Säsongen 2008

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Sami skrev:Eller så kör han för Prodrive-Mercedes ihop med Paffet?
Ska Prodrive har Mercedes-motorer?

Jag har nog inte sett några uppgifter om deras motorval, men jag kan ju ha missat det.
I o f s så är det väl inte så långsökt i o m den förväntade kopplingen till McLaren.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Är inte chassina rätt så mycket anpassade efter vilken motor man använder? Då är det väl ganska dumt att använda McLaren-chassie och sedan byta till en annan motor? Jag har heller inte läst nåt om vilken motor de ska använda, men jag har väl som de flesta antagit att de använder samma som McLaren.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Red Bull och Toro Rosso har ju olika motorer i likadana chassien?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Razor skrev:
Sami skrev:Eller så kör han för Prodrive-Mercedes ihop med Paffet?
Ska Prodrive har Mercedes-motorer?

Jag har nog inte sett några uppgifter om deras motorval, men jag kan ju ha missat det.
I o f s så är det väl inte så långsökt i o m den förväntade kopplingen till McLaren.
Det stod så på vissa sidor tidigare i somras. Sanningshalten i det vet jag inget om.
Strong rumours suggest that Prodrive will link-up for both engine and chassis supply next year with McLaren-Mercedes
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Se där... det vore roligare om de körde med någon annan motor.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Razor skrev:Red Bull och Toro Rosso har ju olika motorer i likadana chassien?
Ja, man kan självklart modifiera chassiet så att det funkar med annan motor och OM de nu har likadana chassien så ville kanske inte göra det allt för tydligt och även använda samma motor, det är ju trots allt inte tillåtet med likadana chassien.

Men nästa år är det väl tillåtet att köpa chassie från tillverkaren och då är det ju ganska onödigt att lägga ner pengar på att modifiera det till att passa en annan motor, utan hellre köpa samma motor som tillverkaren.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Bopper skrev:
Razor skrev:Red Bull och Toro Rosso har ju olika motorer i likadana chassien?
Ja, man kan självklart modifiera chassiet så att det funkar med annan motor och OM de nu har likadana chassien så ville kanske inte göra det allt för tydligt och även använda samma motor, det är ju trots allt inte tillåtet med likadana chassien.

Men nästa år är det väl tillåtet att köpa chassie från tillverkaren och då är det ju ganska onödigt att lägga ner pengar på att modifiera det till att passa en annan motor, utan hellre köpa samma motor som tillverkaren.
Red Bull körde ju med Ferrarimotorer i fjol, men bytte leverantör och då fick STR ärva Ferrarikontraktet.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Razor skrev:Du får hemsk gärna skriva en recension om den efter helgen.
Här kommer recensionen:

Köp en kasse öl eller eller valfria stall-produkter för pengarna.

Med andra ord var det bortkastade pengar. Åtminstone om man som jag hade en storbilds-TV inom synhåll och kunde följa vad som händer där. Har man en biljett utan läktarplats kan jag tänka mig att det är väl investerade pengar men som det var nu hade jag fullt upp att hålla koll på banan och på storbildsteven framför.

Hörlurarna skrotade jag omgående, det vet alla som har vart på ett lopp live att det är rätt svårt att höra någonting som helst annat när en F1-bil är i näheten.

Sen visst, jag kollade apparaten ett par gånger och konstate4rade att Button gjorde bra ifrån sig och dubbelkollade ställningen ibland men det hade jag kunnad klara mig utan.

Testade även in-board kameran men hallå, det är som Sami påpekade en 5"s skärm och i starkt solsken blir inte upplevelsen hisnande.

Då kan jag rekommendera att istället insupa stämningen på läktaren, det är dessutom billigare ;) Det är ju inte riktigt varje dag man får uppleva en fullsatt F1-läktare, åtminstone inte jag och då kan man leva med att lite sämre koll än hemma i TV-soffan, det har man ju ändå på resterande lopp liksom...
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Har ni tänkt på att McLaren nästa år startar med de sämre stallen och får mycket mindre depåområde? De lär få problem med sina nuvarande packningar och måste minska med minst 1 lastbil. Det är bara de främsta stallen som får tre garage.
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Då blir det knappast varsin depågrupp i kvalen. Vilken rysare vi har att se framemot.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Cheever skrev:Här kommer recensionen:

Köp en kasse öl eller eller valfria stall-produkter för pengarna.
Det låter som ett tips i min smak :up:

Trist att du inte fick valuta för pengarna gällande Kangaroo-TV:n men då vet man i alla fall att det inte är något att satsa på nästa gång man åker på F1-lopp
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Pastis skrev:Har ni tänkt på att McLaren nästa år startar med de sämre stallen och får mycket mindre depåområde? De lär få problem med sina nuvarande packningar och måste minska med minst 1 lastbil. Det är bara de främsta stallen som får tre garage.
Ron får höra med Todt om inte de kan ta en av bilarna om det kniper, de om några vet hur bilen funkar.:D

Har funderat själv på hur det kommer se ut. :o Har även för mig att man bedömmer det som nackdel att vara längst bort i depågatan. Depåstoppen tar längre tid. :down:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Nisse skrev:
Pastis skrev:Har ni tänkt på att McLaren nästa år startar med de sämre stallen och får mycket mindre depåområde? De lär få problem med sina nuvarande packningar och måste minska med minst 1 lastbil. Det är bara de främsta stallen som får tre garage.
Ron får höra med Todt om inte de kan ta en av bilarna om det kniper, de om några vet hur bilen funkar.:D

Har funderat själv på hur det kommer se ut. :o Har även för mig att man bedömmer det som nackdel att vara längst bort i depågatan. Depåstoppen tar längre tid. :down:
Nej, alla tar egentligen lika lång tid, men stallen föredrar oftast att ha de första platserna för att ha det enklare att upptäcka trafiken i depåområdet då, samt att föraren snabbare hittar "hem". Lollipopmannen i stallet längst ned i depån har det svåraste jobbet då han har en massa "dolda" depåer som det vips kan dyka upp bilar ur. Men på vissa banor är det tvärtom, eller har i alla fall varit så. Kommer inte ihåg hur det är på alla banor nu, men det kan säkert någon annan tala om.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Nisse skrev:Har även för mig att man bedömmer det som nackdel att vara längst bort i depågatan. Depåstoppen tar längre tid. :down:
Varför skulle det ta längre tid, det är ju lika långt att köra i depån totalt sett, oavsett var man står?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Jag såg att en snubbe som heter Sebastien Buemi testade för Red Bull i Jerez. Jag kollade in filmerna på Euro F3 series hemsida. Hoppas att inte får en styrning de närmaste åren :hand:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Razor skrev:
Nisse skrev:Har även för mig att man bedömmer det som nackdel att vara längst bort i depågatan. Depåstoppen tar längre tid. :down:
Varför skulle det ta längre tid, det är ju lika långt att köra i depån totalt sett, oavsett var man står?
Om bilen går att köra i 100 km/h.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Ja, det är väl skitsamma eftersom det är 80 km/h i depån ;)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
SF-Tifoso
Inlägg: 41
Blev medlem: mån sep 17, 2007 18:34

Inlägg av SF-Tifoso »

Om Lewis vinner i år så blir det lite bizzart nästa år med McLaren längst ner i pit lane med 1 och 2 på bilarna. :)


Om Kimi vinner får McLaren nummer 22 och 23, rätt åt dem. Samma sak om Alonso vinner och byter stall.


Dock blir väl Prodrive allra längst ner om de nu får ihop det, men det passar ju riktigt bra att Prodrive och McLaren blir grannar eftersom de har så mycket gemensamt :up:
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Razor skrev:Ja, det är väl skitsamma eftersom det är 80 km/h i depån ;)
Är det? Överallt? :o
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Ja, förut så var det 60 km/h i Monaco, men det tror jag är ändrat sedan den nya depån kom till.

Jag tror däremot att det är 60 km/h i depågatan under träning på alla banor?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Blir det fler regeländringar förutom att antispinn försvinner? Tycker att jag har hört att q3 ska ändras lite mer för miljöns skull att bränna soppa var ej miljövänligt!
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
SF-Tifoso
Inlägg: 41
Blev medlem: mån sep 17, 2007 18:34

Inlägg av SF-Tifoso »

Det är bestämt att Q3 ska ändras till nästa år. Men jag har hört olika bud om hur formatet kommer bli.

Vid Monza diskuterade stallen om en variant där man inte får tillbaka något bränsle efter kvalet, man får helt enkelt tanka upp bilen för både kval och första stint.

Men Janne sa vid Belgien (har jag för mig) att man kommer köra en one-shot variant, likt den vi hade för några år sedan, under sista kvarten, där förarna får ett ensamt försök var på banan.


Vilken av de det kommer bli vet jag inte. Personligen är det mer taktik om man måste tanka bilen för både kval och inledningen av loppet. Då har man tex chans att göra två kvalförsök om man istället offrar några varv innan sitt första depå stopp.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Kovalainen är nu klar för Renault för 2008.
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

FIA meddelar att motorutvecklingen fryses i 10 år, men kan efter 5 år förändras om alla parter är eniga. Skulle då en ändring ske, infaller den 2 år efter för att alla ska hinna förändra sina motorer, alltså om 7 år.
Hur formel 1 känns det här :down:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Christoffer skrev:FIA meddelar att motorutvecklingen fryses i 10 år, men kan efter 5 år förändras om alla parter är eniga. Skulle då en ändring ske, infaller den 2 år efter för att alla ska hinna förändra sina motorer, alltså om 7 år.
Hur formel 1 känns det här :down:
Pissdåligt, om FIA fortsätter är F1 snart standardbilracing...

Vart tog allt snack om energiutveckling vägen? FIA verkar bara vilja spara pengar, inte miljö. Vilka idioter, med väl avvägda regler kunde FIA styrt världens bästa motoringenjörer att utveckla engergisnålare motorer som tagit hand om rörelseenergin i kurvor och inbromsningar. :down:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Hela strukturen inom F1 är fel. Tre intressegrupper som står mot varandra istället för att driva serien åt ett håll. Personligen tror jag att F1 kommer att tappa publikandelar i Europa inom de kommande åren. Jämför Nascars marknadsföring där mästerskapet är ett mycket starkare varumärke i sig än F1. Marknadsföringen är också i högre grad riktad till publiken. Bernie, vad gör han? Ja, han försöker sälja F1 till regeringar, nya marknader, för att få in nya investorer i sporten, men publiken då?

Motorbeslutet är bara ett i den senaste raden av kompromisser, ett beslut som jag tror få förstår bevekelsegrunderna för.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nu är det väl bara vissa motordelar som inte får utvecklas på 10 år, inte hela motorn? Med tanke på att det kommer att införas en hel del enhetsdelar som en och samma ECU bland annat ligger det väl nära till hands att det är sådana standardkomponenter stallen inte får utveckla själva de närmsta 10 åren.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

There will be a total freeze on engine development for a period of 10 years, starting from 2008. A change can be made after five years but only with the unanimous agreement of all stakeholders and following a further two-year notice period. Total freeze means that there will be no exceptions for development of certain parts of the engine, as is the case under the current regulations.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ahhh, så var det.

Det lustiga med alla dessa nya regler i den s.k. kungaklassen inom motorsport är att väldigt få verkar kunna bidra med det F1 är i kanske störst behov av: bra racing på banan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Lite halvjobbigt om nån kommer med en pissmotor nästa år. Då är man alltså fast med den i 10 år...
Hur är det med kundmotorer då, får de vara helt nya utvecklingar eller måste de vara exakt lika som den ordinarie motorn?
Tillåts nya motortillverkare komma med nya konstruktioner? Om inte, så kan det ju bli lite brist på motorer om någon tillverkare hoppar av, alternativt inte längre vill sälja kundmotorer.

Men med nya motortillverkare kan det kanske vara ide för Ferrari att sluta tillverka motorer och istället köpa dem av den nya motortillverkaren Fiat. Kan även bytas till Lancia ett par år senare, om man inte är nöjd med Fiats motorer.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Inom ett par år kommer väl nyheten att Ferrari har vunnit ett avtal om att leverera motorer till alla stall i F1 ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Nu behöver ju inte Gösta byta klass, utan NASCARs regler kommer till F1 istället. T.o.m. ännu striktare motorreglemente, bara fryst i ett annat årtionde.

För att det här skall funka med nya motorleverantörer så antar jag nya motorer måste anpassas till de gamla innan de godkänns, så att de inte blir helt överlägsna.

Det har under några år även pratats om FIA-levererade standardvingar och då främst bakvingen.
Vi får väl se när/om det införs.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tycker att F1 förvaltas på ett mycket märkligt sätt. Var finns den långsiktiga strategin? Vad ska F1 vara om fem år, om tio år, om 15 år? Beslut fattas för stunden men vart de leder tycks ingen intressera sig för. Hur passar det senaste motorbeslutet in i en övergripande steategi? Frågar man Nascar tror jag att de har mycket klara visioner om vart de vill ta sin sport, men i F1 jagar Bernie nya marknader där den som betalar mest får vara med och Europa, sportens vagga blir alltmer marginaliserad. Det skulle inte kunna vara så att det är ett tecken på att sporten tappar marknadsandelar i Europa - den är inte lika intressant för investerarna? Och skulle det kunna bero just på att man inte vet vart sporten är på väg?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag vet inte om NASCAR vet så perfekt vart de är på väg. På den tekniska sidan tror jag man har koll och en klar idé om vart man är på väg med nya bilen.

Men marknadsmässigt är jag fundersam om man tänker helt rätt, de pratar rätt mycket om nya marknader, utvidga utanför USA etc. vilket jag tror är ett misstag om man gör det för mycket. NASCAR:s bas är USA och det är en amerikansk serie, tror inte de bör försöka bli en internationell serie med mycket race utanför Nord-Amerika.

Vad gäller F1 har jag noll aning längre om vad de vill. Men fryst motorutveckling i 10 år lär de ju vara ganska ensamma om ialla fall :D

De har redan ganska dålig racing på banan jämfört med andra serier, ska de nu också begränsa utvecklingen - kanske det enda F1 riktigt har som sitt egna, kan det bli riktigt intressant :D
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Amerikanska serier har ju gjort försök tidigare att ta sig över pölen med mediokra resultat som bäst. Hoppas inte Nascar drabbas av samma hybris som Champ Car en gång drabbades av. Utlandsracen bidrog till att knäcka serien, även om det fanns andra mer betydelsefulla orsaker förstås. Kostnaderna för teamen blev för höga. Samma trend inom NHL där man vill förlägga vissa matcher utomlands. Inte för så länge sedan spelade de i London... Oavsett hur andra gör anser jag F1 vara det mest misskötta mästerskapet av alla sporter i förhållande till sin storlek. Något måste göras. F1 riskerar att gå samma öde till möte som cykelsporten vars mediaexponering handlar mer om annat än sportsliga prestationer. Motorbeslutet känns ju som ett sällsynt dåligt beslut. Vad händer med de gröna ambitionerna? Än så länge går det kanske att köra ett par år till med bensin men det kan vara helt politiskt omöjligt att göra det om tre, fyra år. Hur går det med kostnaderna? Hur många energikrävande vindtunnlar ska teamen få köra dygnet runt? Var ska sporten vara om fem år - miljömässigt, sportsligt, marknadsmässigt, geografiskt etc? Ingen vet. Att försöka förutse vad som händer härnäst är som att förutse var en flipperkula är på väg någonstans - rätt vad det är ligger den i rännan och det är slutspelat.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev: De har redan ganska dålig racing på banan jämfört med andra serier, ska de nu också begränsa utvecklingen - kanske det enda F1 riktigt har som sitt egna, kan det bli riktigt intressant :D
Undrar vad de skulle göra om det dök upp en konkurrentserie som var snabbare?
Motorutvecklingen går hyfsat snabbt nu med allt mer exakta simuleringar, kanske främst orsakat av miljökrav, liksom billigare, bättre och enklare verktyg.
En 4 liters N/A-motor är inte så enormt svårt att få upp i 1000 hk och ändå hålla nere vikten i klass med de nya tyngre F1-motorerna. En standard hojmotor är inte så långt ifrån 200 hk/liter, trots att de lätt håller i 10 000 mil och 25% till är ingen gigantiskt kostnad. Eller om man väljer att överladda så är det inget problem alls. En 1,3-liters Hayabusa-motor med MCX turbokit ger väl gissningsvis 350 hk, för kanske 50000:- + grundmotor.

Det finns dessutom gatbilar som Veyron som har 1000 hk och även mainstreamtillverkare som BMW har passerat 500 hk, så frågan är vad F1 kommer att upplevas som utan high-tech?
Om några år en ålderdomlig motor, ingen ABS, standardiserad insprutning och tändning utan TC, etc..
F1 har ju ändå väldigt mycket levt på sin high-tech image, där man varit klart värst. Å andra sidan har man kanske inget val, eftersom det inte går att köra fortare med bibehållen säkerhet och därför kan man inte fortsätta sin höga tekniknivå.

I ett lätt förbättrat GP2-chassi och en 1000 hk-motor så skulle det nog gå att komma ned i F1-tider om några år och dessutom med bättre racing.
Användarens profilbild
menthol
Inlägg: 522
Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47

Inlägg av menthol »

Bild

Från Smålandspostens ledarsida idag.

Har jag missat något? Utvecklingen av motorer skulle väl frysas helt, inte bara för bensinmotorer? Förslaget är väl i såna fall knappast bättre för miljön. Det är någon på SMP som missuppfattat läget va?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Ja, man kan sluta läsa efter "rally och racing kan lätt beskrivas som termer av miljöproblem". Alldeles uppenbart har de ingen koll alls.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Jaha då var det helt klart med Glock till Toyota. Men fortfarande tyst om var Alonso hamnar.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Christoffer skrev:Jaha då var det helt klart med Glock till Toyota. Men fortfarande tyst om var Alonso hamnar.
Ni som vill se hur det går till när en F1-förare skriver på ett kontrakt kan titta på denna film: https://f1.tauzero.se/etc/138472-TYF1_7911_75108-p.mpg
Bild
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Tyvärr. Det kommer opp ett quicktimefrågetecken.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

"Spara länk som" ...

Det ser ut som när jag skrev på förra anställningsavtalet eller lånepapperen på lägenheten minus kram och två kameror.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

LuckyStrike1 skrev:"Spara länk som" ...

Det ser ut som när jag skrev på förra anställningsavtalet eller lånepapperen på lägenheten minus kram och två kameror.
Ja, ungefär så simpelt är det. :D

Länken är en vanlig mpg-fil, och hur era datorer är konfigurerade kan inte jag lösa. Har ni en codex för mpeg2 så kan man se den.
Bild
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sparar man länk som eller Save target as eller Spara mål som beroende på vad man kör för läsare så funkar den utmärkt att spela upp i såväl Windows Media Player eller Realplayer om de är hyfsat uppdaterade.

Det borde vara rätt skön känsla för Glock det där :D

Jag är lite glad för hans skull, han har kämpat sig tillbaka till F1, tagit lite chanser och nu har han fått ett bra kontrakt i ett stall med mycket resurser.

Det ska bli intressant att se vad han kan göra - det känns som det här är den första riktigt hungriga och motiverade föraren Toyota har anställt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

LuckyStrike1 skrev:"Spara länk som" ...

Det ser ut som när jag skrev på förra anställningsavtalet eller lånepapperen på lägenheten minus kram och två kameror.
Tack nu jag förstår! :monkey:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

LuckyStrike1 skrev:Det ska bli intressant att se vad han kan göra - det känns som det här är den första riktigt hungriga och motiverade föraren Toyota har anställt.
Det är också något som Tadashi Yamashina säger på en annan video på frågan om varför man valde Glock. We love his driving style and spirit".
Bild
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Haha. Vad stelt det såg ut.

Nåja. Jag är också oerhört glad för Glock. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om honom dock. Han gjorde väl ok ifrån sig i Jordan (bättre än Pantano iallafall, vill jag minnas), och hans senaste framfart i GP2 har jag inte följt alls. Men hans väg tillbaka till F1 är ju verkligen exceptionell. Det är nästan så man önskar att Wirdheim skulle försöka sig på något liknande. Men han börjar väl bli lite för gammal nu. Fast det börjar ju iofs "hoppet" Alx också bli.
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

När han gjorde något inhopp i Jordan för några år sedan var han ju hur bra som helst. Tog väl poäng tillochmed?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Christoffer skrev:När han gjorde något inhopp i Jordan för några år sedan var han ju hur bra som helst. Tog väl poäng tillochmed?
Han tog poäng ja, men det var ju ganska mycket tack vare att ett helt gäng förare blev diskvalificerade. Å andra sidan kom han ju före Heidfeld. Äh, jag ska inte uttala mig. Minns inte ett skit från det loppet.
Användarens profilbild
molle2
Inlägg: 122
Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
Ort: Oslo

Inlägg av molle2 »

bild har en första intervju med glock,
http://www.bild.t-online.de/BTO/sport/m ... 94828.html
(där finns också en bild från när han skriver under för de som inte får igång mpg-filmen och är intresserade av hur det ser ut)
glock säger att han vill köra om vm-titeln med toyota. .så han verkar ha ganska höga tankar om teamet trots senaste säsongen..