Donington Park vs Silverstone

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Donington Park vs Silverstone

Inlägg av Pastis »

Jaha, lite förvånad blev jag när FIA meddelar att Donington tar över efter Silverstone.

Man tycker ju att det borde kosta ännu mera att bygga om den banan än att fräscha upp vägar och faciliteter på Silverstone. Undrar vem som finansiererar bygget?
Bild
Macke T

Inlägg av Macke T »

Jag är förvånad, verkar som Donington måste ha ordnat till sig rejäla finansiärer, förklarar iofs Tilkes besök där.
Det mesta måste ju byggas nytt som depå, läktare osv lär inte bli billigt.

Vad gäller banan så hoppas jag Tilke gör något åt dom sista kurvorna som jag inte tycker är speciellt roliga, annars är det en fin bana.
Senast redigerad av Macke T den fre jul 04, 2008 13:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Hoppas att loppen kan alternera mellan banorna som i Japan med Fuji och Suzuka till exempel. Kommer att sakna Silverstone annars.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag är övertygad om att någon i SIlverstones organisation har fått ett horn i sidan av antingen herrarna BE eller MM, för de har legat pyrt till i över tio år. När så ett alternativ dök upp så markerar man...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

menthol skrev:Hoppas att loppen kan alternera mellan banorna som i Japan med Fuji och Suzuka till exempel. Kommer att sakna Silverstone annars.
Det hoppas jag också på. Silverstone är för bra och har en sådan historia att man blir ledsen om man inte kör där ibland.
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jari skrev:Jag är övertygad om att någon i SIlverstones organisation har fått ett horn i sidan av antingen herrarna BE eller MM, för de har legat pyrt till i över tio år. När så ett alternativ dök upp så markerar man...
Jag säger bara: Jackie Stewart
Bild
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Det är British Racing Drivers' Club som äger Silverstone, och de har planer på att bygga om faciliteterna, men när Bernie nu vill ha mer pengar för att arrangera F1 så tycker ägarna att det blir dyrt, och då var det inte lika svårt för Donington att "vinna".

mvh. Fredrik
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Ingen som tror att "räven" Bernie Ecclestone har gjord detta med avsikt? Det finns antydningar på att han är inblandad och även kanske blir promotor för tävlingarna på Donington.
Bild
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Pastis skrev:Ingen som tror att "räven" Bernie Ecclestone har gjord detta med avsikt? Det finns antydningar på att han är inblandad och även kanske blir promotor för tävlingarna på Donington.
Inte så svårt för honom att höja avgiften för Silverstone tillräckligt för att de ska tveka och då verkar Donington vara mer "sugna", har han dessutom en ev roll på Donington...

mvh. Fredrik
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Macke T skrev:Vad gäller banan så hoppas jag Tilke gör något åt dom sista kurvorna som jag inte tycker är speciellt roliga, annars är det en fin bana.
Jorå, han ska nog kunna förstöra även den banan.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Det är riktigt synd att förlora Silverstone. En av de bästa banorna som är kvar och även om Donington är helt okej föredrar jag Silverstone utan att blinka. Man blir så trött på gubbfan ibland.

Dessutom måste jag ju nu boka in en resa dit eftersom 2009 verkar bli sista året inom överskådlig framtid...
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Hornen på gubbfan verkar växa med åren. :down:
Bild
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Silverstone är ju helt klart bättre än Donington.
Jag är lite inne på samma som cheever. Man kanske får passa på att åka dit nästa år. Silverstone är en bana där jag skulle vilja uppleva ett F1 lopp på plats.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Har Tilke varit med på den nya banan? I såfall så är det rena sömnmedlet IGEN. Inga bilar får bryta pga kört av banan. Inga omkörningar ...man får hoppas att någon puffar en motor eller regn för spänningens skull. :down:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Vad jag förstår tas några små kurvor bort och en lång raka skapas från Coppice fram till Melbourne. Depån flyttas också har jag för mig. Det var i alla fall den gamla "GP-planen". Men om Tilke är inblandad kanske mera görs?
Bild
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

olag skrev:Har Tilke varit med på den nya banan? I såfall så är det rena sömnmedlet IGEN. Inga bilar får bryta pga kört av banan. Inga omkörningar ...man får hoppas att någon puffar en motor eller regn för spänningens skull. :down:
Då har vi samma åsikt om Tilke.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
-AndersF1
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Tråkigt att Silverstone byts ut mot Donnington, den ende som blir glad är väl Eje som verkar ha något emot Silverstone? Inte nog med att man skall köra på Donnington framöver efter 2009, man skall köra där i tio år! Aja, får hoppas upprustningen blir bra och inbjuder till bra racing. Tilke kan ju få till det inbland, typ som Istanbul Park.
Ferrari.
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Sami skrev:Silverstone är ju helt klart bättre än Donington.
Jag är lite inne på samma som cheever. Man kanske får passa på att åka dit nästa år. Silverstone är en bana där jag skulle vilja uppleva ett F1 lopp på plats.
2009 har jag bokat som ett ett "F1-besök", dock ej Silverstone, men kommer nu att försöka pricka in detta datum. Det vore kul om vi i forumet kunde samsas om en resa eller en träff på området
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Jag läste nyss på Aftonbladet att Silverstone ska rivas ? ? ! !
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Japp, jag med. Dom kommer att göra veteåker av stället och ingen rejserbil kommer någonsin mer att köras där :roll:
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Vad fan ska man rivas ner.
Det är ju enorma kostnader att rivas.
Vem vinner på det ? Bonde ?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Ett förtydligande, i Aftonbladets paralella värld skall Silverstone rivas.
I den andra världen där några av oss andra finns visas inga tecken på att Silverstone och deras nya klubbhus skall rivas :wink:
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Cheever skrev:Det är riktigt synd att förlora Silverstone. En av de bästa banorna som är kvar och även om Donington är helt okej föredrar jag Silverstone utan att blinka.
Silverstone är en av de allra bästa banorna i F1-världen. Blir nästan alltid bra lopp där. Tack vare att ingen Tilke varit där och kluddat är det faktiskt möjligt att göra omkörningar på banan - ja faktiskt på flera olika ställen. Det är unikt idag!
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Det är inte banlayouten som är problemet, det faktum att man får sitta två timmar på parkeringen innan det rör sej är ett jävla problem och existerar bara på en annan bana, nämligen SPA.

Silverstone är en kanonanläggning men infrastrukturen är en mardröm

JB
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Haha, ja det är väl det Silverstone är mest känt för. Sina fantastiska tillfartsvägar. Mika Häkkinen blev väl arresterad på väg till banan och missade träningen för at han körde om köerna och således på fel sida vägen. Lätt hänt i England iofs.

Men vems är felet met infrastrukturen? Är det bättre på Donington?
Användarens profilbild
Znillblix

Inlägg av Znillblix »

Fan jag gillar Silverstone. Den har en slags speciel känsla fastän man bara sitter i soffan hemma och tittar.

Det skall bli kul med donnington allafall, men tråkigt att silverstone försvinner.
Dock undrar jag.. skall den byggas om? Jag får känsla av att den banan är för liten för f1.

I simuleringspel känns den liten. Dock ett spel bara men proportionerna är faktiskt mycket ackurata numera. Sen har man sett några race där ifrån. de två hårnålarna känns mycket trånga.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Znillblix skrev:Fan jag gillar Silverstone. Den har en slags speciel känsla fastän man bara sitter i soffan hemma och tittar.

Det skall bli kul med donnington allafall, men tråkigt att silverstone försvinner.
Dock undrar jag.. skall den byggas om? Jag får känsla av att den banan är för liten för f1.

I simuleringspel känns den liten. Dock ett spel bara men proportionerna är faktiskt mycket ackurata numera. Sen har man sett några race där ifrån. de två hårnålarna känns mycket trånga.
Vad jag har förstått ska banan Tilkefieras, d.v.s. förstöras.
-AndersF1
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

menthol skrev:
Znillblix skrev:Fan jag gillar Silverstone. Den har en slags speciel känsla fastän man bara sitter i soffan hemma och tittar.

Vad jag har förstått ska banan Tilkefieras, d.v.s. förstöras.
Synd! Från det jag sett av den (MotoGP) så verkar den mysig. Men nu blir det väl asfalt runt hela banan...

Fast man kanske kan hoppas på att de gör nåt åt Melbourne Hairpin, den känns konstruerad eller onaturlig på nåt sätt.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Så himla bra tycker jag inte Silverstone är ur omkörningssynpunkt när det gäller torrlopp och jag har dessutom svårt att förstå kritiken mot Tilke-banor när det gäller omköringssvårigheter.
Vad bygger ni det på?
Gamla Imola, Barcelona, Hungaroring, etc. är/var inte precis lättare att köra om på än Tilkes banor, snarare tvärtom.
Finns det någon statistik som visar att det är svårare att köra om på Tilkes banor?
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Det största problemet jag har med Tilkebanorna är inte omkörningsmöjligheterna. Tycker det bjuds på bra sådana på hans banor. Jag tycker bara att han ska låta bli att ändra på gamla anrika banor som Spa t.ex. Nya banor kan han få rita hur många han vill, bara det inte tillkommer några fler av hans alster i F1-kalendern.

En annan bidragande orsak till min anti-Tilke-åsikt är dessa enorma asfalterade avåkningszoner som dessutom smittat av sig på andra banor. Dessa förstör enligt mig sporten då man i princip kan ladda hur mycket som helst utan att riskera att sätta bilen i räcket, några sandfålle-dnf:s kan man ju även det glömma.
-AndersF1
Användarens profilbild
Grönsakskungen

Inlägg av Grönsakskungen »

menthol skrev:Det största problemet jag har med Tilkebanorna är inte omkörningsmöjligheterna. Tycker det bjuds på bra sådana på hans banor. Jag tycker bara att han ska låta bli att ändra på gamla anrika banor som Spa t.ex. Nya banor kan han få rita hur många han vill, bara det inte tillkommer några fler av hans alster i F1-kalendern.

En annan bidragande orsak till min anti-Tilke-åsikt är dessa enorma asfalterade avåkningszoner som dessutom smittat av sig på andra banor. Dessa förstör enligt mig sporten då man i princip kan ladda hur mycket som helst utan att riskera att sätta bilen i räcket, några sandfålle-dnf:s kan man ju även det glömma.
Avåkningszoner med asfalt är mycket säkrare än de med sand. Det är inte ovanligt att bilarna studsar till på sanden och eftersom de inte har någon markkontakt sker heller ingen inbromsning = mycket högre hastighet om man träffar muren. Sen är det även mycket vanligare att bilarna gräver ner sig och börjar volta runder i sanden - även detta är sämre ur säkerhetssynpunkt.

Men det är klart - det är ju lite synd att ingen kör ihjäl sig längre på banorna. :roll:
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Jag säger inte att några ska dö, jag tycker bara att asfaltszonerna gör racingen för enkel för förarna. Om man gör ett misstag ska man antingen sitta i sanden eller i muren. Asfaltszonerna är för förlåtande.

Idag är bilarna så pass säkra att jag inte tror att en stor sandfålla på något vis ska kunna ta ihjäl en förare. Snart sticker ju inte ens deras huvud upp ur sittbrunnen!

F1 har blivit som vilken sport som helst där man inte ska behöva ta några risker, det har dödat sportens själ en del.
-AndersF1
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Grönsakskungen skrev: Avåkningszoner med asfalt är mycket säkrare än de med sand. Det är inte ovanligt att bilarna studsar till på sanden och eftersom de inte har någon markkontakt sker heller ingen inbromsning = mycket högre hastighet om man träffar muren. Sen är det även mycket vanligare att bilarna gräver ner sig och börjar volta runder i sanden - även detta är sämre ur säkerhetssynpunkt.

Men det är klart - det är ju lite synd att ingen kör ihjäl sig längre på banorna. :roll:
Klart att ingen ska dö. Håller med menthol. Det ska kosta att missa att köra på banan. Ta kurva 16 i Frankrike. Där kör dom över Kurbsen och kör med 2 hjul på konstgräset i vissa fall 4 hjul. Om där hade varit grus eller en mur hade man inte översatsat som dom gör ibland.

Om man vet att inget händer satsar man mer. Vet man att man kan skada bilen så blir man lite mer försiktigare och helt plötsligt kanske man får lite mer omkörningar i loppen. :up:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Bernie verkar verkligen inte gilla Silverstone.

Some observers have suggested that if the Leicestershire venue cannot fulfil the terms of its new contract by substantially renovating its facility, formula one can always revert back to Silverstone, the event's permanent host since 1987.

"We won't come back," F1 chief executive Ecclestone said at Silverstone on Sunday.

He insists that if Donington runs out of time or money to get up to speed by 2010, he will allocate Britain's annual race slot to a different country.

"I am sure they will be ready but, if not, we will sign with another country. There won't be a British grand prix. Pure and simple," Ecclestone said.

mvh. Fredrik
Användarens profilbild
Grönsakskungen

menthol skrev:Jag säger inte att några ska dö, jag tycker bara att asfaltszonerna gör racingen för enkel för förarna. Om man gör ett misstag ska man antingen sitta i sanden eller i muren. Asfaltszonerna är för förlåtande.

Idag är bilarna så pass säkra att jag inte tror att en stor sandfålla på något vis ska kunna ta ihjäl en förare. Snart sticker ju inte ens deras huvud upp ur sittbrunnen!

F1 har blivit som vilken sport som helst där man inte ska behöva ta några risker, det har dödat sportens själ en del.
Undrar om Kubica håller med dig om det?

Vill man tvunget att förarna skall straffas när de gör misstag så är det bättre att ge dem ett drive-thru, eller Stop and Go.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Grönsakskungen skrev:
menthol skrev:Jag säger inte att några ska dö, jag tycker bara att asfaltszonerna gör racingen för enkel för förarna. Om man gör ett misstag ska man antingen sitta i sanden eller i muren. Asfaltszonerna är för förlåtande.

Vill man tvunget att förarna skall straffas när de gör misstag så är det bättre att ge dem ett drive-thru, eller Stop and Go.
Kraschen i Kanadas GP 2007 bevisar ju om inte annat hur pass säkra bilarna är idag.

Observera att när jag säger "sätta bilen i muren" menar jag inte att göra det i över 200 km/h, utan på ett lite mer kontrollerat sätt på ställen där inte farten är så hög. Betongmurar på farliga och snabba ställen ska givetvis byggas bort i mesta möjliga mån och ersättas av däcksbarriärer alternativt grusfållor eller både och, inte flera hundra meter breda asfaltszoner.
-AndersF1
Användarens profilbild
Grönsakskungen

menthol skrev:
Grönsakskungen skrev:

Kraschen i Kanadas GP 2007 bevisar ju om inte annat hur pass säkra bilarna är idag.

Observera att när jag säger "sätta bilen i muren" menar jag inte att göra det i över 200 km/h, utan på ett lite mer kontrollerat sätt på ställen där inte farten är så hög. Betongmurar på farliga och snabba ställen ska givetvis byggas bort i mesta möjliga mån och ersättas av däcksbarriärer alternativt grusfållor eller både och, inte flera hundra meter breda asfaltszoner.
Hellre asfalt än sånt här!

http://www.youtube.com/watch?v=TF1LFXyjlp0&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=zxQAThko ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=FthUHyUEm8A

http://www.youtube.com/watch?v=wBjmw7KH-lc
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

AndersF1 skrev:Gamla Imola, Barcelona, Hungaroring, etc. är/var inte precis lättare att köra om på än Tilkes banor, snarare tvärtom.
Nej då, de är lika illa. Problemet är ju att det idag krävs att den omkörande bilen är storleksordningen 1 s/varv snabbare för att en omkörning ska bli möjlig.

Det värsta med Tilkes banor är ju att de har så fruktansvärt tråkig layout. Och alla ser ju likadana ut, med samma typ av kurvor och kvadratkilometerstora avåkningszoner vid sidan av banan. Man kunde lika gärna asfalterat en jätteåker och kört omkring mellan slumpvist utställda koner.

Istanbul är dock ett undantag, den ska han ha kredit för.
Loranga

Inlägg av Loranga »

Pastis skrev:Vad jag förstår tas några små kurvor bort och en lång raka skapas från Coppice fram till Melbourne. Depån flyttas också har jag för mig. Det var i alla fall den gamla "GP-planen". Men om Tilke är inblandad kanske mera görs?
Förslag:
Bild

Nuvarande bana:
Bild

Banan verkar dock kort (cirka 4 km). Dessutom, är det så lämpligt att ha depån på innerplan?

Denna nyhet "drabbar" ju mig som MotoGP-älskare också. Ryktena säger MotoGP på Silverstone...
Loranga

Inlägg av Loranga »

Cheever skrev:Haha, ja det är väl det Silverstone är mest känt för. Sina fantastiska tillfartsvägar. Mika Häkkinen blev väl arresterad på väg till banan och missade träningen för at han körde om köerna och således på fel sida vägen. Lätt hänt i England iofs.

Men vems är felet met infrastrukturen? Är det bättre på Donington?
Inte speciellt mycket bättre....
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Racerbanor ska vara snabba, smala och ha minimala avåkningszoner.

Canada och Monaco och Monza är föredömen.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Gevalia

Inlägg av Gevalia »

Tilke är duktig på att få till bra banor med fina omkörningsställen.
Detta innebär däremot inte att alla F1-banor måste vara "Tilkebanor".

Låt de gamla anrika banorna behålla sina karaktärer utan Tilke.
Användarens profilbild
Znillblix

Inlägg av Znillblix »

Jag gillar asfalten för att det gör att bilarna kan fortsätta efter en avåkning. En lätt knuff eller en avstyrning för att unvika en snurrning eller liknande och sedan fastna i en jävla sandfålla. Nä inget kul får någon.

Asfaltzonerna är säkrare, behåller bilarna i racet. Och du vill automatikt inte vara där ändå för att du fölorar tid.

Asfaltera sandfållorna. Men gärna mer stadbanor med nära räcken. Det är en annan sort av racing. Inte så säkert kanske men farterna är mindre (edit: lägre kanke det heter) oandra sidan
Användarens profilbild
Gevalia

Inlägg av Gevalia »

Znillblix skrev:Jag gillar asfalten för att det gör att bilarna kan fortsätta efter en avåkning. En lätt knuff eller en avstyrning för att unvika en snurrning eller liknande och sedan fastna i en jävla sandfålla. Nä inget kul får någon.

Asfaltzonerna är säkrare, behåller bilarna i racet. Och du vill automatikt inte vara där ändå för att du fölorar tid.

Asfaltera sandfållorna. Men gärna mer stadbanor med nära räcken. Det är en annan sort av racing. Inte så säkert kanske men farterna är mindre (edit: lägre kanke det heter) oandra sidan
Misstag skall kosta.
Jag skulle kunna sträcka mig till att asfalt kombinerat med spikmattor skulle kunna vara OK.
Användarens profilbild
Grönsakskungen

Gevalia skrev:
Znillblix skrev:Jag gillar asfalten för att det gör att bilarna kan fortsätta efter en avåkning. En lätt knuff eller en avstyrning för att unvika en snurrning eller liknande och sedan fastna i en jävla sandfålla. Nä inget kul får någon.

Misstag skall kosta.
Jag skulle kunna sträcka mig till att asfalt kombinerat med spikmattor skulle kunna vara OK.
E du allvarlig nu eller?

Menar du allvar med spikmattorna så tycker jag du skall sätta dig tillrätta och tänka en sväng till. Återkom gärna när du känner dig klar.
Användarens profilbild
Znillblix

Inlägg av Znillblix »

Gevalia skrev:

Misstag skall kosta.
visst, det räcker att det kostar tid. Inte race, bil eller tom liv
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag å min sida gillar inte "rallycrossbanor". Har man schabblat och åkt av så har man inget i racet att göra. Det skall vara rejäla sand / grusfållor som skall vara omöjliga att ta sig från rullande. Det skall inte finnas några farliga räcken där förarna riskerar liv och lem genom att köra på dem. Banorna skall ha breda och rejäla kurvpartier där omkörning är möjlig.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Gösta

Inlägg av Gösta »

Gevalia skrev:
Misstag skall kosta.
.
Trodde aldrig att jag skulle hålla med dig i något! Men i detta fall gör jag det! :D :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Gevalia

Inlägg av Gevalia »

Grönsakskungen skrev:
Gevalia skrev:

Misstag skall kosta.

E du allvarlig nu eller?

Menar du allvar med spikmattorna så tycker jag du skall sätta dig tillrätta och tänka en sväng till. Återkom gärna när du känner dig klar.
Viss ironi kanske finns...
Användarens profilbild
Grönsakskungen

Gevalia skrev:
Grönsakskungen skrev:
Gevalia skrev: Misstag skall kosta.

E du allvarlig nu eller?

Viss ironi kanske finns...
Puh... :wink: