PC: skrev:Men som sagt, man körde mer än formelbil.
Sportvagnar a la LeMans d.v.s. Ferrari Berlinetta, Ford GT 40, Porsche 917 etc.
I USA körde man Can-Am med monster till bilar med uppemot 1200 hästar.
Vad jag menade var att man var tvungen att vara mer komplett som racerförare på den tiden.
Mattias är en typ av Racer som inte hade haft några problem alls med att göra sig gällande under den eran, till skillnad från många som kör de handikapp-anpassade bilar vi ser idag...
Ja, det var en lite annan mentalitet runt F1 på den tiden... Ronnie körde ju en massa olika typer av bilar på sin tid.
Det var mycket roligare.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Gösta skrev:Läser mellan raderna att LS1 blivit en "skummihater"
Han har blivit mer än så... han är numer även en motorsporthuligan som inte är välkommen på en del motorsportevenemang.
Jag har letat i polisens gamla arkiv över kända motorsporthuliganer. Detta är den enda bild som finns på Wembleymarodören. Den togs av en paparazzi i samband med att han var på Monza i September 2003 och skulle försöra loppet där.
LuckyStrike1 skrev:
Du missade nog att Heikki körde om Schumacher också i total förnedring på en bana det inte går att köra om på. Han tog Schumacher med total överraskning in i första kurvan efter att ha legat bakom och hetsat ett tag och hela Wembley reste sig upp och jublade åt det.
Den omkörningen gjorde Heikki till Wembleys näst största hjälte för resten av kvällen - och att han firade det efteråt var h elt rätt. Det roligaste var kanske Schumachers min på storbildsskrämen efteråt.
Jag såg den. Men som jag tolkade det hela väntade Schumi in Heikki tills han kört ett halvt varv innan de körde iväg ihop - för att ge publiken lite action efter sin fadäs. Tror aldrig han förväntade sig ett seriöst omkörningsförsök och inte körde därefter. Men visst var det kul att se - tror nog det började osa brännt innanför hjälmen där. Att bli förnedrad ingår inte i MS favoritsysselsättningar...
/Martin
Då missade du det vi som var på plats såg - att Schumacher gjorde allt han kunde för att få en omstart i heatet och därför stod kvar och gestikulerade medan Heikki, som kom iväg, fortsatte köra.
Men när Schumacher insåg att funktionärerna hade tänkt sig att fortsätta följa regeln som meddelandes innan start som tydligt sa att bil som får motorstopp när grönt ljus tänds inte kan få omstart - då hade han bara att starta bilen igen och köra.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Jag har just talat i telefon med "Wembleymarodören"!! Det var tydligen mycket värre än jag fick det brättat för mig. Han avslöjade inte var han befann sig i detalj men det lät som om både han och någon av hans kvinnor var i en miljö med en del röster i bakgrunden. Det kan ha varit poliser på Scotland Yard eller MI6, jag vet som sagt inte. Han brättade att han nu var på väg att byta lokalisering i London. "Skall ut på sta´n och shoppa"???? Det kan vara förtäckt medelande att han skulle till ett säkrare ställe där flyktrisken var mindre. Men han lät som om han mådde efter omständighetrna väl, kunde inte i hans röst höra att han skulle ha blivit utsatt för tortyr eller våld, men det är inte alltid sådant hörs över en mobiltelefonledning. Hoppas de låter honom kontakta den svenska ambasaden så att han vid behov kan få rättshjälp och förhoppningsvis en rättvis dom.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Duger det inte med en variant av SVT:s översättning av Zappas "I'm gonna ram it, ram it, ram it up your poopshoot" - "Jag ska köra upp den i ditt ändalykt"?
Hittade du ingen bra svensk term för "sorry" heller?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Det blev Solution F och Buggy för att Schumi inte kunde köra Aston Martin-bilen (av märkesskäl, han och Ferrari förnekar sej ej) och den där FIAT:en var ju inget o köra, MS fick ju inte ens igång sin....bra reklam för övrigt. Fredrik Johnson hävdade att bilvalet var för att man ville ha så neutrala bilar som möjligt.....inte vet jag.
JB
Martin_Granberg skrev:
Crazy F1 skrev:Vet någon varför de inte körde med de små bungybilarna den sista gången i finalen och istället med de stora?
är ju lite orättvist. de kunde ju kört två med varje...
De skulle enligt programmet köra helt andra bilar än det som de verkligen körde, varför vet jag ej.
Men efter andra finalracet hoppade Schumi ut och ville att han och Ekström skulle byta bil (inte typ av bil) inför sista racet eftersom MS tyckte den han tilldelats var lite dålig (han körde den även i omgång 1 i finalen och då förlorande han). Vild diskussion utbröt och Ekström gick med på bytet men det hjälpte ju inte Schumi.
Då missade du det vi som var på plats såg - att Schumacher gjorde allt han kunde för att få en omstart i heatet och därför stod kvar och gestikulerade medan Heikki, som kom iväg, fortsatte köra.
Men när Schumacher insåg att funktionärerna hade tänkt sig att fortsätta följa regeln som meddelandes innan start som tydligt sa att bil som får motorstopp när grönt ljus tänds inte kan få omstart - då hade han bara att starta bilen igen och köra.
Han är van att få reglerna ändrade till hans fördel....Det måste svida att han inte kunde funktionärernas hjälp
Japp, alla hans titlar har han ju fått för att de ändrat reglerna till hans fördel
Om de inte hade ändrat reglena 05 skulle ju schumi med största sannolikhet ha haft 2 titlar till. Det var ju pga av hans/ferraris överlägsenhet som man ÄNDRADE reglerna så det där snacket köper jag INTE!
Crazy F1 skrev:Japp, alla hans titlar har han ju fått för att de ändrat reglerna till hans fördel
Om de inte hade ändrat reglena 05 skulle ju schumi med största sannolikhet ha haft 2 titlar till. Det var ju pga av hans/ferraris överlägsenhet som man ÄNDRADE reglerna så det där snacket köper jag INTE!
Crazy F1 skrev:Japp, alla hans titlar har han ju fått för att de ändrat reglerna till hans fördel
Syftade på att han blev inknuffad av funktionärerna i ett lopp(minns inte var och när) Då var reglerna att man inte fick få hjälp in på banan. Sedan dess har man inte bryt sig om det.
Har inte sagt något om hans titlar
Hamilton blev lyft in med hjälp av en kranbil i tyskland...
olag skrev:Syftade på att han blev inknuffad av funktionärerna i ett lopp(minns inte var och när) Då var reglerna att man inte fick få hjälp in på banan. Sedan dess har man inte bryt sig om det.
Det var helt enligt reglerna.
olag skrev:Får skomakaren fortfarande reklam pengar av Ferrari?
Inte en aning. Antar att han har någon form av avtal / sammarbete med Ferrari varför skulle han annars välja bort att köra en Aston martin? Samma sak är det med många andra stora idrottsmän. Förmodar att de skulle bli en praktskandal / avtalsbrott om tex Tiger Woods spelade med några andra klubbor än de som han har avtal med att spela och får betalt för. Såg aldrig att Stenmark körde på några andra skidor än Elan, osv. Att Maestro inte satte sig i en AM är inte konstigt alls. AM skulle förmodligen gnugga händerna av lycka, ha bilder på Maestro i en AM. Alla som kan något om marknadsföring, varumärkesbyggande, mm har full förståelse för hans beslut att inte ta i den bilen med tång.
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Undra om MC är tvungen att kör runt hemma i byn där han bor med en Ferrari måste vara ganska trångt med hela familjen och matkassarna men han kanske får ha en större FIAT för in handling av mat med familjen
Högerklicka på bilden
Markera adressen
Kopiera adressen
Gå till den ruta där du skriver
Ovanför den vita ruta där du skriver hittar du en liten ruta där det står Img
klicka på den rutan, nu bör du se att det står [Img] i den stora vita rutan där du skriver.
Klistra in den tidigare kopierade adressen till bilden
Klicka igen på den lilla rutan som det står IMg på.
Klart
Gösta skrev:Så här
Högerklicka på bilden
Markera adressen
Kopiera adressen
Gå till den ruta där du skriver
Ovanför den vita ruta där du skriver hittar du en liten ruta där det står Img
klicka på den rutan, nu bör du se att det står [Img] i den stora vita rutan där du skriver.
Klistra in den tidigare kopierade adressen till bilden
Klicka igen på den lilla rutan som det står IMg på.
Klart
Du har hjälpt så många med det här (mig inkluderat) att du har blivit fullblodsproffs på att beskriva detta.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Gösta skrev:Jag är glad om det jag skrev var till någon hjälp.
Jag är ärligt talat ingen fena på det där med datorer, men en jävel på att läsa manualer och oftast förstå dessa.
Du är med andra ord inte som jag. Om jag inte fattar hur en grej funkar utan en manual då är det en skit grej som jag ej behöver.
( som nu ex. jag behövde inte läsa någon manual för du Gösta hjälpte mig så snällt)
Gösta skrev:Jag är glad om det jag skrev var till någon hjälp.
Jag är ärligt talat ingen fena på det där med datorer, men en jävel på att läsa manualer och oftast förstå dessa.
Du är med andra ord inte som jag. Om jag inte fattar hur en grej funkar utan en manual då är det en skit grej som jag ej behöver.
( som nu ex. jag behövde inte läsa någon manual för du Gösta hjälpte mig så snällt)
Det är så dags det när man sitter med den uppackade produkten och försöker att få den att fungera. Äldre videobandspelares manualer är inte att leka med. Moderna digitalkameror kommer med en manual som får Strindberg att rodna sett till volymen. För att man sedan bara sätter på den och knäpper kort. Sedan får PC-ns bildprogram försöka att rädda resultatet.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Gösta skrev:Som vanligt har aftonbladet noll koll.
Mattias Ekström knäckte ”Schmumi”. (har de inte råd med korrekturläsare)
Läste en artikel på nätuplagan, rubriken var i sedvanlig kvällsblasketradition riktigt usel, men inget annat var att vänta. Inte ett ord om att det var ett mediejippo, inget om banans utformning, mm mm. Hoppas att det blir bättre i framtiden så man slipper skriva till redaktionen och klaga på det bristfälliga arbetet.
Vad förväntar du dig? Aftonbladet och Expressen är värsta sortens sensationsjournalistik. Vad är oddsen för att en vettig människa skulle skriva för dessa tidningar?
Besök inte deras sajter... besöken ger reklamintäkter och finansierar skiten. Många som förstår problematiken med sensationsjournalistiken inser inte den aspekten.
Gösta skrev:Som vanligt har aftonbladet noll koll.
Mattias Ekström knäckte ”Schmumi”. (har de inte råd med korrekturläsare)
Läste en artikel på nätuplagan, rubriken var i sedvanlig kvällsblasketradition riktigt usel, men inget annat var att vänta. Inte ett ord om att det var ett mediejippo, inget om banans utformning, mm mm. Hoppas att det blir bättre i framtiden så man slipper skriva till redaktionen och klaga på det bristfälliga arbetet.
Vad förväntar du dig? Aftonbladet och Expressen är värsta sortens sensationsjournalistik. Vad är oddsen för att en vettig människa skulle skriva för dessa tidningar?
Besök inte deras sajter... besöken ger reklamintäkter och finansierar skiten. Många som förstår problematiken med sensationsjournalistiken inser inte den aspekten.
Tycker det var en bra artikel, för en gång skull, skriven av någon som kan motorsport.
Vad tycker du är sensationsjournalistik i denna artikel jAsO ?
Jag tror inte Jaso har läst eftersom han inte vill besöka aftonbladet.se själv gjorde jag ett undantag och kunde konstatera att Gösta kanske var lätt ironisk i sin framtoning eftersom det är Forza-Motorsports förre chefred tillsammans med en annan känd "Forza-profil" som på något sätt av misstag har fått in en artikel i sveriges sämsta dagstidning.
Haha, underbart när folk utalar sig om saker som de inte har en blekaste aning om! Ett tips jAsO: "Även en blind höna....". Det skadar inte att tänja på sina gränser då och då och göra något som man tycker är otäckt! Vad är det nu de säger i Triss-reklamen "Plötsligt händer det!".
Cheever skrev:Jag tror inte Jaso har läst eftersom han inte vill besöka aftonbladet.se själv gjorde jag ett undantag och kunde konstatera att Gösta kanske var lätt ironisk i sin framtoning eftersom det är Forza-Motorsports förre chefred tillsammans med en annan känd "Forza-profil" som på något sätt av misstag har fått in en artikel i sveriges sämsta dagstidning.
Jag är jävligt allvarlig, så allvarlig att jag inte ens vet hur man stavar till ironi. Tyckte jag kände igen namnen, det förklarar att artikeln var urusel.
Cheever skrev:Jag tror inte Jaso har läst eftersom han inte vill besöka aftonbladet.se själv gjorde jag ett undantag och kunde konstatera att Gösta kanske var lätt ironisk i sin framtoning eftersom det är Forza-Motorsports förre chefred tillsammans med en annan känd "Forza-profil" som på något sätt av misstag har fått in en artikel i sveriges sämsta dagstidning.
Jag är jävligt allvarlig, så allvarlig att jag inte ens vet hur man stavar till ironi. Tyckte jag kände igen namnen, det förklarar att artikeln var urusel.
Tror Gösta blev irriterad när du läste att ME knäckte MS och inte alls var ironisk, läste artikeln eller vem som skrivit den
Geer skrev:
Tycker det var en bra artikel, för en gång skull, skriven av någon som kan motorsport.
Vad tycker du är sensationsjournalistik i denna artikel jAsO ?
Det korta svaret på din fråga: jag har inte läst artikeln utan gjorde bara en allmän kommentar.
Det långa svaret:
Jag vet inte riktigt om det var min dåliga svenska eller om du inte ansträngde dig tillräckligt för att förstå min dåliga svenska. Hur som helst uppmanar jag människor att inte besöka aftonbladets sajt eftersom att det indirekt ger intäkter som hjälper till att finansiera fortsatt drift av Aftonbladet som är en tidning som främst sysslar med sensationsjournalistik. Och jag tror att vi alla här på forumet är tillräckligt upplysta för att ha uppmärksammat Aftonbladets sätt att fara med rena lögner, jaga människor på ett avskyvärt sätt, intervjua barn som nyligen genomgått en stor tragedi och blåsa upp det på en helsida (givetvis efter att ha smörjt föräldrarna med några sköna tusenlappar), publicerar bilder på dömda kriminella och ibland till och med endast misstänka, publicerar listor över "kommunens rikaste" utan medgivande från de som hamnar på listan. Kanske allvarligast är när de tar ställning i brottmål och hetsar den allmänna pöbeln mot några misstänka eller mot domare som dömt.
Nu låter det kanske som att jag är en människa som lever efter en hög moralisk standard. Så är givetvis inte fallet... tvärt om finns det säkert massor att ifrågasätta. Jag väljer dock att inte sjunka så lågt som att köpa en kvällstidning eller att besöka deras sajter för nöjes skull. Jag följer ibland länkar till artiklar för att hålla mig ajour vad gäller deras övertramp. Sportsidorna innehåller sällan sådana övertramp som är intressanta att se för att kunna följa svinerierna och den följd dessa kan få för en inskränkt tryckfrihet av ett slag vi i våra generationer inte tidigare sett (alla som följer arbetet med översynen av grundlagarna har säkert kommit i kontakt med debatten).