McLaren har TC???????

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
WilliamsF1

McLaren har TC???????

Inlägg av WilliamsF1 »

http://www.telegraph.co.uk/sport/motors ... ouble.html

McLaren's four-paddle steering wheel for traction:
McLaren's steering wheel features four paddle levers rather than the usual two. The upper two are conventional gear-change paddles, one for upshifting, one for down. The lower two allow different engine torque settings to be chosen. Using two fingers at the same time allows the car always to have the most favourable engine torque setting for each gear, thus giving the driver a tool for limiting wheelspin out of slow corners without then suffering a reduction in power in the higher gears, where wheelspin is not an issue. The rules stipulate that any change in torque settings cannot be triggered by the same driver input as a gear change. Having two separate levers gets around that rule, while still allowing the change of gear and torque setting to take place simultaneously. This is part of McLaren's current performance superiority over Ferrari.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Dags för lite nya böter?
Och en uteslutning ur årets säsong och allra helst Hamiltons poäng bortplockade i näst sista eller sista racet.
:D
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Lite tråkigt...

Trodde ett tag, vi fått en ny regnmästare..

Lär kopieras, men det tar så klart lite tid..

Påminner om när Senna skulle tampas med manuell låda och Mansell hade fått paddlar...
Williamsbilen var som från en annan planet.
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Dagon

Inlägg av Dagon »

Jag hoppas ratten förbjuds, gaspådrag ska skötas med foten, ingenting annat och TC var det ju meningen att det skulle försvinna men så hittar stallen på icke-elektroniska sådana istället. Bort med TC helt och hållet.
Hannu

Inlägg av Hannu »

Tja det handlar väl inte om TC i det här fallet utan om att de har möjlighet att ändra effektkurvan när de känner för det med hjälp av de 2 extra paddlarna. Som jag förstått det.

Nu kanske fördelen av att McLaren varit med och tagit fram ECU'n (hette den va?) visar sig i och med att McLaren faktiskt kommit fram med ett sånt här hjälpmedel.
Tror att den varit på gång länge men att man valt att visa sina kort först nu.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Nån typ av TC är det ju och det kan inte vara meningen att man ska ha den. Om FIA kunde ägna sig åt något vettigt i stället för att tvätta Mosleys arsle så kanske de kunde greja till det här snarast.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Dags för lite nya böter?
Och en uteslutning ur årets säsong och allra helst Hamiltons poäng bortplockade i näst sista eller sista racet.
:D
Så där lät det inte från dig när Kimi körde med regelvidriga däck... ;)
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Suntrek

Inlägg av Suntrek »

El Scorcho skrev:Nån typ av TC är det ju och det kan inte vara meningen att man ska ha den. Om FIA kunde ägna sig åt något vettigt i stället för att tvätta Mosleys arsle så kanske de kunde greja till det här snarast.
Mja att förbjuda föraren att ändra sin motormappning via ratten kanske blir litet svårt.

Att sen teamen försöker göra det bästa av TC-förbudet är ju inget att förundras över och vissa team (McLaren) tycks ha lyckats bättre än de flesta andra. (Ferrari och Renault har provat liknande lösningar)

Det är väl bara att gratulera.

Om nån ska beklagas så är det väl ze FIA som hela tiden kommer med nya löjliga förbud som teamen (förstås) gör allt för att kringgå.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Suntrek skrev:
Om nån ska beklagas så är det väl ze FIA som hela tiden kommer med nya löjliga förbud som teamen (förstås) gör allt för att kringgå.
Det är ju detta som är tjusningen. Att stallen letar kryphål i reglerna. :up:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

EnzoF1 skrev:
Vill du förklara detta? Hänger inte med :-?
Användarens profilbild
Suntrek

Inlägg av Suntrek »

olag skrev:
Suntrek skrev:
Det är ju detta som är tjusningen. Att stallen letar kryphål i reglerna. :up:
Håller med. Det är själva essensen av F1 att hela tiden försöka göra allt bättre och snabbare. FIA kan lappa och laga bäst de gitter, men jag har en känsla av att ju fler artificiella förbud vi får se, desto fler "okonventionella" lösningar från teamen...
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Dagon skrev:Jag hoppas ratten förbjuds, gaspådrag ska skötas med foten, ingenting annat och TC var det ju meningen att det skulle försvinna men så hittar stallen på icke-elektroniska sådana istället. Bort med TC helt och hållet.
Nån som sett en bil med hjulspinn i starten i år? Beror det på att alla förare är rasande skickliga? Knappast...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Cuscino skrev:
Dagon skrev:Jag hoppas ratten förbjuds, gaspådrag ska skötas med foten, ingenting annat och TC var det ju meningen att det skulle försvinna men så hittar stallen på icke-elektroniska sådana istället. Bort med TC helt och hållet.
Nån som sett en bil med hjulspinn i starten i år? Beror det på att alla förare är rasande skickliga? Knappast...
Starten är lite speciell, eftersom stallen har tillåtelse att mappa om motor till den. Problemet med start-ommappningen är att den måste behållas i ett varv innan den går ur.

McLarens paddle-ommappning är en snygg lösning och snart kommer alla att ha liknande lösningar.

Personligen tyckte jag det var roligare i början på säsongen när förarna verkligen fick brottas med bilarna när de gasade ur kurvorna. De senaste loppen har vi sett allt mindre av den varan.
Bild
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

olag skrev:
EnzoF1 skrev:
För några år sedan, när det visade sig att Michelindäcken blev för breda under användning, som du säkert kommer ihåg, så var Jari inte alls lika upprörd. Jag misstänker att det beror på att bl.a. Kimi då var den som drog nytta av regelövertrampen. Nu gapar Jari om poängavdrag trots att det inte fastställts att några regler överskridits än.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

EnzoF1 skrev:
olag skrev:
EnzoF1 skrev:
För några år sedan, när det visade sig att Michelindäcken blev för breda under användning, som du säkert kommer ihåg, så var Jari inte alls lika upprörd. Jag misstänker att det beror på att bl.a. Kimi då var den som drog nytta av regelövertrampen. Nu gapar Jari om poängavdrag trots att det inte fastställts att några regler överskridits än.

Ok nu hänger jag med.. Jag är bara 1 år gammal här inne. :wink:
Dom följer reglerna och bilen blir väll besiktigad och godkänd före vart lopp?
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

EnzoF1 skrev:
olag skrev:
EnzoF1 skrev:
Det vat aldrig något regelbrott att tala om, däcken hade rätt bredd när de var nya , precis som det stod att läsa i reglementet.

Att sedan FIA föll till föga för Ferraris och Bridgestones gnällande var bara ett i raden av alla lappkast som genom åren med syfte att behålla en fördelaktig sits för den som för stunden är Bernies "Golden Boy"...

Hela denna historia, inklusive seriöst pajkastande, finns dock att läsa annorstädes här på Forza.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

PC: skrev:
EnzoF1 skrev:
olag skrev: Vill du förklara detta? Hänger inte med :-?
Det vat aldrig något regelbrott att tala om, däcken hade rätt bredd när de var nya , precis som det stod att läsa i reglementet där det tydligt framgick att de ALDRIG fick vara bredare än ett visst värde.

Att sedan FIA föll till föga för Ferraris och Bridgestones gnällande var bara ett i raden av alla lappkast som genom åren med syfte att behålla en fördelaktig sits för den som för stunden är Bernies "Golden Boy"...

Hela denna historia, inklusive seriöst pajkastande, finns dock att läsa annorstädes här på Forza.
Tja, visst var de tillräcklgit smala när de var nya, men inte under användning vilket ju framgick i av reglementet.

Som sagt, vissa försvarar regelbrotten då och gapar högt nu, oklart vilka regler som brutits...

Vad gäller det där med golden boy så var det väl därför som Ferrari blev fällda för stallorder i Brasiliens GP förra året, eller hur.
Senast redigerad av EnzoF1 den sön jul 27, 2008 13:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
PC:

olag skrev:
EnzoF1 skrev:
olag skrev: Vill du förklara detta? Hänger inte med :-?

Bilarna besiktas innan för att se om alla säkerhetsdetaljer är på plats i första hand.
Efter racet hamnar bilarna i Parc Fermé där det kollas att bilen även uppfyller kraven enligt det tekniska reglementet. Under denna tid är det fritt för alla att lägga in eventuell protest mot en eller flera bilar.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

olag skrev:
EnzoF1 skrev: För några år sedan, när det visade sig att Michelindäcken blev för breda under användning, som du säkert kommer ihåg, så var Jari inte alls lika upprörd. Jag misstänker att det beror på att bl.a. Kimi då var den som drog nytta av regelövertrampen. Nu gapar Jari om poängavdrag trots att det inte fastställts att några regler överskridits än.

Bilarna besiktas innan för att se om alla säkerhetsdetaljer är på plats i första hand.
Efter racet hamnar bilarna i Parc Fermé där det kollas att bilen även uppfyller kraven enligt det tekniska reglementet. Under denna tid är det fritt för alla att lägga in eventuell protest mot en eller flera bilar.
FIA får väl dessutom när som helst bestraffa stall om de upptäcker att bilen inte uppfyllt reglementet.

Användarens profilbild
PC:

EnzoF1 skrev:
EnzoF1 skrev: För några år sedan, när det visade sig att Michelindäcken blev för breda under användning, som du säkert kommer ihåg, så var Jari inte alls lika upprörd. Jag misstänker att det beror på att bl.a. Kimi då var den som drog nytta av regelövertrampen. Nu gapar Jari om poängavdrag trots att det inte fastställts att några regler överskridits än.
Det vat aldrig något regelbrott att tala om, däcken hade rätt bredd när de var nya , precis som det stod att läsa i reglementet där det tydligt framgick att de ALDRIG fick vara bredare än ett visst värde.

Tja, visst var de tillräcklgit smala när de var nya, men inte under användning vilket ju framgick i av reglementet.

Som sagt, vissa försvarar regelbrotten då och gapar högt nu, oklart vilka regler som brutits...

Vad gäller det där med golden boy så var det väl därför som Ferrari blev fällda för stallorder i Brasiliens GP förra året, eller hur.
Den enda paragrafen i det dåvarande reglementet som beskrev hur och när däckbredden skulle mätas sade att detta skulle göras "...when new..."
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

EnzoF1 skrev:
PC: skrev: Det vat aldrig något regelbrott att tala om, däcken hade rätt bredd när de var nya , precis som det stod att läsa i reglementet där det tydligt framgick att de ALDRIG fick vara bredare än ett visst värde.

Den enda paragrafen i det dåvarande reglementet som beskrev hur och när däckbredden skulle mätas sade att detta skulle göras "...when new..."
När de skulle mätas ja, men det stod även att de "never" fick överstiga en viss bredd.

Bara att gå tillbaka och kolla så får du se.

Michelin tog en rövare och fick smäll på fingrarna.

Min poäng är hur som helst, att hade det varit t.ex. MS som kört på de däcken så hade det än idag gapats om fusk etc etc...

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

EnzoF1 skrev:
EnzoF1 skrev: Tja, visst var de tillräcklgit smala när de var nya, men inte under användning vilket ju framgick i av reglementet.

När de skulle mätas ja, men det stod även att de "never" fick överstiga en viss bredd.

Bara att gå tillbaka och kolla så får du se.

Michelin tog en rövare och fick smäll på fingrarna.

Min poäng är hur som helst, att hade det varit t.ex. MS som kört på de däcken så hade det än idag gapats om fusk etc etc...
Och det med rätta. :wor:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
olag skrev:
EnzoF1 skrev:
Det gjordes faktiskt inte då heller...
Traction Controll är uttryckligen olagligt och skall då rimligen stävjas. Att däcksreglementet kunde tolkas på olika sätt gjorde att regeln fick klargöras och ingen mig veterligen har kört på olagliga däck varken före eller efter detta.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Flamman

Inlägg av Flamman »

Traction control tillämpas hela tiden, numera endast med hjälp av högerfoten.
Förr kunde även en automatisk TC användas, och den styrdes av elektronik. Den typen av TC är förbjuden.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Flamman skrev:Traction control tillämpas hela tiden, numera endast med hjälp av högerfoten.
Förr kunde även en automatisk TC användas, och den styrdes av elektronik. Den typen av TC är förbjuden.
Som jag förstår det så kan Lewis och Heikki tillämpa det med händerna också. Det är väl det som är problemet.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Jag tycker mig ha sett fyrapaddlars-rattar i flera säsonger och det på fler än McLaren. Så frågan är då om jag sett i syne eller om man alltid haft fler paddlar fast man använt dessa till något annat?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Alla har fyra, men två är till kopplingen. McLaren måste ha sex paddlar, varav växlingar och mappning sitter tätt ihop.
Bild
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Bra där, trodde väl det..

Här kommer en bild på McLarens fusk som vissa skulle utrycka det hela ;)

Bild
Senast redigerad av Cheever den tis jul 29, 2008 11:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Se där, har tidigare bara hört från säker källa att man använder pekfingrar och långfingrar. Nu fick jag se det också! :D
Bild
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

El Scorcho skrev:
Flamman skrev:Traction control tillämpas hela tiden, numera endast med hjälp av högerfoten.
Som jag förstår det så kan Lewis och Heikki tillämpa det med händerna också. Det är väl det som är problemet.
Alla kan ju ställa motormappningen på ratten och det här kan väl ses som en mer avancerad form av motormappning, samt lättare styrd än att vrida på en knapp, men uppenbarligen inte den sensordrivna typ som betecknas som TC.

Någon som vet hur antiTC-regeln lyder?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Tja, den är ganska allmän men andå specifik på något sätt:

9.3 Traction control
No car may be equipped with a system or device which is capable of preventing the driven wheels from spinning under power or of compensating for excessive throttle demand by the driver.
Any device or system which notifies the driver of the onset of wheel spin is not permitted.
Problemet är väl att man har flyttat problemet från själva transsmissionen eller drivlinan om man så vill till motorstyrningen där den här regeln inte kan användas efter som föraren gasar på som vanligt.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Började gräva lite och såg att ratten funnits sedan Australiens GP!

https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=7330
Bild
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Pastis skrev:Började gräva lite och såg att ratten funnits sedan Australiens GP!

https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=7330
Har du hittat något om de använde rattens paddlar till samma sak som de gör idag?
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Nej, men eftersom de sitter tillsammans med växlingspaddlarna tror jag man kan utgå från att de hela tiden har används till någon sort manuellmappning.

Men jag kan ju bara spekulera i detta fall.
Bild
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Om nu Renult har liknande system i sin bil så har NP Jr klarat av funktionen ganska bra då han höll bra tempo i senaste loppet. :up:

Alonso klara nog inte av det då han körde väldigt rookie liknande efter SC. :down:

Nu undrar man när det blir förbjudet :-?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

olag skrev:Nu undrar man när det blir förbjudet :-?
När alla har en liknande funktion kan man lätt förbjuda det. Skulle tro att en omskrivning av reglerna kan fixa det till 2009.

Jag vill se hjulspinn och inget radiobilsåkande...
Bild
Användarens profilbild
Flamman

Inlägg av Flamman »

Oavsett hur många paddlar som sitter på ratten så är det en manuell handling som måste till för att anpassa greppet (traction), och så länge den funktionen inte utförs automatiskt (elektronisk TC) så är det tillåtet.
Samma anpassning av greppet under acceleration sköts normalt av högerfoten, och nu har McLaren lyckats att medelst extra paddlar på ratten justera motorkraften för att på så vis bibehålla maximalt grepp under acceleration. En hand är ju reaktionssnabbare än en fot, och ett par fingrar är ännu snabbare än handen så självklart är det en fördel om man kan justera kraften från motorn med fingrarna.
Användarens profilbild
Suntrek

Inlägg av Suntrek »

Flamman skrev:Oavsett hur många paddlar som sitter på ratten så är det en manuell handling som måste till för att anpassa greppet (traction), och så länge den funktionen inte utförs automatiskt (elektronisk TC) så är det tillåtet.
Samma anpassning av greppet under acceleration sköts normalt av högerfoten, och nu har McLaren lyckats att medelst extra paddlar på ratten justera motorkraften för att på så vis bibehålla maximalt grepp under acceleration. En hand är ju reaktionssnabbare än en fot, och ett par fingrar är ännu snabbare än handen så självklart är det en fördel om man kan justera kraften från motorn med fingrarna.
Jo, fast har det inte alltid funnits knappar på ratten för att ändra motormappningen? McLaren har väl bara strömlinjeformat systemet så det är lättare att ändra i samband med - men inte samtidigt (vilket är förbjudet) som man växlar?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Intressant att Kova dissade extrapaddlarna...

Eller var det bara ett försök att mörka? Jag är tveksam.
Användarens profilbild
PC:

Flamman skrev:Oavsett hur många paddlar som sitter på ratten så är det en manuell handling som måste till för att anpassa greppet (traction), och så länge den funktionen inte utförs automatiskt (elektronisk TC) så är det tillåtet.
Att ändra mappningen är väl ett synnerligen elektroniskt tilltag?

Poängen med att förbjuda TC var att man skulle bli tvingad att "köra med ägg" under gaspedalen.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Poängen med att förbjuda TC var att man skulle bli tvingad att "köra med ägg" under gaspedalen.
Det är väll automatisk TC som är förbjuden Manuell är inte
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Att döma av hur få som verkade ha problem ur de långsamma kurvorna i Valencia så är inte McLaren ensamma.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Det är detta som är tjusningen med F1.
Reglerna förändras med jämna mellanrum, ingenjörerna tar fram metoder att kringå de uppkomna problemen på ett icke regelvidrigt sätt. Förhoppningsvis tar dom fram tekniker som kan komma oss andra till godo i andra sammanhang. Antispinn/sladd och ABS finns i alla bilar idag. (ok det kanske inte utvecklades för F1 men det är principen jag är ute efter.)
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
PC:

olag skrev:

Det är väll automatisk TC som är förbjuden Manuell är inte
Att förbjuda TC var den första åtgärden i raden att få bort alla elektroniska hjälpmedel, vare sig de sköts per knapptryckning eller automatiskt...