McLaren har TC???????
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: lör feb 26, 2005 13:22
McLaren har TC???????
http://www.telegraph.co.uk/sport/motors ... ouble.html
McLaren's four-paddle steering wheel for traction:
McLaren's steering wheel features four paddle levers rather than the usual two. The upper two are conventional gear-change paddles, one for upshifting, one for down. The lower two allow different engine torque settings to be chosen. Using two fingers at the same time allows the car always to have the most favourable engine torque setting for each gear, thus giving the driver a tool for limiting wheelspin out of slow corners without then suffering a reduction in power in the higher gears, where wheelspin is not an issue. The rules stipulate that any change in torque settings cannot be triggered by the same driver input as a gear change. Having two separate levers gets around that rule, while still allowing the change of gear and torque setting to take place simultaneously. This is part of McLaren's current performance superiority over Ferrari.
McLaren's four-paddle steering wheel for traction:
McLaren's steering wheel features four paddle levers rather than the usual two. The upper two are conventional gear-change paddles, one for upshifting, one for down. The lower two allow different engine torque settings to be chosen. Using two fingers at the same time allows the car always to have the most favourable engine torque setting for each gear, thus giving the driver a tool for limiting wheelspin out of slow corners without then suffering a reduction in power in the higher gears, where wheelspin is not an issue. The rules stipulate that any change in torque settings cannot be triggered by the same driver input as a gear change. Having two separate levers gets around that rule, while still allowing the change of gear and torque setting to take place simultaneously. This is part of McLaren's current performance superiority over Ferrari.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
Tja det handlar väl inte om TC i det här fallet utan om att de har möjlighet att ändra effektkurvan när de känner för det med hjälp av de 2 extra paddlarna. Som jag förstått det.
Nu kanske fördelen av att McLaren varit med och tagit fram ECU'n (hette den va?) visar sig i och med att McLaren faktiskt kommit fram med ett sånt här hjälpmedel.
Tror att den varit på gång länge men att man valt att visa sina kort först nu.
Nu kanske fördelen av att McLaren varit med och tagit fram ECU'n (hette den va?) visar sig i och med att McLaren faktiskt kommit fram med ett sånt här hjälpmedel.
Tror att den varit på gång länge men att man valt att visa sina kort först nu.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Så där lät det inte från dig när Kimi körde med regelvidriga däck...Jari skrev:Dags för lite nya böter?
Och en uteslutning ur årets säsong och allra helst Hamiltons poäng bortplockade i näst sista eller sista racet.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jun 30, 2008 18:48
Mja att förbjuda föraren att ändra sin motormappning via ratten kanske blir litet svårt.El Scorcho skrev:Nån typ av TC är det ju och det kan inte vara meningen att man ska ha den. Om FIA kunde ägna sig åt något vettigt i stället för att tvätta Mosleys arsle så kanske de kunde greja till det här snarast.
Att sen teamen försöker göra det bästa av TC-förbudet är ju inget att förundras över och vissa team (McLaren) tycks ha lyckats bättre än de flesta andra. (Ferrari och Renault har provat liknande lösningar)
Det är väl bara att gratulera.
Om nån ska beklagas så är det väl ze FIA som hela tiden kommer med nya löjliga förbud som teamen (förstås) gör allt för att kringgå.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jun 30, 2008 18:48
Håller med. Det är själva essensen av F1 att hela tiden försöka göra allt bättre och snabbare. FIA kan lappa och laga bäst de gitter, men jag har en känsla av att ju fler artificiella förbud vi får se, desto fler "okonventionella" lösningar från teamen...olag skrev:Det är ju detta som är tjusningen. Att stallen letar kryphål i reglerna.Suntrek skrev:
Om nån ska beklagas så är det väl ze FIA som hela tiden kommer med nya löjliga förbud som teamen (förstås) gör allt för att kringgå.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Nån som sett en bil med hjulspinn i starten i år? Beror det på att alla förare är rasande skickliga? Knappast...Dagon skrev:Jag hoppas ratten förbjuds, gaspådrag ska skötas med foten, ingenting annat och TC var det ju meningen att det skulle försvinna men så hittar stallen på icke-elektroniska sådana istället. Bort med TC helt och hållet.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Starten är lite speciell, eftersom stallen har tillåtelse att mappa om motor till den. Problemet med start-ommappningen är att den måste behållas i ett varv innan den går ur.Cuscino skrev:Nån som sett en bil med hjulspinn i starten i år? Beror det på att alla förare är rasande skickliga? Knappast...Dagon skrev:Jag hoppas ratten förbjuds, gaspådrag ska skötas med foten, ingenting annat och TC var det ju meningen att det skulle försvinna men så hittar stallen på icke-elektroniska sådana istället. Bort med TC helt och hållet.
McLarens paddle-ommappning är en snygg lösning och snart kommer alla att ha liknande lösningar.
Personligen tyckte jag det var roligare i början på säsongen när förarna verkligen fick brottas med bilarna när de gasade ur kurvorna. De senaste loppen har vi sett allt mindre av den varan.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
För några år sedan, när det visade sig att Michelindäcken blev för breda under användning, som du säkert kommer ihåg, så var Jari inte alls lika upprörd. Jag misstänker att det beror på att bl.a. Kimi då var den som drog nytta av regelövertrampen. Nu gapar Jari om poängavdrag trots att det inte fastställts att några regler överskridits än.olag skrev:Vill du förklara detta? Hänger inte medEnzoF1 skrev:
Så där lät det inte från dig när Kimi körde med regelvidriga däck...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
EnzoF1 skrev:För några år sedan, när det visade sig att Michelindäcken blev för breda under användning, som du säkert kommer ihåg, så var Jari inte alls lika upprörd. Jag misstänker att det beror på att bl.a. Kimi då var den som drog nytta av regelövertrampen. Nu gapar Jari om poängavdrag trots att det inte fastställts att några regler överskridits än.olag skrev:Vill du förklara detta? Hänger inte medEnzoF1 skrev:
Så där lät det inte från dig när Kimi körde med regelvidriga däck...
Ok nu hänger jag med.. Jag är bara 1 år gammal här inne.
Dom följer reglerna och bilen blir väll besiktigad och godkänd före vart lopp?
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Det vat aldrig något regelbrott att tala om, däcken hade rätt bredd när de var nya , precis som det stod att läsa i reglementet.EnzoF1 skrev:För några år sedan, när det visade sig att Michelindäcken blev för breda under användning, som du säkert kommer ihåg, så var Jari inte alls lika upprörd. Jag misstänker att det beror på att bl.a. Kimi då var den som drog nytta av regelövertrampen. Nu gapar Jari om poängavdrag trots att det inte fastställts att några regler överskridits än.olag skrev:Vill du förklara detta? Hänger inte medEnzoF1 skrev:
Så där lät det inte från dig när Kimi körde med regelvidriga däck...
Att sedan FIA föll till föga för Ferraris och Bridgestones gnällande var bara ett i raden av alla lappkast som genom åren med syfte att behålla en fördelaktig sits för den som för stunden är Bernies "Golden Boy"...
Hela denna historia, inklusive seriöst pajkastande, finns dock att läsa annorstädes här på Forza.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tja, visst var de tillräcklgit smala när de var nya, men inte under användning vilket ju framgick i av reglementet.PC: skrev:Det vat aldrig något regelbrott att tala om, däcken hade rätt bredd när de var nya , precis som det stod att läsa i reglementet där det tydligt framgick att de ALDRIG fick vara bredare än ett visst värde.EnzoF1 skrev:För några år sedan, när det visade sig att Michelindäcken blev för breda under användning, som du säkert kommer ihåg, så var Jari inte alls lika upprörd. Jag misstänker att det beror på att bl.a. Kimi då var den som drog nytta av regelövertrampen. Nu gapar Jari om poängavdrag trots att det inte fastställts att några regler överskridits än.olag skrev: Vill du förklara detta? Hänger inte med
Att sedan FIA föll till föga för Ferraris och Bridgestones gnällande var bara ett i raden av alla lappkast som genom åren med syfte att behålla en fördelaktig sits för den som för stunden är Bernies "Golden Boy"...
Hela denna historia, inklusive seriöst pajkastande, finns dock att läsa annorstädes här på Forza.
Som sagt, vissa försvarar regelbrotten då och gapar högt nu, oklart vilka regler som brutits...
Vad gäller det där med golden boy så var det väl därför som Ferrari blev fällda för stallorder i Brasiliens GP förra året, eller hur.
Senast redigerad av EnzoF1 den sön jul 27, 2008 13:57, redigerad totalt 1 gång.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Bilarna besiktas innan för att se om alla säkerhetsdetaljer är på plats i första hand.olag skrev:EnzoF1 skrev:För några år sedan, när det visade sig att Michelindäcken blev för breda under användning, som du säkert kommer ihåg, så var Jari inte alls lika upprörd. Jag misstänker att det beror på att bl.a. Kimi då var den som drog nytta av regelövertrampen. Nu gapar Jari om poängavdrag trots att det inte fastställts att några regler överskridits än.olag skrev: Vill du förklara detta? Hänger inte med
Ok nu hänger jag med.. Jag är bara 1 år gammal här inne.
Dom följer reglerna och bilen blir väll besiktigad och godkänd före vart lopp?
Efter racet hamnar bilarna i Parc Fermé där det kollas att bilen även uppfyller kraven enligt det tekniska reglementet. Under denna tid är det fritt för alla att lägga in eventuell protest mot en eller flera bilar.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
FIA får väl dessutom när som helst bestraffa stall om de upptäcker att bilen inte uppfyllt reglementet.PC: skrev:Bilarna besiktas innan för att se om alla säkerhetsdetaljer är på plats i första hand.olag skrev:EnzoF1 skrev: För några år sedan, när det visade sig att Michelindäcken blev för breda under användning, som du säkert kommer ihåg, så var Jari inte alls lika upprörd. Jag misstänker att det beror på att bl.a. Kimi då var den som drog nytta av regelövertrampen. Nu gapar Jari om poängavdrag trots att det inte fastställts att några regler överskridits än.
Ok nu hänger jag med.. Jag är bara 1 år gammal här inne.
Dom följer reglerna och bilen blir väll besiktigad och godkänd före vart lopp?
Efter racet hamnar bilarna i Parc Fermé där det kollas att bilen även uppfyller kraven enligt det tekniska reglementet. Under denna tid är det fritt för alla att lägga in eventuell protest mot en eller flera bilar.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Den enda paragrafen i det dåvarande reglementet som beskrev hur och när däckbredden skulle mätas sade att detta skulle göras "...when new..."EnzoF1 skrev:Tja, visst var de tillräcklgit smala när de var nya, men inte under användning vilket ju framgick i av reglementet.PC: skrev:Det vat aldrig något regelbrott att tala om, däcken hade rätt bredd när de var nya , precis som det stod att läsa i reglementet där det tydligt framgick att de ALDRIG fick vara bredare än ett visst värde.EnzoF1 skrev: För några år sedan, när det visade sig att Michelindäcken blev för breda under användning, som du säkert kommer ihåg, så var Jari inte alls lika upprörd. Jag misstänker att det beror på att bl.a. Kimi då var den som drog nytta av regelövertrampen. Nu gapar Jari om poängavdrag trots att det inte fastställts att några regler överskridits än.
Att sedan FIA föll till föga för Ferraris och Bridgestones gnällande var bara ett i raden av alla lappkast som genom åren med syfte att behålla en fördelaktig sits för den som för stunden är Bernies "Golden Boy"...
Hela denna historia, inklusive seriöst pajkastande, finns dock att läsa annorstädes här på Forza.
Som sagt, vissa försvarar regelbrotten då och gapar högt nu, oklart vilka regler som brutits...
Vad gäller det där med golden boy så var det väl därför som Ferrari blev fällda för stallorder i Brasiliens GP förra året, eller hur.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
När de skulle mätas ja, men det stod även att de "never" fick överstiga en viss bredd.PC: skrev:Den enda paragrafen i det dåvarande reglementet som beskrev hur och när däckbredden skulle mätas sade att detta skulle göras "...when new..."EnzoF1 skrev:Tja, visst var de tillräcklgit smala när de var nya, men inte under användning vilket ju framgick i av reglementet.PC: skrev: Det vat aldrig något regelbrott att tala om, däcken hade rätt bredd när de var nya , precis som det stod att läsa i reglementet där det tydligt framgick att de ALDRIG fick vara bredare än ett visst värde.
Att sedan FIA föll till föga för Ferraris och Bridgestones gnällande var bara ett i raden av alla lappkast som genom åren med syfte att behålla en fördelaktig sits för den som för stunden är Bernies "Golden Boy"...
Hela denna historia, inklusive seriöst pajkastande, finns dock att läsa annorstädes här på Forza.
Som sagt, vissa försvarar regelbrotten då och gapar högt nu, oklart vilka regler som brutits...
Vad gäller det där med golden boy så var det väl därför som Ferrari blev fällda för stallorder i Brasiliens GP förra året, eller hur.
Bara att gå tillbaka och kolla så får du se.
Michelin tog en rövare och fick smäll på fingrarna.
Min poäng är hur som helst, att hade det varit t.ex. MS som kört på de däcken så hade det än idag gapats om fusk etc etc...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Och det med rätta.EnzoF1 skrev:När de skulle mätas ja, men det stod även att de "never" fick överstiga en viss bredd.PC: skrev:Den enda paragrafen i det dåvarande reglementet som beskrev hur och när däckbredden skulle mätas sade att detta skulle göras "...when new..."EnzoF1 skrev: Tja, visst var de tillräcklgit smala när de var nya, men inte under användning vilket ju framgick i av reglementet.
Som sagt, vissa försvarar regelbrotten då och gapar högt nu, oklart vilka regler som brutits...
Vad gäller det där med golden boy så var det väl därför som Ferrari blev fällda för stallorder i Brasiliens GP förra året, eller hur.
Bara att gå tillbaka och kolla så får du se.
Michelin tog en rövare och fick smäll på fingrarna.
Min poäng är hur som helst, att hade det varit t.ex. MS som kört på de däcken så hade det än idag gapats om fusk etc etc...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det gjordes faktiskt inte då heller...EnzoF1 skrev:För några år sedan, när det visade sig att Michelindäcken blev för breda under användning, som du säkert kommer ihåg, så var Jari inte alls lika upprörd. Jag misstänker att det beror på att bl.a. Kimi då var den som drog nytta av regelövertrampen. Nu gapar Jari om poängavdrag trots att det inte fastställts att några regler överskridits än.olag skrev:Vill du förklara detta? Hänger inte medEnzoF1 skrev:
Så där lät det inte från dig när Kimi körde med regelvidriga däck...
Traction Controll är uttryckligen olagligt och skall då rimligen stävjas. Att däcksreglementet kunde tolkas på olika sätt gjorde att regeln fick klargöras och ingen mig veterligen har kört på olagliga däck varken före eller efter detta.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 11:18
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Som jag förstår det så kan Lewis och Heikki tillämpa det med händerna också. Det är väl det som är problemet.Flamman skrev:Traction control tillämpas hela tiden, numera endast med hjälp av högerfoten.
Förr kunde även en automatisk TC användas, och den styrdes av elektronik. Den typen av TC är förbjuden.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Alla kan ju ställa motormappningen på ratten och det här kan väl ses som en mer avancerad form av motormappning, samt lättare styrd än att vrida på en knapp, men uppenbarligen inte den sensordrivna typ som betecknas som TC.El Scorcho skrev:Som jag förstår det så kan Lewis och Heikki tillämpa det med händerna också. Det är väl det som är problemet.Flamman skrev:Traction control tillämpas hela tiden, numera endast med hjälp av högerfoten.
Förr kunde även en automatisk TC användas, och den styrdes av elektronik. Den typen av TC är förbjuden.
Någon som vet hur antiTC-regeln lyder?
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tja, den är ganska allmän men andå specifik på något sätt:
Problemet är väl att man har flyttat problemet från själva transsmissionen eller drivlinan om man så vill till motorstyrningen där den här regeln inte kan användas efter som föraren gasar på som vanligt.9.3 Traction control
No car may be equipped with a system or device which is capable of preventing the driven wheels from spinning under power or of compensating for excessive throttle demand by the driver.
Any device or system which notifies the driver of the onset of wheel spin is not permitted.
I was misled and that is the way it went
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Började gräva lite och såg att ratten funnits sedan Australiens GP!
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=7330
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=7330
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Har du hittat något om de använde rattens paddlar till samma sak som de gör idag?Pastis skrev:Började gräva lite och såg att ratten funnits sedan Australiens GP!
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=7330
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 11:18
Oavsett hur många paddlar som sitter på ratten så är det en manuell handling som måste till för att anpassa greppet (traction), och så länge den funktionen inte utförs automatiskt (elektronisk TC) så är det tillåtet.
Samma anpassning av greppet under acceleration sköts normalt av högerfoten, och nu har McLaren lyckats att medelst extra paddlar på ratten justera motorkraften för att på så vis bibehålla maximalt grepp under acceleration. En hand är ju reaktionssnabbare än en fot, och ett par fingrar är ännu snabbare än handen så självklart är det en fördel om man kan justera kraften från motorn med fingrarna.
Samma anpassning av greppet under acceleration sköts normalt av högerfoten, och nu har McLaren lyckats att medelst extra paddlar på ratten justera motorkraften för att på så vis bibehålla maximalt grepp under acceleration. En hand är ju reaktionssnabbare än en fot, och ett par fingrar är ännu snabbare än handen så självklart är det en fördel om man kan justera kraften från motorn med fingrarna.
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: mån jun 30, 2008 18:48
Jo, fast har det inte alltid funnits knappar på ratten för att ändra motormappningen? McLaren har väl bara strömlinjeformat systemet så det är lättare att ändra i samband med - men inte samtidigt (vilket är förbjudet) som man växlar?Flamman skrev:Oavsett hur många paddlar som sitter på ratten så är det en manuell handling som måste till för att anpassa greppet (traction), och så länge den funktionen inte utförs automatiskt (elektronisk TC) så är det tillåtet.
Samma anpassning av greppet under acceleration sköts normalt av högerfoten, och nu har McLaren lyckats att medelst extra paddlar på ratten justera motorkraften för att på så vis bibehålla maximalt grepp under acceleration. En hand är ju reaktionssnabbare än en fot, och ett par fingrar är ännu snabbare än handen så självklart är det en fördel om man kan justera kraften från motorn med fingrarna.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Att ändra mappningen är väl ett synnerligen elektroniskt tilltag?Flamman skrev:Oavsett hur många paddlar som sitter på ratten så är det en manuell handling som måste till för att anpassa greppet (traction), och så länge den funktionen inte utförs automatiskt (elektronisk TC) så är det tillåtet.
Samma anpassning av greppet under acceleration sköts normalt av högerfoten, och nu har McLaren lyckats att medelst extra paddlar på ratten justera motorkraften för att på så vis bibehålla maximalt grepp under acceleration. En hand är ju reaktionssnabbare än en fot, och ett par fingrar är ännu snabbare än handen så självklart är det en fördel om man kan justera kraften från motorn med fingrarna.
Poängen med att förbjuda TC var att man skulle bli tvingad att "köra med ägg" under gaspedalen.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Det är väll automatisk TC som är förbjuden Manuell är intePC: skrev:Att ändra mappningen är väl ett synnerligen elektroniskt tilltag?Flamman skrev:Oavsett hur många paddlar som sitter på ratten så är det en manuell handling som måste till för att anpassa greppet (traction), och så länge den funktionen inte utförs automatiskt (elektronisk TC) så är det tillåtet.
Samma anpassning av greppet under acceleration sköts normalt av högerfoten, och nu har McLaren lyckats att medelst extra paddlar på ratten justera motorkraften för att på så vis bibehålla maximalt grepp under acceleration. En hand är ju reaktionssnabbare än en fot, och ett par fingrar är ännu snabbare än handen så självklart är det en fördel om man kan justera kraften från motorn med fingrarna.
Poängen med att förbjuda TC var att man skulle bli tvingad att "köra med ägg" under gaspedalen.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att döma av hur få som verkade ha problem ur de långsamma kurvorna i Valencia så är inte McLaren ensamma.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Det är detta som är tjusningen med F1.
Reglerna förändras med jämna mellanrum, ingenjörerna tar fram metoder att kringå de uppkomna problemen på ett icke regelvidrigt sätt. Förhoppningsvis tar dom fram tekniker som kan komma oss andra till godo i andra sammanhang. Antispinn/sladd och ABS finns i alla bilar idag. (ok det kanske inte utvecklades för F1 men det är principen jag är ute efter.)
Reglerna förändras med jämna mellanrum, ingenjörerna tar fram metoder att kringå de uppkomna problemen på ett icke regelvidrigt sätt. Förhoppningsvis tar dom fram tekniker som kan komma oss andra till godo i andra sammanhang. Antispinn/sladd och ABS finns i alla bilar idag. (ok det kanske inte utvecklades för F1 men det är principen jag är ute efter.)
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Att förbjuda TC var den första åtgärden i raden att få bort alla elektroniska hjälpmedel, vare sig de sköts per knapptryckning eller automatiskt...olag skrev:Det är väll automatisk TC som är förbjuden Manuell är intePC: skrev:Att ändra mappningen är väl ett synnerligen elektroniskt tilltag?Flamman skrev:Oavsett hur många paddlar som sitter på ratten så är det en manuell handling som måste till för att anpassa greppet (traction), och så länge den funktionen inte utförs automatiskt (elektronisk TC) så är det tillåtet.
Samma anpassning av greppet under acceleration sköts normalt av högerfoten, och nu har McLaren lyckats att medelst extra paddlar på ratten justera motorkraften för att på så vis bibehålla maximalt grepp under acceleration. En hand är ju reaktionssnabbare än en fot, och ett par fingrar är ännu snabbare än handen så självklart är det en fördel om man kan justera kraften från motorn med fingrarna.
Poängen med att förbjuda TC var att man skulle bli tvingad att "köra med ägg" under gaspedalen.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...