Ross Brawn till Honda!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Christoffer

Ross Brawn till Honda!

Inlägg av Christoffer »

F1-live skriver detta idag.
" Ross Brawn, formerly Technical Director at Ferrari, will on Monday be unveiled as Honda's new Team Principal with immediate effect, according to media reports."
Det var oväntat tycker jag. Han var väl lika mycket Ferrari som Schumi och Todt.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Jag har funderat lite på vad han skulle kunna tänkas göra i framtiden och kom fram till att Toyota kanske skulle vara något, om inte annat p.g.a. pengarna. Honda var väl inte helt väntat tycker jag.

Det ska bli kul att se vad en sådan känd och bra(?) figur kan göra för att ev. lyckas lyfta stallet.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är bekräftat officiellt nu.

Brawn får rollen "team principal" och Fry fortsätter som "chief executive".
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Med tanke på den lön han lär få så kanske dom får satsa på en lite billigare förare.
Kanske något för Alx?
I.Kilmister
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tvärtom - tror inte för ett ögonblick att Honda sparar in på förarlöner bara för att Ross Brawn är i stallet. Snarare kan de lättare attrahera erfarna, etablerade, duktiga, snabba och därmed dyra förare.

Dessutom är både Button och Barrichello klara för nästa säsong - så ska de köra med någon annan förare krävs det att de löser ut någon av dessa två.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Jo men silly season antyder ju att Barrichello kan vara på väg till Super Aguri bla. Men jag erkänner att det är önsketänkande från min sida.
I.Kilmister
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, men de ersätter aldrig Rubens med Alx!

Rubens kan mycket väl lämna Honda för Super Aguri eller pension, men hans ersättare kommer tyvärr inte att heta Alx Danielsson i så fall.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Alonso till Honda?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

ANFRAN skrev:Alonso till Honda?
Det (o)lustiga är att Honda mycket väl kan ligga bakom hela spionaffären mellan Ferrari och McLaren. Fry träffade Nigel Stepney och Mike Coughlan och dessa två herrar var troligtvis på väg till Honda innan allt blev offentligt och "spårade ur"...
GMD

Inlägg av GMD »

Pastis skrev:
Det (o)lustiga är att Honda mycket väl kan ligga bakom hela spionaffären mellan Ferrari och McLaren. Fry träffade Nigel Stepney och Mike Coughlan och dessa två herrar var troligtvis på väg till Honda innan allt blev offentligt och "spårade ur"...
Just det. Nu börjar bitarna falla på plats.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Pastis skrev:
Fry har väl sagt att Stepney tog kontakt med honom och det har ju inte Stepney nekat till, vad jag vet, så det är kanske lite mycket sagt att Honda låg bakom spionaffären, även om det helt klart kan ha varit ett motiv för dokumentstölden, kanske t.o.m. det mest troliga.

Är du insnöad, förresten?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Insnöad? Alltid, just nu 29 cm.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Det snöar rätt friskt i Stockholm också just nu. Men här blir det kaos lite fortare än i fjällen.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Hehe, efter dryga 20 år i Stockholm så vet jag hur "bra" trafiken brukar bli vid lite snöfall.

Nackdelen med att bo på landet är avstånden. När jag i år för första gången skulle besiktiga bilen efter "landsflykten" fick jag åka drygt 160 km för den "upplevelsen". På skoj frågade jag killarna på den mobila stationen om jag fick bensinersättning...

Undrar vad Toyota tycker, om att Brawn valde värsta konkurrenten Honda?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror Toyota tycker att det är lite synd. ;)

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Undrar om de grinar, vad tror du? Själv undrar jag när de ska lyckas anställa några ingenjörer med dignitet? Är det Köln och Tyskland som skrämmer alla?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men nyss undrade du ju vad Toyota tyckte om att han gick till Honda istället ... ;)

De hade ju Gascoyne men lyckades göra honom så missnöjd att han slutade. Geoff Willis har varit ledig på marknaden i 1 ½ säsong, men Toyota lyckades inte anställa honom.

Ett problem är kanske att de är baserade jsut i Köln. Men ser man på BMW så fungerar det ändå.

Jag undrar om det inte saknas "racingkultur" hos Toyota F1, något BMW har. Duktiga ingenjörer som kan bygga en vinnarbil i F1 tror jag utan tvekan att Toyota har i sin organisation. Men det verkar saknas en racingkultur hos deras F1-stall som är lite oroväckande.

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Jag läste någonstans, undrar om det inte var just Gascoyne som menade att Toyota har en felaktig struktur där man följer Japansk ordergång. Vilket gör att det är gubbar i Japan som måste ta besluten inte raceprofsen i Tyskland. Allt segar ihop sig därför.
I.Kilmister
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så gör Honda ialla fall.

Nick Fry flyger tydligen skytteltrafik mellan England och Japan för att dra vissa frågor i en kommitté i Tokyo där besluten fattas.

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Och se så bra det har gått för dom.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Höll inte McLaren på med något liknande fast då med de rejsstrategiska besluten?
De ringde till någon strategi-/taktikcentral i Woking från depåmuren för att få besked om hur de skulle göra under loppen?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Christoffer skrev:Jag läste någonstans, undrar om det inte var just Gascoyne som menade att Toyota har en felaktig struktur där man följer Japansk ordergång. Vilket gör att det är gubbar i Japan som måste ta besluten inte raceprofsen i Tyskland. Allt segar ihop sig därför.
Det är alltid lätt att skylla på ledningen ifall man misslyckas. Hade Toyota och Honda haft en teknisk direktör med pondus och de rätta egenskaperna hade de redan vunnit VM.

Ska bli mycket intressant att följa Honda, kanske inte nästa år, men 2009 och framåt. Egentligen har Brawn redan bevisat sin klass, frågan är hur länge han håller innan det dalar? Se Adrian Newey, är det någon som tror på honom mera? Han kan kanske glänsa till med några ideér då och då, men tycks inte längre kunna se helheten. Brawn har ett stort plus gentemot Newey, Brawn kan ta folk, medan Newey är mera reserverat och "töntigare" om ni förstår vad jag menar...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:Men nyss undrade du ju vad Toyota tyckte om att han gick till Honda istället ... ;)

De hade ju Gascoyne men lyckades göra honom så missnöjd att han slutade. Geoff Willis har varit ledig på marknaden i 1 ½ säsong, men Toyota lyckades inte anställa honom.

Ett problem är kanske att de är baserade jsut i Köln. Men ser man på BMW så fungerar det ändå.

Jag undrar om det inte saknas "racingkultur" hos Toyota F1, något BMW har. Duktiga ingenjörer som kan bygga en vinnarbil i F1 tror jag utan tvekan att Toyota har i sin organisation. Men det verkar saknas en racingkultur hos deras F1-stall som är lite oroväckande.
Vad menar du med avsaknad av racingkultur?

Jag pratade med en studiekamrat och f.d. kollega till Pastis, som jobbade hos ToyotaF1 ett tag och han tyckte väl närmast att det inte var någonting annat än racingkultur där, utan man pratade racing på varenda rast och jobbade helst 70 timmar i veckan, minst - så absolut inget liv utanför racingvärlden.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Pastis skrev: Det är alltid lätt att skylla på ledningen ifall man misslyckas.
Jo, men om hela organisationen misslyckas år efter år, trots pengar, så är det ju ledningens fel. Antingen har man anställt fel personer eller också får man inte de anställda att prestera på topp.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Pastis skrev:Insnöad? Alltid, just nu 29 cm.
Jag såg bilder på några skoteråkare som körde omkring i Gördalen och där verkade det vara massor av snö, ca 40 cm enl. uppgift. Det ligger väl i närheten av dig?

Edit:
Med insnöad menade jag förresten bokstavligen och inte bildligt talat... :D
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

AndersF1 skrev:
Pastis skrev: Det är alltid lätt att skylla på ledningen ifall man misslyckas.
Jo, men om hela organisationen misslyckas år efter år, trots pengar, så är det ju ledningens fel. Antingen har man anställt fel personer eller också får man inte de anställda att prestera på topp.
Det är sant, men jag försökte besvara de som tror att de nuvarande anställda kan, men hålls tillbaka av strukturen och toppcheferna. Det tror jag inte alls på, utan de har en för dålig teknisk direktör.

Så i grunden är det toppens fel att de inte anställer en sådan. :D Då var vi tillbaka där igen...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

AndersF1 skrev:
Pastis skrev:Insnöad? Alltid, just nu 29 cm.
Jag såg bilder på några skoteråkare som körde omkring i Gördalen och där verkade det vara massor av snö, ca 40 cm enl. uppgift. Det ligger väl i närheten av dig?

Edit:
Med insnöad menade jag förresten bokstavligen och inte bildligt talat... :D
Försök inte, jag vet vad du försökte antyda! ;)

Det har varit 34 cm, men sjunkit ihop lite. Gördalen ligger i närheten av Särna, söderut alltså och patriotisk som jag är anser jag inte det finns några fjäll där. :D
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:Men nyss undrade du ju vad Toyota tyckte om att han gick till Honda istället ... ;)

Jag pratade med en studiekamrat och f.d. kollega till Pastis, som jobbade hos ToyotaF1 ett tag och han tyckte väl närmast att det inte var någonting annat än racingkultur där, utan man pratade racing på varenda rast och jobbade helst 70 timmar i veckan, minst - så absolut inget liv utanför racingvärlden.
Suck, gamla FFA är borta för alltid, det väcker en del minnen http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... =116&lang=
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:

Det jag menar är inte anställda totalt ointresserade av racing.

Jag menar snarare att stallet Toyota F1 mer verkar drivas som ett bilföretag från Japan, än som ett snabbt reagerande racingstall i F1. Som Honda fast värre - många chefer på mellannivå med flera chefslager upp tilll ledningsnivå, en byråkratisk trögrörlig organisation där mycket beslut först måste förankras högt upp i ledningen i Tokyo, styrt av företagsinterna policys och processer. En kultur av att det är viktigare att ta ett beslut korrekt underbyggt och processat än att ta ett beslut, snabbt och bra. Byråkratiskt helt enkelt.

Givetvis jobbar jag inte själv där eller känner någon som jobbar, utan det är bara ett intryck jag har fått av att se det utifrån och som kan vara en förklaring till deras så här långt ganska kapitala misslyckande.

Jag tror defintivit att de som jobbar i Köln har ett jätteracingintresse och so vidare. Däremot får jag intrycket av att de i ännu högre grad än Honda har ett alltför stort spann därifrån via mellannivåer upp till ledningen än vad som är bra för ett racingstall.

Det drivs som ett stort internationell företag mer än som ett F1-stall är min uppfattning.

Det var väl också det Mike Gascoyne försökte ändra på hos Toyota och hade mycket kritik som ledde til latt han fick gå?

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:
Det har varit 34 cm, men sjunkit ihop lite.
Det finns ju piller som fixar till det där.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:
Pastis skrev:

Tärnström
HA, tala inte om de små jävlarna... de blir min död! :D
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Christoffer....jo det var väl rätt mycket Schumi, Brawn och Todt, men när schumi hoppade av tåget så var kanske inte den gode todt tillräckligt dragplåster för Brawn att motivera sig att komma tillbaka till stallet.
Känns ju som det var Schumi som Brawn "brydde sig" om.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Pastis skrev:
JTarnstrom skrev:
Pastis skrev:

Tärnström
HA, tala inte om de små jävlarna... de blir min död! :D
Man ska alltså svälja dem och inte...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Å andra sidan är ju 34 cm är ju knappast något att klaga över. Många får ju nöja sig med hälften och då har det ändå inte börjat skrumpna.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pappa Scan

Äntligen!
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Hoppas att han inte har med sig lite teknisk info om Ferraribilen och FIA kommer på han för då lär det bli böter.

Att spionera på Ferrari är det dryga böter på men att spionera på andra stall är bara ett brott och inget mer :o

Det har FIA nu bekräftat med tanke på att Renult blir dömda men får inget straff. :down:

McLaren fick rekordböter för sitt och förtjänade säkert det men att stall gå helt böterslöst när dom oxå bevisligen har teknisk info om andra stall i datorerna är helt skruvat.

Stall och förare får böter för mindre saker.

Jag hittar inte logiken på hur dom tänker :-?
FIA = Ferrari International Assistance