Sydafrikas GP

MotoGP, Roadracing, Speedway, Cross, m.m.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Nå, vad tycker ni om första kvalet då? Jag tycker att fyrtaktarna har betydligt större problem här, då man inte alls har testat här tidigare. Jag måste ändå säga att jag gillar Aprilian, det märks att motorn har effekt samtidigt som chassit inte är det bästa, hela hojen skakar och ruskar!
Kan nog bli ett spännande kval i morgon också.
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

Jo det var kul att se! Rossi hadde några fina sladdar. Banan ser ut att vara grymt ojämn nästan som våra norrländska tjälskotts-vägar specielt i dom sista kurvorna var det många som hadde grymma studsar!
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Hålltider:

Lördag
Kval MotoGP 14:00-15:00

Söndag
Uppvärmning 10:00-10:30
Introduktion 10:30-11:00
Lopp 125cc   11:00-12:30
Lopp 250cc 12:30-14:00
Lopp MotoGP 14:00-15:15

(För den avskyvärt morgonpigge, eller den som haft en kul kväll, så startar superbikesändningen 04:45. För de som bara är snuskigt morgonpigga går andra loppet 08:30.)

Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Vad Suzukin låter härligt! :up:
Den dånar, mullar och frustrar. Skulle gissa att den är på 990 cc.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Kenny Roberts är så tråkig.

Ser att Rossi tagit pole igen :sad:
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Ozikahn, heter du Samuel i förnamn?
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

varför frågar du det?
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Det var någon som heter Samuel som fick svar på sin epostfråga av kommentatorerna. Frågan var identisk om din fundering kring två- och fyrtakt på hög höjd.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Aha ja då var det jag då. Synd att man missa det då :sad:

Hur funkade det? Varför tappade tvåtaktarna mer effekt på höghöjd?
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Hmm, om jag kommer ihåg svaret rätt...
Dels är förbränningsrummen mindre på tvåtaktarna då cylindervolymen är mindre, dessutom tror jag att han menade att tiden då insuget är öppet är kortare på en tvåtaktare. J

ag kan själv tänka mig att det är betydligt kortare på en tvåtaktare, då insuget på en fyrtaktare kan vara öppet ända från kolvens vändning till att kolven är i botten, medan på en tvåtaktare så är insuget öppet från att kolven passerar insugshålet, vilket är ganska långt ner i cylindern.

Men kommentatorns huvudsakliga argument var av mer filosofisk karaktär: Att på normal höjd har både två- och fyrtaktaren mer än tillräckligt med effekt, men när man kommer upp på denna höjd så har fyrtaktaren fortfarande tillräckligt, medan tvåtaktaren får ett underskott. Detta tack vare att på normal höjd har tvåtaktaren mer effekt än nödvändigt, medan fyrtaktaren har mycket mer än nödvändigt. Jag själv skulle kunna tänka mig att man på en fyrtaktare kan använda en högre trimningsgrad på denna bana, vilket kan bli svårt med en tvåtaktare då den redan från början har ett sådant kort effektregister.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Ok, tackar för svaret.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Bilden på första sidan förklarar allt för denna dag! :grin:

Bild
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

Daijiro Katoh är betydlig längre ner i startlistan än vad jag trodde han skulle vara. Men Rossi ser ut att bli svårslagen imorgon han hadde många snabba varv på slutet.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Hoppas på en uppkörning av katoh. Han brukade väl kunna slöa lite på kvalen i 250 för att sedan pulverisera alla i loppet.
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Men vad tight det är i år, alla (utom Riba som fotfarande är i inkörningsperioden) från plats 1 till 19 ligger på kvalet inom ung. 1,5 sekunder.
Fast det är klart, alla förare som är med i år har bra eller j+vligt bra meriter, och ökenstallen typ Sabre och Pulse mm. är borta.
Man får en bättre jämnhet i klassen samtidigt som steget upp till den blir ännu större än det var tidigare då de rena privatteamen är borta.
MZ har lite att ta tag i om de ska bli konkurrenskraftiga i detta sällskapet.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Håller med, JGM. Drömmen är väl att få in fler fabriksteam á la Ducati, Kawasaki, MZ, Triumph, Harley-Davidson och kanske BMW. Mardrömmen är dock att MotoGP blir som Formel 1, dvs två förare per fabrikat. Det måste finnas privatteam, dock på fabriksmaterial.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Det är lungt för MZ. Med en rutinerad "Driver" som har synat de flesta sandfållorna som finns. :grin:

Självklart får man hoppas att Stiggy får till det. Men efter Rossi`s uppvisning med hur mycket man kan sladda med en fyrtaktare och samtidigt få det att gå fort så undrar man.

regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Ducati ska väl vara med nästa år.
På kvalet idag snackade de om ett rykte att KTM :eek: skulle ställa upp med en fyrtaktare nästa år. Även Moto Guzzi skulle ha funderingar på att ställa upp.
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

När vi ändå pratar om teknik,
Jag satt och tittade på träningen med min ettåring i knät, så av naturliga skäl så hörde jag inte allt som sas.
Men de pratade om att ett märke har bytt ut ventilfjädrarna mot tryckluft.
Man får ju mindre massa i rörelse, på så sätt, men nu till det jag missade:
Vad sitter där som fjädern brukar vara, en gummibälg?
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Det mest spännande idag är val vad Rossi skall göra på cool-down varvet efter att han vunnit :cool2:
Life is a Drag,
Get a Grip!
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Förutom att köra bra har Rossi som krav att inte ha cigarettreklam på sin hoj, vilket han ännu aldrg haft på nån av sin cyklar. :up:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Jag gillar egentligen Rossi, men det är lite tråkigt om han ska dominera MotoGP i 10 -15 år. Hoppas Biaggi eller Katoh kan slå honom idag :smile:
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Visst kan det vara tråkigt, skulle vara kul om Katoh kommer igång mot mitten av säsongen i alla fall. Trösten är väl hans dåliga starter som gör att han ändå liger en bit ner efter första kurvan och måste köra upp sig. En förare som Rossi behöver inget motstånd, det är ju kul att se uppvisningen om han skulle vara ensam på banan. McCoy blir jag inte riktigt klok på, väldigt blandade resultat.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Lite överraskande segrarare i Ukawa när Rossi gjorde en miss på sista varvet.
Katoh :up: :up:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Rossi...... Japsen lekte med Rossi idag :razz: Katoh 4a inte så dåligt.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Alfie Cox delade ut 3:e pris pokalen. Kanske skulle PG få dela ut pris i ett ev. svenskt GP.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Bra kört av Repsol Honda, synd att Rossi missade lite där på slutet men men, det bjuder han nog på! :grin: :lol:
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

regen och ni andra:
Det stora problemet med spänningen i MotoGP är att den bästa föraren kör för det penningstarkaste teamet med den mest rutinerade personalen. Honda gjorde ett kap när de lockade över honom från Aprilia, vilka han har kört för i hela sin tidigare karriär.
Tror dock att Rossi kan tänka sig att gå tillbaka till Aprilia när han känner för det.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

jo, tyvärr verkar ju inte de andra fyrtaktarna hänga med. När den som är närmast är Hondas tvåtaktare så är det ju inte så kul. Det är ju ofta tätare på kvalet än i loppen nu.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Synd att inte Rossi kör Aprilia i år då. Biaggi har väl också kört för Aprilia största delen av sin karriär :quest:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Vad hände med Kenny Roberts? Suzuki ooch Yamaha verkar ha mycket att ta igen.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Efter en 7-8 VM-titlar är det väl dags för Rossi att gå till Aprilia då han har halva karriären kvar! :crazy:

:sun:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Det kan mycket väl bli så att Rossi tar 7-8 titlar. Man såg även vilket proffs Rossi är då han på presskonferansen såg glad ut som alltid, annat var det fem mintuer tidigare då man såg en arg och besviken Rossi som hängde med huvudet och antagligen förbannade det faktum att han kastat bort en seger.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Biaggi har kört 1992, 1994, 1995 och 1996 för Aprilia (allt i 250), 1993, 1997 (250) och 1998 (500) för Honda och 1999, 2000, 2001 och även 2002 för Yamaha (500/MotoGP).

Suzuki hade kraftiga problem med däcken idag. Det är samma sak som i F1, eller rättare sagt, F1 har fått samma dilemma som roadracingen har haft i knappt 10 år, Dunlop är bättre i kallt väder och Michelin bättre i varmt. Idag var det 41 grader i asfalten, jag behöver nog inte säga mer om det. Samma sak för RedBull Yamaha, som också kör på Dunlop.

Tror nog Rossi byter team om inte alltför lång framtid, han vill nog köra rally och Formel 1 också.


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Loranga den 2002-04-22 13:59 ]</font>
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

Rossi gillar vist all motorsport! Någon som såg race of champions(tror det heter så) där imponerade han också med att köra fort på diverse fyrhjulingar!