BAHRAINS GP 2008 - SAKHIR

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

BAHARINS GP 2008 - SAKHIR

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: 2008 FORMULA 1 GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX

Banbeskrivning: Sakhir
Banlängd: 5.412 km, antal varv: 57, startförskjutning: 0.246 km, distans: 308.238 km

Tidschema (Bästa tid från 2007 inom parantes)
Fredag 2008-04-04, CET
Träning 1 09:00-10:30 (K.Räikkönen - Ferrari 1:33.162)
Träning 2 13:00-14:30 (K.Räikkönen - Ferrari 1:33.527)
Lördag 2008-04-05, CET
Träning 3 10:00-11:00 (L.Hamilton - McLaren 1:32.543)
Kvalificering 13:00-14:00 (F.Massa - Ferrari 1:32.652)
Söndag 2008-04-06, CET
Lopp 13:30-15:30

Alla fyra segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:33:27,515
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:29:46,205
2005: Fernando Alonso - Renault # 1:29:18,531
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:28:34,875

Alla fyra kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:32,652
2006: Michael Schumacher - Ferrari # 1:31,431
2005: Fernando Alonso - Renault # 3:01,902
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:30,139
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Vad menas med startförskjutning: 0.246 km, :quest:

Hoppas att detta loppet blir ett riktigt lopp där 2 eller fler bilar från olika team slåss om vinsten ända in i mål.

Trött på en mans lopp. :-? :up:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det menas att det skiljer 246 meter mellan start- och mållinjen.
Bild
Gösta

Inlägg av Gösta »

Är det någon bana som har samma start och mållinje????
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Geer

Inlägg av Geer »

Gösta skrev:Är det någon bana som har samma start och mållinje????
Kanske Monaco ? även om inte Björn trodde det.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

"Banbeskrivning: Sepang
Banlängd: 5.543 km, antal varv: 56, distans: 310.408 km"
Det står inget om startförskjutning på Sepang
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Gösta skrev:Är det någon bana som har samma start och mållinje????
Cirka 10 stycken har olika start- och mållinje. Jag presenterar alla årets lopp på samma sätt här på forumet. HINT: Kolla bland annat in de föregående loppen i år, ser ni någon uppgift om startförskjutning där? ;) Nehe...
Senast redigerad av Pastis den mån mar 24, 2008 16:55, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

platt skrev:"Banbeskrivning: Sepang
Banlängd: 5.543 km, antal varv: 56, distans: 310.408 km"
Det står inget om startförskjutning på Sepang
You got it!
Bild
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Hoppas FIA ändrar på kvalen tills dess. Q3 med lätta bilar och pole position skulle få lite status igen, samt får stallen möjlighet att laborera mer med rejsstrategier igen.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Fråga BW om det är startförskjutning i Monaco :D

Jag är inte lika säker på att jag vill att dom ändrar kvalen till optimerade bilar utan bränsle, men å andra sidan har jag ingen bättre idé.

Gillar det här att man kan få till en bra startposition genom att chansa med mindre bränsle, det gör det hela lite osäkrare och mer spännande.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Cheever skrev:

Gillar det här att man kan få till en bra startposition genom att chansa med mindre bränsle, det gör det hela lite osäkrare och mer spännande.
Håller med. Mer spännande nu.

Det är bara att sätta en % regel på hur lång tid man får ta på sig för att ta nästa varv efter ett snabbt.
Geer

Inlägg av Geer »

Tröttsamt med FIA:s ständiga ändringar av kvalet.

Man kan simulera alla inställningar på bilen och strategier inför varje lopp men klara inte att simulera ett kval. Man blir lika förvånade varje gång när någon vill spara bränsle, syns för lite i TV eller om det saknas spänning för publiken.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Jag gillar att man inte riktigt vet om dom kör lätta eller tunga bilar. Det borde väl gå att få tillbaka lika mycket som man gjort av med under Q3.
Borde vara enkelt att räkna ut för teamen och enkelt för FIA och kontrollera så att ingen fuskar.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Geer skrev:Tröttsamt med FIA:s ständiga ändringar av kvalet.

Man kan simulera alla inställningar på bilen och strategier inför varje lopp men klara inte att simulera ett kval. Man blir lika förvånade varje gång när någon vill spara bränsle, syns för lite i TV eller om det saknas spänning för publiken.
Ett av FIA:s största problem är att gubbarna som fattar besluten aldrig gör en konsekvensanalys över sina förslag. Men behöver inte vara speciellt intelligent för att kunna räkna ut följderna av det senaste kvalificeringssystemet.

Samma soppa har vi nu sett i åratal sedan de började ändra format och annat stup i kvarten. Jag gillar inte att man ska kladda så mycket med Formel 1. Förr skrattade jag åt annan motorsport som ständigt ändrade regler för att få jämnare tävlingar och ansåg Formel 1 var unik som inte ändrade reglerna så ofta. Ja e bitter!
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Christoffer skrev:Jag gillar att man inte riktigt vet om dom kör lätta eller tunga bilar. Det borde väl gå att få tillbaka lika mycket som man gjort av med under Q3.
Borde vara enkelt att räkna ut för teamen och enkelt för FIA och kontrollera så att ingen fuskar.
Jag gillar att veta vem är snabbast i kvalet. Hur tunga de sedan är i loppet förblir i alla fall okänt och kan skapa den "spänning" du vill ha. Förr kunde man se förarnas råa snabbhet i kvalen och jämföra dem med sina stallkollegor. Idag kan man inte ens göra det, utan man kan alltid påstå att X hade mera soppa än Y. Skit säger jag.
Bild
Geer

Inlägg av Geer »

Det är en ganska liten förändring att låta bilarna tanka efter Q3 och det höjer spänningen lite i loppet när man inte kan gissa hur lång stint dom skall göra.
Men man blir orolig när FIA skall in och peta i reglerna. Kan sluta hur som helst.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Pastis skrev:
Christoffer skrev:Jag gillar att man inte riktigt vet om dom kör lätta eller tunga bilar. Det borde väl gå att få tillbaka lika mycket som man gjort av med under Q3.
Jag gillar att veta vem är snabbast i kvalet. Hur tunga de sedan är i loppet förblir i alla fall okänt och kan skapa den "spänning" du vill ha. Förr kunde man se förarnas råa snabbhet i kvalen och jämföra dem med sina stallkollegor. Idag kan man inte ens göra det, utan man kan alltid påstå att X hade mera soppa än Y. Skit säger jag.
Den som kommer först i mål efter 30 mil är snabbast juh :wink:
Gp-distans, det är måttstocken, ett varv kan väl vem som helst vara snabb i.
I was misled and that is the way it went
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cheever skrev:
Pastis skrev:
Lysande Chev! Lysande. :up:

Du har äntligen förstått vad det handlar om. Vad skulle annars poängen med att köra ca 30 mil vara???

senna var lysande på att kvala, men inte en särskilt övertygande racerförare. han vann visserligen 3 titlar,men med tanke på i vilka bilar han satt i är det inte ett bra resultat. Till och med Alonso är en mer komplett förare än senna var. Han behöver inte pp för att vinna. Bra Chev. :up:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Kurva 09 och 10 ser ut som en mardröm för Massa.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Cheever skrev:
Pastis skrev:
Sure, men med mitt förslag vet du även vem som är snabbast under ett varv i kvalen.
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Kuopio skrev:Kurva 09 och 10 ser ut som en mardröm för Massa.
Han får säker en massa problem.
Bild
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Massa tar målflagg i Bahrain, är ju ett helt flygfält att köra av på. Kan omöjligt hitta någon sandlåda som förra gången på Sepang.

Kimi dominerar helgen precis som i sepang och stärker sin försteförarstatus ytterligare.

Sen hoppas vi på Toyota som visade lite gryende form i Sepang + att dem redan testat i Bahrain!

Hamilton 5a :P
Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

.

Inlägg av Redbullgerdigvingar »

Hela Bahrain är ju sand.. en fråga, varför har du tagit bort omröstningen i grand prix trådarna? Förvisso så röstar ju bara folk på Kimi Raikkonen, men det är ju intressant att se om Sato för en tröströst :)
Hamilton förlorar vm i de 3 sista loppen :=)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Men nu vet vi ju redan att du tänkt ge honom en trötströst så den hemligheten är redan avslöjad.
För dem som tror att Bahrain är en flygraka ifrån vilken Massa inte kan åka av: Det svänger lite mellan varven också och vi vet ju hur svårt detta är för Massa... Speciellt om någon annan vill in i samma kurva.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

Massa kanske ska ta och prova drag racing istället=RAKT FRAM :D
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Gösta skrev:senna var lysande på att kvala, men inte en särskilt övertygande racerförare. han vann visserligen 3 titlar,men med tanke på i vilka bilar han satt i är det inte ett bra resultat. Till och med Alonso är en mer komplett förare än senna var.
Ooops! :roll:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Och vad var det som inte stämmde tycker du???

Har man 65 pole och endast lyckades prestera 41 segrar så är det en indikator på hur "bra" på racing han var!!!

Det finns riktiga racers som lyckats med att vinna 91 ggr och endast haft 68 pole positions!! Det tyder på att man inte behöver PP för att vinna.

Kanske gör det ont i dig, men sådan är sanningen, smärtsam ibland. :D

Gösta

Inlägg av Gösta »

Alonso har tex 19 segrar med 17 PP.

Prost har 51 segrar med endast 33 PP. :up:

Lauda 25 segrar med 24 PP

Damon H har 22 segrar med 20 pp

Hade man ett system där en förare kunde kvala och sen en mer begåvad förare kunde köra racet så hade senna fått jobbet som kvalare i vilket stall som helst. Men som racerförare var han en blygsam medelmåtta. Med rå eller kokt fart.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

jokan skrev:Massa kanske ska ta och prova drag racing istället=RAKT FRAM :D
Då tror jag att han skulle försöka stänga racespåret för sin motståndare för att ha fördel in i "kurvan" som aldrig kommer. Eller göra en Schumi, som det heter...
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Gösta skrev:Alonso har tex 19 segrar med 17 PP.

Hade man ett system där en förare kunde kvala och sen en mer begåvad förare kunde köra racet så hade senna fått jobbet som kvalare i vilket stall som helst. Men som racerförare var han en blygsam medelmåtta. Med rå eller kokt fart.
Felipe Massa 5 segrar 10 PP. Felipe verkar vara en korpversion av Senna.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Sami skrev:

Massa håller normal sennakvalité på sina race. Massa är varken bättre eller sämmre än Senna.

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Kuopio skrev:Kurva 09 och 10 ser ut som en mardröm för Massa.
Den största mardrömen/arna har motståndarna som ska dela kurvor med Massa. :D
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Gösta skrev:
Sami skrev:

Massa håller normal sennakvalité på sina race. Massa är varken bättre eller sämmre än Senna.
Senna gjorde några av sina mest otroliga körningar i regn. Massa och regn funkar väl inte lika bra. Glöm inte tjafset med Alonso efter Tysklands GP förra året.
I.Kilmister
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Christoffer skrev:

Massa och regn funkar väl inte lika bra. Glöm inte tjafset med Alonso efter Tysklands GP förra året.
:D Om man inte lyckas på torrmark kan man inte lyckas på våtmark.Även om det fanns TC att tillgå.

Tjafset dom hade var ganska kul att höra(när man fick det textat).
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Det börja bli lite spännande med tillförlitligheten på växellådorna.

LH HK NR KN FA NH är dom som är på sin första låda :up:

Alla andra har bytat 1 eller 2 gånger redan.

Nu lär vi kanske få se hur bra lådor dom byggt.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Gösta skrev:Hade man ett system där en förare kunde kvala och sen en mer begåvad förare kunde köra racet så hade senna fått jobbet som kvalare i vilket stall som helst. Men som racerförare var han en blygsam medelmåtta. Med rå eller kokt fart.
Antar att du bara vill provocera - annars är du med all säkerhet ganska ensam om att tycka att Senna var en "blygsam medelmåtta".

Vad gäller korrelationen pole-vinster så var ju F1 litet annorlunda på Sennas tid. För det första var bilarnas tillförlitlighet var långt ifrån vad den är idag. Och det hjälper ju knappast med pole om bilen inte håller. Idag handlar F1 mest om strategi och avgörs i form av små "heat" mellan depåstoppen. Den som är snabbast under kvalet är oftast också snabbast under loppet. Då kvalade man med tom tank men startade fulltankad och bilarna/loppen fick en helt annan karaktär. Snabbaste bil/förarkombinationen under kvalet var inte nödvändigtvis snabbast under raceförhållanden.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:
Gösta skrev:Hade man ett system där en förare kunde kvala och sen en mer begåvad förare kunde köra racet så hade senna fått jobbet som kvalare i vilket stall som helst. Men som racerförare var han en blygsam medelmåtta. Med rå eller kokt fart.
Antar att du bara vill provocera - annars är du med all säkerhet ganska ensam om att tycka att Senna var en "blygsam medelmåtta".

Vad gäller korrelationen pole-vinster så var ju F1 litet annorlunda på Sennas tid. För det första var bilarnas tillförlitlighet var långt ifrån vad den är idag. Och det hjälper ju knappast med pole om bilen inte håller. Idag handlar F1 mest om strategi och avgörs i form av små "heat" mellan depåstoppen. Den som är snabbast under kvalet är oftast också snabbast under loppet. Då kvalade man med tom tank men startade fulltankad och bilarna/loppen fick en helt annan karaktär. Snabbaste bil/förarkombinationen under kvalet var inte nödvändigtvis snabbast under raceförhållanden.
Hurvida du tycker det är provocerande eller inte kan jag inte svara på. Men att senna skulle ha varit så bra förare som vissa vill göra gällande håller jag inte alls med om. Han kunde schabbla bort en seger i bästa Massastil. Saknade taktisk förmåga, körde ofta fult och över gränsen till det tillåtna vilket straffade sig så småningom. Nu har han blivit någon slags F1 martyr fast folk borde vara glada att F1 slapp skitstöveln. (Synd bara att han körde ihjäl sig)

Även idag havererar bilar, även då hade man racingstrategier och depåstopp,

Precis, han var en snabb kvalare och en medioker racerförare.

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Gösta skrev:
Cuscino skrev:

Hurvida du tycker det är provocerande eller inte kan jag inte svara på. Men att senna skulle ha varit så bra förare som vissa vill göra gällande håller jag inte alls med om. Han kunde schabbla bort en seger i bästa Massastil. Saknade taktisk förmåga, körde ofta fult och över gränsen till det tillåtna vilket straffade sig så småningom. Nu har han blivit någon slags F1 martyr fast folk borde vara glada att F1 slapp skitstöveln. (Synd bara att han körde ihjäl sig)

Jag är inte heller någon Sennafantast. Dock så var han spektakulär vilket höjer spänningen för racing. Prost som var en förare av guds nåde var ju ganska tråkig men effektiv. Det behövs båda sorter. Idag är förarna varumärken vilket gör dom tråkigare eftersom dom inte får tala från hjärtat utan från kommunikèer skrivna av PR-grupper. Det är bara Coulthard och Webber som säger roliga saker. Men det passar också Red Bulls syfte. Blir mest gnälligt.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Senna som kvalare var inte heller särskilt märkvärdig. Mika slog honom också, i sitt första race i en likadan bil och Sennas min är obetalbar när han upptäcker att uppstickaren ifrån under en isbjörn, nånstans nära nordpolen just kört skjortan av "den store Senna"....
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:.... Mika slog honom också, i sitt första race i en likadan bil .......
Finns det någon som någon gång slagit Mika fler gånger än vad Mika blivit slagen av denne?????? :D :D :D

Uppenbart inte enligt dig. Hur många race körde Mika och Senna sammtidigt? Hur många av dessa vann Mika? Hur många race körde Maestro och Mika sammtidigt? Vad är fördelningen gällande segrar över varandra?

Något du funderat över????

Lika dan bil?? Vill man köra i "lika dan bil" så skall man köra något annat än F1, och inte ens då är bilarna lika dana. Däremot har F1 ett reglemente vad gäller bilarna som alla skall hålla sig till. Mikas stjärt ser ut som på en babian av all pisk han fått av Maestro. :D :D :D

Gösta

Inlägg av Gösta »

Mika och Maestro började väl samma år? 1991!!

Mikas första seger kom i spanien 1997, då hade Maestro hunnit med lika många WDC titlar och fler segrar som Mika skulle hinna med under hela sin karriär. :D

Du bör nog inte jämföra Mika med Maestro, det liksom haltar lite. Som att jämföra en rysk Vaz med en AMG. :D

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Gösta skrev: Hurvida du tycker det är provocerande eller inte kan jag inte svara på. Men att senna skulle ha varit så bra förare som vissa vill göra gällande håller jag inte alls med om. Han kunde schabbla bort en seger i bästa Massastil. Saknade taktisk förmåga, körde ofta fult och över gränsen till det tillåtna vilket straffade sig så småningom. Nu har han blivit någon slags F1 martyr fast folk borde vara glada att F1 slapp skitstöveln. (Synd bara att han körde ihjäl sig)

En viss del av din text får mig att tänka på en annan stor F1 förare(Understruken text)MS.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

...
Senast redigerad av olag den ons mar 26, 2008 22:28, redigerad totalt 1 gång.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Men han är 7 faldig världsmästare och i högsta grad levande. :D

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Gösta skrev:Men han är 7 faldig världsmästare och i högsta grad levande. :D
Jag syftade bara på "Understruken" text inget annat
Jag har inte nämnt något om att han inte var 7 faldig världsmästare och jag har inte sagt att han var död men han är däremot ett avslutat kapitel och det är ganska skönt.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Där är vi uppenbarligen inte överens. :D

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Gösta skrev:Där är vi uppenbarligen inte överens. :D
Att jag syftade till den understrukna texten eller till det du har skrivit :quest: :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

Om du tycker så om Maestro så är vi inte överens. :evil:

Raukas

Inlägg av Raukas »

Hajjar inte att Ni inte håller Er till trådens ämne utan bara tjafsar.
Kom igen, med er kunskap och goda förmåga kan ni väl bättre?
Mvh Ny på forumet
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Nu får vi pisk igen skärpning Gösta vi får dra svansen mellan bena till tråden allting 8)