Håll ögonen öppna på Ferraris nya nos
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Håll ögonen öppna på Ferraris nya nos
Vad är det som är så speciellt man ska hålla ögonen på med denna nos?
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Citat från F1-live.
"It emerged recently that the Italian team intended to use the innovation - effectively an opening in the upper front of the F2008's nose - for the first time in either Bahrain, or the subsequent Spanish Grand Prix later in April.
The nose, apparently with the hole cutting through where the Bridgestone 'B' logo is currently located."
Ny vädringssystem för att få bort stanken av tåbira på Kimi och Massa efter loppen.
"It emerged recently that the Italian team intended to use the innovation - effectively an opening in the upper front of the F2008's nose - for the first time in either Bahrain, or the subsequent Spanish Grand Prix later in April.
The nose, apparently with the hole cutting through where the Bridgestone 'B' logo is currently located."
Ny vädringssystem för att få bort stanken av tåbira på Kimi och Massa efter loppen.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Re: Håll ögonen öppna på Ferraris nya nos
En ny trend som senare kommer att kopieras av andra? Vad vet jag? Är man intresserad av Formel 1 och tekniken bakom, så är alla förändringar intressanta. Speciellt nu när alla bilar liknar varandra.Cuscino skrev:Vad är det som är så speciellt man ska hålla ögonen på med denna nos?
Din fråga är ovanligt dum tycker jag, du brukar väl inte vara så här korkad?
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Re: Håll ögonen öppna på Ferraris nya nos
Det är alltså hålet som är det speciella? Jag undrar bara på vilket sätt det är speciellt, för det är väl inte första gången det förekommer?Pastis skrev:En ny trend som senare kommer att kopieras av andra? Vad vet jag? Är man intresserad av Formel 1 och tekniken bakom, så är alla förändringar intressanta. Speciellt nu när alla bilar liknar varandra.Cuscino skrev:Vad är det som är så speciellt man ska hålla ögonen på med denna nos?
Din fråga är ovanligt dum tycker jag, du brukar väl inte vara så här korkad?
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Ja, hålet i nosen är grejen. "Hål" har förekommit förr, för länge sedan. Jag tycker det ska blir jätteintressant att se hur stort hålet blir. Ferrari har till skillnad från t.ex. McLaren, en hög nos och kanske kan hålet passa bättre då.
Allt handlar som vanligt om att få en effektiv aerodynamik och kunna leda luften dit man vill för ett maximalt utnyttjande.
Allt handlar som vanligt om att få en effektiv aerodynamik och kunna leda luften dit man vill för ett maximalt utnyttjande.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Framförallt har Ferrari extra mycket luft under fronten (förarna har benen högt) så det kanske passa bra att leda mer luft under den delen.Pastis skrev:Ja, hålet i nosen är grejen. "Hål" har förekommit förr, för länge sedan. Jag tycker det ska blir jätteintressant att se hur stort hålet blir. Ferrari har till skillnad från t.ex. McLaren, en hög nos och kanske kan hålet passa bättre då.
Allt handlar som vanligt om att få en effektiv aerodynamik och kunna leda luften dit man vill för ett maximalt utnyttjande.
Blir kul att se hålen (som fia brukar säga ).
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Re: Håll ögonen öppna på Ferraris nya nos
Varför var den frågan så ovanligt dum?Pastis skrev:Din fråga är ovanligt dum tycker jag, du brukar väl inte vara så här korkad?Cuscino skrev:Vad är det som är så speciellt man ska hålla ögonen på med denna nos?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Med fronten menar jag den främsta delen före bottenplattan. Fast det är bara spekulationer att det är dit hålet leder.Fp730a skrev:"Få luft under fronten" låter ju jättekonstigt... Man vill väll minimera luften under bilen = > bättre mark-tryck?.. eller har jag fel?
Varför har snabbgående tåg "hål" i nosen?
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Re: Håll ögonen öppna på Ferraris nya nos
Därför att det står i Forzas text vad det handlar om och han citerar rubriken när han skapar detta ärende. HÅL, hål och HÅL i nosen.Christoffer skrev:Varför var den frågan så ovanligt dum?Pastis skrev:Din fråga är ovanligt dum tycker jag, du brukar väl inte vara så här korkad?Cuscino skrev:Vad är det som är så speciellt man ska hålla ögonen på med denna nos?
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Precis, Ferrais nos är hög, men frontvingarna sitter precis som alla andra i minimihöjd enligt reglerna.Geer skrev:Med fronten menar jag den främsta delen före bottenplattan. Fast det är bara spekulationer att det är dit hålet leder.Fp730a skrev:"Få luft under fronten" låter ju jättekonstigt... Man vill väll minimera luften under bilen = > bättre mark-tryck?.. eller har jag fel?
Varför har snabbgående tåg "hål" i nosen?
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jag gjorde bildsök på google för att hitta bild på Ferraris nya nos. Hittade denna. Jag misstänker att det inte är den det är frågan om men ville visa den ändå.
Perfekt om det skulle bli sandstorm i Bahrain. Kan skotta upp en ren raceline.
Perfekt om det skulle bli sandstorm i Bahrain. Kan skotta upp en ren raceline.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
jag fattar faktiskt inte tanken med det där? Är det för att leda luft underifrån bilen => över bilen genom nosen? Eller... Vad är tanken.... Det känns helt konstigt... Eller vill man styra luft från sidorna över "mitten" på bilen för att få ett mer centrerat luftflöde och bort från däcken?
Vart sitter "insugen" till hålet?...
Vart sitter "insugen" till hålet?...
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det lär finns en hel del aggressiv luft under nosen bakom vingarna och på något sätt verkar Ferrari leda ut den luften genom en tunnel i nosen. Enligt vissa aerodynamiker är tanken inte fel, men det är en svårt konstruktion att få till, då den lär vara känslig. Förmodligen kommer denna nos att bara kunna användas på högfartsbanor. I Monaco är den troligtvis borta igen.
Ska bli intressant att följa utvecklingen och få se om det blir kopierad.
Ska bli intressant att följa utvecklingen och få se om det blir kopierad.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jag har ritat lite på en bild bild här: Kolla hur brant det bakre vingelementet är på Ferraris framvingar. De blå linjerna visar hur luften skulle gå upp genom tunneln i nosen och komma ut på ovansidan för att sedan kunna användas för bakvingarna, istället för som tidigare (gul färg) virvla runt under nosen och skapa turbulens och komma ut på sidan.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det är en gammal idé, men som har legat i malpåsen i årtionden. De tidigare lösningarna var känsliga och ibland förlorade man mer än man vann.
Helt klart har dock Ferrari en lösning på problemen, för annars skulle man inte testa den i Barcelona. Som du säger bör man får bättre grepp fram och även kunna utnyttja luften effektivt på bakvingarna. Att kopiera det här blir inte lätt för de andra, för många har låga nosar. Det verkar som just Ferraris höga nos kan ligga bakom att de lyckas med lösningen.
Helt klart har dock Ferrari en lösning på problemen, för annars skulle man inte testa den i Barcelona. Som du säger bör man får bättre grepp fram och även kunna utnyttja luften effektivt på bakvingarna. Att kopiera det här blir inte lätt för de andra, för många har låga nosar. Det verkar som just Ferraris höga nos kan ligga bakom att de lyckas med lösningen.
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Här är en bra video på hålnosen: http://mediacenter.gazzetta.it/MediaCen ... ale=Motori
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Jag är ingen ingengör men om luften kommer snett upp genom en kanal så blir det väl att trycket blir lite turbulent att den slår uppåt när den kommer in i kanalen och sedan ner i kanalen seddan fortsäter det så tills det tar slutGeer skrev:Lyfta ?platt skrev:Det var inget dåligt hål stort, man inbillar sig att luften skulle lyfta bilen när den kommer in i kanalen
Luften pressas uppåt, då borde väl kraften på bilen vara neråt
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
Pastis!
Jag ger mig inte.
Nu kan jag tyvärr inte klistra in bilder här eftersom jag inte vet hur man gör.
Men ta en titt på Lotus 78 (tyvärr den som Ronnie krockade i) vad är det för hål i den nosen?
http://www.isaab.net/upload/Ronnie%20Pe ... 05-05..jpg
Hur fasen funkar det?
Tänker mest på att det är en låg nos.
Finns det någon som är bra på aero som kan förklara!!
Jag ger mig inte.
Nu kan jag tyvärr inte klistra in bilder här eftersom jag inte vet hur man gör.
Men ta en titt på Lotus 78 (tyvärr den som Ronnie krockade i) vad är det för hål i den nosen?
http://www.isaab.net/upload/Ronnie%20Pe ... 05-05..jpg
Hur fasen funkar det?
Tänker mest på att det är en låg nos.
Finns det någon som är bra på aero som kan förklara!!
Lite äldre, lite långsammare
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Den här förklaringen fick jag av en ingenjör som jag känner som jobbar med liknande grejer.
"jag tycker det ser ut som en utmärkt aerodynamisk feature. Man skapar downforce på fronten av bilen med den där kanalen. Den är som en utbyggnad av främre spoilern. Den fångar luften och gör att den pressar bilen ner mot marken. Den kunde man också göra med själva nosen, men eftersom den är konvex (buktande utåt) så "rinner" luften av och kan inte skapa det tryck som man vill ha (down force). Med andra ord så tror jag det är en winner! Det kostar dock säkert några extra hästkrafter...
Jag vill f ö tro att det är extremt turbulent i den där tunneln, vilket gör att luften faktiskt rör sig i alla möjliga riktningar inne i kanalen. Dock är medelströmmen av luft jämn. "
Låter bra
"jag tycker det ser ut som en utmärkt aerodynamisk feature. Man skapar downforce på fronten av bilen med den där kanalen. Den är som en utbyggnad av främre spoilern. Den fångar luften och gör att den pressar bilen ner mot marken. Den kunde man också göra med själva nosen, men eftersom den är konvex (buktande utåt) så "rinner" luften av och kan inte skapa det tryck som man vill ha (down force). Med andra ord så tror jag det är en winner! Det kostar dock säkert några extra hästkrafter...
Jag vill f ö tro att det är extremt turbulent i den där tunneln, vilket gör att luften faktiskt rör sig i alla möjliga riktningar inne i kanalen. Dock är medelströmmen av luft jämn. "
Låter bra
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Vid den här tiden så fanns det en uppsjö av olika tekniska lösningar så det är lite svårt att hålla reda på allt utan att läsa på lite.Jacob skrev:Pastis!
Jag ger mig inte.
Nu kan jag tyvärr inte klistra in bilder här eftersom jag inte vet hur man gör.
Men ta en titt på Lotus 78 (tyvärr den som Ronnie krockade i) vad är det för hål i den nosen?
http://www.isaab.net/upload/Ronnie%20Pe ... 05-05..jpg
Hur fasen funkar det?
Tänker mest på att det är en låg nos.
Finns det någon som är bra på aero som kan förklara!!
Jag tror att på just denna Lotus så sitter det en kylare i nosen och sidepodsen är byggda med vingprofil.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...