar i rätt proportion till andra vingar av 2009 års spec och dyl.
Om det ska bli rätt proportioner, blir det gocart med vinge nästa år?
Nej. Läs FIA(t):s jädra regelverk om du är osäker på om det blir gokartracing nästa år. Jag är säker på att det kommer se mer normalt ut när bilen är klar nästa år.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Pepparkvarnen skrev: Det kan inte vara meningen bilarna ska vara så fula att vi måste vänja oss vid utseendet.
Bilarna är ju redan fula som stryk.

Fast jag begriper inte varför vingen måste vara så smal, om man vill försämra nedåtkraften så borde man ju kunna gå en annan väg.
Dessutom så ser det ju ut som att risken för att bakomvarande bil klättrar på bakhjulet ökar. Detta har man i.o.f.s. rått bot på inom kartingen med att montera en stötfångare bak. :D