LuckyStrike1 skrev:
De har redan ganska dålig racing på banan jämfört med andra serier, ska de nu också begränsa utvecklingen - kanske det enda F1 riktigt har som sitt egna, kan det bli riktigt intressant
Undrar vad de skulle göra om det dök upp en konkurrentserie som var snabbare?
Motorutvecklingen går hyfsat snabbt nu med allt mer exakta simuleringar, kanske främst orsakat av miljökrav, liksom billigare, bättre och enklare verktyg.
En 4 liters N/A-motor är inte så enormt svårt att få upp i 1000 hk och ändå hålla nere vikten i klass med de nya tyngre F1-motorerna. En standard hojmotor är inte så långt ifrån 200 hk/liter, trots att de lätt håller i 10 000 mil och 25% till är ingen gigantiskt kostnad. Eller om man väljer att överladda så är det inget problem alls. En 1,3-liters Hayabusa-motor med MCX turbokit ger väl gissningsvis 350 hk, för kanske 50000:- + grundmotor.
Det finns dessutom gatbilar som Veyron som har 1000 hk och även mainstreamtillverkare som BMW har passerat 500 hk, så frågan är vad F1 kommer att upplevas som utan high-tech?
Om några år en ålderdomlig motor, ingen ABS, standardiserad insprutning och tändning utan TC, etc..
F1 har ju ändå väldigt mycket levt på sin high-tech image, där man varit klart värst. Å andra sidan har man kanske inget val, eftersom det inte går att köra fortare med bibehållen säkerhet och därför kan man inte fortsätta sin höga tekniknivå.
I ett lätt förbättrat GP2-chassi och en 1000 hk-motor så skulle det nog gå att komma ned i F1-tider om några år och dessutom med bättre racing.