Insamling till server/hårddiskar

Allmänna frågor och svar till och från Forza Motorsport.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Insamling till två nya hårddiskar

Inlägg av Pastis »

På uppmaning från ett antal trogna besökare så startar jag härmed en insamling till två nya hårddiskar till servern som Forza Motorsport använder. Frågan växtes av en slump när jag besvarade lite beröm från AndersF1. Ni ser den texten lägst ned i detta inlägg.

Skulle alltså behöva två nya SCSI-diskar till servern. (Diskarna speglas med RAID-1, d.v.s en kan gå sönder utan att det märks för er besökare)

Helst 2 stycken SEAGATE CHEETAH 15K.5 300GB ULTRA320 SCA 80-PIN 4 236,00 kr/st

Billigare variant är 2 stycken SEAGATE CHEETAH 15K.5 146GB ULTRA320 SCA 80-PIN 1 796,00 kr/st

Den som vill bidra kan sätta in ett bidrag på plusgiro: 330069-6 eller bankgironr: 5378-4153 eller direkt till Nordea kontonummer: 3001 1708433. Betalningsmottagare är Forza Motorsport och ange hårddisk och er signatur på inbetalningen.

Tack på förhand, Per Bjälevik alias Pastis.

AndersF1 skrev: Tacka vet jag Forza, där Pastis är en evighetsmaskin, både på penga- och uthållighetsfronten. :D :up:
Det är väl en bit över 10 år nu, va?
Tackar!

Ja du, jag tror jag började 1996 eller 1997 på passagen med en liten F1-hemsida för att senare flytta till webcoms webhotell. Snart nog skaffade jag en gammal Sun IPX och ställde den hos en kompis kompis som hade fast lina. Snart växte vi ur den och bandbredden och jag köpte mig en Dell PowerEdge 1300 och ställde den hos Netcamp i Linköping. Kom senare över en Dell PowerEdge 1500SC som användes under flera år. Den nuvarande servern är en Dell PowerEdge 1850 har dryga tre år på nacken, men bör räcka till under mycket lång tid.

Enda problemet jag har är att jag skulle vilja ha större SCSI diskar (2 st 146 Gb eller ännu hellre 2st 300 Gb) i servern, men tycker mig inte vilja lägga ut mera pengar på detta just nu. Så en disksponsor får gärna höra av sig. :aha:

Ni kan i alla fall inte klaga på mycket nedtid, i princip har det snurrat och snurrat och bara när jag ominstallerar hela operativsystemen har det varit nere en dag. Snacka om 99.99% upptid under många år... :D
Senast redigerad av Pastis den fre jul 11, 2008 20:49, redigerad totalt 7 gånger.
Användarens profilbild
Bopper

Re: Insamling till två nya hårddiskar

Inlägg av Bopper »

Pastis skrev:Den som vill bidra kan sätta in ett bidrag på plusgiro: 330069-6 eller bankgironr: 5378-4153. Betalningsmottagare är Forza
Motorsport och ange hårdisk på inbetalningen.

Va! Ska du börja diska håret? :-? :D
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Hehe, lustigkurre. :D Nu har jag stavat rätt.

Diskarna ska bland annat användas till video, bilder och backuper.
Senast redigerad av Pastis den fre jul 11, 2008 11:31, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Jag höll vad jag lova. Hoppas du redovisar vem som har sponsrat dig. 8)
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Pastis, du har ett PM.
Keep on Boppin´
Loranga

Inlägg av Loranga »

Bara två donationer? Till och med jag kommer ju donera 8)
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Det var mycket snack och lite aktion av vissa andra medlemmar :evil: :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

olag skrev:Det var mycket snack och lite aktion av vissa andra medlemmar :evil: :D
Om Pastis kollar sitt konto så upptäcker han snart 2 st Carl von Liné från mig!!!! :wink:

Snålbxxxn Enzo har gått under jorden när det vankas utgifter. :D
Senast redigerad av Gösta den tor jul 10, 2008 00:06, redigerad totalt 1 gång.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Donerar nog en hundring idag/imorgon/när jag kommer på hur jag gör. Tycker definitivt siten är värd det, utan diskussion.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Gösta

Inlägg av Gösta »

menthol skrev:Donerar nog en hundring idag/imorgon/när jag kommer på hur jag gör. Tycker definitivt siten är värd det, utan diskussion.
Det är helt rätt.

Nu har vi njutit av Forza under en mängd år, det vore själve f-n om vi inte kunde bidra till dess underhåll. :up:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Skickade iväg lite stålar nyss, får se om de kommer fram ordentligt. ;) :crazy:
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
-AndersF1
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Beroende på hur man sätter in pengarna tar det en dag eller två innan jag ser vem som satt in dem. Så ta det lugnt och skäll inte på varandra. ;)
Bild
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
olag skrev:Det var mycket snack och lite aktion av vissa andra medlemmar :evil: :D
Om Pastis kollar sitt konto så upptäcker han snart 2 st Carl von Liné från mig!!!! :wink:

Snålbxxxn Enzo har gått under jorden när det vankas utgifter. :D
Själv satt jag in 200:- till Pastis.

Jag tror att Gösta hoppas att nån sätter in pengar anonymt och så tar han äran åt sig av det.

Kan nästan se PMet framför mig. "Tjena Pastis, satte in en summa häromdagen. Jag kommer inte ihåg exakt vilken dag det var eller hur mycket, men då jag inte skrev nåt meddelande så borde du se att det var jag. Hälsningar Gösta."
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Skönt att se att även Enzo satte in en slant. :up:

Pastis, det är bäst att du kollar så det inte var 200 gamla Italienska Lire som Enzo satte in. :roll: Var det SEK så sved det nog i hans skinn, det kan han gott ha.

Skulle vi bidra efter förmåga skulle mina 200:- motsvara ca 20.000:- SEK från Enzo. Jävla snålbxg. :D

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Ja, 200:- är mycket pengar för mig. Jag sparar in det genom att steka upp grötresterna till middag nån vecka.

För Gösta så handlar väl 200:- om att han dricker ett glas vin mindre en middag.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Enzo är en ödmjuk pöjk, och du skulle bli förvånad om du fick tillgång till vår korrespondens. ;)
Bild
Användarens profilbild
Jacob

Re: Insamling till två nya hårddiskar

Inlägg av Jacob »

Pastis skrev:På uppmaning från ett antal trogna besökare så startar jag härmed en insamling till två nya hårddiskar till servern som Forza Motorsport använder. Frågan växtes av en slump när jag besvarade lite beröm från AndersF1. Ni ser den texten lägst ned i detta inlägg.

Skulle alltså behöva två nya SCSI-diskar till servern. (Diskarna speglas med RAID-1, d.v.s en kan gå sönder utan att det märks för er besökare)

SEAGATE CHEETAH 15K.5 300GB ULTRA320 SCA 80-PIN 4 236,00 kr/st

SEAGATE CHEETAH 15K.5 146GB ULTRA320 SCA 80-PIN 1 796,00 kr/st

Den som vill bidra kan sätta in ett bidrag på plusgiro: 330069-6 eller bankgironr: 5378-4153. Betalningsmottagare är Forza
Motorsport och ange hårddisk och er signatur på inbetalningen.

AndersF1 skrev: Tacka vet jag Forza, där Pastis är en evighetsmaskin, både på penga- och uthållighetsfronten. :D :up:
Det är väl en bit över 10 år nu, va?
Tackar!

Ja du, jag tror jag började 1996 eller 1997 på passagen med en liten F1-hemsida för att senare flytta till webcoms webhotell. Snart nog skaffade jag en gammal Sun IPX och ställde den hos en kompis kompis som hade fast lina. Snart växte vi ur den och bandbredden och jag köpte mig en Dell PowerEdge 1300 och ställde den hos Netcamp i Linköping. Kom senare över en Dell PowerEdge 1500SC som användes under flera år. Den nuvarande servern en Dell PowerEdge 1850 har dryga tre år på nacken, men bör räcka till under mycket lång tid.

Enda problemet jag har är att jag skulle vilja ha större SCSI diskar (2 st 146 Gb eller ännu hellre 2st 300 Gb) i servern, men tycker mig inte vilja lägga ut mera pengar på detta just nu. Så en disksponsor får gärna höra av sig. :aha:

Ni kan i alla fall inte klaga på mycket nedtid, i princip har det snurrat och snurrat och bara när jag ominstallerar hela operativsystemen har det varit nere en dag. Snacka om 99.99% upptid under många år... :D

Har Du någon back up till annan fysikt plats vid tex brand?
Vad kör Du med för burk?
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det står ju... en Dell PowerEdge 1850. Den har två stycken dual Xeon 3.0 Ghz och 4 Gb RAM. Två diskar som är speglade med RAID-1. Backup görs varje natt med tar och till disken. De viktigaste filerna kopieras en gång i veckan via en ssh-tunnel till en annan ort.

Men risken för brand är minimal, då servern står i en riktig datahall med automatiskt brandsläckning med gas.
Bild
Gösta

Inlägg av Gösta »

Var håller de gamla rävarna Jari, Pepparkvarnen, Anders F1, Cheever, Platt, Jacob mfl mfl hus nu?? Lätta nu på lädret och lämna ett bidrag. Det är inte meningen att ni skall övertrumfa varandra eller behöva lämna hus och hem, det är inte storleken på bidraget som är det viktiga, utan just att ni lämnar ett bidrag. :up:

Har en känsla av att Pastis redan köpt diskarna och kommer köpa hembränt och dåliga kvinnor för slantarna han får in. :D

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Överföringen av de summor jag tänkte bidra med fick min bank att få hicka men de beställde mer resurser ifrån riksbanken och tumba bruk, så de ska väl dyka upp snart.
:D
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Den sicilianska bank där Enzo har sina slantar "banca credibile de corleone" lär ha haft stora bekymmer med att övertyga riksbanken om att det just var 200 lire som skulle överföras till Forza-Motorsport. De verkar ha lyckats och dessutom att få det att se ut som det var 200 sek de satte in. :D

Gösta

Inlägg av Gösta »

Det ser bättre och bättre ut!!!! :up:

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Kul att se att folk här inne vill bidra :up:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:Den sicilianska bank där Enzo har sina slantar "banca credibile de corleone" lär ha haft stora bekymmer med att övertyga riksbanken om att det just var 200 lire som skulle överföras till Forza-Motorsport. De verkar ha lyckats och dessutom att få det att se ut som det var 200 sek de satte in. :D
Ja, så är det när man har mitt street cred. När jag fikar nånstans på stan så betalar jag med en hundralapp och får växel på 500:-

/E

Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

ett blygsamt bidrag från en stackars nybliven pappa och postanställd är på väg!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jacob skrev:ett blygsamt bidrag från en stackars nybliven pappa och postanställd är på väg!
Inga bidrag är blygsamma, alla är välkomna och tacksamt mottagna. :up:
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Om du beställer hos Komplett så blir det lite billigare. För det var väl denna disk du tänkt, fast de har visst bara 1 st i lager :D
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Bra, ska verkligen kolla upp priserna när det blir aktuellt för inköp. Tackar!
villo

Inlägg av villo »

Nu har jag fört över 200:- också.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Pastis skrev:Bra, ska verkligen kolla upp priserna när det blir aktuellt för inköp. Tackar!
www.prisjakt.nu är bra för det ändamålet.
-AndersF1
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Nu ska pengarna sitta på Ditt Nordea!

Vill bara meddela att jag skänkt avservärt mycket mer än snåljåparna och fattiglapparna Jari, Gösta och Enzo.

Min familj är också införståd med att Rättviks semstern som vi skulle åkt på imorgon nu är inställd och att det tills nästa lön inte blir tal om några andra extravaganzer!!

NU KRÄVER JAG EN NY RESA!!!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

menthol skrev:
Pastis skrev:Bra, ska verkligen kolla upp priserna när det blir aktuellt för inköp. Tackar!
www.prisjakt.nu är bra för det ändamålet.
Ja, brukar använda det. :up:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

villo skrev:Nu har jag fört över 200:- också.
Heders, till dig och alla andra!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jacob skrev:Nu ska pengarna sitta på Ditt Nordea!

Vill bara meddela att jag skänkt avservärt mycket mer än snåljåparna och fattiglapparna Jari, Gösta och Enzo.
Precis, snåljåparna Jari och Gösta och fattiglappen Enzo...

men att hånas för att man är fattig, det är känns inte så kul.

Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Jag tror nog inte att Ni är fattiga men det handlar om prioriteringar.
Semster med familjen vs F1
Bråk hemma vs Dra sig undan med lite F1
Mat på bordet vs Läsa Jaris utläggningar om finska F1 förare
Etanol i bilen vs Göstas speglingar av iivet.

Ert liv kommer bli fattigt utan dessa saker!!

Nu sticker jag till Dalarna men jag önskar alla Er en trevlig sommar!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jacob skrev:Jag tror nog inte att Ni är fattiga men det handlar om prioriteringar.

Du ser, du har råd att åka iväg, men jag är hemma.

Förbannat varde detta klassamhälle...

Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

EnzoF1 skrev:
Jacob skrev:Jag tror nog inte att Ni är fattiga men det handlar om prioriteringar.

Du ser, du har råd att åka iväg, men jag är hemma.

Förbannat varde detta klassamhälle...
Haha! Ja jag skäms!
Uppt till kamp nu mina kamrater!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

En fråga till Pastis:
Finns det plats i servern för fler diskar så är det kanske bättre med fler små och t.ex. RAID 5, istället för två stora diskar och RAID 1?
SCSI-diskar tenderar ju att bli lite dyra när de blir större.
Men, men, finns det inte plats, så finns det inte plats.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Problemet är att det finns bara två platser och det måste vara SCSI. Eftersom jag har en riktigt hårdvaruRAID, så vill jag utnyttja det kortet och bakplanet.

Vill helst inte ha någon extern disklåda, men provade ett tag med en billigt SATA-raid via E-SATA, men det har bara strulat och Netcamp har fått så mycket ljudlarm på själva lådan att jag inte kunde använda den. Den klagar på felaktiga diskar, trots att diskarna är okej. Har kontaktat leverantören och bett om ett nytt firmware till lådan, men inget händer. Så jag tröttnade på "billigt skit" och satsar på dyrare serverlösningar. Det betalar sig oftast i längden...

Men nya servrar med inbyggd SAS/SATA fungerar bra och skulle jag idag köpa en ny server så blir det naturligvis med sådana diskar.

Men min server är så bra att den håller i en massa år till. Med ett par nya 300 Gb diskar så klarar vi oss mycket, mycket länge! :up:
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Nu har jag dragit mitt strå till stacken...

... och får jag passa på att tacka för ett trevligt program! :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Tackar!

Vad menar du med program?
Bild
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Jag skickar en slant när våra räkningar ska betalas.
Låt tråden vara kvar även om summan passerats, (för framtida uppdateringar).
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Kul att se att " Många bäckar små....."
Tror att det är ett par till som kommer att hjälpa till.

Ser ut till att bli en uppdatering snart. Fast vi lär väll inte märka det 8)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Tackar!

Visst tråden kommer alltid att finnas kvar. Som sagt, lite RAM-minne skadar inte ifall det blir pengar över eller så.
Loranga

Inlägg av Loranga »

919,50 kvar, inte mycket :) :up:
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Loranga skrev:919,50 kvar, inte mycket :) :up:
519,50 kr kvar :D :up:
Loranga

Inlägg av Loranga »

Skulle vi kunna säga att den som lägger det bud som gör att vi når målet kan få en stjärna i kanten? 8)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Visst, men vad är egentligen målet? Nu börjar jag bli inspirerad och börjar fantisera om RAM-minnen också. ;)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Pastis skrev:Visst, men vad är egentligen målet? Nu börjar jag bli inspirerad och börjar fantisera om RAM-minnen också. ;)
Är det nån särskilt dyr historia det?

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

EnzoF1 skrev:
Pastis skrev:Visst, men vad är egentligen målet? Nu börjar jag bli inspirerad och börjar fantisera om RAM-minnen också. ;)
Är det nån särskilt dyr historia det?
Hehe, är du på hugget Enzo? Kingston DDR2 PC3200/400MHz Dell ECC 4GB, artnr: KTD-WS670/4G