Vintertester inför 2008
-
-
Vilket är en ganska usel tid för F1:an då poletiden under de senaste 10 åren har legat runt 1'20; d v s mindre än halva tiden för lillmercan.Pepparkvarnen skrev:2.50 för lill-mercan och 1.40 för F1'an.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
Men polen sätts med flygande start.Razor skrev:Vilket är en ganska usel tid för F1:an då poletiden under de senaste 10 åren har legat runt 1'20; d v s mindre än halva tiden för lillmercan.Pepparkvarnen skrev:2.50 för lill-mercan och 1.40 för F1'an.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
-
Om Hamilton gjorde ett varv på 1.25 från stillastående så är det exakt halva tiden mot lill-mercan.Razor skrev:Det är fortfarande 15 sek långsammare än t ex Hamiltons första varv i årets lopp.
Så då är frågan, är Jaris taxi snabbare än lill-mercan?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
-
- Varnad
Det ursprungliga vadet handlar inte specifict om Monza utan möjligen om Monza som exempel. Silverstone är ett lysande annat exempel och frågeställningen blir densamma och förutsätter fortfarande under samma förutsättningar, dvs inte under en F1-helg med två dagars träningar inkl kval för att sedan sätta en tid på första varvet utan precis som i fallet med lillmersan vs F1-bilen.Razor skrev:Frågan är även om Jari är lika snabb eller snabbare än den som körde lillmercan?
Dessutom så är det två olika banor vi pratar om, med allt vad det innebär.
Ja, jag slår lillmersan oavsett vem du sätter bakom ratten tack vare mer kraft, bättre väghållning osv...
Om det nu inte skulle råka vara en toktrimmad lillmersa det handlar om vilket jag starkt betvivlar.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
Nej, det har fortfarande inte ett jävla skit med saken att göra. Jag begriper inte varför allt måste vinklas till att handla om mig.Razor skrev:Frågan är även om Jari är lika snabb eller snabbare än den som körde lillmercan?
Vad är problemet egentligen?
Kan du hålla dig till V70 vs F1 på vilken F1-bana som helst, så slipper jag bli ledsen för dina personliga påhopp?
-
Som vanligt ska du försöka glida undan den ursprungliga frågan, för om jag minns det rätt så påstod du en gång att det var DU med DIN taxi som kunde prestera det där på Monza.Jari skrev:Nej, det har fortfarande inte ett jävla skit med saken att göra. Jag begriper inte varför allt måste vinklas till att handla om mig.Razor skrev:Frågan är även om Jari är lika snabb eller snabbare än den som körde lillmercan?
Kan du hålla dig till V70 vs F1 på vilken F1-bana som helst, så slipper jag bli ledsen för dina personliga påhopp?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
-
- Varnad
Som vanligt missar du fullständigt kärnan till diskussionen för att ta personliga grepp om underlivet trots vadå? Tre varningar?Razor skrev:Som vanligt ska du försöka glida undan den ursprungliga frågan, för om jag minns det rätt så påstod du en gång att det var DU med DIN taxi som kunde prestera det där på Monza.Jari skrev:Nej, det har fortfarande inte ett jävla skit med saken att göra. Jag begriper inte varför allt måste vinklas till att handla om mig.Razor skrev:Frågan är även om Jari är lika snabb eller snabbare än den som körde lillmercan?
Kan du ge fan i att blanda in min person i frågan så att själva poängen kan lösas först, så kan vi ta den lilla knorren om huruvida jag skulle kunna göra om bedriften efteråt.
Mao, släpp sargen! Försök att vara lite lyhörd för diskussionen så kan du försöka med dina tafatta låga personangrepp på mig senare eller kanske ännu hellre utanför det öppna forumet, t.ex genom pm eller en innesittar- eller utekväll med god mat och dryck, så vi får något vettigt ur ekvationen.
-
- Varnad
Min taxi och en F1a -jämförelsen haltar väl inte på någon F1-bana av fullängd eller?Razor skrev:Frågan är även om Jari är lika snabb eller snabbare än den som körde lillmercan?
Skillnaden lär vara konstant...
-
Det kan nog skilja ganska olika mycket beroende på bana.Jari skrev:Min taxi och en F1a -jämförelsen haltar väl inte på någon F1-bana av fullängd eller?Razor skrev:Frågan är även om Jari är lika snabb eller snabbare än den som körde lillmercan?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Min usprungliga debatt med Jari gällde hurvida en standardbil (vi nämnde en V70 som en represetent för en sådan, även en Ferrari anses som standardbil, men det är självfallet något helt annat) skulle klara sig under dubbla tiden för vad en F1 klarar, och vi talade då om just monza.
Jag sätter fortfarande min sista krona på F1 bilen.
Kan inte någon som är duktig på både bilar, banan och matematik komma med en realistisk beräkning. Jag är kass på allt det där jag nämnde.
Jag sätter fortfarande min sista krona på F1 bilen.
Kan inte någon som är duktig på både bilar, banan och matematik komma med en realistisk beräkning. Jag är kass på allt det där jag nämnde.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Skulle inte tro det...Jari skrev:Min taxi och en F1a -jämförelsen haltar väl inte på någon F1-bana av fullängd eller?
Silverstone
F1 - 1'18.233s (236.570 km/h)
WTCC - 1'25.639s (152.173 km/h) vilket motsvarar 109,5% av F1:ans tid.
Monza
F1 - 1'20.089s (260.395 km/h)
WTCC - 1'59.009s (175.237 km/h) vilket motsvarar 148% av F1:ans tid.
Banans påverkan är ganska stor som du kanske märker och ju snabbare banan är, desto större blir skillnaden mellan de olika klasserna.
Det är enkel matematik.
Äntligen!
Äntligen!
-
-
-
På Magny-Cours kör både F1 och WTCC samma slinga vill jag minnas om man vill jämföra - WTCC körde där 2005.
WTCC 2005 Snabbaste varv 1.50:447
F1 2005 Snabbaste varv 1.16:423
WTCC 2005 Snabbaste varv 1.50:447
F1 2005 Snabbaste varv 1.16:423
-
Var du inte vaken när du skrev det där inlägget?Razor skrev:Skulle inte tro det...Jari skrev:Min taxi och en F1a -jämförelsen haltar väl inte på någon F1-bana av fullängd eller?
Silverstone
F1 - 1'18.233s (236.570 km/h)
WTCC - 1'25.639s (152.173 km/h) vilket motsvarar 109,5% av F1:ans tid.
Monza
Banans påverkan är ganska stor som du kanske märker och ju snabbare banan är, desto större blir skillnaden mellan de olika klasserna.
Det är enkel matematik.
Med den tiden sulle WTCC'n skulle ju kunna ha tagit pole i GP2 loppet med två sekunders marginal!!!
-
Hur är det med Monza? Kör wtcc där? Kör man samma bansträckning?
Jag hävdar fortfarande att F1 bilen är mer än dubbelt så snabb.
Enligt Raz så var medelfarten på Monza i det fallet han beskrev ca 260 km/h! Det innebär att Volvon skulle ha en medelfart på +130 km/h!!
Att accelerera upp en volvo till 130 efter 1á chickanen innan inbromsningen i de la Roggia tror jag inte går! Enda ställena jag tror att man kommer upp i +130 på monza med en Volvo skulle vara mellan lesmo 2 och ascari samt raksträckan efter parabolica.
Jag hävdar som sagt att Volvon varvas 2 ggr innan mållinjen har passerats.
Jag hävdar fortfarande att F1 bilen är mer än dubbelt så snabb.
Enligt Raz så var medelfarten på Monza i det fallet han beskrev ca 260 km/h! Det innebär att Volvon skulle ha en medelfart på +130 km/h!!
Att accelerera upp en volvo till 130 efter 1á chickanen innan inbromsningen i de la Roggia tror jag inte går! Enda ställena jag tror att man kommer upp i +130 på monza med en Volvo skulle vara mellan lesmo 2 och ascari samt raksträckan efter parabolica.
Jag hävdar som sagt att Volvon varvas 2 ggr innan mållinjen har passerats.
-
Razor skrev: Monza
.
Om detta är sanna siffror (jag har ingen anledning att betvivla dem då de kommer från Raz, dessutom kan han % räkning) så kan jag inte se att en standardvolvo skulle klara sig på en tid under 2:40!!!!! På en WTCC bil är allt anpassat för racing. Bilarna kanske inte är så hiskeligt potenta men jag tror att de accelererar snabbare än en Volvo, har effektivare bromsar än en volvo mm mm.
Jag blir mer och mer övertygad om min egen förträfflighet och att jag har rätt.
-
-
-
Idag finns det inga alternativa bansträckningar.PC: skrev:Hur många alternativa bansträckningar kan man ha på Monza? Ovalen stängdes väl någon gång på 60-talet?Gösta skrev:Hur är det med Monza? Kör wtcc där? Kör man samma bansträckning?
/Frågvis
Jag är osäker på om det har funnits några alternativa bansträckningar heller - möjligen att det någon gång har funnits en som vek av ungefär efter halva start/mål och gick tvärsöver och återanslöt vid Variante Ascari men jag är mycket osäker på om en sådan sträckning någonsin har varit möjlig.
-
Framför allt klarar inte en vanlig bil inbromsningarna i kurvorna som den exelente Pizzonia visar här http://youtube.com/watch?v=tHFkd8fgBFQ
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
I.Kilmister
-
om f1 án startar stående så skall väl volvon gör det med.Sami skrev:En F1a gör inte ett första varv på 1 min och 20 sek. Första varvet tar väl närmare 1 min och 30 sek. Då har man alltså 2 min och 45-50 sek på sig att ta sig runt med en Volvo. Helt omöjligt borde det nog inte vara att klara av det?
-
Om Jari kör så har han väldigt många alternativa bansträckningar har jag sett. Han körde om mig en gång på en gocartbana norr om stan. Min bana var ca 900 meter, hans var bara ca 500 meter.LuckyStrike1 skrev:Idag finns det inga alternativa bansträckningar.PC: skrev:Hur många alternativa bansträckningar kan man ha på Monza? Ovalen stängdes väl någon gång på 60-talet?Gösta skrev:Hur är det med Monza? Kör wtcc där? Kör man samma bansträckning?
/Frågvis
Jag är osäker på om det har funnits några alternativa bansträckningar heller - möjligen att det någon gång har funnits en som vek av ungefär efter halva start/mål och gick tvärsöver och återanslöt vid Variante Ascari men jag är mycket osäker på om en sådan sträckning någonsin har varit möjlig.
-
- Varnad
För att behöva köra om dig skulle det först krävas att du skulle kunnat ligga före någon vilket redan det faller på sin omöjlighet.Gösta skrev:Om Jari kör så har han väldigt många alternativa bansträckningar har jag sett. Han körde om mig en gång på en gocartbana norr om stan. Min bana var ca 900 meter, hans var bara ca 500 meter.
Jodå, det finns tricks att hitta på för varje bana nästan och tricks på hur man tar sig fram och förbi är min specialitet...
(Ofta med liknande moral som skunkinakki, men det är bara jag som får bannor för det)
-
Hör på detta!!!! Du har verbalt halshuggit Maestro åtskilliga ggr!! Oftast utan fog.Jari skrev: (Ofta med liknande moral som skunkinakki, men det är bara jag som får bannor för det)
Din omkörning av mig var klassisk. Du genade efter 1á svängen över ca 10 meter gräs och kom in i sista svängen direkt. Hadde inte öronen suttit där de satt skulle ditt leende gått runt huvudet på dig.
-
- Varnad
-
Jag ger bannor till både dig och skunkinakki men du blir bara sur över bannorna jag ger till dig.Jari skrev: (Ofta med liknande moral som skunkinakki, men det är bara jag som får bannor för det)
-
-
-
Får båda starta med flygande start, blir det väl bara en bättre förutsättning för att Volvon ska klara av uppgiften.Gösta skrev:om f1 án startar stående så skall väl volvon gör det med.Sami skrev:En F1a gör inte ett första varv på 1 min och 20 sek. Första varvet tar väl närmare 1 min och 30 sek. Då har man alltså 2 min och 45-50 sek på sig att ta sig runt med en Volvo. Helt omöjligt borde det nog inte vara att klara av det?
-
Jag tror också det är så! F1 bilen tjänar nog mer på stående start, eftersom den har avsevärt bättre acceleration!! (jag tror att det är så) Det är i accelerationsfasen och inbromsningsfasen F1án tjänar mest??Sami skrev:Får båda starta med flygande start, blir det väl bara en bättre förutsättning för att Volvon ska klara av uppgiften.Gösta skrev:om f1 án startar stående så skall väl volvon gör det med.Sami skrev:En F1a gör inte ett första varv på 1 min och 20 sek. Första varvet tar väl närmare 1 min och 30 sek. Då har man alltså 2 min och 45-50 sek på sig att ta sig runt med en Volvo. Helt omöjligt borde det nog inte vara att klara av det?
Här önskar jag att vår gode AndersF1 kan komma in med sina synpunkter och spydigheter! Han är utomordentligt duktig på bådadera!
-
Jag orkade inte läsa hela tråden. Läste bara slutet... Ni kanske diskuterar denna. Annars
http://www.youtube.com/watch?v=-nkPrmXQwQg
Där är ju en "standard" bil med.
http://www.youtube.com/watch?v=-nkPrmXQwQg
Där är ju en "standard" bil med.
-
K o s s a n startare 1.10 bakom och körde förbi i mål. Vad ligger silver stonetiderna på, 82-83 sek ? Nu skall vi inte jämföra pizzabagaremercedesen utan shoppingbilen, den bör vara i klass med en hisingentraktor, skulle jag tro.
Nu var det silverstone och inte monza, dessutom.
-
- Varnad
Ja, jag är lite kinkig mot bannor mot mig, men jag ska försöka skärpa mig...LuckyStrike1 skrev:Jag ger bannor till både dig och skunkinakki men du blir bara sur över bannorna jag ger till dig.Jari skrev: (Ofta med liknande moral som skunkinakki, men det är bara jag som får bannor för det)
-
- Varnad
Jag hävdar att skillnaden är densamma mellan F1 och V70, ungefär. Eller skall man kalla det en exponentiell utveckling?Gösta skrev:K o s s a n startare 1.10 bakom och körde förbi i mål. Vad ligger silver stonetiderna på, 82-83 sek ? Nu skall vi inte jämföra pizzabagaremercedesen utan shoppingbilen, den bör vara i klass med en hisingentraktor, skulle jag tro.
(Marken kallar på genierna, genierna kom?)
-
Kovalainen har aldrig vunnit titeln "Mästarnas Mästare"; däremot så var han en av två lagmedlemmar i det lag som vann Nations Cup förra året.Jari skrev:Men han har aldrig vunnit titeln mästarnas mästare vilket till exempel Heikki Kovalainen har.Crazy F1 skrev:PC ...Kul
Men jag ska vara mer tydlig...Mästarnas MÄSTARE! och för att vara extra tydlig menar jag Michael Schumacher...
Mattias Ekström har däremot vunnit den titeln två år i rad.
Som av en händelse som såg ut som en tanke så kunde man under Eurosports sändningar från Race of Champions, i bildens underkant se en text rulla där man uppmanades att stödja ICM Institute i deras forskning om cerebrala sjukdomar.
Äntligen!
Äntligen!
-
Självklart... my bad.
Jag ber om ursäkt.
Mitt minne räcker inte längre än ett år tillbaka.
Jag hade bilden av Schumachers trasiga bil på näthinnan och tänkte inte allt på att han faktiskt vann redan -04... i princip från ingenstans dessutom.
Jag ber om ursäkt.
Mitt minne räcker inte längre än ett år tillbaka.
Jag hade bilden av Schumachers trasiga bil på näthinnan och tänkte inte allt på att han faktiskt vann redan -04... i princip från ingenstans dessutom.
Äntligen!
Äntligen!
-
-
- Mr Forza Motorsport
-
-
men super aguri ställer in nästa tester, i barcelona har jag för mig att det skulle vara, ser riktigt mörkt ut för stallet..
ingen förare klar, eller bekräftad i alla fall.
minimalt med tester,
trasslig ekonomi
låter som en säker 0poängare inför säsongen
minimalt med tester,
trasslig ekonomi
daniel @ http://f1bloggen.se
-
Det är trist. Dom har varit riktigt roliga med sin entusiasm. Till skillnad mot (Midland, Spyker) som bara har känts som penningtvättmaskiner.molle2 skrev:men super aguri ställer in nästa tester, i barcelona har jag för mig att det skulle vara, ser riktigt mörkt ut för stallet..
minimalt med tester,
trasslig ekonomi
Brain dead, total amnesia,
I.Kilmister
I.Kilmister
-
Storebror stallet kanske är sura att dom tog 4 poäng och dom klara själva av att ta fantastiska 6 poäng.molle2 skrev:men super aguri ställer in nästa tester, i barcelona har jag för mig att det skulle vara, ser riktigt mörkt ut för stallet..
minimalt med tester,
trasslig ekonomi
Rädda för konkurans från lillebror
Gilla personligen mer super-aguri mer än Honda.
FIA = Ferrari International Assistance