Hur tänker de?

Kungaklassen av motorsport...
Lillis
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jul 24, 2006 03:54

Hur tänker de?

Inlägg av Lillis »

Så är det någon här inne som kan förklara logiken bakom att varvade bilar får köra tillbaka sina varv under SC? Man konstaterar att det är farligt att ha bilar körandes i full fart, vad gör man då? Jo, låter de som ligger sist (Och därmed sämst) köra som galningar för att komma ifatt

Sen undrar jag om huruvida man bara blir tvungen att varva en gång om man ligger tex tre varv efter? Eller måste man köra om SC:n tre gånger? Isåfall är det ju verkligen hål i huvudet på folket som skriver reglerna
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Jag håller i princip med dig att det borde vara samma system som dom har i USA.
Men tanken är att det skall vara "renare" racing och inte ha några långsamma bilar emellan toppbilarna vid omstarten.
Bilarna får inte köra om säkerhetsbilen förren tillstånd ges. Och det är väl när det är uppstädat och det är dags att plocka bort den. Det mest idiotiska är att dom stänger depån när säkerhetsbilen kommer ut. Jag gillar när man kan använda sig av sc-perioderna till sin fördel som i amerikansk racing. Det är en del av spelet där.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Det kan ju inte vara bättre att de långsamma åker mitt i klungan i stället för att ta sig längst bak på ledarvarvet igen...
Vi ska absolut inte ha några jänkeregler. De vet inte vad racing är...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Dagon
Inlägg: 159
Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
Ort: Tyresö

Inlägg av Dagon »

Jag förstår inte riktigt hur dem tänkt med de nya SC-reglerna där de stänger depån, är det meningen att bilar som kör på bensinångorna ska bli antingen straffade med en stop&go-penalty för att de kört in i depån då den är stängd eller få stanna med bensinstopp ute på banan?
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Det finns ingen logik eller liknande bakom SC-reglerna. Meningen är bara att man ska tillföra ett slumpmoment i tävlingen så att det händer nåt i loppet.
Strangiato88
Inlägg: 65
Blev medlem: lör okt 06, 2007 11:05

Inlägg av Strangiato88 »

Dagon skrev:Jag förstår inte riktigt hur dem tänkt med de nya SC-reglerna där de stänger depån, är det meningen att bilar som kör på bensinångorna ska bli antingen straffade med en stop&go-penalty för att de kört in i depån då den är stängd eller få stanna med bensinstopp ute på banan?
Det funderade jag också på, verkar ju totalt korkat.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Jag tycker det är en SJÄLVKLARHET att depån skall vara stängd då det är en SC ute!!! Vi vill väl inte ha några amerikaniserade fjanteriregler där det är ett pärlband av bilar som kör in i depån då SC är ute. Dom får väl skaffa sig en reservtank på tex 15 liter samt göra blandningen magrare, det bör väl räcka ca 3 varv (beroende på banlängd)
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Lillis
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jul 24, 2006 03:54

Inlägg av Lillis »

Christoffer skrev:Jag håller i princip med dig att det borde vara samma system som dom har i USA.
Men tanken är att det skall vara "renare" racing och inte ha några långsamma bilar emellan toppbilarna vid omstarten.
Bilarna får inte köra om säkerhetsbilen förren tillstånd ges. Och det är väl när det är uppstädat och det är dags att plocka bort den. Det mest idiotiska är att dom stänger depån när säkerhetsbilen kommer ut. Jag gillar när man kan använda sig av sc-perioderna till sin fördel som i amerikansk racing. Det är en del av spelet där.
Man väntar väl endast till att SC har plockat upp ledaren och vi har fått en fin kö, bara för att det inte ska bli vilket kaos som helst?

Så syftet med SC är helt plötsligt att få renare racing? Jag trodde det handlade om att man ska få säkrare racing.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Med det gamla systemet kunde sämre placerade bilar tjäna på att hinna in i depån gentemot de som köades upp bakom SC.
Med det nya systemet är de som måste in i depån råtorsk gentemot de som kan stanna ute på banan.
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Nisse skrev:Med det gamla systemet kunde sämre placerade bilar tjäna på att hinna in i depån gentemot de som köades upp bakom SC.
Med det nya systemet är de som måste in i depån råtorsk gentemot de som kan stanna ute på banan.
Man skulle fått ta sitt depåstopp men man får starta sist i ledet :up:
FIA = Ferrari International Assistance
Lillis
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jul 24, 2006 03:54

Inlägg av Lillis »

Nisse skrev:Med det gamla systemet kunde sämre placerade bilar tjäna på att hinna in i depån gentemot de som köades upp bakom SC.
Med det nya systemet är de som måste in i depån råtorsk gentemot de som kan stanna ute på banan.
Hur ligger det till med de skadade bilarna som fortfarande kan köra? Får de åka in i Pit Stop?
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Som jag fattat reglerna.
Om nån åker in i depån innan den öppnat och det är rött i infarten, oavsett problem eller inte. 10sek stopp and go-
Om man åker ut ur depån när det lyser rött i depåutfarten. Diskvalificerad
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Lillis skrev:
Nisse skrev:Med det gamla systemet kunde sämre placerade bilar tjäna på att hinna in i depån gentemot de som köades upp bakom SC.
Med det nya systemet är de som måste in i depån råtorsk gentemot de som kan stanna ute på banan.
Hur ligger det till med de skadade bilarna som fortfarande kan köra? Får de åka in i Pit Stop?
Vet inte vad reglerna säger om "skadade" bilar, men kan inte tänka mig att man inte skulle få åka in i depån då. Jag tror att depåförbudet endast gäller tankning och däcksbyte.

En skadad bil på banan utgör en fara för föraren, de andra tävlande samt åskådarna det gör inte en bil med bränslebrist eller slitna däck på samma sätt. Detta är bara en spekulation från min sida
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Gösta skrev:
Lillis skrev:
Nisse skrev:Med det gamla systemet kunde sämre placerade bilar tjäna på att hinna in i depån gentemot de som köades upp bakom SC.
Med det nya systemet är de som måste in i depån råtorsk gentemot de som kan stanna ute på banan.
Hur ligger det till med de skadade bilarna som fortfarande kan köra? Får de åka in i Pit Stop?
Vet inte vad reglerna säger om "skadade" bilar, men kan inte tänka mig att man inte skulle få åka in i depån då. Jag tror att depåförbudet endast gäller tankning och däcksbyte.

En skadad bil på banan utgör en fara för föraren, de andra tävlande samt åskådarna det gör inte en bil med bränslebrist eller slitna däck på samma sätt. Detta är bara en spekulation från min sida
Din tankegång håller jag med på.
Som McLaren fan vet jag hur det kan gå med dåliga däck :oops:
FIA = Ferrari International Assistance
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

har nu talat med expertis med auktoritet i ämnet. regeln med depån gäller oavsett orsak till besöket.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Gösta skrev:
Lillis skrev:
Nisse skrev:Med det gamla systemet kunde sämre placerade bilar tjäna på att hinna in i depån gentemot de som köades upp bakom SC.
Med det nya systemet är de som måste in i depån råtorsk gentemot de som kan stanna ute på banan.
Hur ligger det till med de skadade bilarna som fortfarande kan köra? Får de åka in i Pit Stop?
Vet inte vad reglerna säger om "skadade" bilar, men kan inte tänka mig att man inte skulle få åka in i depån då. Jag tror att depåförbudet endast gäller tankning och däcksbyte.

En skadad bil på banan utgör en fara för föraren, de andra tävlande samt åskådarna det gör inte en bil med bränslebrist eller slitna däck på samma sätt. Detta är bara en spekulation från min sida

Det kan vara så illa att du har rätt :roll:
Det kan vara förklaringen på varför Massa kom in varvet efter han var inne och bytte nosen han lyckades förstöra i starten och toppade upp med soppa. :idea:
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Gösta skrev:har nu talat med expertis med auktoritet i ämnet. regeln med depån gäller oavsett orsak till besöket.
Skönt, började bli orolig. :pray:
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Gösta skrev: Dom får väl skaffa sig en reservtank på tex 15 liter
Det provade Honda för några år sedan. Det uppskattades inte riktigt av FIA. :D
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister