AUSTRALIENS GP 2008 - ALBERT PARK

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jodå, det går alldeles utmärkt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Man kan men det är fel ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jari skrev:Jodå, det går alldeles utmärkt.
Låt oss då utgå från att det du då menar är fakta.

Du trivs att umgås enbart med kvinnor och fjollor då eftersom du självmant har bosatt dig i ett land som enbart består av såna?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

På autosport ryktas det nu om att BMW Sauber inte vill stå brevid Ferrari och att ordningen i depån skulle vara Ferrari, Renault, BMW och McLaren.

Om det här stämmer blir jag snart snurrig!

Är BMW rädda för spioneri-anklagelser? Vad är det här för tokerier överhuvudtaget? Eftersom man får sportsliga fördelar av depåplatserna, bör ordning vara lika som stallens placering i förra årets kontruktörs-VM, med ett undantag, stallet med förarvärldsmästaren med bil nummer 1 står först.
Bild
Rexa
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 276
Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21

Inlägg av Rexa »

PC: skrev:
Jari skrev:
Redbullgerdigvingar skrev:Majoriteten som skriver i detta forumet är svenska? Texten på http://www.forza-motorsport.se skrivs på svenska
Nähä?
Att vara svensk kan betyda mer än "inneha svenskt pass". Det kan vara ett sätt att vara enligt visst stereotypiskt sätt atts e på saker.
Ungefär som finska mäns uppfattning om att alla svenska män är fjollor t.ex...?
Stämmer inte det då *FLIN*
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Rexa skrev:
PC: skrev:
Jari skrev: Nähä?
Att vara svensk kan betyda mer än "inneha svenskt pass". Det kan vara ett sätt att vara enligt visst stereotypiskt sätt atts e på saker.
Ungefär som finska mäns uppfattning om att alla svenska män är fjollor t.ex...?
Stämmer inte det då *FLIN*
Jo för f-n, vi är bögar hela högen.

Det är därför som Sverige har dubbelt så många invånare som Finland!!!

Vi är bögar och Finländarna är impotenta!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Rexa skrev:Stämmer inte det då *FLIN*
Ska det inte stå FNITTER egentligen...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

eller FNISS?

*FLIN* *FNITTER* *FNISS* kankse?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Patrik L
Inlägg: 260
Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
Ort: Kristineberg

Inlägg av Patrik L »

Ti-hi!
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Hörni tjejer!
Retas inte med dom finska lejonen.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Rexa
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 276
Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21

Inlägg av Rexa »

Gösta skrev:
Rexa skrev:
PC: skrev: Ungefär som finska mäns uppfattning om att alla svenska män är fjollor t.ex...?
Stämmer inte det då *FLIN*
Jo för f-n, vi är bögar hela högen.

Det är därför som Sverige har dubbelt så många invånare som Finland!!!

Vi är bögar och Finländarna är impotenta!!!

*LER* JAG BARA *LER*
Tål ni inge skoj tjejer ?

Snart är det dags för finska män att visa vad dom går för i F1 igen ;O)
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Rexa
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 276
Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21

Inlägg av Rexa »

LuckyStrike1 skrev:eller FNISS?

*FLIN* *FNITTER* *FNISS* kankse?
Räcker gott med ett härligt *FLIN*
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Rexa
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 276
Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21

Inlägg av Rexa »

Gösta skrev:
Rexa skrev:
PC: skrev: Ungefär som finska mäns uppfattning om att alla svenska män är fjollor t.ex...?
Stämmer inte det då *FLIN*
Jo för f-n, vi är bögar hela högen.

Det är därför som Sverige har dubbelt så många invånare som Finland!!!

Vi är bögar och Finländarna är impotenta!!!

Det är skillnad på kvantitet och kvalitet lär dig det *S*
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Lelle
Inlägg: 54
Blev medlem: fre mar 07, 2008 15:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Lelle »

Pastis skrev:På autosport ryktas det nu om att BMW Sauber inte vill stå brevid Ferrari och att ordningen i depån skulle vara Ferrari, Renault, BMW och McLaren.

Om det här stämmer blir jag snart snurrig!

Är BMW rädda för spioneri-anklagelser? Vad är det här för tokerier överhuvudtaget? Eftersom man får sportsliga fördelar av depåplatserna, bör ordning vara lika som stallens placering i förra årets kontruktörs-VM, med ett undantag, stallet med förarvärldsmästaren med bil nummer 1 står först.
Varför då? De sportsliga fördelarna kanske värderas olika för olika stall. Reglerna kanske visst säger att depåplatserna spikas efter förhandlingar typ. Jag tycker att det låter rimligt att man tar praktiska hänsyn.

Vet du regelverket eller handlar detta bara om vad du tror och tycker, fast med argument som om du vet vad som gäller?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Lelle skrev:
Pastis skrev:På autosport ryktas det nu om att BMW Sauber inte vill stå brevid Ferrari och att ordningen i depån skulle vara Ferrari, Renault, BMW och McLaren.

Om det här stämmer blir jag snart snurrig!

Är BMW rädda för spioneri-anklagelser? Vad är det här för tokerier överhuvudtaget? Eftersom man får sportsliga fördelar av depåplatserna, bör ordning vara lika som stallens placering i förra årets kontruktörs-VM, med ett undantag, stallet med förarvärldsmästaren med bil nummer 1 står först.
Varför då? De sportsliga fördelarna kanske värderas olika för olika stall. Reglerna kanske visst säger att depåplatserna spikas efter förhandlingar typ. Jag tycker att det låter rimligt att man tar praktiska hänsyn.

Vet du regelverket eller handlar detta bara om vad du tror och tycker, fast med argument som om du vet vad som gäller?
Nej, reglerna säger att stallet med regerande världsmästaren får depårutan längst fram i depån och resten av stallen placeras i fallande ordning efter hur de slutade i konstruktörsmästerskapet.

Jag är dock lite osäker på om det är stallet med regerande världsmästaren, eller stallet som vann konstruktörsmästerskapet, som får stå längst fram i depån. Men ett av de två är det ialla fall.

Så det är inte påhitt.

Om man som McLaren som stort stall misslyckas, eller som nu var fallet bryter mot reglerna och straffas för det, och hamnar sist i depån borde man också ta konsekvenserna av det. Annars kan man fråga sig varför man delar ut straff om den straffade slipper ta alla konsekvenser av straffet ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

Givet ska reglerna följas. Sen om man inte är nöjd med reglerna, ja då får man revidera dessa. Men det ska inte vara möjligt att kringgå/strunta i. reglerna. Då kallas det riktlinjer.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

LuckyStrike1 skrev:
Nej, reglerna säger att stallet med regerande världsmästaren får depårutan längst fram i depån och resten av stallen placeras i fallande ordning efter hur de slutade i konstruktörsmästerskapet.
I vilka regler står det om ordningen i depån ?
Jag har letat genom alla jag hittat hos FIA utan att hitta något.

Tycker det är väldigt konstigt att man stuvat om ordningen och att man inte fått någon förklaring till varför.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

LuckyStrike1 skrev: Jag är dock lite osäker på om det är stallet med regerande världsmästaren, eller stallet som vann konstruktörsmästerskapet, som får stå längst fram i depån. Men ett av de två är det ialla fall.
Nu blir jag besviken på dig jag som trodde att du visste allt och inte hade några luckor :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Geer skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Nej, reglerna säger att stallet med regerande världsmästaren får depårutan längst fram i depån och resten av stallen placeras i fallande ordning efter hur de slutade i konstruktörsmästerskapet.
I vilka regler står det om ordningen i depån ?
Jag har letat genom alla jag hittat hos FIA utan att hitta något.

Tycker det är väldigt konstigt att man stuvat om ordningen och att man inte fått någon förklaring till varför.
Det är såvitt jag vet reglerat i Concordeavtalet, som är ett rätt hemligt dokument. Men det senaste, eller numera näst senaste eftersom det under 2006/07 började signas ett nytt för vissa team, sipprade ut för ett par år sen och BusinessF1 publicerade det för ett par år sen.

Det går säkert att hitta på nätet också genom att googla efter det, tror inte Bernie lyckades stoppa det helt och hållet.

Hur ordningen i depån bestäms har det också rapporterats ganska omfattande om genom åren, så en sökning på det borde ge ganska bra resultat också. De senaste borde vara om just McLaren och konsekvenserna av deras bestraffning där även deras placering i depån och effekterna av mindre utrymme för transporterna rapporterades. Tror även FIA tog upp det i sitt domslut, men det ska jag låta vara osagt.

Jag har inte kikat igenom FIA:s sporting regulations men jag tror inte det bestäms där utan är en FOCA-fråga som regleras i Concordeavtalet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

platt skrev:
LuckyStrike1 skrev: Jag är dock lite osäker på om det är stallet med regerande världsmästaren, eller stallet som vann konstruktörsmästerskapet, som får stå längst fram i depån. Men ett av de två är det ialla fall.
Nu blir jag besviken på dig jag som trodde att du visste allt och inte hade några luckor :D
Tänker jag efter vet jag nog ingenting och det enda jag har är luckor. Samt ett otrevligt uppträdande.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

LuckyStrike1 skrev:
platt skrev:
LuckyStrike1 skrev: Jag är dock lite osäker på om det är stallet med regerande världsmästaren, eller stallet som vann konstruktörsmästerskapet, som får stå längst fram i depån. Men ett av de två är det ialla fall.
Nu blir jag besviken på dig jag som trodde att du visste allt och inte hade några luckor :D
Tänker jag efter vet jag nog ingenting och det enda jag har är luckor. Samt ett otrevligt uppträdande.
Hallå! Jag har inte sagt nåt. :D
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Har det börjat komma några rapporteringar om depåordningen än? Jag hoppas om någon hittar nåt att man skickar länkar hit.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

LuckyStrike1 skrev:
Geer skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Nej, reglerna säger att stallet med regerande världsmästaren får depårutan längst fram i depån och resten av stallen placeras i fallande ordning efter hur de slutade i konstruktörsmästerskapet.
I vilka regler står det om ordningen i depån ?
Jag har letat genom alla jag hittat hos FIA utan att hitta något.

Tycker det är väldigt konstigt att man stuvat om ordningen och att man inte fått någon förklaring till varför.
Det är såvitt jag vet reglerat i Concordeavtalet, som är ett rätt hemligt dokument. Men det senaste, eller numera näst senaste eftersom det under 2006/07 började signas ett nytt för vissa team, sipprade ut för ett par år sen och BusinessF1 publicerade det för ett par år sen.

Det går säkert att hitta på nätet också genom att googla efter det, tror inte Bernie lyckades stoppa det helt och hållet.

Hur ordningen i depån bestäms har det också rapporterats ganska omfattande om genom åren, så en sökning på det borde ge ganska bra resultat också. De senaste borde vara om just McLaren och konsekvenserna av deras bestraffning där även deras placering i depån och effekterna av mindre utrymme för transporterna rapporterades. Tror även FIA tog upp det i sitt domslut, men det ska jag låta vara osagt.

Jag har inte kikat igenom FIA:s sporting regulations men jag tror inte det bestäms där utan är en FOCA-fråga som regleras i Concordeavtalet.
Rättelse: FOCA = FOM.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

LuckyStrike1 skrev:
platt skrev:
LuckyStrike1 skrev: Jag är dock lite osäker på om det är stallet med regerande världsmästaren, eller stallet som vann konstruktörsmästerskapet, som får stå längst fram i depån. Men ett av de två är det ialla fall.
Nu blir jag besviken på dig jag som trodde att du visste allt och inte hade några luckor :D
Tänker jag efter vet jag nog ingenting och det enda jag har är luckor. Samt ett otrevligt uppträdande.
Hallå! Jag personligt har inga problem med dit sätt eller uppträdande jag tycker du verkar som en hyven grabb men litte styv i korken i bland men jag bryr mig inte om sådana bagateller så kör på för glatta livet.
Men som jag sagt för jag är impad av dina kunskaper inom Motor sport. :up: Kan du nått mer :quest: :D
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

olag skrev:Super Aguri kommer till starten :up:

http://sporten.tv2.dk/motorsport/articl ... 29845.html
Även om jag har bott i Skåne och har en Svåger som bor i Köpen hamn så får du över sätta det Danska skriften den är skum
Lelle
Inlägg: 54
Blev medlem: fre mar 07, 2008 15:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Lelle »

LuckyStrike1 skrev:
Geer skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Nej, reglerna säger att stallet med regerande världsmästaren får depårutan längst fram i depån och resten av stallen placeras i fallande ordning efter hur de slutade i konstruktörsmästerskapet.
I vilka regler står det om ordningen i depån ?
Jag har letat genom alla jag hittat hos FIA utan att hitta något.

Tycker det är väldigt konstigt att man stuvat om ordningen och att man inte fått någon förklaring till varför.
Det är såvitt jag vet reglerat i Concordeavtalet, som är ett rätt hemligt dokument. Men det senaste, eller numera näst senaste eftersom det under 2006/07 började signas ett nytt för vissa team, sipprade ut för ett par år sen och BusinessF1 publicerade det för ett par år sen.

Det går säkert att hitta på nätet också genom att googla efter det, tror inte Bernie lyckades stoppa det helt och hållet.

Hur ordningen i depån bestäms har det också rapporterats ganska omfattande om genom åren, så en sökning på det borde ge ganska bra resultat också. De senaste borde vara om just McLaren och konsekvenserna av deras bestraffning där även deras placering i depån och effekterna av mindre utrymme för transporterna rapporterades. Tror även FIA tog upp det i sitt domslut, men det ska jag låta vara osagt.

Jag har inte kikat igenom FIA:s sporting regulations men jag tror inte det bestäms där utan är en FOCA-fråga som regleras i Concordeavtalet.
Om det är ett hemligt avtal mellan stallen FOM. -Är det verkligen samma sak som vi normalt menar med "regler"? Avtal kan alltid förhandlas om.

Jag håller med Jari att vi är väldigt svenska i att tycka att regler är regler och rätt skall vara rätt o s v (om jag uppfattade honom rätt). Allt är inte etta eller nolla.

Det är väl bättre att vi har en fungerande F1 cirkus än att McLaren tynar bort (som ett extremt motscenario)?
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Lelle skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Geer skrev: I vilka regler står det om ordningen i depån ?
Jag har letat genom alla jag hittat hos FIA utan att hitta något.

Tycker det är väldigt konstigt att man stuvat om ordningen och att man inte fått någon förklaring till varför.
'
:up: Jag vet inte vad jag ska säga , jag får en tår i ögat

Det är såvitt jag vet reglerat i Concordeavtalet, som är ett rätt hemligt dokument. Men det senaste, eller numera näst senaste eftersom det under 2006/07 började signas ett nytt för vissa team, sipprade ut för ett par år sen och BusinessF1 publicerade det för ett par år sen.

Det går säkert att hitta på nätet också genom att googla efter det, tror inte Bernie lyckades stoppa det helt och hållet.

Hur ordningen i depån bestäms har det också rapporterats ganska omfattande om genom åren, så en sökning på det borde ge ganska bra resultat också. De senaste borde vara om just McLaren och konsekvenserna av deras bestraffning där även deras placering i depån och effekterna av mindre utrymme för transporterna rapporterades. Tror även FIA tog upp det i sitt domslut, men det ska jag låta vara osagt.

Jag har inte kikat igenom FIA:s sporting regulations men jag tror inte det bestäms där utan är en FOCA-fråga som regleras i Concordeavtalet.
Om det är ett hemligt avtal mellan stallen FOM. -Är det verkligen samma sak som vi normalt menar med "regler"? Avtal kan alltid förhandlas om.

Jag håller med Jari att vi är väldigt svenska i att tycka att regler är regler och rätt skall vara rätt o s v (om jag uppfattade honom rätt). Allt är inte etta eller nolla.

Det är väl bättre att vi har en fungerande F1 cirkus än att McLaren tynar bort (som ett extremt motscenario)?
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Jag menade .
Jag får en tår i ögat :up:
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Det japanska f1 teamet Super Aguri har haft en turbolent start på säsongen och har ställt in en hel del tester.Nu har Japanerna gått ut med att dom kommer med bilar till starten i Melbourn den 16 mars.
"Vi har inte testat för vi har saknat några delar till bilarna som inte blev färdiga i tid. förklarar Fumio Akita.
"det var nära att vi inte kunde avsluta förra säsongen och vi har följt tyvärr följt samma mönster.Men vi ska stå på gridden i Melbourn och vi flyr inte när det är kris.

Detta är en halvdan översättning från sidan. men du vet Tuborg betyder :D
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

olag skrev:Det japanska f1 teamet Super Aguri har haft en turbolent start på säsongen och har ställt in en hel del tester.Nu har Japanerna gått ut med att dom kommer med bilar till starten i Melbourn den 16 mars.
"Vi har inte testat för vi har saknat några delar till bilarna som inte blev färdiga i tid. förklarar Fumio Akita.
"det var nära att vi inte kunde avsluta förra säsongen och vi har följt tyvärr följt samma mönster.Men vi ska stå på gridden i Melbourn och vi flyr inte när det är kris.

Detta är en halvdan översättning från sidan. men du vet Tuborg betyder :D
= Norrlands Guld = Glimer I...
ALF
Inlägg: 11
Blev medlem: fre feb 29, 2008 08:31

Inlägg av ALF »

Har varit ivag nagra dagar i Queensland, har inte haft tillgang till dator. Men vi rakade parkera pa Indy banan i Surfers paradise, nar jag till frugans "pustande", ville leta ut och leta reda pa "banan". Hon satt kvar i bilen och laste en karta och upptackte att vi parkerat pa den tvargata som ar sodra vandpunkten pa banan. Sa nu har man kort lite champcarbana ocksa.

Verkar ju inte som om det blivit sa mycket mer klarhet i det har med depa plaseringarna. Tror inte jag har mojlighet att ta mig ner till Albert Park fore torsdag nar, supportklasserna borjar. Men jag tror att en del av forvirringen beror pa det som nagra sett pa bilderna. Depa garagen ar i flera byggnade( se google earth) detta gor att nagra team far sina garage i olika byggnader med ett tre meters mellanrum, har sakert betydelse for hur stallen far sin tilldelning.


Maste ga.

Anders
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Lelle skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Geer skrev: I vilka regler står det om ordningen i depån ?
Jag har letat genom alla jag hittat hos FIA utan att hitta något.

Tycker det är väldigt konstigt att man stuvat om ordningen och att man inte fått någon förklaring till varför.
Det är såvitt jag vet reglerat i Concordeavtalet, som är ett rätt hemligt dokument. Men det senaste, eller numera näst senaste eftersom det under 2006/07 började signas ett nytt för vissa team, sipprade ut för ett par år sen och BusinessF1 publicerade det för ett par år sen.

Det går säkert att hitta på nätet också genom att googla efter det, tror inte Bernie lyckades stoppa det helt och hållet.

Hur ordningen i depån bestäms har det också rapporterats ganska omfattande om genom åren, så en sökning på det borde ge ganska bra resultat också. De senaste borde vara om just McLaren och konsekvenserna av deras bestraffning där även deras placering i depån och effekterna av mindre utrymme för transporterna rapporterades. Tror även FIA tog upp det i sitt domslut, men det ska jag låta vara osagt.

Jag har inte kikat igenom FIA:s sporting regulations men jag tror inte det bestäms där utan är en FOCA-fråga som regleras i Concordeavtalet.
Om det är ett hemligt avtal mellan stallen FOM. -Är det verkligen samma sak som vi normalt menar med "regler"? Avtal kan alltid förhandlas om.

Jag håller med Jari att vi är väldigt svenska i att tycka att regler är regler och rätt skall vara rätt o s v (om jag uppfattade honom rätt). Allt är inte etta eller nolla.

Det är väl bättre att vi har en fungerande F1 cirkus än att McLaren tynar bort (som ett extremt motscenario)?
I straffet ingick ju att stå sist i depån som en konsekvens av att vara sist i konstruktörsmästerskap, i alla tider har stall placerats i depån utifrån konstruktörsmästerskapet. Ska inte utdelade straff också efterlevas?

McLaren har ju redan kommit billigt undan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Det Lelle menade var väl om det var en regel i regelverket som reglerar var stallen ska stå i depån eller om det är en överenskommelse mellan stallen och Bernie :-? och en överenskommelse kan ju "omförhandlas" om man kommer överens, även om man följt den i alla år.

Givetvis håller jag med om att McLaren borde placeras sist i depån!
Keep on Boppin´
kanotisten
Inlägg: 198
Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11

Inlägg av kanotisten »

platt skrev:
olag skrev:Super Aguri kommer till starten :up:

http://sporten.tv2.dk/motorsport/articl ... 29845.html
Även om jag har bott i Skåne och har en Svåger som bor i Köpen hamn så får du över sätta det Danska skriften den är skum
Och vem kan översätta det du skrev till begriplig svenska?
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Du får väl använda din fantasi :D
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Ls1 kan inget om motorsport, han bara tror det. Jag däremot kan allt och vet alltid bäst.

Här har ni concordeavtalet, läs och gråt.
http://www.cheever.se/FullConcorde.pdf
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Agreement kan ju översättas till överenskommelse :D
Keep on Boppin´
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Enligt autosport har Bernie och stallen gjort en övverenskommelse om att placera McLaren i box 5. Troligen på grund av deras storlek på motorhem. Varför gick stallen med på det ?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Därför att alla feta gratisätare annars inte skulle fått plats och det vore en katastof för Formel 1-stallen. Tänk bara på Norbert Haug och hans alla Mercedes-gäster. ;)

All heder åt Renault som ska ha sagt nej eftersom Äckelsten ville att McLaren skulle få depåplats tre. Eftersom det blev fem, bör även Williams sagt nej?

Sporten Formel 1 suger!
Bild
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Cheever skrev:Ls1 kan inget om motorsport, han bara tror det. Jag däremot kan allt och vet alltid bäst.

Här har ni concordeavtalet, läs och gråt.
http://www.cheever.se/FullConcorde.pdf
Där var det mycket text.
Eftersom man skulle behöva ta semester en vecka för att läsa igenom alltihop, så kanske någon kanske kunde specifisera mer exakt var den information som är av betydelse för diskussionen befinner sig mer exakt.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Krönikerna på Forzas sida var kanon :up:


Dom var bra och kul att läsa :up:

Tack
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

För en gångs skull så hade Sveriges television en inför F1 sändning i sportnytt.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1084356
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1084360
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

"För varje år blir jag allt mer fokuserad och säker", säger rookien som nu kört sitt första år i F1. Antingen är han helt korkad och begriper inte bättre, eller så räknar han in alla säsonger han varit protègé i sin skyddade verkstad. Personligen skulle jag gärna påminna honom om att under fjolårets senaste tre/fyra lopp hade han VM som i en liten ask men lyckades sumpa titeln ändå, med helt egna misstag.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Jari skrev:"För varje år blir jag allt mer fokuserad och säker", säger rookien som nu kört sitt första år i F1. Antingen är han helt korkad och begriper inte bättre, eller så räknar han in alla säsonger han varit protègé i sin skyddade verkstad. Personligen skulle jag gärna påminna honom om att under fjolårets senaste tre/fyra lopp hade han VM som i en liten ask men lyckades sumpa titeln ändå, med helt egna misstag.
Det kanske är så att han räknar med GP2 och F3 +andra serier som han avverkat på vägen?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Ja vad skall man säga! Från Australien häromdagen. Jag trodde ju att Kimi skulle stå bredvid Lordi om han skulle placera sig bredvid ett uppsminkat rockspektakel.
Bild
Senast redigerad av Christoffer den tor mar 13, 2008 16:29, redigerad totalt 1 gång.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
ALF
Inlägg: 11
Blev medlem: fre feb 29, 2008 08:31

Forsta racedag i AP

Inlägg av ALF »

Spenderade tre timmar i Albert Park i eftermiddags, det var varmt, frutansvart varmt. Har varit ca 39 grader i skuggan idag, och skuggan ar inte latt att hitta. Fick for mig att det skulle vara trevligt om det var varmt och skont, det stammer inte. Har fatt lara mig av min mamma att man inte far gnalla pa fint vader men jag maste. Har nere smorjer man sig med solfaktor 30 hela tiden men jag vagade faktiskt inte stanna mer an tre timma for att inte riskera att branna mig och missa det som komma skall.

Idag hande inte sa sarskilt mycket av intresse pa banan, en hel del av support klasserna tranade nagra kvalade och korde lopp. Det blir ju inte sa jatte intressant eftersom det ar "lokala" assie serier, som man inte kanner till. Ar GT bilar, carrera cup, aussie cars, V8 supercars och kandis race med lokala sport och sapa kandisar.

Men det bestaende intrycket ar anda varmen. Metrologerna tror att den blir kvar till nasta vecka sa det blir valdigt intressant att se hur dacken haller, har svart att tro att detta var nagot som Bridgestone hade raknat med, normalt ar det ca 25-30 grader mojligtvis fem upp eller ner.

Det kanns som om mycket kommer att handla om dack, bade varmen och avsaknaden av tractioncontrol lar ju ga ut over dacken.

Varma halsningar fran Melbourne
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Lysande ALF! Intressant att det är så varmt, det kan skapa bekymmer för stallen.
Bild
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Christoffer skrev:Ja vad skall man säga! Från Australien häromdagen. Jag trodde ju att Kimi skulle stå bredvid Lordi om han skulle placera sig bredvid ett uppsminkat rockspektakel.
Bild
Nu e du väll ganska avundsjuk Platt på kimi och hm :D
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Jari skrev:"För varje år blir jag allt mer fokuserad och säker", säger rookien som nu kört sitt första år i F1. Antingen är han helt korkad och begriper inte bättre, eller så räknar han in alla säsonger han varit protègé i sin skyddade verkstad. Personligen skulle jag gärna påminna honom om att under fjolårets senaste tre/fyra lopp hade han VM som i en liten ask men lyckades sumpa titeln ändå, med helt egna misstag.
Tror att han syftar på att han körde Mclaren första gången 2006 och nu är det 2008. i min tidräkning är det 3 år och då bör man kunna säga att man känner sig säkrare för vart år.. :roll:
Senast redigerad av olag den tor mar 13, 2008 20:00, redigerad totalt 1 gång.
FIA = Ferrari International Assistance