BAHRAINS GP 2008 - SAKHIR
-
- Mr Forza Motorsport
BAHARINS GP 2008 - SAKHIR
Loppets officiella namn: 2008 FORMULA 1 GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX
Banbeskrivning: Sakhir
Banlängd: 5.412 km, antal varv: 57, startförskjutning: 0.246 km, distans: 308.238 km
Tidschema (Bästa tid från 2007 inom parantes)
Fredag 2008-04-04, CET
Träning 1 09:00-10:30 (K.Räikkönen - Ferrari 1:33.162)
Träning 2 13:00-14:30 (K.Räikkönen - Ferrari 1:33.527)
Lördag 2008-04-05, CET
Träning 3 10:00-11:00 (L.Hamilton - McLaren 1:32.543)
Kvalificering 13:00-14:00 (F.Massa - Ferrari 1:32.652)
Söndag 2008-04-06, CET
Lopp 13:30-15:30
Alla fyra segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:33:27,515
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:29:46,205
2005: Fernando Alonso - Renault # 1:29:18,531
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:28:34,875
Alla fyra kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2007: Felipe Massa - Ferrari # 1:32,652
2006: Michael Schumacher - Ferrari # 1:31,431
2005: Fernando Alonso - Renault # 3:01,902
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:30,139
-
-
- Mr Forza Motorsport
-
-
-
-
- Mr Forza Motorsport
Cirka 10 stycken har olika start- och mållinje. Jag presenterar alla årets lopp på samma sätt här på forumet. HINT: Kolla bland annat in de föregående loppen i år, ser ni någon uppgift om startförskjutning där? Nehe...Gösta skrev:Är det någon bana som har samma start och mållinje????
Senast redigerad av Pastis den mån mar 24, 2008 16:55, redigerad totalt 1 gång.
-
- Mr Forza Motorsport
-
-
Fråga BW om det är startförskjutning i Monaco
Jag är inte lika säker på att jag vill att dom ändrar kvalen till optimerade bilar utan bränsle, men å andra sidan har jag ingen bättre idé.
Gillar det här att man kan få till en bra startposition genom att chansa med mindre bränsle, det gör det hela lite osäkrare och mer spännande.
Jag är inte lika säker på att jag vill att dom ändrar kvalen till optimerade bilar utan bränsle, men å andra sidan har jag ingen bättre idé.
Gillar det här att man kan få till en bra startposition genom att chansa med mindre bränsle, det gör det hela lite osäkrare och mer spännande.
I was misled and that is the way it went
-
Håller med. Mer spännande nu.Cheever skrev:
Det är bara att sätta en % regel på hur lång tid man får ta på sig för att ta nästa varv efter ett snabbt.
FIA = Ferrari International Assistance
-
-
Jag gillar att man inte riktigt vet om dom kör lätta eller tunga bilar. Det borde väl gå att få tillbaka lika mycket som man gjort av med under Q3.
Borde vara enkelt att räkna ut för teamen och enkelt för FIA och kontrollera så att ingen fuskar.
Borde vara enkelt att räkna ut för teamen och enkelt för FIA och kontrollera så att ingen fuskar.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
I.Kilmister
-
- Mr Forza Motorsport
Ett av FIA:s största problem är att gubbarna som fattar besluten aldrig gör en konsekvensanalys över sina förslag. Men behöver inte vara speciellt intelligent för att kunna räkna ut följderna av det senaste kvalificeringssystemet.Geer skrev:Tröttsamt med FIA:s ständiga ändringar av kvalet.
Man kan simulera alla inställningar på bilen och strategier inför varje lopp men klara inte att simulera ett kval. Man blir lika förvånade varje gång när någon vill spara bränsle, syns för lite i TV eller om det saknas spänning för publiken.
Samma soppa har vi nu sett i åratal sedan de började ändra format och annat stup i kvarten. Jag gillar inte att man ska kladda så mycket med Formel 1. Förr skrattade jag åt annan motorsport som ständigt ändrade regler för att få jämnare tävlingar och ansåg Formel 1 var unik som inte ändrade reglerna så ofta. Ja e bitter!
-
- Mr Forza Motorsport
Jag gillar att veta vem är snabbast i kvalet. Hur tunga de sedan är i loppet förblir i alla fall okänt och kan skapa den "spänning" du vill ha. Förr kunde man se förarnas råa snabbhet i kvalen och jämföra dem med sina stallkollegor. Idag kan man inte ens göra det, utan man kan alltid påstå att X hade mera soppa än Y. Skit säger jag.Christoffer skrev:Jag gillar att man inte riktigt vet om dom kör lätta eller tunga bilar. Det borde väl gå att få tillbaka lika mycket som man gjort av med under Q3.
-
-
Den som kommer först i mål efter 30 mil är snabbast juhPastis skrev:Jag gillar att veta vem är snabbast i kvalet. Hur tunga de sedan är i loppet förblir i alla fall okänt och kan skapa den "spänning" du vill ha. Förr kunde man se förarnas råa snabbhet i kvalen och jämföra dem med sina stallkollegor. Idag kan man inte ens göra det, utan man kan alltid påstå att X hade mera soppa än Y. Skit säger jag.Christoffer skrev:Jag gillar att man inte riktigt vet om dom kör lätta eller tunga bilar. Det borde väl gå att få tillbaka lika mycket som man gjort av med under Q3.
Gp-distans, det är måttstocken, ett varv kan väl vem som helst vara snabb i.
I was misled and that is the way it went
-
Lysande Chev! Lysande.Cheever skrev:Den som kommer först i mål efter 30 mil är snabbast juhPastis skrev:Jag gillar att veta vem är snabbast i kvalet. Hur tunga de sedan är i loppet förblir i alla fall okänt och kan skapa den "spänning" du vill ha. Förr kunde man se förarnas råa snabbhet i kvalen och jämföra dem med sina stallkollegor. Idag kan man inte ens göra det, utan man kan alltid påstå att X hade mera soppa än Y. Skit säger jag.Christoffer skrev:Jag gillar att man inte riktigt vet om dom kör lätta eller tunga bilar. Det borde väl gå att få tillbaka lika mycket som man gjort av med under Q3.
Du har äntligen förstått vad det handlar om. Vad skulle annars poängen med att köra ca 30 mil vara???
senna var lysande på att kvala, men inte en särskilt övertygande racerförare. han vann visserligen 3 titlar,men med tanke på i vilka bilar han satt i är det inte ett bra resultat. Till och med Alonso är en mer komplett förare än senna var. Han behöver inte pp för att vinna. Bra Chev.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
- Mr Forza Motorsport
Sure, men med mitt förslag vet du även vem som är snabbast under ett varv i kvalen.Cheever skrev:Den som kommer först i mål efter 30 mil är snabbast juhPastis skrev:Jag gillar att veta vem är snabbast i kvalet. Hur tunga de sedan är i loppet förblir i alla fall okänt och kan skapa den "spänning" du vill ha. Förr kunde man se förarnas råa snabbhet i kvalen och jämföra dem med sina stallkollegor. Idag kan man inte ens göra det, utan man kan alltid påstå att X hade mera soppa än Y. Skit säger jag.Christoffer skrev:Jag gillar att man inte riktigt vet om dom kör lätta eller tunga bilar. Det borde väl gå att få tillbaka lika mycket som man gjort av med under Q3.
-
- Mr Forza Motorsport
-
Massa tar målflagg i Bahrain, är ju ett helt flygfält att köra av på. Kan omöjligt hitta någon sandlåda som förra gången på Sepang.
Kimi dominerar helgen precis som i sepang och stärker sin försteförarstatus ytterligare.
Sen hoppas vi på Toyota som visade lite gryende form i Sepang + att dem redan testat i Bahrain!
Hamilton 5a
Kimi dominerar helgen precis som i sepang och stärker sin försteförarstatus ytterligare.
Sen hoppas vi på Toyota som visade lite gryende form i Sepang + att dem redan testat i Bahrain!
Hamilton 5a
-
.
Hela Bahrain är ju sand.. en fråga, varför har du tagit bort omröstningen i grand prix trådarna? Förvisso så röstar ju bara folk på Kimi Raikkonen, men det är ju intressant att se om Sato för en tröströst
Hamilton förlorar vm i de 3 sista loppen :=)
-
- Varnad
Men nu vet vi ju redan att du tänkt ge honom en trötströst så den hemligheten är redan avslöjad.
För dem som tror att Bahrain är en flygraka ifrån vilken Massa inte kan åka av: Det svänger lite mellan varven också och vi vet ju hur svårt detta är för Massa... Speciellt om någon annan vill in i samma kurva.
För dem som tror att Bahrain är en flygraka ifrån vilken Massa inte kan åka av: Det svänger lite mellan varven också och vi vet ju hur svårt detta är för Massa... Speciellt om någon annan vill in i samma kurva.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
-
Och vad var det som inte stämmde tycker du???
Har man 65 pole och endast lyckades prestera 41 segrar så är det en indikator på hur "bra" på racing han var!!!
Det finns riktiga racers som lyckats med att vinna 91 ggr och endast haft 68 pole positions!! Det tyder på att man inte behöver PP för att vinna.
Kanske gör det ont i dig, men sådan är sanningen, smärtsam ibland.
Har man 65 pole och endast lyckades prestera 41 segrar så är det en indikator på hur "bra" på racing han var!!!
Det finns riktiga racers som lyckats med att vinna 91 ggr och endast haft 68 pole positions!! Det tyder på att man inte behöver PP för att vinna.
Kanske gör det ont i dig, men sådan är sanningen, smärtsam ibland.
-
Alonso har tex 19 segrar med 17 PP.
Prost har 51 segrar med endast 33 PP.
Lauda 25 segrar med 24 PP
Damon H har 22 segrar med 20 pp
Hade man ett system där en förare kunde kvala och sen en mer begåvad förare kunde köra racet så hade senna fått jobbet som kvalare i vilket stall som helst. Men som racerförare var han en blygsam medelmåtta. Med rå eller kokt fart.
Hade man ett system där en förare kunde kvala och sen en mer begåvad förare kunde köra racet så hade senna fått jobbet som kvalare i vilket stall som helst. Men som racerförare var han en blygsam medelmåtta. Med rå eller kokt fart.
-
- Varnad
-
Felipe Massa 5 segrar 10 PP. Felipe verkar vara en korpversion av Senna.Gösta skrev:Alonso har tex 19 segrar med 17 PP.
-
Massa håller normal sennakvalité på sina race. Massa är varken bättre eller sämmre än Senna.Sami skrev:Felipe Massa 5 segrar 10 PP. Felipe verkar vara en korpversion av Senna.Gösta skrev:Alonso har tex 19 segrar med 17 PP.
-
-
Senna gjorde några av sina mest otroliga körningar i regn. Massa och regn funkar väl inte lika bra. Glöm inte tjafset med Alonso efter Tysklands GP förra året.Gösta skrev:Massa håller normal sennakvalité på sina race. Massa är varken bättre eller sämmre än Senna.Sami skrev:Felipe Massa 5 segrar 10 PP. Felipe verkar vara en korpversion av Senna.Gösta skrev:Alonso har tex 19 segrar med 17 PP.
I.Kilmister
I.Kilmister
-
Om man inte lyckas på torrmark kan man inte lyckas på våtmark.Även om det fanns TC att tillgå.Christoffer skrev:
Massa och regn funkar väl inte lika bra. Glöm inte tjafset med Alonso efter Tysklands GP förra året.
Tjafset dom hade var ganska kul att höra(när man fick det textat).
FIA = Ferrari International Assistance
-
-
Antar att du bara vill provocera - annars är du med all säkerhet ganska ensam om att tycka att Senna var en "blygsam medelmåtta".Gösta skrev:Hade man ett system där en förare kunde kvala och sen en mer begåvad förare kunde köra racet så hade senna fått jobbet som kvalare i vilket stall som helst. Men som racerförare var han en blygsam medelmåtta. Med rå eller kokt fart.
Vad gäller korrelationen pole-vinster så var ju F1 litet annorlunda på Sennas tid. För det första var bilarnas tillförlitlighet var långt ifrån vad den är idag. Och det hjälper ju knappast med pole om bilen inte håller. Idag handlar F1 mest om strategi och avgörs i form av små "heat" mellan depåstoppen. Den som är snabbast under kvalet är oftast också snabbast under loppet. Då kvalade man med tom tank men startade fulltankad och bilarna/loppen fick en helt annan karaktär. Snabbaste bil/förarkombinationen under kvalet var inte nödvändigtvis snabbast under raceförhållanden.
-
Hurvida du tycker det är provocerande eller inte kan jag inte svara på. Men att senna skulle ha varit så bra förare som vissa vill göra gällande håller jag inte alls med om. Han kunde schabbla bort en seger i bästa Massastil. Saknade taktisk förmåga, körde ofta fult och över gränsen till det tillåtna vilket straffade sig så småningom. Nu har han blivit någon slags F1 martyr fast folk borde vara glada att F1 slapp skitstöveln. (Synd bara att han körde ihjäl sig)Cuscino skrev:Antar att du bara vill provocera - annars är du med all säkerhet ganska ensam om att tycka att Senna var en "blygsam medelmåtta".Gösta skrev:Hade man ett system där en förare kunde kvala och sen en mer begåvad förare kunde köra racet så hade senna fått jobbet som kvalare i vilket stall som helst. Men som racerförare var han en blygsam medelmåtta. Med rå eller kokt fart.
Vad gäller korrelationen pole-vinster så var ju F1 litet annorlunda på Sennas tid. För det första var bilarnas tillförlitlighet var långt ifrån vad den är idag. Och det hjälper ju knappast med pole om bilen inte håller. Idag handlar F1 mest om strategi och avgörs i form av små "heat" mellan depåstoppen. Den som är snabbast under kvalet är oftast också snabbast under loppet. Då kvalade man med tom tank men startade fulltankad och bilarna/loppen fick en helt annan karaktär. Snabbaste bil/förarkombinationen under kvalet var inte nödvändigtvis snabbast under raceförhållanden.
Även idag havererar bilar, även då hade man racingstrategier och depåstopp,
Precis, han var en snabb kvalare och en medioker racerförare.
-
Jag är inte heller någon Sennafantast. Dock så var han spektakulär vilket höjer spänningen för racing. Prost som var en förare av guds nåde var ju ganska tråkig men effektiv. Det behövs båda sorter. Idag är förarna varumärken vilket gör dom tråkigare eftersom dom inte får tala från hjärtat utan från kommunikèer skrivna av PR-grupper. Det är bara Coulthard och Webber som säger roliga saker. Men det passar också Red Bulls syfte. Blir mest gnälligt.Gösta skrev:Hurvida du tycker det är provocerande eller inte kan jag inte svara på. Men att senna skulle ha varit så bra förare som vissa vill göra gällande håller jag inte alls med om. Han kunde schabbla bort en seger i bästa Massastil. Saknade taktisk förmåga, körde ofta fult och över gränsen till det tillåtna vilket straffade sig så småningom. Nu har han blivit någon slags F1 martyr fast folk borde vara glada att F1 slapp skitstöveln. (Synd bara att han körde ihjäl sig)Cuscino skrev:Antar att du bara vill provocera - annars är du med all säkerhet ganska ensam om att tycka att Senna var en "blygsam medelmåtta".Gösta skrev:Hade man ett system där en förare kunde kvala och sen en mer begåvad förare kunde köra racet så hade senna fått jobbet som kvalare i vilket stall som helst. Men som racerförare var han en blygsam medelmåtta. Med rå eller kokt fart.
I.Kilmister
I.Kilmister
-
- Varnad
Senna som kvalare var inte heller särskilt märkvärdig. Mika slog honom också, i sitt första race i en likadan bil och Sennas min är obetalbar när han upptäcker att uppstickaren ifrån under en isbjörn, nånstans nära nordpolen just kört skjortan av "den store Senna"....
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Finns det någon som någon gång slagit Mika fler gånger än vad Mika blivit slagen av denne??????Jari skrev:.... Mika slog honom också, i sitt första race i en likadan bil .......
Uppenbart inte enligt dig. Hur många race körde Mika och Senna sammtidigt? Hur många av dessa vann Mika? Hur många race körde Maestro och Mika sammtidigt? Vad är fördelningen gällande segrar över varandra?
Något du funderat över????
Lika dan bil?? Vill man köra i "lika dan bil" så skall man köra något annat än F1, och inte ens då är bilarna lika dana. Däremot har F1 ett reglemente vad gäller bilarna som alla skall hålla sig till. Mikas stjärt ser ut som på en babian av all pisk han fått av Maestro.
-
Mika och Maestro började väl samma år? 1991!!
Mikas första seger kom i spanien 1997, då hade Maestro hunnit med lika många WDC titlar och fler segrar som Mika skulle hinna med under hela sin karriär.
Du bör nog inte jämföra Mika med Maestro, det liksom haltar lite. Som att jämföra en rysk Vaz med en AMG.
Mikas första seger kom i spanien 1997, då hade Maestro hunnit med lika många WDC titlar och fler segrar som Mika skulle hinna med under hela sin karriär.
Du bör nog inte jämföra Mika med Maestro, det liksom haltar lite. Som att jämföra en rysk Vaz med en AMG.
-
En viss del av din text får mig att tänka på en annan stor F1 förare(Understruken text)MS.Gösta skrev: Hurvida du tycker det är provocerande eller inte kan jag inte svara på. Men att senna skulle ha varit så bra förare som vissa vill göra gällande håller jag inte alls med om. Han kunde schabbla bort en seger i bästa Massastil. Saknade taktisk förmåga, körde ofta fult och över gränsen till det tillåtna vilket straffade sig så småningom. Nu har han blivit någon slags F1 martyr fast folk borde vara glada att F1 slapp skitstöveln. (Synd bara att han körde ihjäl sig)
-
-
-
-
-
-
-
-