EUROPAS GP 2008 - VALENCIA CITY
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tis feb 18, 2003 01:00
- Ort: Bara
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Massa var bäst idag men visst fan har sutil förkörsrätt i depån...
Massa har varit het de senaste loppen men de har också varit "massalopp", jag skulle vilja se massa vara så här bra då han får komma i mitten av fältet eller när de regnar...
Kimi...ja, jag undrar varför de betalar honom dubbelt så mycket som massa...Om den kimi vi såg idag är den Kimi som Schumacher skulle tävlat emot om han stannat i Ferrari så skulle Kimi fått skämmas...
Men vad fan gör MS i depån, stanna hemma med barnen eller sätt dig i bilen och gör de du är bäst på!
Massa har varit het de senaste loppen men de har också varit "massalopp", jag skulle vilja se massa vara så här bra då han får komma i mitten av fältet eller när de regnar...
Kimi...ja, jag undrar varför de betalar honom dubbelt så mycket som massa...Om den kimi vi såg idag är den Kimi som Schumacher skulle tävlat emot om han stannat i Ferrari så skulle Kimi fått skämmas...
Men vad fan gör MS i depån, stanna hemma med barnen eller sätt dig i bilen och gör de du är bäst på!
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Han som alltid skyller ifrån sig har talat igen.
Allvarligt så är det ganska intressant. Han verkar vara helt ur balans eller nåt.Kimi Raikkonen: There is not much to say. I left (the pits) a bit too early. It was my fault and unfortunately I ran over the guy who was refuelling. We need to look and see what really happened
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Vad skall han säga stackaren. Han är säkert bedrövad över det som hände.Cheever skrev:Han som alltid skyller ifrån sig har talat igen.
Allvarligt så är det ganska intressant. Han verkar vara helt ur balans eller nåt.Kimi Raikkonen: There is not much to say. I left (the pits) a bit too early. It was my fault and unfortunately I ran over the guy who was refuelling. We need to look and see what really happened
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: lör feb 02, 2002 01:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tydligen är det så att Iceman får ett nervöst sammanbrott varje gång Maestro visar sig i garaget. Kanske inte så bra för teamet. I Belgien skulle en Ferrari 1-2 seger vara mest lämpligt så att avståndet till Hamilton krymper lite mer. Gissar att Maestro kollar loppet hemma i Schweiz då.Crazy F1 skrev:Men vad fan gör MS i depån, stanna hemma med barnen eller sätt dig i bilen och gör de du är bäst på!
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Riktigt bra lopp av Massa. Nu är han Ferraris bäste förare 2008, som han förtjänar. Hade ju varit skrattretande att bestraffa Massa för den lilla depåincidenten, då det förekommit långt fler "depå-race" utan efterföljande repressalier. Ja, förutom den obetydande incidenten mellan Ralf Schumacher och Nick Heidfeld under San Marinos GP -05.
Kimi körde som en riktigt amatör. Hade varit snyggt och släpa med sig tankriggen ut på banan. Troligen gick motorn som ett resultat av att han stod i depån lite för länge.
Banan tycker jag sög. Riktigt hårt. Årets tråkigaste race. Ungerns GP var hästlängder bättre.
Kimi körde som en riktigt amatör. Hade varit snyggt och släpa med sig tankriggen ut på banan. Troligen gick motorn som ett resultat av att han stod i depån lite för länge.
Banan tycker jag sög. Riktigt hårt. Årets tråkigaste race. Ungerns GP var hästlängder bättre.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Snart har han kanske lärt sig namnet på the guy who was refuelling också.Cheever skrev:Han som alltid skyller ifrån sig har talat igen.
Kimi Raikkonen: There is not much to say. I left (the pits) a bit too early. It was my fault and unfortunately I ran over the guy who was refuelling. We need to look and see what really happened
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
Huvudet på spiken cheever...om det kommer en brasilianskt rikemans barn i en splitterny röd sportbil...TA BORT PACKET I HANS VÄG!!!!!!!!!!Cheever skrev:Massa sa på presskonfen i princip att han tyckte att det varvade packet skall hålla sig undan när han kommer åkande med sin fina röda bil... Det var ju också en uppfattning. Varvade bilar måste stanna i dpån om det kommer en som inte är det...
obs ironi
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Kolla Felipe Massa och hans raceingenjör Rob Smedley. Där har du hjärta och glöd! Kanske inget som faller dig i smaken men jag tycker det är häftigt att se hur hårt Massa jobbar, både mentalt med sig själv och tekniskt med bilen, och får utdelning för det på banan. Rob Smedley har stor del i Felipe Massas framgångar!mr.h skrev:Är beredd att hålla med. Var finns hjärtat och glöden?!
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: ons feb 08, 2006 21:26
- Ort: Göteborg
Varför ser det då ut som alla förarna sålt smöret och tappat pengarna på presskonferenserna? Lika mycket karisma som en betongvägg.PS skrev:Kolla Felipe Massa och hans raceingenjör Rob Smedley. Där har du hjärta och glöd! Kanske inget som faller dig i smaken men jag tycker det är häftigt att se hur hårt Massa jobbar, både mentalt med sig själv och tekniskt med bilen, och får utdelning för det på banan. Rob Smedley har stor del i Felipe Massas framgångar!mr.h skrev:Är beredd att hålla med. Var finns hjärtat och glöden?!
Finns inga profiler kvar i sporten, som jag skrev tidigare.
Jag vill ha krig, hat, kärlek! Allt det som sport handlar om. Tyvärr är det alldeles för lite av det i F1 just nu, enligt mig.
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Några tips: kolla Kanadas GP i år då Massa fick stå och vänta bakom Kimi i depån, kom ut på 17:e plats och körde upp sig till 5:e plats i mål. Eller Englands GP förra året då han fick motorstopp på uppvärmningsvarvet, fick starta sist från depån och körde upp sig till 5:e plats. Massa har gjort flera enastående körningar från långt ner i fältet även om det inte har räckt ända fram till seger (vilket är väldigt ovanligt i dagens F1).Crazy F1 skrev:Massa har varit het de senaste loppen men de har också varit "massalopp", jag skulle vilja se massa vara så här bra då han får komma i mitten av fältet eller när de regnar...
Inte mig emot, sätt MS i Kimis bil så ska det nog hända lite saker! Annars tror jag att MS fortfarande arbetar för Ferrari eftersom han tillför något som andra personer i teamet saknar...Men vad fan gör MS i depån, stanna hemma med barnen eller sätt dig i bilen och gör de du är bäst på!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jodå, Massa brinner verkligen av all glöd han utstrålar...PS skrev:Kolla Felipe Massa och hans raceingenjör Rob Smedley. Där har du hjärta och glöd! Kanske inget som faller dig i smaken men jag tycker det är häftigt att se hur hårt Massa jobbar, både mentalt med sig själv och tekniskt med bilen, och får utdelning för det på banan. Rob Smedley har stor del i Felipe Massas framgångar!mr.h skrev:Är beredd att hålla med. Var finns hjärtat och glöden?!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Nja, presskonferenserna är så tillrättalagda för att passa sponsorer och TV-bolag så där får man sällan se någon karisma. Men presskonfen kan man både ha och mista. Jag tycker däremot det är kul att se när förarna hyllas av sina team i parc ferme, när förarna gratulerar varandra vid invägningen i garaget, och när de jublar på prispallen!mr.h skrev:Varför ser det då ut som alla förarna sålt smöret och tappat pengarna på presskonferenserna? Lika mycket karisma som en betongvägg.
Finns inga profiler kvar i sporten, som jag skrev tidigare.
Jag vill ha krig, hat, kärlek! Allt det som sport handlar om. Tyvärr är det alldeles för lite av det i F1 just nu, enligt mig.
Men visst hade det sin tjusning när Schumacher och Montoya hade lite krig på och utanför banan, det kan jag hålla med om. Hamilton/Alonso i McLaren förra året var också ganska kul, även om McLaren lade locket på för det mesta.
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
Visst, allt är relativt. Men när det gäller brist på utstrålning finns det väl bättre exempel än Massa på ganska nära håll i Ferrari-stallet...
Fortsätt dissa världsmästaren bara,
Hans potential har du inte en aning om.
Det är ju många lopp kvar.....se upp.
Fortsätt dissa världsmästaren bara,
Hans potential har du inte en aning om.
Det är ju många lopp kvar.....se upp.
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det här är inte ett mästerskap som Kimi kan vinna. Det är bara de andra som kan förlora det.jokan skrev:2007 avslutning 2 lopp 17 poäng=kimi
Eller som guvernören i kalifornien sa förr....a`ll be back
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 428
- Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
- Ort: örebro
jaha o då menar du vad?
Det brukar väl vara den med mest poäng i slutet som står som vinnare eller?
Min orubbliga tro på kimi som dubbel världsmästare kommer bestå
(synd bara att kimi inte kan vara arrogant o självupptagen)
Det är tydligen ett maktspråk som bara ni tycks acceptera.
Det brukar väl vara den med mest poäng i slutet som står som vinnare eller?
Min orubbliga tro på kimi som dubbel världsmästare kommer bestå
(synd bara att kimi inte kan vara arrogant o självupptagen)
Det är tydligen ett maktspråk som bara ni tycks acceptera.
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att man har mest poäng i slutet behöver inte innebära något annat än att man var minst dålig bland en medioker samling förare, eller att man har en låg högstanivå och hög lägstanivå... I mina ögon kan Kimi bara bli världsmästare i ett startfält med hyggliga förare, alternativt där de bästa förarna sitter i kassa bilar. Han kan aldrig bli världsmästare i ett startfält med förare av Schumachers, Sennas, Prosts eller Häkkinens kaliber.jokan skrev:jaha o då menar du vad?
Det brukar väl vara den med mest poäng i slutet som står som vinnare eller?
Min orubbliga tro på kimi som dubbel världsmästare kommer bestå
(synd bara att kimi inte kan vara arrogant o självupptagen)
Det är tydligen ett maktspråk som bara ni tycks acceptera.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Kolla på 2003 års mästerskap, efter sista tävlingen hade MS 93 poäng och KR 91 poäng.JTarnstrom skrev:I mina ögon kan Kimi bara bli världsmästare i ett startfält med hyggliga förare, alternativt där de bästa förarna sitter i kassa bilar. Han kan aldrig bli världsmästare i ett startfält med förare av Schumachers, Sennas, Prosts eller Häkkinens kaliber.
Om den äldre "orättvisa" poängräkningen tillämpats, har jag för mig att KR skulle vunnit över MS.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Stämmer verkligen detta (orkar inte räkna själv just nu)? Schumi hade nämligen betydligt fler segrar än Kimi det året.FredrikE skrev:Kolla på 2003 års mästerskap, efter sista tävlingen hade MS 93 poäng och KR 91 poäng.
Om den äldre "orättvisa" poängräkningen tillämpats, har jag för mig att KR skulle vunnit över MS.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kimi fick ungefär nio poäng mer med det nya systemet än det gamla. Kimi hade en seger, Schumacher sex. Hade Kimi vunnit hade det varit slutet för det nya poängsystemet (vilket i och för sig hade varit bra).
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Om man kollar enbart på pallplatser:JTarnstrom skrev:Kimi fick ungefär nio poäng mer med det nya systemet än det gamla. Kimi hade en seger, Schumacher sex. Hade Kimi vunnit hade det varit slutet för det nya poängsystemet (vilket i och för sig hade varit bra).
MS hade 6st segrar, ingen andraplats och 2st 3e-platser
KR hade 2st segrar, 6st andraplatser, och 2st 3e-platser
KR hade 2 pallplatser fler än MS, men MS hade 4 vinster mer(ganska jämt).
Men det jag ville komma till att KR och MS körde om titeln i sista loppet det året, ingen annan, att han enbart kan hävda sig i ett fält med "hyggliga" förare tycker jag inte stämmer mer än i den svackan han är i nu.
MS=93, KR=91, JPM=82, RB=65
Personligen gissade jag på Hamilton som världsmästare redan innan Hockenheim, och tror på det fortfarande, med en viss reservation för Massa om han orkar hålla ihop.
mvh. Fredrik
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
JPM, var inget mästarmaterial och vad Rubens går för det visade han ju senast i helgen. Jag tror att vi har sett det bästa av Kimi och jag är besviken. Han är snabb men inte tillräckligt snabb och när det gäller övriga förmågor har han stannat av i utvecklingen. Jämför med Massa som ser ut som en helt annan förare, eller med Hamilton om ett par år. Jag är övertygad om att han kommer att utvecklas till en riktigt stor förare, tillsammans med Kubica.FredrikE skrev:Om man kollar enbart på pallplatser:JTarnstrom skrev:Kimi fick ungefär nio poäng mer med det nya systemet än det gamla. Kimi hade en seger, Schumacher sex. Hade Kimi vunnit hade det varit slutet för det nya poängsystemet (vilket i och för sig hade varit bra).
MS hade 6st segrar, ingen andraplats och 2st 3e-platser
KR hade 2st segrar, 6st andraplatser, och 2st 3e-platser
KR hade 2 pallplatser fler än MS, men MS hade 4 vinster mer(ganska jämt).
Men det jag ville komma till att KR och MS körde om titeln i sista loppet det året, ingen annan, att han enbart kan hävda sig i ett fält med "hyggliga" förare tycker jag inte stämmer mer än i den svackan han är i nu.
MS=93, KR=91, JPM=82, RB=65
Personligen gissade jag på Hamilton som världsmästare redan innan Hockenheim, och tror på det fortfarande, med en viss reservation för Massa om han orkar hålla ihop.
mvh. Fredrik
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Var hittade du att Kimi tog två segrar 2003? Enligt statistiken på den här sajten tog Kimi en seger 2003.FredrikE skrev: Om man kollar enbart på pallplatser:
MS hade 6st segrar, ingen andraplats och 2st 3e-platser
KR hade 2st segrar, 6st andraplatser, och 2st 3e-platser
KR hade 2 pallplatser fler än MS, men MS hade 4 vinster mer(ganska jämt).
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Passande sammanfattning från F1-live
"If you have yet to see the European Grand Prix from Valencia, don’t bother and boil an egg instead. The latter is far more entertaining and at the end, at least you get something from it... "
Annars Massa snabb och duktig.
Kimi sög.
Alonso hade otur.
Gäsp..
"If you have yet to see the European Grand Prix from Valencia, don’t bother and boil an egg instead. The latter is far more entertaining and at the end, at least you get something from it... "
Annars Massa snabb och duktig.
Kimi sög.
Alonso hade otur.
Gäsp..
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
mm... jag såg det nu, men den siten jag kollade på, i Brasilien va fisi 2a och kimi 1a, men här tvärt om.Lemon skrev:Var hittade du att Kimi tog två segrar 2003? Enligt statistiken på den här sajten tog Kimi en seger 2003.FredrikE skrev: Om man kollar enbart på pallplatser:
MS hade 6st segrar, ingen andraplats och 2st 3e-platser
KR hade 2st segrar, 6st andraplatser, och 2st 3e-platser
KR hade 2 pallplatser fler än MS, men MS hade 4 vinster mer(ganska jämt).
De bröt ju det loppet, som var i monsunregn, och Kimi vann, men 2 dagar efter framkom det att fisi hade passerat mållinjen på 56e varvet när rödflaggen kom ut, inte 55e varvet som man trodde, då tog man resultatet från 54e varvet istället för 53, och då blev kimi 2a och fisi 1a istället för tvärt om.
mvh. Fredrik
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
Jag har aldrig sett ett tråkigare lopp.
Och naturligtvis slapp Massa straff för fadäsen i depån, eftersom han kör en Ferrari. Någon som tror att Hamilton hade sluppit straff (t.ex. drive-through) om han hade gjort samma sak? Tänkte väl det. Ferrari ska gynnas på alla sätt. Detta är det verkliga fusket i F1.
Och naturligtvis slapp Massa straff för fadäsen i depån, eftersom han kör en Ferrari. Någon som tror att Hamilton hade sluppit straff (t.ex. drive-through) om han hade gjort samma sak? Tänkte väl det. Ferrari ska gynnas på alla sätt. Detta är det verkliga fusket i F1.
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
I GP2 när bestraffningen slog igenom, så var ju bilen i fastlane tvungen att tvärbromsa för att undvika kollision, men när massa körde ut, så bromsade inte sutil = ingen annan än massa förlorade tid, så det tycker jag inte är något att hänga upp sig på.TurboF1 skrev:Jag har aldrig sett ett tråkigare lopp.
Och naturligtvis slapp Massa straff för fadäsen i depån, eftersom han kör en Ferrari. Någon som tror att Hamilton hade sluppit straff (t.ex. drive-through) om han hade gjort samma sak? Tänkte väl det. Ferrari ska gynnas på alla sätt. Detta är det verkliga fusket i F1.
mvh. Fredrik
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Alldeles riktigt.FredrikE skrev:I GP2 när bestraffningen slog igenom, så var ju bilen i fastlane tvungen att tvärbromsa för att undvika kollision, men när massa körde ut, så bromsade inte sutil = ingen annan än massa förlorade tid, så det tycker jag inte är något att hänga upp sig på.TurboF1 skrev:Jag har aldrig sett ett tråkigare lopp.
Och naturligtvis slapp Massa straff för fadäsen i depån, eftersom han kör en Ferrari. Någon som tror att Hamilton hade sluppit straff (t.ex. drive-through) om han hade gjort samma sak? Tänkte väl det. Ferrari ska gynnas på alla sätt. Detta är det verkliga fusket i F1.
mvh. Fredrik
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Ferrari In Aid hade väll ett finger med och bandomarna var jävla mesiga. Teamet hylla knappt Massa för dom var säkra på att dom skulle få ett straff. Skomakaren såg lite rädd ut oxå...Men men det är inte första gången vissa team klarar sig bättre än andra.Cheever skrev:Då förstår jag.F1-fan skrev: Problemet är väl att domarna inte är konsekventa?
Jag fick intrycket att du ville att Massa skulle straffas ??
Problemet är bara att det varit liknande fall i år som inte gett något straff.
Och är man då konsekvent så skulle väl det inte delats ut nåt nu heller.... men det var ju Ferrari och då blir det straff direkt
Ja, Ferrari borde ha blivit bestraffade med ett stop-n-go om man skall vara konsevent. Tidigare i GP2 hände samma sak och där blev det bestraffning. Samma bana samma domare samma bestraffning. Sen vet jag inte om jag sett något liknande liksom skillnad på trängsel och trängsel, men just det är ju en subjektiv bedömning.
Egentligen tycker jag nog inte att det gör så mycket att det inte blev något straff eftersom jag inte gillar när straff avgör lopp men däremot tycker jag att Massas kommentar efteråt var anmärkningsvärd.
Jag tycker att Ferraris "lollipop" bör förbjudas... Hamilton vissa innan att se färger på lampor är svårt när man kör F1.
Vad gör den som normalt sköter lollipopen istället på bilen?
För det är väll max 16 st som får pilla på bilen under ett stopp?
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag kan kanske hålla med om efter att ha sett bättre bilder på GP2-incidenten att den var grövre och Sutil gjorde helt rätt som höll plattan i mattan men Massas inställning var ändå inget vidare och för den delen kunde nog Ferrari ha släppt honom en millisekund senare så hade hela situationen vart löst. Tycker för övrigt att om man ska bestraffa någon i efterhand så är det stallet.olag skrev:Ferrari In Aid hade väll ett finger med och bandomarna var jävla mesiga. Teamet hylla knappt Massa för dom var säkra på att dom skulle få ett straff. Skomakaren såg lite rädd ut oxå...Men men det är inte första gången vissa team klarar sig bättre än andra.Cheever skrev:Då förstår jag.F1-fan skrev: Problemet är väl att domarna inte är konsekventa?
Jag fick intrycket att du ville att Massa skulle straffas ??
Problemet är bara att det varit liknande fall i år som inte gett något straff.
Och är man då konsekvent så skulle väl det inte delats ut nåt nu heller.... men det var ju Ferrari och då blir det straff direkt
Ja, Ferrari borde ha blivit bestraffade med ett stop-n-go om man skall vara konsevent. Tidigare i GP2 hände samma sak och där blev det bestraffning. Samma bana samma domare samma bestraffning. Sen vet jag inte om jag sett något liknande liksom skillnad på trängsel och trängsel, men just det är ju en subjektiv bedömning.
Egentligen tycker jag nog inte att det gör så mycket att det inte blev något straff eftersom jag inte gillar när straff avgör lopp men däremot tycker jag att Massas kommentar efteråt var anmärkningsvärd.
Jag tycker att Ferraris "lollipop" bör förbjudas... Hamilton vissa innan att se färger på lampor är svårt när man kör F1.
Vad gör den som normalt sköter lollipopen istället på bilen?
För det är väll max 16 st som får pilla på bilen under ett stopp?
Tja Nigel Stepney var ju Skummis lillipop-gubbe tills han körde över honom om jag inte minns fel, sen fick garagesoparen hålla skylten tills man kom på lamporna i Ferrari.
Nä tror jag läste någonstans att förr var det iaf chefsmeken som oftast var lollipop-gubbe.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: fre mar 07, 2008 15:06
- Ort: Stockholm
Håller med. Har precis kommit över att Massa tidigare var en medelmåtta och börjar hålla på honom och tycker det är kul at en så juste kille kan utveckla sin talang och bli världsmästare genom hårt jobb ...så blir han plötsligt en schumi2.JTarnstrom skrev:Herregud en så idiotisk förklaring från Massa när det gäller depåincidenten med Sutil. Massa menar på allvar att Sutil skulle ha flyttat på sig - var någonstans han skulle flytta sig framgår inte - bara för att Massa var ledaren i loppet. Sutil var i fast lane och det är bara att acceptera för Massa. Finns det inga F1-förare som inte är fullstoppade med skit idag? Bottennapp från Massa. Jag ger snart fan i Formel 1 om inte de här jävla töntarna lägger ned sin attityd. HEla jävla presskonferensen var ju ett skämt. Förarna ser ju för fan ut som om de har förlorat en nära anhörig.
Tror de deppade för att: Massa bara tog in 2p när han måste ta in mer, Hamilton tappade 2p och var chanslös, Kubica tappade rejält i vm kampen och var ännu mer chanslös.
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Det är inte för det sportsliga som man får en ev bestraffning, om någon blir hindrad eller liknande. Det är för att det är farligt med för tight körning i depån.....beteendet bestraffas.FredrikE skrev:I GP2 när bestraffningen slog igenom, så var ju bilen i fastlane tvungen att tvärbromsa för att undvika kollision, men när massa körde ut, så bromsade inte sutil = ingen annan än massa förlorade tid, så det tycker jag inte är något att hänga upp sig på.TurboF1 skrev:Jag har aldrig sett ett tråkigare lopp.
Och naturligtvis slapp Massa straff för fadäsen i depån, eftersom han kör en Ferrari. Någon som tror att Hamilton hade sluppit straff (t.ex. drive-through) om han hade gjort samma sak? Tänkte väl det. Ferrari ska gynnas på alla sätt. Detta är det verkliga fusket i F1.
mvh. Fredrik
JB
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Jo, jag tänkte på det också när jag skrev, men nu fick väl teamet en bot?Blomman skrev:Det är inte för det sportsliga som man får en ev bestraffning, om någon blir hindrad eller liknande. Det är för att det är farligt med för tight körning i depån.....beteendet bestraffas.FredrikE skrev:I GP2 när bestraffningen slog igenom, så var ju bilen i fastlane tvungen att tvärbromsa för att undvika kollision, men när massa körde ut, så bromsade inte sutil = ingen annan än massa förlorade tid, så det tycker jag inte är något att hänga upp sig på.TurboF1 skrev:Jag har aldrig sett ett tråkigare lopp.
Och naturligtvis slapp Massa straff för fadäsen i depån, eftersom han kör en Ferrari. Någon som tror att Hamilton hade sluppit straff (t.ex. drive-through) om han hade gjort samma sak? Tänkte väl det. Ferrari ska gynnas på alla sätt. Detta är det verkliga fusket i F1.
mvh. Fredrik
JB
mvh. Fredrik
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är väl så det borde vara men det förklarar inte varför man i vissa fall väljer att utdöma ett straff som får sportsliga konsekvenser medan det i ett annat fall får monetära konsekvenser. Om beteendet anses farligt borde det vara väldigt lätt att införa en på förhand fastställd straffskala.Blomman skrev:Det är inte för det sportsliga som man får en ev bestraffning, om någon blir hindrad eller liknande. Det är för att det är farligt med för tight körning i depån.....beteendet bestraffas.FredrikE skrev:I GP2 när bestraffningen slog igenom, så var ju bilen i fastlane tvungen att tvärbromsa för att undvika kollision, men när massa körde ut, så bromsade inte sutil = ingen annan än massa förlorade tid, så det tycker jag inte är något att hänga upp sig på.TurboF1 skrev:Jag har aldrig sett ett tråkigare lopp.
Och naturligtvis slapp Massa straff för fadäsen i depån, eftersom han kör en Ferrari. Någon som tror att Hamilton hade sluppit straff (t.ex. drive-through) om han hade gjort samma sak? Tänkte väl det. Ferrari ska gynnas på alla sätt. Detta är det verkliga fusket i F1.
mvh. Fredrik
JB
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Och självklart borde ett osäkert depåutsläpp ge sportsliga konsekvenser i bestraffningen eftersom ett snabbt utsläpp motiveras av att teamet vill tillskansa sig en sportslig fördel. Massa borde ha fått ett drive through-straff. Varför domarna valde att vänta med beslutet verkar i efterhand fullständigt oförklarligt. Antingen var det en "unsafe release" eller så var det inte det, och om Ferraris utsläpp av Massa inte var en "unsafe release" så vet jag inte vad som hade varit det. Om Massa hade undgått bestraffning hade vi haft bilar körande vid sidan av varandra i kommande tävlingar så det kan inte ha rått något tvivel hos domarna om att det var en "unsafe release", så varför behövde de sådan tid på sig?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: fre mar 07, 2008 15:06
- Ort: Stockholm
...men det gav ingen sportslig fördel så därför vill de inte bestraffa honom sportsligt Dessutom gav det inte Sutil ngn nackdel (kan man förmoda eftersom han blivit intervjuad om det).JTarnstrom skrev:Och självklart borde ett osäkert depåutsläpp ge sportsliga konsekvenser i bestraffningen eftersom ett snabbt utsläpp motiveras av att teamet vill tillskansa sig en sportslig fördel. Massa borde ha fått ett drive through-straff. Varför domarna valde att vänta med beslutet verkar i efterhand fullständigt oförklarligt. Antingen var det en "unsafe release" eller så var det inte det, och om Ferraris utsläpp av Massa inte var en "unsafe release" så vet jag inte vad som hade varit det. Om Massa hade undgått bestraffning hade vi haft bilar körande vid sidan av varandra i kommande tävlingar så det kan inte ha rått något tvivel hos domarna om att det var en "unsafe release", så varför behövde de sådan tid på sig?
Om det hade hänt ngt och Massa blivit stående får man förmoda att hans gridplats hade flyttas ned på Spa. Om det hänt ngt men Massa kunnat fortsätta så undrar jag? - Drive through hade ju varit för milt jämfört med 10 placeringar på gridden. Om ngt så skall det hårdare straffet vara om du inte själv drabbas av incidenten.
Genar man man i en chikan men inte drar nytta av det får man inget straff, korsar man linjen på väg ut får man drive through ...men där tittar man nog inte på om det gav fördel (eller om det bara var slarv) eller om det var farligt?
...eller är det så enkelt. Fel som ger sportsliga fördelar ger sportsliga straff, annars typ böter?
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag håller inte med om att det var farligt/osäkert (unsafe). Jag tycker det är betydligt farligare när man släpper ut en bil mitt framför någon annan så att den bakomvarande bilen tvingas bromsa, vilket vi har sett några gånger.JTarnstrom skrev:Antingen var det en "unsafe release" eller så var det inte det, och om Ferraris utsläpp av Massa inte var en "unsafe release" så vet jag inte vad som hade varit det. Om Massa hade undgått bestraffning hade vi haft bilar körande vid sidan av varandra i kommande tävlingar så det kan inte ha rått något tvivel hos domarna om att det var en "unsafe release", så varför behövde de sådan tid på sig?
I det här fallet upptäckte Massa att Sutil var där, det ser man även på onboardkameran så de var aldrig nära att köra ihop. Sedan tyckte Massa att Sutil borde ha saktat ner eftersom han ändå var varvad. Det uttalandet har Massa förstås inget stöd för i reglementet men han menade väl bara att likaväl som Sutil släppte förbi honom ute på banan kunde han ha släppt förbi honom i depån. Nu gjorde inte Sutil det och eftersom depåutfarten smalnade av, valde Massa det enda riktiga att låta Sutil åka före.
Jag tror att domarna tyckte likadant, dvs att det förvisso var felaktigt gjort av Massa/Ferrari men att situationen som uppstod inte var speciellt farlig = förarna hade full kontroll. Domarna ansåg att de behövde lite mer betänktetid istället för att dra några förhastade slutsatser, och uppenbarligen tyckte de att det var omotiverat med en drive-through eller tidsstraff för en i praktiken ganska ofarlig förseelse. Och det tror jag de flesta som såg loppet och incidenten är överens om.
Nu har jag inte sett eller hört intervjun med Sutil som Lelle hänvisar till men det är förstås intressant att veta hur Sutil upplevde situationen, om han tyckte det var farligt eller ej. Någon som vet vad Sutil tyckte?
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Så om jag kör 70 km/h förbi en skola när alla elever är inne på lektioner är det felaktigt men inte speciellt farligt och därmed får jag behålla körkortet?PS skrev:Jag tror att domarna tyckte likadant, dvs att det förvisso var felaktigt gjort av Massa/Ferrari men att situationen som uppstod inte var speciellt farlig = förarna hade full kontroll.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Man kan ju inte mildra straffet bara för att någon misslyckades tillskansa sig den där fördelen. Det vore ju som att låta en rånade undkomma straff bara för att plånboken visade sig vara tom. Om intentionen är att tillskansa sig en sportslig fördel, även om man misslyckas med detta, ska bestraffningen ge en sportslig konsekvens.Lelle skrev:...men det gav ingen sportslig fördel så därför vill de inte bestraffa honom sportsligt Dessutom gav det inte Sutil ngn nackdel (kan man förmoda eftersom han blivit intervjuad om det).JTarnstrom skrev:Och självklart borde ett osäkert depåutsläpp ge sportsliga konsekvenser i bestraffningen eftersom ett snabbt utsläpp motiveras av att teamet vill tillskansa sig en sportslig fördel. Massa borde ha fått ett drive through-straff. Varför domarna valde att vänta med beslutet verkar i efterhand fullständigt oförklarligt. Antingen var det en "unsafe release" eller så var det inte det, och om Ferraris utsläpp av Massa inte var en "unsafe release" så vet jag inte vad som hade varit det. Om Massa hade undgått bestraffning hade vi haft bilar körande vid sidan av varandra i kommande tävlingar så det kan inte ha rått något tvivel hos domarna om att det var en "unsafe release", så varför behövde de sådan tid på sig?
Om det hade hänt ngt och Massa blivit stående får man förmoda att hans gridplats hade flyttas ned på Spa. Om det hänt ngt men Massa kunnat fortsätta så undrar jag? - Drive through hade ju varit för milt jämfört med 10 placeringar på gridden. Om ngt så skall det hårdare straffet vara om du inte själv drabbas av incidenten.
Genar man man i en chikan men inte drar nytta av det får man inget straff, korsar man linjen på väg ut får man drive through ...men där tittar man nog inte på om det gav fördel (eller om det bara var slarv) eller om det var farligt?
...eller är det så enkelt. Fel som ger sportsliga fördelar ger sportsliga straff, annars typ böter?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Vad har hastigheten förbi en skola med Formel 1 att göra?Cuscino skrev:Så om jag kör 70 km/h förbi en skola när alla elever är inne på lektioner är det felaktigt men inte speciellt farligt och därmed får jag behålla körkortet?PS skrev:Jag tror att domarna tyckte likadant, dvs att det förvisso var felaktigt gjort av Massa/Ferrari men att situationen som uppstod inte var speciellt farlig = förarna hade full kontroll.