Nya kvalregler
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån mar 24, 2008 12:37
Nya kvalregler
Vore kanske nice att ha en tråd som vi samlar alla kvalregler i?
Jag vet att ni redan skrivit om det i andra trådar men tycker det vore bra om vi hade olika trådar för olika diskussioner även om dom kan "gå ihop" lite ibland...
Fyll gärna på för den som är novis, jag saxar från F1live .com följande:
"Our clarification to the teams and drivers will be that cars returning to the pits having completed their flying lap or laps will be required to do so within a time that we will set," an FIA spokesman confirmed.
"This could be approximately 120 percent of the normal time as we do to prevent drivers going very slowly to the grid to save fuel," he added.
E.A. © CAPSIS International
Source: GMM
Detta kommer alltså redan gälla f r o m Bahrains GP.
Jag vet att ni redan skrivit om det i andra trådar men tycker det vore bra om vi hade olika trådar för olika diskussioner även om dom kan "gå ihop" lite ibland...
Fyll gärna på för den som är novis, jag saxar från F1live .com följande:
"Our clarification to the teams and drivers will be that cars returning to the pits having completed their flying lap or laps will be required to do so within a time that we will set," an FIA spokesman confirmed.
"This could be approximately 120 percent of the normal time as we do to prevent drivers going very slowly to the grid to save fuel," he added.
E.A. © CAPSIS International
Source: GMM
Detta kommer alltså redan gälla f r o m Bahrains GP.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Nej, det räckte inte med att förarna skulle hålla max 120 procent av sin bästa tid i den sista kvalificeringen för att inte vara i vägen. I Bahrain råder följande regel för de tio förare som går vidare till den tredje och sista kvalificeringen: Bilar som lämnar depån kommer att tas tid på mellan linjen för säkerhetsbilen som är cirka 50 meter före kurva 1 och motsvarande linje på slutet av varvet. I Bahrain ligger den senare linjen efter kurva 15. Alla bilar som får en tid över 1:39.000 mellan linjerna kommer att straffas för att kört för långsamt.
Enkelt va! NOT! Nu ska vi alltså hålla reda på två olika varvtider på förarna, den vanliga plus en annan mellan två linjer! Jag tror jag blir galen på de som styr! Varför komplicera till saker i onödan?
Enkelt va! NOT! Nu ska vi alltså hålla reda på två olika varvtider på förarna, den vanliga plus en annan mellan två linjer! Jag tror jag blir galen på de som styr! Varför komplicera till saker i onödan?
Senast redigerad av Pastis den fre apr 04, 2008 21:36, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Bli inte galen Pastis Jag kan bli det istället jag fattar inget tingPastis skrev:Nej, det räckte inte med att förarna skulle hålla max 120 procent av sin bästa tid i den sista kvalificeringen för att inte vara i vägen. I Bahrain råder följande regel för de tio förare som går vidare till den tredje och sista kvalificeringen: Bilar som lämnar depån kommer att tas tid på mellan linjen för säkerhetsbilen som är cirka 50 meter före kurva 1 och motsvarande linje på slutet av varvet. I Bahrain ligger den senare linjen efter kurva 15. Alla bilar som får en tid över 1:39.000 kommer att straffas för att kört för långsamt.
Enkelt va! NOT! Nu ska vi alltså hålla reda på två olika varvtider på förarna, den vanliga plus en annan mellan två linjer! Jag tror jag blir galen på de som styr! Varför komplicera till saker i onödan?
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Det är väl bara 1:39 mellan linjerna på in/ut varv som mäts.Pastis skrev:Nej, det räckte inte med att förarna skulle hålla max 120 procent av sin bästa tid i den sista kvalificeringen för att inte vara i vägen. I Bahrain råder följande regel för de tio förare som går vidare till den tredje och sista kvalificeringen: Bilar som lämnar depån kommer att tas tid på mellan linjen för säkerhetsbilen som är cirka 50 meter före kurva 1 och motsvarande linje på slutet av varvet. I Bahrain ligger den senare linjen efter kurva 15. Alla bilar som får en tid över 1:39.000 mellan linjerna kommer att straffas för att kört för långsamt.
Enkelt va! NOT! Nu ska vi alltså hålla reda på två olika varvtider på förarna, den vanliga plus en annan mellan två linjer! Jag tror jag blir galen på de som styr! Varför komplicera till saker i onödan?
120% på varvet tror jag inte man mäter. Jag fattar det som att 120% är till för att räkna ut 1:39
Värdelösa FIA regler. Det hade varit så enkelt om dom fick tanka även efter Q3.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hjälp min sömndruckna hjärna. Det är väl för att ingen ska spara soppa på sitt utvarv och ligga och fisköra som den nya, kompletterande regeln har tillkommit?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Det är klart att tittarna många gånger vill kunna hänga med. Men måste alla regler anpassas för att Joe Sixpack ska klara av att göra bedömningar av dem från läktarplats? Det är en säkerhetsregel och inget annat.
Det viktiga i ett kval är förarnas tider... inte att man från läktaren ska kunna hålla koll på om hela reglementet följs till pricka av alla team vid varje tidpunkt.
Det viktiga i ett kval är förarnas tider... inte att man från läktaren ska kunna hålla koll på om hela reglementet följs till pricka av alla team vid varje tidpunkt.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Man slipper att två eller 4 bilar sticker i väg och leder med 30 sek vid första depåstoppet. Nu får dom köra om ett par bilar först.Pepparkvarnen skrev:Kan nån förklara för mig vad det är som gör själva racet bättre när de kvalar med tankade bilar.
Då får man lite kul omkörningar och man slipper se vinnarn köra solo hela loppet..
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Ok, så jag kan alltså förvänta mig massor av häftiga omkörningar och tätt mellan bilarna.olag skrev:Man slipper att två eller 4 bilar sticker i väg och leder med 30 sek vid första depåstoppet. Nu får dom köra om ett par bilar först.Pepparkvarnen skrev:Kan nån förklara för mig vad det är som gör själva racet bättre när de kvalar med tankade bilar.
Då får man lite kul omkörningar och man slipper se vinnarn köra solo hela loppet..
Snart får vi se om det stämmer.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping