Frames, ett uråldrigt otyg
-
Frames, ett uråldrigt otyg
Forza Motorsports forum lider i min mening av två brister. Den ena är att det inte riktigt har tillräckligt många skribenter för att uppnå kritisk massa, oftast har det inte hänt speciellt mycket efter två dagars frånvaro vilket innebär att incitamentet för att besöka forumet spciellt ofta inte försvinner. Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket att läsa och när något skrivs tar det länge innan någon svarar. Detta går inte att göra så mycket åt förutom att bidra med en bra miljö som lockar nya medelmmar.
Problem nummer två är ett rent tekniskt som är lätt att åtgärda, nämligen otyget med att ha forumet i en frame. Inte nog med att den ständigt tar upp en 1/6 av mitt webbläsarfönster, den gör länkning och surfning på forumet helt hopplös. Råkar jag trycka på F5 för att uppdatera sidan hamnar jag helt plötsligt på förstasidan och länka är ett mindre helvete det också.
Vad är poängen med detta? 1997 var det coolt med frames och gif-animationer. Animationerna och den svarta stjärnhimlen som bakgrund har redan försvunnitm, snälla ta bort den helt onödiga framen också!
Problem nummer två är ett rent tekniskt som är lätt att åtgärda, nämligen otyget med att ha forumet i en frame. Inte nog med att den ständigt tar upp en 1/6 av mitt webbläsarfönster, den gör länkning och surfning på forumet helt hopplös. Råkar jag trycka på F5 för att uppdatera sidan hamnar jag helt plötsligt på förstasidan och länka är ett mindre helvete det också.
Vad är poängen med detta? 1997 var det coolt med frames och gif-animationer. Animationerna och den svarta stjärnhimlen som bakgrund har redan försvunnitm, snälla ta bort den helt onödiga framen också!
-
Ett annat forumproblem är skribenter som inte kan söka.
Här diskuterades det också: viewtopic.php?t=136
Har du bytt efternamn, eller är det nåt speciellt hatförhållande mellan jockar och frames?
Vari ligger förresten problemet med länkningen? Funkar inte ovanstående länk?
För mig funkar den utan problem.
Angående frames-diskussionen så har väl argumentet med uppladdningstiden fallit lite sedan dess, men jag hoppas att Pastis håller fast vid den praktiska "framen" eftersom jag ibland använder den till att gå direkt till exempelvis resultat. Då finns det enligt min uppfattning bättre saker att lägga tiden på, om Pastis nu råkar ha sådan över.
Här diskuterades det också: viewtopic.php?t=136
Har du bytt efternamn, eller är det nåt speciellt hatförhållande mellan jockar och frames?
Vari ligger förresten problemet med länkningen? Funkar inte ovanstående länk?
För mig funkar den utan problem.
Angående frames-diskussionen så har väl argumentet med uppladdningstiden fallit lite sedan dess, men jag hoppas att Pastis håller fast vid den praktiska "framen" eftersom jag ibland använder den till att gå direkt till exempelvis resultat. Då finns det enligt min uppfattning bättre saker att lägga tiden på, om Pastis nu råkar ha sådan över.
-
- Mr Forza Motorsport
Om det är coolt eller inte bryr jag inte det minsta om. Det är som mode och solglasögon, behåll skiten tillräckligt länge och man är trendsättare och urcool.
Frames har som sagt både fördelar och nackdelar och jag har skisser på ett nytt Forza utan frames. Men om jag kommer att ta mig tid för det vet jag inte eftersom jag numera sköter allt ensam. Att både uppdatera sajten med innehåll och samtidigt skapa en ny sajt innebär ganska mycket arbete.
Frames har som sagt både fördelar och nackdelar och jag har skisser på ett nytt Forza utan frames. Men om jag kommer att ta mig tid för det vet jag inte eftersom jag numera sköter allt ensam. Att både uppdatera sajten med innehåll och samtidigt skapa en ny sajt innebär ganska mycket arbete.
-
-
- Mr Forza Motorsport
Hehe, det var snabbt upptäckt! Skulle bara ha en bättre "knapp" med text så folk fattar, men hittar inte rätt font i hastigheten som är lika som de andra "knapparna".
Skulle ha en psd-fil av originalen och inte en gif, då är det lätt att ändra texter. Hade för mig jag hade dem någonstans... men hittar inga nu.
Skulle ha en psd-fil av originalen och inte en gif, då är det lätt att ändra texter. Hade för mig jag hade dem någonstans... men hittar inga nu.
-
- Mr Forza Motorsport
-
- Varnad
-
- Mr Forza Motorsport
-
- Varnad
-
- Mr Forza Motorsport
-
- Varnad
-
Om man högerklickar - Uppdatera i IE så stannar man kvar längst ned på sidan...Pastis skrev:Firefox stannar kvar längst ned på sidan, det gör inte m$ IE. Jag har dock lagt in ett html-ankare, men inte anropat det ännu. Problemet är att ibland vill man läsa från början och ibland på slutet. Jag funderar på hur jag ska lösa det. Till dess, använd Firefox.
Men det kanske inte är samma funktion som används...
Keep on Boppin´
-
-
- Mr Forza Motorsport
"Logga in" kommer lite långt ut till höger ser jag. Använder ju aldrig det eftersom jag automaiskt loggar in med cookies. Brukar använda inloggningen längst ned på sidan och kryssa för att inloggningen ska sparas. Annars blir det jobbigt att logga in varje gång.olag skrev:Varför är där 2 st Logga in menyer?
Den senaste "knappen" uppdatera är bra.
men när jag ska logga in så måste jag flytta bilden till höger för att nå Logga in knappen!
-
Den knappen var lättare att nå Hur har jag missat denPastis skrev: "Logga in" kommer lite långt ut till höger ser jag. Använder ju aldrig det eftersom jag automaiskt loggar in med cookies. Brukar använda inloggningen längst ned på sidan och kryssa för att inloggningen ska sparas. Annars blir det jobbigt att logga in varje gång.
Då var mitt I-landsproblem löst.
FIA = Ferrari International Assistance
-
-
Salo, provat Minimo?
http://www.mozilla.org/projects/minimo/
http://www.mozilla.org/projects/minimo/
-
-
- Mr Forza Motorsport
Nu fungerar uppdatera knappen i viewtopic.php även i IE. När man klickar på uppdatera-ikonen längst ned på sidan laddas sidan om och sedan scrollas man ned längst ned på sidan.Bopper skrev:Om man högerklickar - Uppdatera i IE så stannar man kvar längst ned på sidan...Pastis skrev:Firefox stannar kvar längst ned på sidan, det gör inte m$ IE. Jag har dock lagt in ett html-ankare, men inte anropat det ännu. Problemet är att ibland vill man läsa från början och ibland på slutet. Jag funderar på hur jag ska lösa det. Till dess, använd Firefox.
-
Uppdateringen tar längre tid med knappen än om man högerklickar -> Uppdatera...Pastis skrev:Nu fungerar uppdatera knappen i viewtopic.php även i IE. När man klickar på uppdatera-ikonen längst ned på sidan laddas sidan om och sedan scrollas man ned längst ned på sidan.Bopper skrev:Om man högerklickar - Uppdatera i IE så stannar man kvar längst ned på sidan...Pastis skrev:Firefox stannar kvar längst ned på sidan, det gör inte m$ IE. Jag har dock lagt in ett html-ankare, men inte anropat det ännu. Problemet är att ibland vill man läsa från början och ibland på slutet. Jag funderar på hur jag ska lösa det. Till dess, använd Firefox.
Använder du inte samma funktion som IE7 (eller hur jag ska förklara)?
Om man öppnar en topic med många bilder och börjar scrolla ner innan alla bilder laddats färdigt så flyttas man upp till första inlägget igen när bilderna laddats färdigt. Antar att det har med denna förändring att göra.
Aldrig blir man nöjd...
Keep on Boppin´
-
- Mr Forza Motorsport
-
- Mr Forza Motorsport
Hmm, det går fortare med window.location.reload(false); eller vad säger du Bopper?Pastis skrev:Ja, märkte det också. Jag kallar på window.location.reload(); med vanligt javascript, vet inte något annat sätt. IE internt (högerklick uppdatera) verkar inte uppdatera sin cache, utan bilder och annat laddas inte om.
Om någon vet hur man gör det med javascript så hör av er.
Jävla IE och krångla till det.
-
Jo, det går faktiskt fortare nu! Tack!Pastis skrev:Hmm, det går fortare med window.location.reload(false); eller vad säger du Bopper?Pastis skrev:Ja, märkte det också. Jag kallar på window.location.reload(); med vanligt javascript, vet inte något annat sätt. IE internt (högerklick uppdatera) verkar inte uppdatera sin cache, utan bilder och annat laddas inte om.
Om någon vet hur man gör det med javascript så hör av er.
Jävla IE och krångla till det.
(Detta kanske inte var så viktigt, men det är ju alltid kul att lära sig nåt nytt, eller hur?)
Då var det bara hoppet till första inlägget kvar...
Keep on Boppin´
-
- Varnad
-
-
Det ska mycket till innan jag klagar, men nu är måttet rågat
Någon av dom här fina funktionerna du lagt till Pastis har gjort att när man klickar in sig i en tråd och scrollar ner så hoppar den tillbaka till första inlägget när den laddat klart tråden, då får man scrolla ner en gång till... Mycket irriterande om man som jag glömmer bort detta mellan gångerna (ca 3 sekunder).
Och ja, jag surfar med IE och nej, jag kan inte använda Firefox för att några dumma norrmän bestämt att vi kör med IE på jobbet.
Det var bättre förr
Någon av dom här fina funktionerna du lagt till Pastis har gjort att när man klickar in sig i en tråd och scrollar ner så hoppar den tillbaka till första inlägget när den laddat klart tråden, då får man scrolla ner en gång till... Mycket irriterande om man som jag glömmer bort detta mellan gångerna (ca 3 sekunder).
Och ja, jag surfar med IE och nej, jag kan inte använda Firefox för att några dumma norrmän bestämt att vi kör med IE på jobbet.
Det var bättre förr
I was misled and that is the way it went
-
- Mr Forza Motorsport
-
Jag har Fierfox men jag får skrolla uppifrån hela tiden...Var kan man ändra det?Pastis skrev:Firefox stannar kvar längst ned på sidan, det gör inte m$ IE. Jag har dock lagt in ett html-ankare, men inte anropat det ännu. Problemet är att ibland vill man läsa från början och ibland på slutet. Jag funderar på hur jag ska lösa det. Till dess, använd Firefox.
FIA = Ferrari International Assistance
-