Sydafrikas GP
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nå, vad tycker ni om första kvalet då? Jag tycker att fyrtaktarna har betydligt större problem här, då man inte alls har testat här tidigare. Jag måste ändå säga att jag gillar Aprilian, det märks att motorn har effekt samtidigt som chassit inte är det bästa, hela hojen skakar och ruskar!
Kan nog bli ett spännande kval i morgon också.
Kan nog bli ett spännande kval i morgon också.
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Hålltider:
Lördag
Kval MotoGP 14:00-15:00
Söndag
Uppvärmning 10:00-10:30
Introduktion 10:30-11:00
Lopp 125cc 11:00-12:30
Lopp 250cc 12:30-14:00
Lopp MotoGP 14:00-15:15
(För den avskyvärt morgonpigge, eller den som haft en kul kväll, så startar superbikesändningen 04:45. För de som bara är snuskigt morgonpigga går andra loppet 08:30.)
Lördag
Kval MotoGP 14:00-15:00
Söndag
Uppvärmning 10:00-10:30
Introduktion 10:30-11:00
Lopp 125cc 11:00-12:30
Lopp 250cc 12:30-14:00
Lopp MotoGP 14:00-15:15
(För den avskyvärt morgonpigge, eller den som haft en kul kväll, så startar superbikesändningen 04:45. För de som bara är snuskigt morgonpigga går andra loppet 08:30.)
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Hmm, om jag kommer ihåg svaret rätt...
Dels är förbränningsrummen mindre på tvåtaktarna då cylindervolymen är mindre, dessutom tror jag att han menade att tiden då insuget är öppet är kortare på en tvåtaktare. J
ag kan själv tänka mig att det är betydligt kortare på en tvåtaktare, då insuget på en fyrtaktare kan vara öppet ända från kolvens vändning till att kolven är i botten, medan på en tvåtaktare så är insuget öppet från att kolven passerar insugshålet, vilket är ganska långt ner i cylindern.
Men kommentatorns huvudsakliga argument var av mer filosofisk karaktär: Att på normal höjd har både två- och fyrtaktaren mer än tillräckligt med effekt, men när man kommer upp på denna höjd så har fyrtaktaren fortfarande tillräckligt, medan tvåtaktaren får ett underskott. Detta tack vare att på normal höjd har tvåtaktaren mer effekt än nödvändigt, medan fyrtaktaren har mycket mer än nödvändigt. Jag själv skulle kunna tänka mig att man på en fyrtaktare kan använda en högre trimningsgrad på denna bana, vilket kan bli svårt med en tvåtaktare då den redan från början har ett sådant kort effektregister.
Dels är förbränningsrummen mindre på tvåtaktarna då cylindervolymen är mindre, dessutom tror jag att han menade att tiden då insuget är öppet är kortare på en tvåtaktare. J
ag kan själv tänka mig att det är betydligt kortare på en tvåtaktare, då insuget på en fyrtaktare kan vara öppet ända från kolvens vändning till att kolven är i botten, medan på en tvåtaktare så är insuget öppet från att kolven passerar insugshålet, vilket är ganska långt ner i cylindern.
Men kommentatorns huvudsakliga argument var av mer filosofisk karaktär: Att på normal höjd har både två- och fyrtaktaren mer än tillräckligt med effekt, men när man kommer upp på denna höjd så har fyrtaktaren fortfarande tillräckligt, medan tvåtaktaren får ett underskott. Detta tack vare att på normal höjd har tvåtaktaren mer effekt än nödvändigt, medan fyrtaktaren har mycket mer än nödvändigt. Jag själv skulle kunna tänka mig att man på en fyrtaktare kan använda en högre trimningsgrad på denna bana, vilket kan bli svårt med en tvåtaktare då den redan från början har ett sådant kort effektregister.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
Men vad tight det är i år, alla (utom Riba som fotfarande är i inkörningsperioden) från plats 1 till 19 ligger på kvalet inom ung. 1,5 sekunder.
Fast det är klart, alla förare som är med i år har bra eller j+vligt bra meriter, och ökenstallen typ Sabre och Pulse mm. är borta.
Man får en bättre jämnhet i klassen samtidigt som steget upp till den blir ännu större än det var tidigare då de rena privatteamen är borta.
MZ har lite att ta tag i om de ska bli konkurrenskraftiga i detta sällskapet.
Fast det är klart, alla förare som är med i år har bra eller j+vligt bra meriter, och ökenstallen typ Sabre och Pulse mm. är borta.
Man får en bättre jämnhet i klassen samtidigt som steget upp till den blir ännu större än det var tidigare då de rena privatteamen är borta.
MZ har lite att ta tag i om de ska bli konkurrenskraftiga i detta sällskapet.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
När vi ändå pratar om teknik,
Jag satt och tittade på träningen med min ettåring i knät, så av naturliga skäl så hörde jag inte allt som sas.
Men de pratade om att ett märke har bytt ut ventilfjädrarna mot tryckluft.
Man får ju mindre massa i rörelse, på så sätt, men nu till det jag missade:
Vad sitter där som fjädern brukar vara, en gummibälg?
Jag satt och tittade på träningen med min ettåring i knät, så av naturliga skäl så hörde jag inte allt som sas.
Men de pratade om att ett märke har bytt ut ventilfjädrarna mot tryckluft.
Man får ju mindre massa i rörelse, på så sätt, men nu till det jag missade:
Vad sitter där som fjädern brukar vara, en gummibälg?
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Visst kan det vara tråkigt, skulle vara kul om Katoh kommer igång mot mitten av säsongen i alla fall. Trösten är väl hans dåliga starter som gör att han ändå liger en bit ner efter första kurvan och måste köra upp sig. En förare som Rossi behöver inget motstånd, det är ju kul att se uppvisningen om han skulle vara ensam på banan. McCoy blir jag inte riktigt klok på, väldigt blandade resultat.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
regen och ni andra:
Det stora problemet med spänningen i MotoGP är att den bästa föraren kör för det penningstarkaste teamet med den mest rutinerade personalen. Honda gjorde ett kap när de lockade över honom från Aprilia, vilka han har kört för i hela sin tidigare karriär.
Tror dock att Rossi kan tänka sig att gå tillbaka till Aprilia när han känner för det.
Det stora problemet med spänningen i MotoGP är att den bästa föraren kör för det penningstarkaste teamet med den mest rutinerade personalen. Honda gjorde ett kap när de lockade över honom från Aprilia, vilka han har kört för i hela sin tidigare karriär.
Tror dock att Rossi kan tänka sig att gå tillbaka till Aprilia när han känner för det.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Det kan mycket väl bli så att Rossi tar 7-8 titlar. Man såg även vilket proffs Rossi är då han på presskonferansen såg glad ut som alltid, annat var det fem mintuer tidigare då man såg en arg och besviken Rossi som hängde med huvudet och antagligen förbannade det faktum att han kastat bort en seger.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Biaggi har kört 1992, 1994, 1995 och 1996 för Aprilia (allt i 250), 1993, 1997 (250) och 1998 (500) för Honda och 1999, 2000, 2001 och även 2002 för Yamaha (500/MotoGP).
Suzuki hade kraftiga problem med däcken idag. Det är samma sak som i F1, eller rättare sagt, F1 har fått samma dilemma som roadracingen har haft i knappt 10 år, Dunlop är bättre i kallt väder och Michelin bättre i varmt. Idag var det 41 grader i asfalten, jag behöver nog inte säga mer om det. Samma sak för RedBull Yamaha, som också kör på Dunlop.
Tror nog Rossi byter team om inte alltför lång framtid, han vill nog köra rally och Formel 1 också.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Loranga den 2002-04-22 13:59 ]</font>
Suzuki hade kraftiga problem med däcken idag. Det är samma sak som i F1, eller rättare sagt, F1 har fått samma dilemma som roadracingen har haft i knappt 10 år, Dunlop är bättre i kallt väder och Michelin bättre i varmt. Idag var det 41 grader i asfalten, jag behöver nog inte säga mer om det. Samma sak för RedBull Yamaha, som också kör på Dunlop.
Tror nog Rossi byter team om inte alltför lång framtid, han vill nog köra rally och Formel 1 också.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Loranga den 2002-04-22 13:59 ]</font>
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume