Håll ögonen öppna på Ferraris nya nos

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Håll ögonen öppna på Ferraris nya nos

Inlägg av Cuscino »

Vad är det som är så speciellt man ska hålla ögonen på med denna nos?
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Citat från F1-live.
"It emerged recently that the Italian team intended to use the innovation - effectively an opening in the upper front of the F2008's nose - for the first time in either Bahrain, or the subsequent Spanish Grand Prix later in April.

The nose, apparently with the hole cutting through where the Bridgestone 'B' logo is currently located."

Ny vädringssystem för att få bort stanken av tåbira på Kimi och Massa efter loppen.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Re: Håll ögonen öppna på Ferraris nya nos

Inlägg av Pastis »

Cuscino skrev:Vad är det som är så speciellt man ska hålla ögonen på med denna nos?
En ny trend som senare kommer att kopieras av andra? Vad vet jag? Är man intresserad av Formel 1 och tekniken bakom, så är alla förändringar intressanta. Speciellt nu när alla bilar liknar varandra.

Din fråga är ovanligt dum tycker jag, du brukar väl inte vara så här korkad?
Bild
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Re: Håll ögonen öppna på Ferraris nya nos

Inlägg av Cuscino »

Pastis skrev:
Cuscino skrev:Vad är det som är så speciellt man ska hålla ögonen på med denna nos?
En ny trend som senare kommer att kopieras av andra? Vad vet jag? Är man intresserad av Formel 1 och tekniken bakom, så är alla förändringar intressanta. Speciellt nu när alla bilar liknar varandra.

Din fråga är ovanligt dum tycker jag, du brukar väl inte vara så här korkad?
Det är alltså hålet som är det speciella? Jag undrar bara på vilket sätt det är speciellt, för det är väl inte första gången det förekommer?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Ja, hålet i nosen är grejen. "Hål" har förekommit förr, för länge sedan. Jag tycker det ska blir jätteintressant att se hur stort hålet blir. Ferrari har till skillnad från t.ex. McLaren, en hög nos och kanske kan hålet passa bättre då.

Allt handlar som vanligt om att få en effektiv aerodynamik och kunna leda luften dit man vill för ett maximalt utnyttjande.
Bild
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Pastis skrev:Ja, hålet i nosen är grejen. "Hål" har förekommit förr, för länge sedan. Jag tycker det ska blir jätteintressant att se hur stort hålet blir. Ferrari har till skillnad från t.ex. McLaren, en hög nos och kanske kan hålet passa bättre då.

Allt handlar som vanligt om att få en effektiv aerodynamik och kunna leda luften dit man vill för ett maximalt utnyttjande.
Framförallt har Ferrari extra mycket luft under fronten (förarna har benen högt) så det kanske passa bra att leda mer luft under den delen.
Blir kul att se hålen (som fia brukar säga :wink: ).
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

"Få luft under fronten" låter ju jättekonstigt... Man vill väll minimera luften under bilen = > bättre mark-tryck?.. eller har jag fel?

Varför har snabbgående tåg "hål" i nosen?
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Re: Håll ögonen öppna på Ferraris nya nos

Inlägg av Christoffer »

Pastis skrev:
Cuscino skrev:Vad är det som är så speciellt man ska hålla ögonen på med denna nos?
Din fråga är ovanligt dum tycker jag, du brukar väl inte vara så här korkad?
Varför var den frågan så ovanligt dum?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Fp730a skrev:"Få luft under fronten" låter ju jättekonstigt... Man vill väll minimera luften under bilen = > bättre mark-tryck?.. eller har jag fel?

Varför har snabbgående tåg "hål" i nosen?
Med fronten menar jag den främsta delen före bottenplattan. Fast det är bara spekulationer att det är dit hålet leder.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Re: Håll ögonen öppna på Ferraris nya nos

Inlägg av Pastis »

Christoffer skrev:
Pastis skrev:
Cuscino skrev:Vad är det som är så speciellt man ska hålla ögonen på med denna nos?
Din fråga är ovanligt dum tycker jag, du brukar väl inte vara så här korkad?
Varför var den frågan så ovanligt dum?
Därför att det står i Forzas text vad det handlar om och han citerar rubriken när han skapar detta ärende. HÅL, hål och HÅL i nosen.
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Geer skrev:
Fp730a skrev:"Få luft under fronten" låter ju jättekonstigt... Man vill väll minimera luften under bilen = > bättre mark-tryck?.. eller har jag fel?

Varför har snabbgående tåg "hål" i nosen?
Med fronten menar jag den främsta delen före bottenplattan. Fast det är bara spekulationer att det är dit hålet leder.
Precis, Ferrais nos är hög, men frontvingarna sitter precis som alla andra i minimihöjd enligt reglerna.
Bild
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Jag har sett bilder på den nosen men kommer inte ihåg var :hmm:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det var väl fejkade bilder i photoshop? Några riktiga spionbilder har jag aldrig sett.
Bild
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Pastis skrev:Det var väl fejkade bilder i photoshop? Några riktiga spionbilder har jag aldrig sett.
Det var ca 1 månad sedan jag såg dom. Eller längre sedan.
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

olag skrev:
Pastis skrev:Det var väl fejkade bilder i photoshop? Några riktiga spionbilder har jag aldrig sett.
Det var ca 1 månad sedan jag såg dom. Eller längre sedan.
Ja, jag såg också bilder då. Det var för några månader sedan det började ryktas om Ferraris nya hålnos.
Bild
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Jag gjorde bildsök på google för att hitta bild på Ferraris nya nos. Hittade denna. Jag misstänker att det inte är den det är frågan om men ville visa den ändå. :D
Bild
Perfekt om det skulle bli sandstorm i Bahrain. Kan skotta upp en ren raceline.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

:up: :up: :up: Kanonbild :lol:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Haha, precis den jag menade. ;)
Bild
Användarens profilbild
Patrik L
Inlägg: 260
Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
Ort: Kristineberg

Inlägg av Patrik L »

Verkar dock som de gått från hög nos till noll nos ;)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Tydligen blev nosen helt annorlunda än jag trodde:

Bild
Bild

Luften kommer ut ur dessa hål, frågan är hur undersidan på nosen ser ut?
Bild
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

jag fattar faktiskt inte tanken med det där? Är det för att leda luft underifrån bilen => över bilen genom nosen? Eller... Vad är tanken.... Det känns helt konstigt... Eller vill man styra luft från sidorna över "mitten" på bilen för att få ett mer centrerat luftflöde och bort från däcken?

Vart sitter "insugen" till hålet?...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det lär finns en hel del aggressiv luft under nosen bakom vingarna och på något sätt verkar Ferrari leda ut den luften genom en tunnel i nosen. Enligt vissa aerodynamiker är tanken inte fel, men det är en svårt konstruktion att få till, då den lär vara känslig. Förmodligen kommer denna nos att bara kunna användas på högfartsbanor. I Monaco är den troligtvis borta igen.

Ska bli intressant att följa utvecklingen och få se om det blir kopierad.
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Bild

Bild
Bild
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Det var en spännande lösning. Kanske får man mer luft att passera mittendelen på vingen på detta sätt ?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Jag har ritat lite på en bild bild här: Kolla hur brant det bakre vingelementet är på Ferraris framvingar. De blå linjerna visar hur luften skulle gå upp genom tunneln i nosen och komma ut på ovansidan för att sedan kunna användas för bakvingarna, istället för som tidigare (gul färg) virvla runt under nosen och skapa turbulens och komma ut på sidan.

Bild
Bild
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Snygg ritning :up: :lol:
Borde kunna ge mer tryck både på fram och bakvinge och bättre sug under bottenplattan, när lufttrycket framför den minskar.
Ser ut att kunna vara en vinnande lösning.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det är en gammal idé, men som har legat i malpåsen i årtionden. De tidigare lösningarna var känsliga och ibland förlorade man mer än man vann.

Helt klart har dock Ferrari en lösning på problemen, för annars skulle man inte testa den i Barcelona. Som du säger bör man får bättre grepp fram och även kunna utnyttja luften effektivt på bakvingarna. Att kopiera det här blir inte lätt för de andra, för många har låga nosar. Det verkar som just Ferraris höga nos kan ligga bakom att de lyckas med lösningen.
Bild
Användarens profilbild
Jacob
Inlägg: 814
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Leksand

Inlägg av Jacob »

Rätta mig om jag har fel nu Pastis.
Men visst snuddade Colin Chapman lite vid denna ide på sin Lotus 76?
Har för mig att han var ute efter att leda om luften i fram på den!
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Ja Lotus har haft det, kommer inte ihåg vilken modell det var.
Bild
Användarens profilbild
Jacob
Inlägg: 814
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Leksand

Inlägg av Jacob »

Det var väl på monstret JPS9/Lotus 76 som kom 1974.
Har läst någonstans att Colin Chapman ville bli av med den "luftkudde" som skapades under framvingen.
Ska forska vidare
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

På Autosports forum säger man: "The Lotus 80 was first seen with a solution like the one seen here on the Ferrari."

Bild

Som ni ser var hålet längre fram då. Nu har man utgångshålen vid framaxeln.
Bild
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

Det låter ju,.. som rimliga förklaringar allihopa :-)

Hoppas att något nytt står sig, detta är trots allt en utveckling som vi kan "se" ... Om än inte revolutiion så i alla fall.. Något!
Användarens profilbild
Jacob
Inlägg: 814
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Leksand

Inlägg av Jacob »

Hök!
Gillar Du vingar?
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Här är en bra video på hålnosen: http://mediacenter.gazzetta.it/MediaCen ... ale=Motori
Bild
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Det var inget dåligt hål stort, man inbillar sig att luften skulle lyfta bilen när den kommer in i kanalen :quest:
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

platt skrev:Det var inget dåligt hål stort, man inbillar sig att luften skulle lyfta bilen när den kommer in i kanalen :quest:
Lyfta ?
Luften pressas uppåt, då borde väl kraften på bilen vara neråt :quest:
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Geer skrev:
platt skrev:Det var inget dåligt hål stort, man inbillar sig att luften skulle lyfta bilen när den kommer in i kanalen :quest:
Lyfta ?
Luften pressas uppåt, då borde väl kraften på bilen vara neråt :quest:
Jag är ingen ingengör men om luften kommer snett upp genom en kanal så blir det väl att trycket blir lite turbulent att den slår uppåt när den kommer in i kanalen och sedan ner i kanalen seddan fortsäter det så tills det tar slut :quest:
Användarens profilbild
Jacob
Inlägg: 814
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Leksand

Inlägg av Jacob »

Pastis!
Jag ger mig inte.
Nu kan jag tyvärr inte klistra in bilder här eftersom jag inte vet hur man gör.
Men ta en titt på Lotus 78 (tyvärr den som Ronnie krockade i) vad är det för hål i den nosen?
http://www.isaab.net/upload/Ronnie%20Pe ... 05-05..jpg

Hur fasen funkar det?
Tänker mest på att det är en låg nos.
Finns det någon som är bra på aero som kan förklara!!
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Den här förklaringen fick jag av en ingenjör som jag känner som jobbar med liknande grejer.
"jag tycker det ser ut som en utmärkt aerodynamisk feature. Man skapar downforce på fronten av bilen med den där kanalen. Den är som en utbyggnad av främre spoilern. Den fångar luften och gör att den pressar bilen ner mot marken. Den kunde man också göra med själva nosen, men eftersom den är konvex (buktande utåt) så "rinner" luften av och kan inte skapa det tryck som man vill ha (down force). Med andra ord så tror jag det är en winner! Det kostar dock säkert några extra hästkrafter...
Jag vill f ö tro att det är extremt turbulent i den där tunneln, vilket gör att luften faktiskt rör sig i alla möjliga riktningar inne i kanalen. Dock är medelströmmen av luft jämn. "
Låter bra
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jacob skrev:Pastis!
Jag ger mig inte.
Nu kan jag tyvärr inte klistra in bilder här eftersom jag inte vet hur man gör.
Men ta en titt på Lotus 78 (tyvärr den som Ronnie krockade i) vad är det för hål i den nosen?
http://www.isaab.net/upload/Ronnie%20Pe ... 05-05..jpg

Hur fasen funkar det?
Tänker mest på att det är en låg nos.
Finns det någon som är bra på aero som kan förklara!!
Vid den här tiden så fanns det en uppsjö av olika tekniska lösningar så det är lite svårt att hålla reda på allt utan att läsa på lite.

Jag tror att på just denna Lotus så sitter det en kylare i nosen och sidepodsen är byggda med vingprofil.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...