Skandal - Hamilton bestulen på segern

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Flamman

Inlägg av Flamman »

Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:http://www.youtube.com/watch?v=-5UnPeyzcHM

Omvänd situation. Röd bil genar. Ingen bestraffning.
Det där var en trängning, ingen plats lämnades och i detta fall har Schumacher ingen skyldighet att släppa av. Att Schumacher inte dömdes för det är således helt rätt av dommarna oavsett vad okunniga kommentatorer säger. De är som tur är inte dem som dömmer.
Tittar man på situationen igen ser man att MS har en och en halv bilbredd till sitt förfogande när han väljer att gena. Han gör alltså absolut inget för att vare sig låta PdlR vinna chikanen eller kämpa emot. Han blir under inga omständigheter avknuffad av PdlR.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Det finns ju en skillnad mellan Hamilton/Räikkönen och Schumacher/de la Rosa: Hamilton tjänade en position medan Schumacher försvarade den han redan hade.

Äh. Hamilton skulle ha gett fan i att köra om så snabbt. Och domarna skulle ha gett fan i att bestraffa honom i efterhand. Precis som jag har sagt hela tiden, och snart säger jag det igen.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Lenny skrev:Säga vad man vill, men Hamilton förtjänar segern...

Men somliga som inte unnade Massa segern senast kanske skulle försöka vara lite konsekventa...

Avskyr verkligen, som sagt, när domarna petar i det sportsliga.
Vore skillnad om ojustheter varit mellan Hamilton o Massa..
:up: Helt rätt.Kimi som duellen handla om var borta från loppet vid målgång. Det är därför det inte bör bli ett straff.
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:
Tvärtom, jag ser hellre att Ferrari vinner än McLaren men det är på banan det ska avgöras, inte på skrivbordet.

Håller självfallet med dig, men när rons patrask så flagrant bryter mot tävlingsreglerna så blir tyvärr detta resultatet.
Hur mycket glad entusiast du än är så ligger den här diskussionen bortom din kompetens (precis som domarna). Hamilton har följt reglerna till punkt och pricka. Det är brännvinsadvokaterna till domare som inte kan sitt jobb, eller om de är köpta... något fel är det.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

ANFRAN skrev:Det finns ju en skillnad mellan Hamilton/Räikkönen och Schumacher/de la Rosa: Hamilton tjänade en position medan Schumacher försvarade den han redan hade.

Äh. Hamilton skulle ha gett fan i att köra om så snabbt. Och domarna skulle ha gett fan i att bestraffa honom i efterhand. Precis som jag har sagt hela tiden, och snart säger jag det igen.
Hmmm var det inte så att Kimi förlora sina poäng?
Användarens profilbild
Flamman

Inlägg av Flamman »

Så länge man inte tjänar en postition är det alltså OK att gena genom chikaner? Man varför gör i så fall inte fler det? Tänk vad mycket tid man skulle tjäna speciellt när närmaste konkurrenten gör sitt depåstopp....
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

olag skrev:
ANFRAN skrev:Det finns ju en skillnad mellan Hamilton/Räikkönen och Schumacher/de la Rosa: Hamilton tjänade en position medan Schumacher försvarade den han redan hade.

När då? Idag?

Ibland får jag lite trollvibbar av dina inlägg...
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Flamman skrev:Så länge man inte tjänar en postition är det alltså OK att gena genom chikaner? Man varför gör i så fall inte fler det? Tänk vad mycket tid man skulle tjäna speciellt när närmaste konkurrenten gör sitt depåstopp....
Nej, så länge man inte vinner en fördel av att göra det.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Flamman skrev:Så länge man inte tjänar en postition är det alltså OK att gena genom chikaner?
Nej.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

ANFRAN skrev:
olag skrev:

När då? Idag?

Jag med :oops:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

olag skrev:
ANFRAN skrev:
olag skrev: Hmmm var det inte så att Kimi förlora sina poäng?
När då? Idag?

Jag med :oops:
Vad bra.

(Kimi hade 0 poäng från start till mål.)
Användarens profilbild
westerberg

Inlägg av westerberg »

OM det här beslutet härrör från FIA (fortfarande inget inget vettigt svar) så undrar jag om det finns något 90:konto alt.väpnad kamp man kan stödja mot FIA/Ferrari? Dags att lämna över driften av F1 till HWA :wink: Vad gäller utnyttjandet av avåkningzoner så rekommenderar jag en förarkurs,jag kan rekommendera en bana på en liten ö i den Irländska sjön som garanterat ta bort det beteendet :wink:
"Pit Board? What the f**k do I need a pit board for? If theres bikes in front of me then I'm not going fast enough!"

Richard Britton. Macau GP 2004
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Varför får inte Massa tidstillägg för den här manövern? Jag bara undrar.

http://www.youtube.com/watch?v=53igbrZt ... re=related
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

westerberg skrev:OM det här beslutet härrör från FIA (fortfarande inget inget vettigt svar)
Hur menar du?
Bandomarna är utvalda från en grupp personer som kommer från nationella förbunden i FIA:s medlemsländer och är ambullerande. Nu vet jag inte hur ofta man dömer men till exempel svenska Lars Österling har ju vart chef på några tävlingar, bland annat ett par förra året om jag minns rätt. Så nog fan har det med FIA att göra.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Haha, vad kul de är att folk fortfarande pratar om schumacher, de visar vilka spår han satt i oss alla, hos vissa goda hos andra onda :) Men en racer utan dess likte var han iaf.

Alla vet väl var mina sympatier ligger men jag måste säga angående dagens lopp att de är skandal om inte Lewis får tillbaka segern, han gav ju trots allt tillbaka positionen och de hade smällt om han inte släppt bilen rakt fram, han var ju rätt långt uppe så de fanns inte så mycket att göra där.
Tycker de skumt av domarna att göra på detta sättet, visst ser jag hellre att Massa vinner, men detta var tokigt!

Skärpning nu!
Användarens profilbild
westerberg

Inlägg av westerberg »

Cheever skrev:
westerberg skrev:OM det här beslutet härrör från FIA (fortfarande inget inget vettigt svar)
Hur menar du?
Bandomarna är utvalda från en grupp personer som kommer från nationella förbunden i FIA:s medlemsländer och är ambullerande. Nu vet jag inte hur ofta man dömer men till exempel svenska Lars Österling har ju vart chef på några tävlingar, bland annat ett par förra året om jag minns rätt. Så nog fan har det med FIA att göra.
Tack :hug: äntligen ett vettigt svar.
"Pit Board? What the f**k do I need a pit board for? If theres bikes in front of me then I'm not going fast enough!"

Richard Britton. Macau GP 2004
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Ingen som kan svara på mitt inlägg ovan? Inte ens Gösta?
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
-AndersF1
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

menthol skrev:Ingen som kan svara på mitt inlägg ovan? Inte ens Gösta?
Gösta är ingen simpel F1 domare, han har karaktär och omdöme!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Domarna gjorde en annan bedömning.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

menthol skrev:Varför får inte Massa tidstillägg för den här manövern? Jag bara undrar.

Därför att han inte bryter mot någon regel. Mycket enkelt.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Ser inte vad Massa skulle ha gjort för fel?? Ingen åtgärd eftersom det inte förelåg något regelbrott!!!!
Massa genar inte utan tar en omväg ut på avåkningszonen för att undvika en kollision och kommer ut framför Kubica.

Titta på starten idag så ser du att kimi gör samma sak!!!!!
Senast redigerad av Gösta den sön sep 07, 2008 21:30, redigerad totalt 1 gång.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Cheevan svarade nästan på ditt inlägg. Olika domare till olika tävlingar = olika bedömningar för liknande incidenter. Förresten, är det någon som vet om biografägaren fortfarande är i farten?
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

menthol skrev:Varför får inte Massa tidstillägg för den här manövern? Jag bara undrar.

Är väl i så fall Kubica som ligger risigt till eller... Tränger ju Massa av banan..

Vill du utdöma en bestraffning så här några månader i efterhand :quest:
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lemon skrev:
Cheevan svarade nästan på ditt inlägg. Olika domare till olika tävlingar = olika bedömningar för liknande incidenter. Förresten, är det någon som vet om biografägaren fortfarande är i farten?
Jag undrar om man inte ändrade lite i ordningen efter skandalerna med honom, har läst det någonstans men kan inte riktigt verifiera det.
Geer

Inlägg av Geer »

Det finns massor av tveksamma situationer i ett lopp och det är väldigt sällan bandomaren gör något om ingen lämnar in en protest.

Säkerligen lämnade Ferrari en protest mot Hamiltons omkörning och därför var dom tvugna att utreda den.

Helt vansinnigt att bestraffa Hamilton. Inte minst efterssom Kimi ändå körde bort sig på egen hand.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Geer skrev:

Det finns massor av tveksamma situationer i ett lopp och det är väldigt sällan bandomaren gör något om ingen lämnar in en protest.

Säkerligen lämnade Ferrari en protest mot Hamiltons omkörning och därför var dom tvugna att utreda den.

Helt vansinnigt att bestraffa Hamilton. Inte minst efterssom Kimi ändå körde bort sig på egen hand.
Ferrari lämnade faktist ingen protes läste jag just på Autosport.
Q. Was the protest of which we've just seen the penalty, was the protest lodged by Ferrari?

SD: Absolutely not, absolutely not. We were summoned by the stewards at the end of the race.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Gösta skrev:
Ser inte vad Massa skulle ha gjort för fel?? Ingen åtgärd eftersom det inte förelåg något regelbrott!!!!
Massa genar inte utan tar en omväg ut på avåkningszonen för att undvika en kollision och kommer ut framför Kubica.

Hamilton tar ju den enda möjliga vägen över avåkningszonen, precis som Massa gjorde i Japan. Skillnaden är att han släpper förbi Kimi vilket inte Massa gör med Kubica. Det är ju helt uppenbart att Massa tjänar på att åka fullt utanför banan. Han borde helt klart blivit bestraffad, precis som Hamilton blev.

Kimi undviker ju knappast någon kollision med någon genom att åka så brett ur La Source som han gjorde. Det ser mer ut som om han gör det med berått mod.
-AndersF1
Lillis

Inlägg av Lillis »

Pastis skrev:
Cheever skrev:
Axelsson skrev:
Får man byta spår 3 gånger längs camel rakan?
Vad har det med någonting att göra?
Jag gillar att regler följs, men att ändra resultatet efter en sån här kaostävling kan bara bli ett rejält bakslag för sporten.
Exakt, här gäller det mycket större saker. Man måste vara jävligt blåögd för att inte inse att sådana här domslut på sikt riskerar hela skiten.

Är det svårt att tänka med båda hjärnhalvorna? Min ena är jätteglad att VM-striden blir jämnare, medan den andra gråter för reglerna tolkas olika varje gång. Vi kan aldrig mera veta hur domarna ska döma, utan kommer att få sitta och vänta på de slutgiltiga resultaten. Det vore bättre om de hade prisutdelning av föregående lopp innan starten av nästa, då blir det mindre "fel". Trodde vi skulle slippa förra årets skandaler. :down:
Finns det någon som skriker om denna "skandal" som kan visa på 5 andra tillfällen då en liknande händelse har givit ett helt annat straff?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

menthol skrev:
Gösta skrev:

Hamilton tar ju den enda möjliga vägen över avåkningszonen, precis som Massa gjorde i Japan. Skillnaden är att han släpper förbi Kimi vilket inte Massa gör med Kubica. Det är ju helt uppenbart att Massa tjänar på att åka fullt utanför banan. Han borde helt klart blivit bestraffad, precis som Hamilton blev.

Kimi undviker ju knappast någon kollision med någon genom att åka så brett ur La Source som han gjorde. Det ser mer ut som om han gör det med berått mod.
Det är skillnad på att gena i en chikan och att köra utanför banmarkeringarna i en kurva, kolla på Hocken till exempel, där har det vart otaliga exempel neri i hårnålen sen dom byggde om.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Det som är förbjudet är "cut corners" inte att åka utanför banan där asfalterad avåkningszon möjliggör det.

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Det må kanske vara tillåtet att göra det, även om allt sunt förnuft säger att det inte borde vara det när det är så uppenbart att man vinner på det. :down:
-AndersF1
Gösta

Inlägg av Gösta »

menthol skrev:Det må kanske vara tillåtet att göra det, även om allt sunt förnuft säger att det inte borde vara det när det är så uppenbart att man vinner på det. :down:
Håller givetvis med dig.

Jag vill ha sandfållor 1 meter utanför banmarkeringen, DJUPA sandfållor. Har man åkt av så har man, då skall man inte kunna ta sig upp på banan igen.

Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Gösta skrev:
menthol skrev:Det må kanske vara tillåtet att göra det, även om allt sunt förnuft säger att det inte borde vara det när det är så uppenbart att man vinner på det. :down:
Håller givetvis med dig.

Jag vill ha sandfållor 1 meter utanför banmarkeringen, DJUPA sandfållor. Har man åkt av så har man, då skall man inte kunna ta sig upp på banan igen.
Jag med. Om man är en sådan sopa att man inte klarar av att hålla sig inom de vita linjerna ska det svida.
-AndersF1
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

oh my god!
Hur fan ska Ha Ha Hamilton klara sig om det är sandfållor??
Vi såg ju hur det gick i sandfållan i depån förra året!!
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Gösta skrev:
Håller givetvis med dig.

I dag så behöver vi inte så djupa sand fåler, nu när Skomakarens inte är med lägre hans personal som han avlönad väl, har inget att göra i dag nu när vi inte har några fuskande chaufförer längre i F1
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

platt skrev:I dag så behöver vi inte så djupa sand fåler, nu när Skomakarens inte är med lägre hans personal som han avlönad väl, har inget att göra i dag nu när vi inte har några fuskande chaufförer längre i F1
Precis! :up:
Användarens profilbild
Talbo

Inlägg av Talbo »

platt skrev:
Gösta skrev:
Håller givetvis med dig.

I dag så behöver vi inte så djupa sand fåler, nu när Skomakarens inte är med lägre hans personal som han avlönad väl, har inget att göra i dag nu när vi inte har några fuskande chaufförer längre i F1
Är du där nu igen... Om skomakaren avlönade banpersonalen så verkar det ju som om LH tagit över den biten efter hans pensionering...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Hoppas bucklan är riktigt stor och har vassa kanter så rektum brasilianus inte går att sitta på ordentligt på minst en vecka.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

Det börjar bli tröttsamt det här med fusket i Formel 1. Ferrari gynnas ALLTID på alla vis. När någon annan än Ferrari vinner, så fråntas de segern. Men när Massa ställer till det i depån i Valencia får han BÖTA men otroligt nog får han inget tidstillägg.

Om Massa vinner VM (genom fusk) så är han utan tvekan den sämsta VM-vinnaren genom alla tider. Vem minns inte hur han halkade runt som en kärring på Silverstone?
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Fast sådant händer även den bäste - Kimi var ju inte speciellt mycket bättre idag?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

ANFRAN skrev:
JTarnstrom skrev:
ANFRAN skrev:Hur ny är den där nya regeln?
Den kom till på 90-talet om jag inte minns fel. Tror att det var med anledning av Schumachers vinglande på banan som reglerna reviderades men jag kan ha fel. Dessutom verkar det ju inte ha hjälpt, eller så var det kanske för att möjliggöra vinglandet...
Mhm? Jag får erkänna att jag har missat det där...
Den har diskuterats här några gånger förut, bl.a. här: viewtopic.php?p=109352&highlight=crowding#109352

Finns motsvarande SBF-regel också.
Appendix L, Chevan, under "Overtaking" i Chapter IV.
Där står förresten även:
f) The repetition of serious mistakes or the appearance of a lack
of control over the car (such as leaving the track) may entail the
exclusion of the drivers concerned.
g) The race track alone shall be used by the drivers during the
race.
Angående Göstas påstående om att man får köra på sidan om banan som man vill.

Det var ett antal år sedan regeln tillkom, men verkar som sagt aldrig tillämpas i F1, däremot i t.ex. STCC (möjligt att domarna där orkat titta i regelboken).
Om FIA inte gillar regeln utan vill återgå till det där med att först in i kurvan får välja spår, så får de helt enkelt ta att ändra regeln och inte bara skita i att döma efter den.
Anledningen att den tillkom var väl just att underlätta omkörningar och begränsa det där med vinglandet, samt stängingar och avkörningar i kurvor. JAg tycker att regeln är bra, men kan missbrukas genom att man, som Tärnström skrev, sätter in nosen på insidan så att framförvarande snurrar. Det är ju inte helt lätt att se om någon bara kommit upp några få cm på insidan, speciellt om det sker efter att föraren siktat in sig på apex.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

TurboF1 skrev:Det börjar bli tröttsamt det här med fusket i Formel 1. Ferrari gynnas ALLTID på alla vis. När någon annan än Ferrari vinner, så fråntas de segern. Men när Massa ställer till det i depån i Valencia får han BÖTA men otroligt nog får han inget tidstillägg.

Om Massa vinner VM (genom fusk) så är han utan tvekan den sämsta VM-vinnaren genom alla tider. Vem minns inte hur han halkade runt som en kärring på Silverstone?
Jo, men här och i Monaco skötte han sig helt OK i vätan, mycket bättre än sin stallkompis. Däremot är ju vinster av den här typen rätt trista, eftersom det är så uppenbart inkompetent av domarna.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Är någon förvånad egentligen? Alla vet väl att så här dax på säsongen dömer domarna efter det som gynnar spänningen i mästerskapet mest. F1 är ju business, ingen sport för böveln!
Lillis

Inlägg av Lillis »

Flamman skrev:
Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:http://www.youtube.com/watch?v=-5UnPeyzcHM

Omvänd situation. Röd bil genar. Ingen bestraffning.
Det där var en trängning, ingen plats lämnades och i detta fall har Schumacher ingen skyldighet att släppa av. Att Schumacher inte dömdes för det är således helt rätt av dommarna oavsett vad okunniga kommentatorer säger. De är som tur är inte dem som dömmer.
Tittar man på situationen igen ser man att MS har en och en halv bilbredd till sitt förfogande när han väljer att gena. Han gör alltså absolut inget för att vare sig låta PdlR vinna chikanen eller kämpa emot. Han blir under inga omständigheter avknuffad av PdlR.
Eller så tittar man på det igen och ser att PdlR faktiskt kör över curbsen på väg ut och om maestro hade fortsatt hade han kört in i honom
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Här är en filmsnutt ifrån incidenten: http://www.youtube.com/watch?v=WRx3AZx-11o
Nog tusan blev Hamilton utträngd.
Ankan

Inlägg av Ankan »

Vi kan ju ha vattenhinder på banorna som dom inte kan gena över :D
PS

Inlägg av PS »

TurboF1 skrev:Om Massa vinner VM (genom fusk) så är han utan tvekan den sämsta VM-vinnaren genom alla tider. Vem minns inte hur han halkade runt som en kärring på Silverstone?
Visst svider det lite att Massa är så mycket bättre än Kimi i år! :wink:
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

AndersF1 skrev:Här är en filmsnutt ifrån incidenten: http://www.youtube.com/watch?v=WRx3AZx-11o
Nog tusan blev Hamilton utträngd.
De var ju utanför banan mins 25% av tiden i det där klippet!

Lustigt förresten att kommentatorerna kallar Kimi för Icemannen... Om något så var Kimi inte isman idag utan snarare nervig.
Gösta

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev: Däremot är ju vinster av den här typen rätt trista, eftersom det är så uppenbart inkompetent av domarna.
Är domarna verkligen inkompetenta?

Med vilken objektiv auktoritet kan du hävda det, vad legitimerar ditt påstående?

Ditt deltagande i 5-pappcuppen, ditt intresse och tävlande i gocart?

Dessa frågor vänder sig självfallet även till er alla som anser att en feldömning begåtts.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

AndersF1 skrev:Där står förresten även:
f) The repetition of serious mistakes or the appearance of a lack
of control over the car (such as leaving the track) may entail the
exclusion of the drivers concerned.
g) The race track alone shall be used by the drivers during the
race.
Angående Göstas påstående om att man får köra på sidan om banan som man vill.

Som man vill är väl att ta i. Det där är ju en generell regel som sagt.
Men vad är då "the track"? Man kan nog räkna till exempel dagens avåknings-zon i La Scource som "the track".
Kan inte påminna mig att jag sett eller hört att refererat till den där regeln någon gång, har du?