Skandal - Hamilton bestulen på segern

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Skandal - Hamilton bestulen på segern

Inlägg av JTarnstrom »

http://www.autosport.com/news/report.php/id/70401

Vad i helvete är det som pågår?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

VAD I HELVETE?

Det här är skandal på hög nivå. Det är dags att sluta titta på F1.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jävla pundhuvuden!

Skulle tro de fick samtal från Bernie som sade att det behövdes mera spänning under de resterande loppen! :down:

Ibland får man lust att lägga ned allt som har med denna "sport" att göra!
Bild
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Om Hamilton tjänade på att gena? Utan tvekan.
Om straffet är rätt? Ytterst tveksamt

Folk genar ju hit och dit hela tiden när avåkningszonerna är av asfalt nuförtiden, finns ju massor med drive-trough straff att dela ut...
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Japp, det var faktiskt jävligt dåligt.

Hamilton var värd segern, jag tycker inte han var fulare än Räikkönen. Hade man nödvändigtvis behövt bestraffa Hamilton hade tio platser ner på gridden till Monza varit mer adekvat.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Vad har de all asfalt till runt banan om den inte ska användas?! Hade Hamilton något annat val än att åka rakt fram? Om han hade fortsatt i sitt spår hade han kolliderat med Räikkönen och blivit bestraffad för det eller i värsta fall tvingats bryta. Det var bättre förr utan all jävla asfalt. Det var sällan man tjänade något att gena över en sandfålla, gräs eller betongmur.

Killen i den röda bilen utnyttjade "avåkningszonerna" ganska friskt genom hela tävlingen dessutom.

Jag har allvarligt talat ingen lust att se klart resten av säsongen. Detta var droppen för min del.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
-AndersF1
Gösta

Inlägg av Gösta »

Rättvisan segrade till sist. :up: :up: :up:

Starkt av Fia att fatta ett så modigt och rättvist beslut. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

menthol skrev: Killen i den röda bilen utnyttjade "avåkningszonerna" ganska friskt genom hela tävlingen dessutom.
Utveckla?.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Vilken jävla skitsport! Nu är F1 nere på samma nivå som brottningen.

Hannu

Inlägg av Hannu »

:o

Helt otroligt. Hamilton gav ju tillbaks platsen om det var incidenten i busstop som avsågs. Hur många andra brottades inte igenom där idag.

Riktigt uselt domslut :down:
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Fast stämmer det verkligen? På F1:s officiella sida står det inget om det, och Hamilton är fortfarande innehavare av segern.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Kuopio skrev:
menthol skrev: Killen i den röda bilen utnyttjade "avåkningszonerna" ganska friskt genom hela tävlingen dessutom.
Utveckla?.
Efter starten i nedförsbacken mot Eau Rouge var han ute och tog ett vidare spår och fick bra fart upp mot backen. I slutet när det började regna var han även då väldigt mycket ute i "avåkningszonerna".
-AndersF1
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Varför fick inte Massa stop-and-go för det här?

http://www.youtube.com/watch?v=53igbrZt ... re=related
-AndersF1
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Va ?
Vad har hänt ?
Jag hade gäster som inte var intresserade av F1 , så jag såg bara delar av loppet, snälla berätta
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Men fan vad onödigt. Nästan lika onödigt som det var av Hamilton att köra om i La Source.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Eau Rouge skrev:Fast stämmer det verkligen? På F1:s officiella sida står det inget om det, och Hamilton är fortfarande innehavare av segern.
Ja, om inte Autosport har gjort en dundertavla så stämmer det. Men jävlar i mig om de inte har på fötterna. Då ska det rullas huvuden på den redaktionen.

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Själv var jag mer bitter över Hamiltons vinglande till höger och vänster längs Kemmel-rakan då han just tagit sig förbi.
Axelsson

Inlägg av Axelsson »

JTarnstrom skrev:Vilken jävla skitsport! Nu är F1 nere på samma nivå som brottningen.
Bara sluta titta då.

Hamilton 76 poäng
Massa 74 poäng

:up:
McFuckers
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Återigen är det en skandal som diskuteras istället för sporten... jag börjar tröttna på skiten. Samma visa varje år, men den här gången har man påverkat den sportsliga utgången av mästerskapet på ett sätt som gör att förtroendet för sporten, som sport, riskerar att urholkas fullständigt. Men frågan är om man ska bry sig. Man kanske bara ska skita i det och skaffa sig ett annat intresse?

Gösta

Inlägg av Gösta »

platt skrev:Va ?
Vad har hänt ?
Jag hade gäster som inte var intresserade av F1 , så jag såg bara delar av loppet, snälla berätta
Finns inget att berätta. Hamilton försökte fuska till sig en seger. Dommarna upptäckte det och satte stopp för det.

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Jahaja, det här var ju jättebra för F1 - hur i helskotta tänkte dom nu?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Master_P

Inlägg av Master_P »

Han gjorde ju en illegal manöver så klart han ska straffas... Hade personligen hellre sett en 10-platser nedflyttning till nästa lopp men men... skandal? Alonsos bestraffning i Ungern förra året var skandal, inte detta...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Själv funderar jag på att migrera mig själv och Forza till schack där det i alla fall finns klara och tydliga regler. Brottarformel 1 är lite för magstarkt för mig. Inte heller bra för blodtrycket...
Bild
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Axelsson skrev:
JTarnstrom skrev:Vilken jävla skitsport! Nu är F1 nere på samma nivå som brottningen.
Bara sluta titta då.

Hamilton 76 poäng
Massa 74 poäng

Du inser inte att du kommer att vara ganska ensam om att titta på F1 om detta fortsätter?

Nä, det här va fan ett riktigt lågvattenmärke - och då vet jag ingen annan i fältet jag hellre skulle se bestraffas än Hamilton.
Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:Återigen är det en skandal som diskuteras istället för sporten... jag börjar tröttna på skiten. Samma visa varje år, men den här gången har man påverkat den sportsliga utgången av mästerskapet på ett sätt som gör att förtroendet för sporten, som sport, riskerar att urholkas fullständigt. Men frågan är om man ska bry sig. Man kanske bara ska skita i det och skaffa sig ett annat intresse?
Det tycker jag du skall göra. Eftersom du tydligen inte accepterar att man följer reglerna och opponerar dig mot legitima och rättvisa domslut så är nog F1 inte din grej. Du kan kolla på konstsim "artswim" i stället. Du kommer gilla det.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Cheever skrev:
Axelsson skrev:
Bara sluta titta då.

Hamilton 76 poäng
Massa 74 poäng

Du inser inte att du kommer att vara ganska ensam om att titta på F1 om detta fortsätter?

Nä, det här va fan ett riktigt lågvattenmärke - och då vet jag ingen annan i fältet jag hellre skulle se bestraffas än Hamilton.
Axelsson får nog åka och titta på plats för snart är det ingen som kommer att sända smörjan i tv.

zx9r

Inlägg av zx9r »

Kanonbra beslut.
Axelsson

Inlägg av Axelsson »

Cheever skrev:
Axelsson skrev:
Bara sluta titta då.

Hamilton 76 poäng
Massa 74 poäng

Får man byta spår 3 gånger längs camel rakan?
McFuckers
Gösta

Inlägg av Gösta »

Master_P skrev:Han gjorde ju en illegal manöver så klart han ska straffas... Hade personligen hellre sett en 10-platser nedflyttning till nästa lopp men men... skandal? Alonsos bestraffning i Ungern förra året var skandal, inte detta...
Nja, han fickju en uppenbar fördel av att gena, så diskning är ett rimligare straff. Man skulle ju kunna kombinerat det med en nerflyttning till nästa lopp, men det hade nog upplevts som för hårt.Diskvalificering är lagom milt och rättvist. :up:

Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

menthol skrev:
Kuopio skrev:
Utveckla?.
Efter starten i nedförsbacken mot Eau Rouge var han ute och tog ett vidare spår och fick bra fart upp mot backen. I slutet när det började regna var han även då väldigt mycket ute i "avåkningszonerna".
Han tog en lång sväng första kurvan och på näst sista varvet i regnet så var han ute några gånger pga. fästet (med Hamilton) , och det är "utnyttjade "avåkningszonerna" ganska friskt genom hela tävlingen" enligt dig??
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:
Eau Rouge skrev:Fast stämmer det verkligen? På F1:s officiella sida står det inget om det, och Hamilton är fortfarande innehavare av segern.
Ja, om inte Autosport har gjort en dundertavla så stämmer det. Men jävlar i mig om de inte har på fötterna. Då ska det rullas huvuden på den redaktionen.
Nu är det officiellt: http://www.fia.com/belgiumgp/documents/ ... ent_49.pdf
Bild
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Axelsson skrev:
Vad har det med någonting att göra?
Jag gillar att regler följs, men att ändra resultatet efter en sån här kaostävling kan bara bli ett rejält bakslag för sporten.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Vad har hänt ?
Det var blött. Hamilton försökte köra om Kimi i Bus Stop-chikanen. På yttern. Med typ fem varv kvar. Det blev för trångt. Hamilton svängde ut i avåkningszonen och genade genom chikanen. För att undvika bestraffning lade sig Hamilton bakom Kimi på start-och-mål-rakan. Verkligen i växellådan alltså. Och det första han gör är att dyka förbi Kimi i La Source. Det såg verkligen inte okej ut på tv-bilderna – med farten de höll blev omkörningen mer till en fortsättning av incidenten i Bus Stop, och där hade ju Hamilton genat. Så bestraffingen är väl egentligen befogad. Men med tanke på allt som hände efteråt blir domslutet ganska bisarrt.
Senast redigerad av ANFRAN den sön sep 07, 2008 18:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Ännu en gång gynnas dom röda.... Snart får väll Kimi poäng oxå för han råka kvadda bilen :down: :down:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

ANFRAN skrev:
Vad har hänt ?
Det var blött. Hamilton försökte köra om Kimi i Bus Stop-chikanen. På yttern. Med typ fem varv kvar. Det blev för trångt. Hamilton svängde ut i avåkningszonen och genade genom chikanen. För att undvika bestraffning lade sig Hamilton bakom Kimi på start-och-mål-rakan. Verkligen i växellådan alltså. Och det första han gör är att dyka förbi Kimi i La Source. Det såg verkligen inte okej ut på tv-bilderna – med farten de höll blev omkörningen mer till en fortsättning av incidenten i Bus Stop, och där hade ju Hamilton genat. Så bestraffingen är väl egentligen befogad. Men med tanke på allt som hände efteråt blir domslutet ganska bisarrt.
Kimi gav inte plats åt LH. Han trängde ut han...
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Är det inte bättre att diskutera vad som egentligen hände istället för "Åhh nu ska jag sluta titta på F1!"?
Finns det nån video på situationen ute nånstans?
Axelsson

Inlägg av Axelsson »

Cheever skrev:
Axelsson skrev:
Jag gillar att regler följs, men att ändra resultatet efter en sån här kaostävling kan bara bli ett rejält bakslag för sporten.
Någonting att göra?

Hamilton bytte spår 3 gånger på camel rakan. Ajabaja. Det får man inte göra.
McFuckers
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

menthol skrev:Killen i den röda bilen utnyttjade "avåkningszonerna" ganska friskt genom hela tävlingen dessutom.
Japp, exempelvis i starten så att han kunde ladda inför omkörningen av Massa på Kemmelrakan.

Massa fick böter i Valencia och nu får Hamilton 25 sekunder istället. Rättvisa?

För övrigt, om det här nya resultatet står sig, så är den här segern ungefär lika uppkörd som Kovalainens i Ungern. I båda fallen gjorde vinnarna rätt kassa lopp, men med en jäkla röta och konkurrenternas frånfälle så vann man ändå.
Senast redigerad av Lemon den sön sep 07, 2008 18:58, redigerad totalt 1 gång.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Axelsson skrev:
Cheever skrev:
Axelsson skrev:
Någonting att göra?

Och?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Axelsson skrev:
Cheever skrev:
Axelsson skrev:
Någonting att göra?

Vad spelar det för roll? I domslutet handlar det om chikanen.

Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

olag skrev:
ANFRAN skrev:
Vad har hänt ?
Kimi gav inte plats åt LH. Han trängde ut han...
Då Lewis kommer så ska man flytta på sig och rulla ut den röda mattan!
Axelsson

Inlägg av Axelsson »

Kuopio skrev:Är det inte bättre att diskutera vad som egentligen hände istället för "Åhh nu ska jag sluta titta på F1!"?
Ja. Men lite dålig kvalle.

http://www.youtube.com/watch?v=74TZngbI ... hp?t=22642[/url]
McFuckers
Flatspot

Inlägg av Flatspot »

Det är ju skillnad på att åka av banan (ta ett vidare spår utom banan) och att gena.
Det senare skall bestraffas om föraren tjänar på det vilket var fallet. Hamilton skulle ha släppt förbi Raikkonen och sedan försökt köra om honom efter rakan och svängen som följde.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Kuopio skrev:Är det inte bättre att diskutera vad som egentligen hände istället för "Åhh nu ska jag sluta titta på F1!"?
http://www.youtube.com/watch?v=AmL9ODG1ZPY
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Fusk ska bestraffas.
FIA missade att bestraffa fusk mellan 1994-2006.

Skämt åsido.
Jag vet inte vad jag ska tycka.
Det värsta fia har gjort är bestraffningen av Alonso på monza 06.
Jag är generellt emot att man ändrar resultat men som den gode HA HA HAmilton sade på presskonferensen " it aint over until the fat lady sings" och oj vad rätt han hade.
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

olag skrev:Kimi gav inte plats åt LH. Han trängde ut han...
Mmm, för bilarna går ju som på räls där. Särskilt när det är blött. Och kan du inte slicka banmarkeringen när du kör defensivt och bromsar i innerspår har du fuskat. (Nu var jag ironisk.)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kimi trycker ju ut Hamilton på utsidan och det är inte tillåtet enligt reglementet.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Cheever skrev:
Axelsson skrev:
Exakt, här gäller det mycket större saker. Man måste vara jävligt blåögd för att inte inse att sådana här domslut på sikt riskerar hela skiten.

Är det svårt att tänka med båda hjärnhalvorna? Min ena är jätteglad att VM-striden blir jämnare, medan den andra gråter för reglerna tolkas olika varje gång. Vi kan aldrig mera veta hur domarna ska döma, utan kommer att få sitta och vänta på de slutgiltiga resultaten. Det vore bättre om de hade prisutdelning av föregående lopp innan starten av nästa, då blir det mindre "fel". Trodde vi skulle slippa förra årets skandaler. :down:
Bild
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

olag skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=AmL9ODG1ZPY
Är det någon som har videolänk till starten så man kan se hur Kimi utnyttjar att köra utanför banan för att komma om Massa?
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Pastis skrev:
Cheever skrev:
Axelsson skrev:
Exakt, här gäller det mycket större saker. Man måste vara jävligt blåögd för att inte inse att sådana här domslut på sikt riskerar hela skiten.

Är det svårt att tänka med båda hjärnhalvorna? Min ena är jätteglad att VM-striden blir jämnare, medan den andra gråter för reglerna tolkas olika varje gång. Vi kan aldrig mera veta hur domarna ska döma, utan kommer att få sitta och vänta på de slutgiltiga resultaten. Det vore bättre om de hade prisutdelning av föregående lopp innan starten av nästa, då blir det mindre "fel". Trodde vi skulle slippa förra årets skandaler. :down:
Det är bättre att domstolen i Haag tar beslut om vem som vinner Vm.
Så när dom ska dela ut VM bucklan så gör dom som på oskarsgalan. Och bucklan går till....Ferrari IGEN