Protestlista mot att Hamilton blev orättvist av med sin sege

Kungaklassen av motorsport...
mikaelhellqvist

Protestlista mot att Hamilton blev orättvist av med sin sege

Inlägg av mikaelhellqvist »

Skriv in er här:

http://www.petitiononline.com/mod_perl/ ... gi?belgp08

Just nu har 19219 st personer skrivit på och det tickar fortfarande.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Varför det?

Jag håller med domen och tycker dessutom att den var för mild. Har du en lista där vi kan skriva att domen borde omprövas och skärpas?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Nej, jag skriver inte på...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det räcker med att det dras vanära över sporten. Vi ska inte dessutom ha pöbelstyre.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Znillblix

Inlägg av Znillblix »

Jari skrev:Det räcker med att det dras vanära över sporten. Vi ska inte dessutom ha pöbelstyre.
Dock inte sämre än det styre som nu tydligt råder
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Pöbelstyre är värre än alla styren som någonsin funnits!
Pöbel är en uppretad folkmassa som tar lagen i egna händer. Man kan till exempel säga att tyskarna under nazitiden var pöbel... Jag tror inte FIA(t) gått så långt men skam och vanära har det senaste beslutet i alla fall inneburit vilket spär på gamla "favoriseringsrykten" runt omkring i världen.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Jari skrev:Det räcker med att det dras vanära över sporten. Vi ska inte dessutom ha pöbelstyre.
Jag håller med fullständigt där. Med tanke på att en oroande stor del av F1-pöbeln är Tifosis så kan man gissa hur det annars skulle sluta. :-?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lugn och fin Jari. Om en inkompetent FIA-tillsatt bandomarjury inte tänker längre än näsa räcker måste man få protestera.

Jag har skrivit på.

Det här har handlat för mycket om LH och Kimis fight och för lite om helheten.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

... strongly urge you to revert back to the original final classifications. The rules state that Lewis Hamilton had to give position back to Kimi Raikkonen, which he did. He then freely, and through driving skill alone got position one back.
Det är inte därför jag tycker att domslutet var felaktigt, så jag kan inte skriva på listan. Jag får väl dra igång en egen...
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cheever skrev:......Om en inkompetent FIA-tillsatt bandomarjury inte tänker längre än näsa räcker måste man få protestera.
.

Och du och Jari har förståss en större kompetens att bedömma detta?

Men protesträtten vill varken jag eller någon annan ta ifrån Er!

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Gösta skrev:
Cheever skrev:......Om en inkompetent FIA-tillsatt bandomarjury inte tänker längre än näsa räcker måste man få protestera.
.

Jag kan inte tala för andra, men jag har det garanterat.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev:
... strongly urge you to revert back to the original final classifications. The rules state that Lewis Hamilton had to give position back to Kimi Raikkonen, which he did. He then freely, and through driving skill alone got position one back.
Det är inte därför jag tycker att domslutet var felaktigt, så jag kan inte skriva på listan. Jag får väl dra igång en egen...
Man kan skriva sin egen lilla kommentar och därmed funkar det tyckte jag.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Men den skulle bli så lååång. ;)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Det fanns romaner att läsa i listan, riktiga tegelstenar. Vet inte om det fanns någon begränsning i antalet tecken, men det verkade inte så.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cheever skrev:
Gösta skrev:
.

Jag kan inte tala för andra, men jag har det garanterat.
Förlåt mig för att jag är en tvivlare. :D

Du tittar för mycket på amerikansk racing och på tok för mycket på Alesi (någon som minns honom) för att låta som en trovärdig F1 domare. Jag vet inte hur många lopp du dömt, men själv dömer jag vartenda ett och kommer fram till ett helt annat resultat än vad domarna på banan gör. Utom i fallet med Hamilton på Spa 2008 förståss. :D

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Straffet var hårt men inte helt orättfärdigt. Felet är egentligen inte att Hamilton straffades utan alla gånger när andra syndare sluppit undan.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Cheever skrev:Lugn och fin Jari. Om en inkompetent FIA-tillsatt bandomarjury inte tänker längre än näsa räcker måste man få protestera.

Jag har skrivit på.

Det här har handlat för mycket om LH och Kimis fight och för lite om helheten.
Nja, jag tror nog att straffet är rättvist för Hamilton orsakade Kimi en punktering och tack vare det ett brutet lopp och så kan vi ju inte ha det., Det är fan inte rallycross det här. Han borde bannats från tre lopp dessutom. Å andra sidan borde Massa straffas för att han är en liten gnome med alldeles orättvist mycket tur med tre lopps avstängning samt att Ferrari blir av med alla sina kontruktörspoäng för året.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lemon skrev:Straffet var hårt men inte helt orättfärdigt. Felet är egentligen inte att Hamilton straffades utan alla gånger när andra syndare sluppit undan.
Hade du gnällt om LH inte hade fått något straff?

Tveksamt om det hade blivit en liten notis i Gazettan eller någon annan pro-Ferrari media. Fundera på det den som tycker att beslutet var rätt.

Man kan bestraffa mycket i efterhand, gjorde man det hela tiden skulle vi inte få hålla på med annat.
Användarens profilbild
Averell

Inlägg av Averell »

Jag gillar F1, vill se bra race o skiter i slutändan vem som vinner VM. Vad gäller söndagens incident så tycker jag inte att Hamilton tillräckligt tydligt visade att han "släppte" förbi Kimi, han skulle släppt 20-30 m ytterligare. Men o andra sidan hör man nu att FIA okejat Hamiltons släpp och sen ändrar sig...inte ok. Min dom (o jag är alltid en rättvis o frifräsande domare) är att LH skall få ett straff, men inte 25 sekunder. Tidstillägg på 10 sekunder är ändå minst dubbelt så mycket som han tjänade...

Jag var på Spa i helgen o när jag idag kom tillbaka till jobbet så var det ingen som frågade hur resan var utan alla undrade hur jag kan följa en sport där reglerna är så oklara o sporten i allmänhet är löjlig... Gör det inte lättare att vara 1 av 4 bland 115 som faktiskt gillar F1 ändå...
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det är inte bra att jobba för länge på kycklingfarmen...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

http://www.autosport.com/news/grapevine.php/id/70446

Listan verkar ta skruv i media i alla fall.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Fontler

Inlägg av Fontler »

Jag undrar nästan vad diskussionen snackar om.
Jag har kollat igenom sekvensen ett par gånger nu och Lewis släppte förbi Kimi som han skulle och tog sats o genom ren skicklighet blåste han förbi igen så det är faktiskt rätt uppenbart att han inte ska bli bestraffad för något han inte gjort.
Om de ändå känner att de vill straffa honom så kan de ge samma straff som Massa fick nåt race tidigare när han skulle fått 25 sekunders påslag o fick 10.000 euro i böter istället. Ska domarna ha något att göra så kan de väl se över det domslutet igen för i detta racet finns det inget att undersöka, Hamilton gjorde rätt... Kimi hade otur så...... that's that!
Användarens profilbild
Fontler

Inlägg av Fontler »

Averell skrev:Vad gäller söndagens incident så tycker jag inte att Hamilton tillräckligt tydligt visade att han "släppte" förbi Kimi, han skulle släppt 20-30 m ytterligare. Men o andra sidan hör man nu att FIA okejat Hamiltons släpp och sen ändrar sig...inte ok. Min dom (o jag är alltid en rättvis o frifräsande domare) är att LH skall få ett straff, men inte 25 sekunder. Tidstillägg på 10 sekunder är ändå minst dubbelt så mycket som han tjänade...
Reglerna säger ingen speciell distans utan bara att han ska släppa förbi honom, d.v.s. att hans bakvinge ska vara framför Hamiltons framvinge. det är egentligen allt
Användarens profilbild
Averell

Inlägg av Averell »

Vad jag menade var att i alla olika bilklasser jag sett, där någon genar, så brukar man släppa 20 - 30 meter (dvs extremt tydligt visa att man inte tjänade utan nästan förlorade på att gena) o i alla dessa fall har det blivit godkänt utan ytterligare straff.
Oavsett vilket så är det sjukt att få 25 sek tidstillägg i efterhand...sporten blir till ett åtlöje....
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Fontler skrev:
Averell skrev:Vad gäller söndagens incident så tycker jag inte att Hamilton tillräckligt tydligt visade att han "släppte" förbi Kimi, han skulle släppt 20-30 m ytterligare. Men o andra sidan hör man nu att FIA okejat Hamiltons släpp och sen ändrar sig...inte ok. Min dom (o jag är alltid en rättvis o frifräsande domare) är att LH skall få ett straff, men inte 25 sekunder. Tidstillägg på 10 sekunder är ändå minst dubbelt så mycket som han tjänade...
Reglerna säger ingen speciell distans utan bara att han ska släppa förbi honom, d.v.s. att hans bakvinge ska vara framför Hamiltons framvinge. det är egentligen allt
Äh, inte hade han behövt lägga sig 20-30 bakom. Däremot kunde han ha varit sportslig och hållt sig bakom Kimi genom La Source. För tanken med att släppa förbi någon när man har genat är väl ändå att nollställa positionsförändringen och börja om från början.

Angående bestraffningen: Jag tycker att det hade varit rätt av domarna att underkänna omkörningen och be Hamilton släppa förbi Kimi igen. Hade Hamilton vägrat skulle han förstås göra sig förtjänt av en drivethrough. Jag ser det som ett gråzonsfall, men det är den bedömning jag hade gjort med mina gränslösa kunskaper om racingens vett och etikett. Punkt.

Nu fick ju inte Hamilton någon order från domarna. Det blev i stället kalabalik, både Hamilton och Kimi var av banan, Kimi snurrade och bröt. Och att först då – efter en slumpartad målgång – börja utreda händelsen och utdöma ett retroaktivt drivethroughstraff för en så lindrig grej, det är helt omdömeslöst.

Varken omkörningen eller straffet var okej. Okej?
Användarens profilbild
Fontler

Inlägg av Fontler »

ANFRAN skrev:
Fontler skrev:
Äh, inte hade han behövt lägga sig 20-30 bakom. Däremot kunde han ha varit sportslig och hållt sig bakom Kimi genom La Source. För tanken med att släppa förbi någon när man har genat är väl ändå att nollställa positionsförändringen och börja om från början.

Angående bestraffningen: Jag tycker att det hade varit rätt av domarna att underkänna omkörningen och be Hamilton släppa förbi Kimi igen. Hade Hamilton vägrat skulle han förstås göra sig förtjänt av en drivethrough. Jag ser det som ett gråzonsfall, men det är den bedömning jag hade gjort med mina gränslösa kunskaper om racingens vett och etikett. Punkt.

Nu fick ju inte Hamilton någon order från domarna. Det blev i stället kalabalik, både Hamilton och Kimi var av banan, Kimi snurrade och bröt. Och att först då – efter en slumpartad målgång – börja utreda händelsen och utdöma ett retroaktivt drivethroughstraff för en så lindrig grej, det är helt omdömeslöst.

Jag tycker de ska avskriva det som en race incident, men jag håller med om att han kunde släppt genom La Source o fortsatt därefter... så jag skulle hålla med om att en bestraffning på kanske 10.000 euro inte är fel ute
Användarens profilbild
Averell

Inlägg av Averell »

ANFRAN skrev:
Fontler skrev:

Okej håller med, min mening var den samma om LH bakom tills efter La Source så visar han tydligt att han inte vunnit något på det och inga 20 m behövs. Ditt resonemang kring ev bestraffning gillar jag också! :)
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Tack tack tack!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

ANFRAN skrev:Äh, inte hade han behövt lägga sig 20-30 bakom. Däremot kunde han ha varit sportslig och hållt sig bakom Kimi genom La Source. För tanken med att släppa förbi någon när man har genat är väl ändå att nollställa positionsförändringen och börja om från början.
Men oj vad bra att FIA har förtydligat reglerna så att till och med Lewis [I grew up learning to overtake, fighting my way from the back of the grid and I overtake in the best way possible. I feel I am one of the best at doing it. I don't feel I need to change that and I will continue to do so.] Hamilton fattar vad som gäller.
Användarens profilbild
Fontler

Inlägg av Fontler »

ANFRAN skrev:
ANFRAN skrev:Äh, inte hade han behövt lägga sig 20-30 bakom. Däremot kunde han ha varit sportslig och hållt sig bakom Kimi genom La Source. För tanken med att släppa förbi någon när man har genat är väl ändå att nollställa positionsförändringen och börja om från början.
Men oj vad bra att FIA har förtydligat reglerna så att till och med Lewis [I grew up learning to overtake, fighting my way from the back of the grid and I overtake in the best way possible. I feel I am one of the best at doing it. I don't feel I need to change that and I will continue to do so.] Hamilton fattar vad som gäller.
Hamilton har inte fått in tänket än. han är fortfarande ett barn på en cirkus, ett stort barn på en stor cirkus... Han kommer utvecklas "förhoppningsvis" och jag tror han kan bli en genomäkta förare i alla tillfällen, han måste bara få sparken från Mclaren först o köra i en sämre bil nån säsong...