Frames, ett uråldrigt otyg

Allmänna frågor och svar till och från Forza Motorsport.
JockeB

Frames, ett uråldrigt otyg

Inlägg av JockeB »

Forza Motorsports forum lider i min mening av två brister. Den ena är att det inte riktigt har tillräckligt många skribenter för att uppnå kritisk massa, oftast har det inte hänt speciellt mycket efter två dagars frånvaro vilket innebär att incitamentet för att besöka forumet spciellt ofta inte försvinner. Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket att läsa och när något skrivs tar det länge innan någon svarar. Detta går inte att göra så mycket åt förutom att bidra med en bra miljö som lockar nya medelmmar.

Problem nummer två är ett rent tekniskt som är lätt att åtgärda, nämligen otyget med att ha forumet i en frame. Inte nog med att den ständigt tar upp en 1/6 av mitt webbläsarfönster, den gör länkning och surfning på forumet helt hopplös. Råkar jag trycka på F5 för att uppdatera sidan hamnar jag helt plötsligt på förstasidan och länka är ett mindre helvete det också.

Vad är poängen med detta? 1997 var det coolt med frames och gif-animationer. Animationerna och den svarta stjärnhimlen som bakgrund har redan försvunnitm, snälla ta bort den helt onödiga framen också!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Ett annat forumproblem är skribenter som inte kan söka. ;)
Här diskuterades det också: viewtopic.php?t=136

Har du bytt efternamn, eller är det nåt speciellt hatförhållande mellan jockar och frames?

Vari ligger förresten problemet med länkningen? Funkar inte ovanstående länk?
För mig funkar den utan problem.

Angående frames-diskussionen så har väl argumentet med uppladdningstiden fallit lite sedan dess, men jag hoppas att Pastis håller fast vid den praktiska "framen" eftersom jag ibland använder den till att gå direkt till exempelvis resultat. Då finns det enligt min uppfattning bättre saker att lägga tiden på, om Pastis nu råkar ha sådan över.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Om det är coolt eller inte bryr jag inte det minsta om. Det är som mode och solglasögon, behåll skiten tillräckligt länge och man är trendsättare och urcool. ;)

Frames har som sagt både fördelar och nackdelar och jag har skisser på ett nytt Forza utan frames. Men om jag kommer att ta mig tid för det vet jag inte eftersom jag numera sköter allt ensam. Att både uppdatera sajten med innehåll och samtidigt skapa en ny sajt innebär ganska mycket arbete.
Bild
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Du har fixat en "Uppdatera"-knapp ser jag.
Snyggt Pastis! :up:

Men jag saknar en sån där liten gul etikett så att man ser vad knappen är till för... :D
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Hehe, det var snabbt upptäckt! Skulle bara ha en bättre "knapp" med text så folk fattar, men hittar inte rätt font i hastigheten som är lika som de andra "knapparna".

Skulle ha en psd-fil av originalen och inte en gif, då är det lätt att ändra texter. Hade för mig jag hade dem någonstans... men hittar inga nu.
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Nu finns det UPPDATERA-knappar på forumets sidor, så nu bör det vara lättare att se ifall nya texter har skapats.
Bild
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gillar den, men...
Man måste markera rutan igen och skrolla ner för att nå den nya informationen. Kanske är det ett moment för mycket för att vara riktigt smidigt?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Firefox stannar kvar längst ned på sidan, det gör inte m$ IE. Jag har dock lagt in ett html-ankare, men inte anropat det ännu. Problemet är att ibland vill man läsa från början och ibland på slutet. Jag funderar på hur jag ska lösa det. Till dess, använd Firefox. :D
Bild
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Aldrig i livet.
Jag är nybliven sosse och kräver att samhället tar sitt ansvar gentemot mig som "kamrat".
Kan man tänka sig en sån där uppdateraknapp öven på forumets framsida?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jari skrev:Aldrig i livet.
Jag är nybliven sosse och kräver att samhället tar sitt ansvar gentemot mig som "kamrat".
Kan man tänka sig en sån där uppdateraknapp öven på forumets framsida?
Titta en gång till. Det är bara ett annat utseende...
Bild
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Hmm, nu ser jag den. Glöm inte bort att jag är gammal taxichaffis och inte lika slipad som ett gammalt it-proffs.
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Pastis skrev:Firefox stannar kvar längst ned på sidan, det gör inte m$ IE. Jag har dock lagt in ett html-ankare, men inte anropat det ännu. Problemet är att ibland vill man läsa från början och ibland på slutet. Jag funderar på hur jag ska lösa det. Till dess, använd Firefox. :D
Om man högerklickar - Uppdatera i IE så stannar man kvar längst ned på sidan...
Men det kanske inte är samma funktion som används... :-?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Varför är där 2 st Logga in menyer?
Den senaste "knappen" uppdatera är bra.
men när jag ska logga in så måste jag flytta bilden till höger för att nå Logga in knappen!
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

olag skrev:Varför är där 2 st Logga in menyer?
Den senaste "knappen" uppdatera är bra.
men när jag ska logga in så måste jag flytta bilden till höger för att nå Logga in knappen!
"Logga in" kommer lite långt ut till höger ser jag. Använder ju aldrig det eftersom jag automaiskt loggar in med cookies. Brukar använda inloggningen längst ned på sidan och kryssa för att inloggningen ska sparas. Annars blir det jobbigt att logga in varje gång.
Bild
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Pastis skrev: "Logga in" kommer lite långt ut till höger ser jag. Använder ju aldrig det eftersom jag automaiskt loggar in med cookies. Brukar använda inloggningen längst ned på sidan och kryssa för att inloggningen ska sparas. Annars blir det jobbigt att logga in varje gång.
Den knappen var lättare att nå :D Hur har jag missat den :D
Då var mitt I-landsproblem löst. :D
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Ett annat problem med alla ramar eller frame eller vad det nu kallas är att det är hopplöst att kolla forumet med mobilen (Windows mobil), alla andra forum går bra men inte Forza det blir bara Forza loggan och länk knapparna och inget mer :cry: :cry:
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Loranga

Inlägg av Loranga »

Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Loranga skrev:Salo, provat Minimo?
Tack Loranga skall ladda ner och testa.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Bopper skrev:
Pastis skrev:Firefox stannar kvar längst ned på sidan, det gör inte m$ IE. Jag har dock lagt in ett html-ankare, men inte anropat det ännu. Problemet är att ibland vill man läsa från början och ibland på slutet. Jag funderar på hur jag ska lösa det. Till dess, använd Firefox. :D
Nu fungerar uppdatera knappen i viewtopic.php även i IE. När man klickar på uppdatera-ikonen längst ned på sidan laddas sidan om och sedan scrollas man ned längst ned på sidan.
Bild
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Pastis skrev:
Bopper skrev:
Nu fungerar uppdatera knappen i viewtopic.php även i IE. När man klickar på uppdatera-ikonen längst ned på sidan laddas sidan om och sedan scrollas man ned längst ned på sidan.
Uppdateringen tar längre tid med knappen än om man högerklickar -> Uppdatera... :-?
Använder du inte samma funktion som IE7 (eller hur jag ska förklara)?

Om man öppnar en topic med många bilder och börjar scrolla ner innan alla bilder laddats färdigt så flyttas man upp till första inlägget igen när bilderna laddats färdigt. Antar att det har med denna förändring att göra.

Aldrig blir man nöjd... :D :wink:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Ja, märkte det också. Jag kallar på window.location.reload(); med vanligt javascript, vet inte något annat sätt. IE internt (högerklick uppdatera) verkar inte uppdatera sin cache, utan bilder och annat laddas inte om.

Om någon vet hur man gör det med javascript så hör av er.
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Pastis skrev:Ja, märkte det också. Jag kallar på window.location.reload(); med vanligt javascript, vet inte något annat sätt. IE internt (högerklick uppdatera) verkar inte uppdatera sin cache, utan bilder och annat laddas inte om.

Hmm, det går fortare med window.location.reload(false); eller vad säger du Bopper?

Jävla IE och krångla till det. :x
Bild
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Pastis skrev:
Pastis skrev:Ja, märkte det också. Jag kallar på window.location.reload(); med vanligt javascript, vet inte något annat sätt. IE internt (högerklick uppdatera) verkar inte uppdatera sin cache, utan bilder och annat laddas inte om.

Hmm, det går fortare med window.location.reload(false); eller vad säger du Bopper?

Jävla IE och krångla till det. :x
Jo, det går faktiskt fortare nu! :D Tack! :up:
(Detta kanske inte var så viktigt, men det är ju alltid kul att lära sig nåt nytt, eller hur?)

Då var det bara hoppet till första inlägget kvar... :wink:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Eller ett hopp till första olästa.... ;)
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Jari skrev:Eller ett hopp till första olästa.... ;)
Bra förslag! :up:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Det ska mycket till innan jag klagar, men nu är måttet rågat :wink:

Någon av dom här fina funktionerna du lagt till Pastis har gjort att när man klickar in sig i en tråd och scrollar ner så hoppar den tillbaka till första inlägget när den laddat klart tråden, då får man scrolla ner en gång till... Mycket irriterande om man som jag glömmer bort detta mellan gångerna (ca 3 sekunder).

Och ja, jag surfar med IE och nej, jag kan inte använda Firefox för att några dumma norrmän bestämt att vi kör med IE på jobbet.

Det var bättre förr 8)
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jag håller med efter att kört IE en dag. Tar bort funktionen om man använder IE. Högerklicka istället på sidan och välj "Uppdatera".
Bild
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Jag har Fierfox men jag får skrolla uppifrån hela tiden...Var kan man ändra det?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Pastis skrev:Jag håller med efter att kört IE en dag. Tar bort funktionen om man använder IE. Högerklicka istället på sidan och välj "Uppdatera".

:wor:
I was misled and that is the way it went