Geer skrev:Om kvalet är "våt" race och racet är "torr" race.
Får man då ändra inställningar på bil mellan kval och race ?
Jag tror att man får ändra på lite vingar och dylikt, men inte ändra markfrigången något nämnvärt. Om det visar sig vara total katastrof imorgon kan säkert FIA(t) göra något undantag med hänvisning till säkerhetsaspekten.
Nej, man får inte ändra något.
Det finns ett protokoll efter varje lopp vilka undantag som gjorts. Det brukar vara en sensor är och en pryttel där som får bytas ut efter tillstånd, men man får inte göra förändringar i set-up.
Senast redigerad av Cheever den lör sep 13, 2008 14:01, redigerad totalt 1 gång.
Geer skrev:Om kvalet är "våt" race och racet är "torr" race.
Får man då ändra inställningar på bil mellan kval och race ?
Jag tror att man får ändra på lite vingar och dylikt, men inte ändra markfrigången något nämnvärt. Om det visar sig vara total katastrof imorgon kan säkert FIA(t) göra något undantag med hänvisning till säkerhetsaspekten.
Nej, man får inte ändra något.
Det finns ett protokoll efter varje lopp vilka undantag som gjorts. Det brukar vara en sensor är och en pryttel där som får bytas ut efter tillstånd, men man får inte göra förändringar i set-up.
Jag är ganska säker på att man får ändra på viss set-up innan race om väderförhållandena ändrat sig radikalt från dess att kvalet kördes.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
34) POST QUALIFYING PARC FERMÉ
34.1 Each car will be deemed to be in parc fermé from the time at which it leaves the pit lane for the first time during qualifying practice until the start of the race. Any car which fails to leave the pit lane during qualifying practice will be deemed to be in parc ferme at the end of Q1.
Between these times, other than when cars are returned to the parc fermé overnight, the following work may be carried out :
- engines may be started ;
- subject to the requirements of Article 29.1 fuel may be added or removed and a fuel breather fitted ;
- wheels and tyres may be removed, changed or rebalanced and tyre pressures checked ;
- spark plugs may be removed in order to carry out an internal engine inspection and cylinder compression checks ;
- permitted heating or cooling devices may be fitted ;
- a jump battery may be connected and on board electrical units may be freely accessed via a physical connection to the car ;
- the main electrical battery and radio batteries may be changed ;
2009 F1 Sporting Regulations 19 of 43 11th July 2008
- the brake system may be bled ;
- engine oil may be drained ;
- compressed gases may be drained or added ;
- fluids used for replenishment must conform to the same specification as the original fluid. Fluids with a specific gravity less than 1.1 may be drained and / or replenished, however, no replenishment may take place less than one hour and 30 minutes before the start of the formation lap unless specific approval has been given by the FIA.
In order to ensure that fluids are not being used as ballast the FIA reserves the right to weigh cars which took part in Q3 at random during the one hour period commencing one hour and 30 minutes before the start of the formation lap. When a car is weighed in this way, and taking into account any fuel added under Article 29.1, its weight must be within 3kg of its weight at the completion of its final qualifying run, if not, fluids other than fuel may be replenished or drained under FIA supervision ;
- the aerodynamic set up of the front wing may be adjusted using the existing parts. No parts may be added, removed or replaced ;
- if the FIA technical delegate is satisfied that changes in climatic conditions necessitate alterations to the specification of a car, changes may be made to the air ducts around the front and rear brakes and radiator ducts. These changes may be made at any time after the message “CHANGE IN CLIMATIC CONDITIONS” is shown on the timing monitors, from this point the choice of air ducts around the front and rear brakes and radiator ducts is free, subject always to compliance with the relevant Technical Regulations.
- bodywork (excluding radiators) may be removed and / or cleaned ;
- cosmetic changes may be made to the bodywork and tape may be added ;
- any part of the car may be cleaned ;
- on board cameras, timing transponders and any associated equipment may be removed, refitted or checked ;
- any work required by the FIA technical delegate ;
- changes to improve the driver's comfort. In this context anything other than addition or removal of padding (or similar material) and adjustment of mirrors, seat belts and pedals may only be carried out with the specific permission of the FIA technical delegate ;
- repair of genuine accident damage ;
- any parts which are removed from the car in order to carry out any work specifically permitted above, or any parts removed to carry out essential safety checks, must remain close to it and, at all times, be visible to the scrutineer assigned to the relevant car.
Any work not listed above may only be undertaken with the approval of the FIA technical delegate following a written request from the team concerned. It must be clear that any replacement part a team wishes to fit is similar in mass, inertia and function to the original. Any parts removed will be retained by the FIA.
However, if a team wishes to change a part during the qualifying session and/or on the grid before the start of the race, this may be done without first seeking the permission of the technical delegate, provided it is reasonable for the relevant team to believe permission would be given if there was time to ask and the broken or damaged part remains in full view of the scrutineer assigned to the car at all times.
Senast redigerad av Cheever den lör sep 13, 2008 14:29, redigerad totalt 1 gång.
Det finns ett protokoll efter varje lopp vilka undantag som gjorts. Det brukar vara en sensor är och en pryttel där som får bytas ut efter tillstånd, men man får inte göra förändringar i set-up.
Jag är ganska säker på att man får ändra på viss set-up innan race om väderförhållandena ändrat sig radikalt från dess att kvalet kördes.
Ok, då har man ändrat, visa gärna utraget där det står.
Jag har för mig man bara får ändra saker som vingvinklar, men absolut inte hjulupphängningar. Och det är det sistnämnda som är grejen mellan regn och torrt.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Mycket märkligt agerande av McLaren. I synnerhet som Kovalainen var så snabb fanns ju ingen anledning att tro att Hamilton skulle vara speciellt mycket långsammare. Fattar inte vad de försökte uppnå. Om de så hade spöat allihopa med tre sekunder, vad hade varit poängen med det - det som gäller är ju att gå vidare från Q2. Dessutom, när de såg att Ferrari hade problem så förstår jag inte hur de tänkte. En plats bland de tio var ju given för Hamilton och då hade Massa dessutom varit nedpetad till elfteplatsen...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
menthol skrev:
Jag tror att man får ändra på lite vingar och dylikt, men inte ändra markfrigången något nämnvärt. Om det visar sig vara total katastrof imorgon kan säkert FIA(t) göra något undantag med hänvisning till säkerhetsaspekten.
Nej, man får inte ändra något.
Det finns ett protokoll efter varje lopp vilka undantag som gjorts. Det brukar vara en sensor är och en pryttel där som får bytas ut efter tillstånd, men man får inte göra förändringar i set-up.
Jag är ganska säker på att man får ändra på viss set-up innan race om väderförhållandena ändrat sig radikalt från dess att kvalet kördes.
Det finns ett protokoll efter varje lopp vilka undantag som gjorts. Det brukar vara en sensor är och en pryttel där som får bytas ut efter tillstånd, men man får inte göra förändringar i set-up.
Jag är ganska säker på att man får ändra på viss set-up innan race om väderförhållandena ändrat sig radikalt från dess att kvalet kördes.
Tror du mig nu?
Nej.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Vettel imponerar mer och mer för varje lopp som körs. I början av säsongen så var jag rätt kritisk mot honom då han mest bara var inblandad i en massa incidenter på första varven men nu börjar det reda ut sig för honom
Även kul att se Bourdais på 4e plats.
Senast redigerad av Dagon den lör sep 13, 2008 15:07, redigerad totalt 1 gång.
Intressant, intressant och bra för sporten. Men att en "minardi" kommer och slår stall med "hundrafallt" större resurser är verkligen intressant och...roligt
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
IMS-1999 skrev:Fort, mitt i ett barnkalas. Vad gjorde HAM och RAI för att klara sig undan Q3?
Hamilton började Q2 på intermediates. Men regnet tilltog och då kunde inte ens Han hitta grepp. Och när han väl hade bytt till regndäck kunde Han inte inte heller hitta grepp. Mycket märkligt.
IMS-1999 skrev:Fort, mitt i ett barnkalas. Vad gjorde HAM och RAI för att klara sig undan Q3?
Hamilton började Q2 på intermediates. Men regnet tilltog och då kunde inte ens Han hitta grepp. Och när han väl hade bytt till regndäck kunde Han inte inte heller hitta grepp. Mycket märkligt.
Härligt att se Ron och "loverboy" skänka bort titlarna i år igen.
JTarnstrom skrev:Åh, fy fan! Såg ni? En förare som gratulerade en annan! Det händer fan i mig inte varje dag.
Jag har bara TV6, så nej, jag såg inte.
Webber gratulerade Vettel. Visserligen är de från samma team (jag vet, jag vet, men TR och RB är samma skit) men sådant där brukar ju sitta långt inne även då.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:Åh, fy fan! Såg ni? En förare som gratulerade en annan! Det händer fan i mig inte varje dag.
Jag har bara TV6, så nej, jag såg inte.
Webber gratulerade Vettel. Visserligen är de från samma team (jag vet, jag vet, men TR och RB är samma skit) men sådant där brukar ju sitta långt inne även då.
Kul! Jag hoppades att det var Kovalainen som grattade, men man kan väl inte få allt.