Nya kvalregler

Kungaklassen av motorsport...
Raukas
Inlägg: 6
Blev medlem: mån mar 24, 2008 12:37

Nya kvalregler

Inlägg av Raukas »

Vore kanske nice att ha en tråd som vi samlar alla kvalregler i?
Jag vet att ni redan skrivit om det i andra trådar men tycker det vore bra om vi hade olika trådar för olika diskussioner även om dom kan "gå ihop" lite ibland...
Fyll gärna på för den som är novis, jag saxar från F1live .com följande:


"Our clarification to the teams and drivers will be that cars returning to the pits having completed their flying lap or laps will be required to do so within a time that we will set," an FIA spokesman confirmed.

"This could be approximately 120 percent of the normal time as we do to prevent drivers going very slowly to the grid to save fuel," he added.

E.A. © CAPSIS International
Source: GMM


Detta kommer alltså redan gälla f r o m Bahrains GP.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Nej, det räckte inte med att förarna skulle hålla max 120 procent av sin bästa tid i den sista kvalificeringen för att inte vara i vägen. I Bahrain råder följande regel för de tio förare som går vidare till den tredje och sista kvalificeringen: Bilar som lämnar depån kommer att tas tid på mellan linjen för säkerhetsbilen som är cirka 50 meter före kurva 1 och motsvarande linje på slutet av varvet. I Bahrain ligger den senare linjen efter kurva 15. Alla bilar som får en tid över 1:39.000 mellan linjerna kommer att straffas för att kört för långsamt.

Enkelt va! NOT! Nu ska vi alltså hålla reda på två olika varvtider på förarna, den vanliga plus en annan mellan två linjer! Jag tror jag blir galen på de som styr! Varför komplicera till saker i onödan?
Senast redigerad av Pastis den fre apr 04, 2008 21:36, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

:o Är det bara detta loppet det ska vara en tid mellan 2 linjer?

Vem beslutar en sådan här regel?

Troligen en matematiker som inte sett något F1 lopp :down: :down: :down:

Hjärn dött.
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Pastis skrev:Nej, det räckte inte med att förarna skulle hålla max 120 procent av sin bästa tid i den sista kvalificeringen för att inte vara i vägen. I Bahrain råder följande regel för de tio förare som går vidare till den tredje och sista kvalificeringen: Bilar som lämnar depån kommer att tas tid på mellan linjen för säkerhetsbilen som är cirka 50 meter före kurva 1 och motsvarande linje på slutet av varvet. I Bahrain ligger den senare linjen efter kurva 15. Alla bilar som får en tid över 1:39.000 kommer att straffas för att kört för långsamt.

Enkelt va! NOT! Nu ska vi alltså hålla reda på två olika varvtider på förarna, den vanliga plus en annan mellan två linjer! Jag tror jag blir galen på de som styr! Varför komplicera till saker i onödan?
Bli inte galen Pastis Jag kan bli det istället jag fattar inget ting :quest: :lol:
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Pastis skrev:Nej, det räckte inte med att förarna skulle hålla max 120 procent av sin bästa tid i den sista kvalificeringen för att inte vara i vägen. I Bahrain råder följande regel för de tio förare som går vidare till den tredje och sista kvalificeringen: Bilar som lämnar depån kommer att tas tid på mellan linjen för säkerhetsbilen som är cirka 50 meter före kurva 1 och motsvarande linje på slutet av varvet. I Bahrain ligger den senare linjen efter kurva 15. Alla bilar som får en tid över 1:39.000 mellan linjerna kommer att straffas för att kört för långsamt.

Enkelt va! NOT! Nu ska vi alltså hålla reda på två olika varvtider på förarna, den vanliga plus en annan mellan två linjer! Jag tror jag blir galen på de som styr! Varför komplicera till saker i onödan?
Det är väl bara 1:39 mellan linjerna på in/ut varv som mäts.
120% på varvet tror jag inte man mäter. Jag fattar det som att 120% är till för att räkna ut 1:39
Värdelösa FIA regler. Det hade varit så enkelt om dom fick tanka även efter Q3.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Hjälp min sömndruckna hjärna. Det är väl för att ingen ska spara soppa på sitt utvarv och ligga och fisköra som den nya, kompletterande regeln har tillkommit?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Ja det är för att bli av med de långsamma bilarna. Men kunde man inte gjort det enklare för sig?
Bild
jAsO
Inlägg: 238
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av jAsO »

Det är klart att tittarna många gånger vill kunna hänga med. Men måste alla regler anpassas för att Joe Sixpack ska klara av att göra bedömningar av dem från läktarplats? Det är en säkerhetsregel och inget annat.

Det viktiga i ett kval är förarnas tider... inte att man från läktaren ska kunna hålla koll på om hela reglementet följs till pricka av alla team vid varje tidpunkt.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Visst, inte kan alla regler övervakas från läktarna/TV:n. Men jag tycker man i alla fall komplicerar till det i onödan. 120 eller någon annan procent på varvtiden på invarvet hade i alla fall varit bra mycket lättare för alla parter.
Bild
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Kan nån förklara för mig vad det är som gör själva racet bättre när de kvalar med tankade bilar.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Pepparkvarnen skrev:Kan nån förklara för mig vad det är som gör själva racet bättre när de kvalar med tankade bilar.
Man slipper att två eller 4 bilar sticker i väg och leder med 30 sek vid första depåstoppet. Nu får dom köra om ett par bilar först.

Då får man lite kul omkörningar och man slipper se vinnarn köra solo hela loppet..
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
form-ola1
Inlägg: 536
Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39

Inlägg av form-ola1 »

Jag tror att dom flesta (utom FIA) tycker att bilarna ska få tankas fritt efter kvalet.
Det skulle visa vem som verkligen är snabbast i Q3 och som grädde på moset skulle vi inte ha en susning om förarnas strategier innan start.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

olag skrev:
Pepparkvarnen skrev:Kan nån förklara för mig vad det är som gör själva racet bättre när de kvalar med tankade bilar.
Man slipper att två eller 4 bilar sticker i väg och leder med 30 sek vid första depåstoppet. Nu får dom köra om ett par bilar först.

Då får man lite kul omkörningar och man slipper se vinnarn köra solo hela loppet..
Ok, så jag kan alltså förvänta mig massor av häftiga omkörningar och tätt mellan bilarna.

Snart får vi se om det stämmer.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Nej, ledaren hade dragit iväg med hur mycket som helst till första depåstoppet, och inte var det en massa häftiga omkörninger heller.

Så det stämmde inte.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.