ITALIENS GP 2008 - AUTODROMO DI MONZA

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

menthol skrev:
Geer skrev:Om kvalet är "våt" race och racet är "torr" race.
Får man då ändra inställningar på bil mellan kval och race ?
Jag tror att man får ändra på lite vingar och dylikt, men inte ändra markfrigången något nämnvärt. Om det visar sig vara total katastrof imorgon kan säkert FIA(t) göra något undantag med hänvisning till säkerhetsaspekten.
Nej, man får inte ändra något.

Det finns ett protokoll efter varje lopp vilka undantag som gjorts. Det brukar vara en sensor är och en pryttel där som får bytas ut efter tillstånd, men man får inte göra förändringar i set-up.
Senast redigerad av Cheever den lör sep 13, 2008 14:01, redigerad totalt 1 gång.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Kuopio
Inlägg: 437
Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25

Inlägg av Kuopio »

Någon/några kommer ju sätta bilen i räcket under kvalet, tro mig.
Undra hur det kommer gå för Massa...
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Cheever skrev:
menthol skrev:
Geer skrev:Om kvalet är "våt" race och racet är "torr" race.
Får man då ändra inställningar på bil mellan kval och race ?
Jag tror att man får ändra på lite vingar och dylikt, men inte ändra markfrigången något nämnvärt. Om det visar sig vara total katastrof imorgon kan säkert FIA(t) göra något undantag med hänvisning till säkerhetsaspekten.
Nej, man får inte ändra något.

Det finns ett protokoll efter varje lopp vilka undantag som gjorts. Det brukar vara en sensor är och en pryttel där som får bytas ut efter tillstånd, men man får inte göra förändringar i set-up.
Jag är ganska säker på att man får ändra på viss set-up innan race om väderförhållandena ändrat sig radikalt från dess att kvalet kördes.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Cheever skrev:Haha, killen med kvasten får en del att göra om det är han som står för renhållningen av banan den här helgen.
Är det Gösta?
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

34) POST QUALIFYING PARC FERMÉ
34.1 Each car will be deemed to be in parc fermé from the time at which it leaves the pit lane for the first time during qualifying practice until the start of the race. Any car which fails to leave the pit lane during qualifying practice will be deemed to be in parc ferme at the end of Q1.
Between these times, other than when cars are returned to the parc fermé overnight, the following work may be carried out :
- engines may be started ;
- subject to the requirements of Article 29.1 fuel may be added or removed and a fuel breather fitted ;
- wheels and tyres may be removed, changed or rebalanced and tyre pressures checked ;
- spark plugs may be removed in order to carry out an internal engine inspection and cylinder compression checks ;
- permitted heating or cooling devices may be fitted ;
- a jump battery may be connected and on board electrical units may be freely accessed via a physical connection to the car ;
- the main electrical battery and radio batteries may be changed ;
2009 F1 Sporting Regulations 19 of 43 11th July 2008
- the brake system may be bled ;
- engine oil may be drained ;
- compressed gases may be drained or added ;
- fluids used for replenishment must conform to the same specification as the original fluid. Fluids with a specific gravity less than 1.1 may be drained and / or replenished, however, no replenishment may take place less than one hour and 30 minutes before the start of the formation lap unless specific approval has been given by the FIA.
In order to ensure that fluids are not being used as ballast the FIA reserves the right to weigh cars which took part in Q3 at random during the one hour period commencing one hour and 30 minutes before the start of the formation lap. When a car is weighed in this way, and taking into account any fuel added under Article 29.1, its weight must be within 3kg of its weight at the completion of its final qualifying run, if not, fluids other than fuel may be replenished or drained under FIA supervision ;
- the aerodynamic set up of the front wing may be adjusted using the existing parts. No parts may be added, removed or replaced ;
- if the FIA technical delegate is satisfied that changes in climatic conditions necessitate alterations to the specification of a car, changes may be made to the air ducts around the front and rear brakes and radiator ducts. These changes may be made at any time after the message “CHANGE IN CLIMATIC CONDITIONS” is shown on the timing monitors, from this point the choice of air ducts around the front and rear brakes and radiator ducts is free, subject always to compliance with the relevant Technical Regulations.
- bodywork (excluding radiators) may be removed and / or cleaned ;
- cosmetic changes may be made to the bodywork and tape may be added ;
- any part of the car may be cleaned ;
- on board cameras, timing transponders and any associated equipment may be removed, refitted or checked ;
- any work required by the FIA technical delegate ;
- changes to improve the driver's comfort. In this context anything other than addition or removal of padding (or similar material) and adjustment of mirrors, seat belts and pedals may only be carried out with the specific permission of the FIA technical delegate ;
- repair of genuine accident damage ;
- any parts which are removed from the car in order to carry out any work specifically permitted above, or any parts removed to carry out essential safety checks, must remain close to it and, at all times, be visible to the scrutineer assigned to the relevant car.
Any work not listed above may only be undertaken with the approval of the FIA technical delegate following a written request from the team concerned. It must be clear that any replacement part a team wishes to fit is similar in mass, inertia and function to the original. Any parts removed will be retained by the FIA.
However, if a team wishes to change a part during the qualifying session and/or on the grid before the start of the race, this may be done without first seeking the permission of the technical delegate, provided it is reasonable for the relevant team to believe permission would be given if there was time to ask and the broken or damaged part remains in full view of the scrutineer assigned to the car at all times.
Senast redigerad av Cheever den lör sep 13, 2008 14:29, redigerad totalt 1 gång.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Cheever skrev:
menthol skrev:
Cheever skrev: Nej, man får inte ändra något.

Det finns ett protokoll efter varje lopp vilka undantag som gjorts. Det brukar vara en sensor är och en pryttel där som får bytas ut efter tillstånd, men man får inte göra förändringar i set-up.

Jag är ganska säker på att man får ändra på viss set-up innan race om väderförhållandena ändrat sig radikalt från dess att kvalet kördes.
Ok, då har man ändrat, visa gärna utraget där det står.
Jag har för mig man bara får ändra saker som vingvinklar, men absolut inte hjulupphängningar. Och det är det sistnämnda som är grejen mellan regn och torrt.
Bild
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Jag tyckte att Alonso inte tog första chikanen på sitt sista och avgörande var för Q2..
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Räikkönen gör succé hos Ferrari-fansen... Kovalainen imponerar. Läge för en seger som inte är fullt lika uppkörd som den första.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

"I know where the grip is" går bra också.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Nu smäller nog Kimi snart.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Haha, Kimi 14 Hamilton 15, kommer att bli ett intressant lopp imorgon.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Skönt att en McLaren gick till Q3 i alla fall. :-?
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Högmod, en av de sju dödsynderna! :roll:
Bild
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Och Kubica 11:a.
Användarens profilbild
Kuopio
Inlägg: 437
Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25

Inlägg av Kuopio »

"Regnmästar´n" 15:nde...
Massa 0,021s och 0,022s före till Q3, gäller att ha marginalerna på sin sida.

Blir nog väldigt intressant lopp imorgon!
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

PeppeF1 skrev:"I know where the grip is" går bra också.
Mr "feel for grip" går som en klocka! Inte ledsen alls :D

Imponerande körning av Kovalainen :up: Nog första gången jag ser honom köra riktigt bra i år.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Det är i dessa lägen man saknar Alesi mer än någonsin...
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Mycket märkligt agerande av McLaren. I synnerhet som Kovalainen var så snabb fanns ju ingen anledning att tro att Hamilton skulle vara speciellt mycket långsammare. Fattar inte vad de försökte uppnå. Om de så hade spöat allihopa med tre sekunder, vad hade varit poängen med det - det som gäller är ju att gå vidare från Q2. Dessutom, när de såg att Ferrari hade problem så förstår jag inte hur de tänkte. En plats bland de tio var ju given för Hamilton och då hade Massa dessutom varit nedpetad till elfteplatsen...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Varför kunde inte Hamilton HITTA grepp på intermediates? Jag tycker det var dåligt.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Regnkungen visar sin skicklighet och skänker bort titeln i år med. :D
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Jag säger samma...Hamilton borde inte skrutit om sina fina kvalifikationer som mästare på våt bana .
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:Fattar inte vad de försökte uppnå.
Visa att de är bäst? Eller snarare han.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

"I can adapt to every situation, that's one of my strengths", vilket kan vara bra när man startar från 15:e.
Användarens profilbild
Dagon
Inlägg: 159
Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
Ort: Tyresö

Inlägg av Dagon »

Hamilton brukar alltid få äta upp allt han säger

*"How do you crash at 30mph?" Under helgen i Kanada efter att hans farsa kvaddat en Porsche
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

menthol skrev:
Cheever skrev:
menthol skrev: Jag tror att man får ändra på lite vingar och dylikt, men inte ändra markfrigången något nämnvärt. Om det visar sig vara total katastrof imorgon kan säkert FIA(t) göra något undantag med hänvisning till säkerhetsaspekten.
Nej, man får inte ändra något.

Det finns ett protokoll efter varje lopp vilka undantag som gjorts. Det brukar vara en sensor är och en pryttel där som får bytas ut efter tillstånd, men man får inte göra förändringar i set-up.
Jag är ganska säker på att man får ändra på viss set-up innan race om väderförhållandena ändrat sig radikalt från dess att kvalet kördes.
Tror du mig nu?
I was misled and that is the way it went
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Kom igen Vettel, håll i!
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Yeah! Kul som attan. :D
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Cheever skrev:
menthol skrev:
Cheever skrev: Nej, man får inte ändra något.

Det finns ett protokoll efter varje lopp vilka undantag som gjorts. Det brukar vara en sensor är och en pryttel där som får bytas ut efter tillstånd, men man får inte göra förändringar i set-up.
Jag är ganska säker på att man får ändra på viss set-up innan race om väderförhållandena ändrat sig radikalt från dess att kvalet kördes.
Tror du mig nu?
Nej.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Znillblix
Inlägg: 122
Blev medlem: fre apr 18, 2003 15:46
Ort: Örebro

Inlägg av Znillblix »

yes!!
Användarens profilbild
Kuopio
Inlägg: 437
Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25

Inlägg av Kuopio »

Lilla Sebastian Vettel har tydligen större "balls" än Wonderboy...
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

menthol skrev: Nej.
Ok, synd för dig, du får övertyga Eje också.
I was misled and that is the way it went
Strangiato88
Inlägg: 65
Blev medlem: lör okt 06, 2007 11:05

Inlägg av Strangiato88 »

Hamilton - Regnmästaren, huh? :lol:

Skitkul för Vettel. :up:
Användarens profilbild
Dagon
Inlägg: 159
Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
Ort: Tyresö

Inlägg av Dagon »

Vettel imponerar mer och mer för varje lopp som körs. I början av säsongen så var jag rätt kritisk mot honom då han mest bara var inblandad i en massa incidenter på första varven men nu börjar det reda ut sig för honom :)
Även kul att se Bourdais på 4e plats.
Senast redigerad av Dagon den lör sep 13, 2008 15:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Intressant, intressant och bra för sporten. Men att en "minardi" kommer och slår stall med "hundrafallt" större resurser är verkligen intressant och...roligt
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Gripfeelern hittade inget grepp...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
IMS-1999
Inlägg: 10
Blev medlem: mån sep 08, 2008 16:42

Inlägg av IMS-1999 »

Fort, mitt i ett barnkalas. Vad gjorde HAM och RAI för att klara sig undan Q3?
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
(Mario Andretti)
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Ett av de bätter kvalen på länge :up:

Vettel och Bourdais :up:
Och sen Webber som snöt tredjeplatsen, får se om han kan förvalta den bättre än.. Var var det nu hanstartade tvåa? Silverstone?

Och Kovalainen, snyggt kört.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

I morgon ska de väl fjolla med rullande start...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

IMS-1999 skrev:Fort, mitt i ett barnkalas. Vad gjorde HAM och RAI för att klara sig undan Q3?
De var sena ut i andra och det regnade betydligt mer då, ¨så de fick inte till tiderna
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

IMS-1999 skrev:Fort, mitt i ett barnkalas. Vad gjorde HAM och RAI för att klara sig undan Q3?
Körde för långsamt i regnet.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

IMS-1999 skrev:Fort, mitt i ett barnkalas. Vad gjorde HAM och RAI för att klara sig undan Q3?
Hamilton började Q2 på intermediates. Men regnet tilltog och då kunde inte ens Han hitta grepp. Och när han väl hade bytt till regndäck kunde Han inte inte heller hitta grepp. Mycket märkligt.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Åh, fy fan! Såg ni? En förare som gratulerade en annan! Det händer fan i mig inte varje dag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Dumma brittiska journalist börjar fråga Heikki om Hamilton.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Cheever skrev:Vettel och Bourdais :up:
Och Berger! :up: :up:
(Alla som gnäller med stil förtjänar framgång.)
F1-fan
Inlägg: 223
Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12

Inlägg av F1-fan »

Hur ser väderutsikterna ut för morgondagen?
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:Åh, fy fan! Såg ni? En förare som gratulerade en annan! Det händer fan i mig inte varje dag.
Jag har bara TV6, så nej, jag såg inte.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

ANFRAN skrev:
IMS-1999 skrev:Fort, mitt i ett barnkalas. Vad gjorde HAM och RAI för att klara sig undan Q3?
Hamilton började Q2 på intermediates. Men regnet tilltog och då kunde inte ens Han hitta grepp. Och när han väl hade bytt till regndäck kunde Han inte inte heller hitta grepp. Mycket märkligt.
Härligt att se Ron och "loverboy" skänka bort titlarna i år igen. :D
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev:
Cheever skrev:Vettel och Bourdais :up:
Och Berger! :up: :up:
(Alla som gnäller med stil förtjänar framgång.)
Jag glömde Berger, det var nästan en riktig TV-puckhög i STR där ett tag.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:
JTarnstrom skrev:Åh, fy fan! Såg ni? En förare som gratulerade en annan! Det händer fan i mig inte varje dag.
Jag har bara TV6, så nej, jag såg inte.
Webber gratulerade Vettel. Visserligen är de från samma team (jag vet, jag vet, men TR och RB är samma skit) men sådant där brukar ju sitta långt inne även då.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:
ANFRAN skrev:
JTarnstrom skrev:Åh, fy fan! Såg ni? En förare som gratulerade en annan! Det händer fan i mig inte varje dag.
Jag har bara TV6, så nej, jag såg inte.
Webber gratulerade Vettel. Visserligen är de från samma team (jag vet, jag vet, men TR och RB är samma skit) men sådant där brukar ju sitta långt inne även då.
Kul! Jag hoppades att det var Kovalainen som grattade, men man kan väl inte få allt.