Ross Brawn till Honda!
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Ross Brawn till Honda!
F1-live skriver detta idag.
" Ross Brawn, formerly Technical Director at Ferrari, will on Monday be unveiled as Honda's new Team Principal with immediate effect, according to media reports."
Det var oväntat tycker jag. Han var väl lika mycket Ferrari som Schumi och Todt.
" Ross Brawn, formerly Technical Director at Ferrari, will on Monday be unveiled as Honda's new Team Principal with immediate effect, according to media reports."
Det var oväntat tycker jag. Han var väl lika mycket Ferrari som Schumi och Todt.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tvärtom - tror inte för ett ögonblick att Honda sparar in på förarlöner bara för att Ross Brawn är i stallet. Snarare kan de lättare attrahera erfarna, etablerade, duktiga, snabba och därmed dyra förare.
Dessutom är både Button och Barrichello klara för nästa säsong - så ska de köra med någon annan förare krävs det att de löser ut någon av dessa två.
Dessutom är både Button och Barrichello klara för nästa säsong - så ska de köra med någon annan förare krävs det att de löser ut någon av dessa två.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, men de ersätter aldrig Rubens med Alx!
Rubens kan mycket väl lämna Honda för Super Aguri eller pension, men hans ersättare kommer tyvärr inte att heta Alx Danielsson i så fall.
Rubens kan mycket väl lämna Honda för Super Aguri eller pension, men hans ersättare kommer tyvärr inte att heta Alx Danielsson i så fall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Just det. Nu börjar bitarna falla på plats.Pastis skrev:Det (o)lustiga är att Honda mycket väl kan ligga bakom hela spionaffären mellan Ferrari och McLaren. Fry träffade Nigel Stepney och Mike Coughlan och dessa två herrar var troligtvis på väg till Honda innan allt blev offentligt och "spårade ur"...ANFRAN skrev:Alonso till Honda?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fry har väl sagt att Stepney tog kontakt med honom och det har ju inte Stepney nekat till, vad jag vet, så det är kanske lite mycket sagt att Honda låg bakom spionaffären, även om det helt klart kan ha varit ett motiv för dokumentstölden, kanske t.o.m. det mest troliga.Pastis skrev:Det (o)lustiga är att Honda mycket väl kan ligga bakom hela spionaffären mellan Ferrari och McLaren. Fry träffade Nigel Stepney och Mike Coughlan och dessa två herrar var troligtvis på väg till Honda innan allt blev offentligt och "spårade ur"...ANFRAN skrev:Alonso till Honda?
Är du insnöad, förresten?
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Hehe, efter dryga 20 år i Stockholm så vet jag hur "bra" trafiken brukar bli vid lite snöfall.
Nackdelen med att bo på landet är avstånden. När jag i år för första gången skulle besiktiga bilen efter "landsflykten" fick jag åka drygt 160 km för den "upplevelsen". På skoj frågade jag killarna på den mobila stationen om jag fick bensinersättning...
Undrar vad Toyota tycker, om att Brawn valde värsta konkurrenten Honda?
Nackdelen med att bo på landet är avstånden. När jag i år för första gången skulle besiktiga bilen efter "landsflykten" fick jag åka drygt 160 km för den "upplevelsen". På skoj frågade jag killarna på den mobila stationen om jag fick bensinersättning...
Undrar vad Toyota tycker, om att Brawn valde värsta konkurrenten Honda?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Men nyss undrade du ju vad Toyota tyckte om att han gick till Honda istället ...
De hade ju Gascoyne men lyckades göra honom så missnöjd att han slutade. Geoff Willis har varit ledig på marknaden i 1 ½ säsong, men Toyota lyckades inte anställa honom.
Ett problem är kanske att de är baserade jsut i Köln. Men ser man på BMW så fungerar det ändå.
Jag undrar om det inte saknas "racingkultur" hos Toyota F1, något BMW har. Duktiga ingenjörer som kan bygga en vinnarbil i F1 tror jag utan tvekan att Toyota har i sin organisation. Men det verkar saknas en racingkultur hos deras F1-stall som är lite oroväckande.
De hade ju Gascoyne men lyckades göra honom så missnöjd att han slutade. Geoff Willis har varit ledig på marknaden i 1 ½ säsong, men Toyota lyckades inte anställa honom.
Ett problem är kanske att de är baserade jsut i Köln. Men ser man på BMW så fungerar det ändå.
Jag undrar om det inte saknas "racingkultur" hos Toyota F1, något BMW har. Duktiga ingenjörer som kan bygga en vinnarbil i F1 tror jag utan tvekan att Toyota har i sin organisation. Men det verkar saknas en racingkultur hos deras F1-stall som är lite oroväckande.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jag läste någonstans, undrar om det inte var just Gascoyne som menade att Toyota har en felaktig struktur där man följer Japansk ordergång. Vilket gör att det är gubbar i Japan som måste ta besluten inte raceprofsen i Tyskland. Allt segar ihop sig därför.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Så gör Honda ialla fall.
Nick Fry flyger tydligen skytteltrafik mellan England och Japan för att dra vissa frågor i en kommitté i Tokyo där besluten fattas.
Nick Fry flyger tydligen skytteltrafik mellan England och Japan för att dra vissa frågor i en kommitté i Tokyo där besluten fattas.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Höll inte McLaren på med något liknande fast då med de rejsstrategiska besluten?
De ringde till någon strategi-/taktikcentral i Woking från depåmuren för att få besked om hur de skulle göra under loppen?
De ringde till någon strategi-/taktikcentral i Woking från depåmuren för att få besked om hur de skulle göra under loppen?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det är alltid lätt att skylla på ledningen ifall man misslyckas. Hade Toyota och Honda haft en teknisk direktör med pondus och de rätta egenskaperna hade de redan vunnit VM.Christoffer skrev:Jag läste någonstans, undrar om det inte var just Gascoyne som menade att Toyota har en felaktig struktur där man följer Japansk ordergång. Vilket gör att det är gubbar i Japan som måste ta besluten inte raceprofsen i Tyskland. Allt segar ihop sig därför.
Ska bli mycket intressant att följa Honda, kanske inte nästa år, men 2009 och framåt. Egentligen har Brawn redan bevisat sin klass, frågan är hur länge han håller innan det dalar? Se Adrian Newey, är det någon som tror på honom mera? Han kan kanske glänsa till med några ideér då och då, men tycks inte längre kunna se helheten. Brawn har ett stort plus gentemot Newey, Brawn kan ta folk, medan Newey är mera reserverat och "töntigare" om ni förstår vad jag menar...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad menar du med avsaknad av racingkultur?LuckyStrike1 skrev:Men nyss undrade du ju vad Toyota tyckte om att han gick till Honda istället ...
De hade ju Gascoyne men lyckades göra honom så missnöjd att han slutade. Geoff Willis har varit ledig på marknaden i 1 ½ säsong, men Toyota lyckades inte anställa honom.
Ett problem är kanske att de är baserade jsut i Köln. Men ser man på BMW så fungerar det ändå.
Jag undrar om det inte saknas "racingkultur" hos Toyota F1, något BMW har. Duktiga ingenjörer som kan bygga en vinnarbil i F1 tror jag utan tvekan att Toyota har i sin organisation. Men det verkar saknas en racingkultur hos deras F1-stall som är lite oroväckande.
Jag pratade med en studiekamrat och f.d. kollega till Pastis, som jobbade hos ToyotaF1 ett tag och han tyckte väl närmast att det inte var någonting annat än racingkultur där, utan man pratade racing på varenda rast och jobbade helst 70 timmar i veckan, minst - så absolut inget liv utanför racingvärlden.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det är sant, men jag försökte besvara de som tror att de nuvarande anställda kan, men hålls tillbaka av strukturen och toppcheferna. Det tror jag inte alls på, utan de har en för dålig teknisk direktör.AndersF1 skrev:Jo, men om hela organisationen misslyckas år efter år, trots pengar, så är det ju ledningens fel. Antingen har man anställt fel personer eller också får man inte de anställda att prestera på topp.Pastis skrev: Det är alltid lätt att skylla på ledningen ifall man misslyckas.
Så i grunden är det toppens fel att de inte anställer en sådan. Då var vi tillbaka där igen...
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Försök inte, jag vet vad du försökte antyda!AndersF1 skrev:Jag såg bilder på några skoteråkare som körde omkring i Gördalen och där verkade det vara massor av snö, ca 40 cm enl. uppgift. Det ligger väl i närheten av dig?Pastis skrev:Insnöad? Alltid, just nu 29 cm.
Edit:
Med insnöad menade jag förresten bokstavligen och inte bildligt talat...
Det har varit 34 cm, men sjunkit ihop lite. Gördalen ligger i närheten av Särna, söderut alltså och patriotisk som jag är anser jag inte det finns några fjäll där.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Suck, gamla FFA är borta för alltid, det väcker en del minnen http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... =116&lang=AndersF1 skrev:Vad menar du med avsaknad av racingkultur?LuckyStrike1 skrev:Men nyss undrade du ju vad Toyota tyckte om att han gick till Honda istället ...
De hade ju Gascoyne men lyckades göra honom så missnöjd att han slutade. Geoff Willis har varit ledig på marknaden i 1 ½ säsong, men Toyota lyckades inte anställa honom.
Ett problem är kanske att de är baserade jsut i Köln. Men ser man på BMW så fungerar det ändå.
Jag undrar om det inte saknas "racingkultur" hos Toyota F1, något BMW har. Duktiga ingenjörer som kan bygga en vinnarbil i F1 tror jag utan tvekan att Toyota har i sin organisation. Men det verkar saknas en racingkultur hos deras F1-stall som är lite oroväckande.
Jag pratade med en studiekamrat och f.d. kollega till Pastis, som jobbade hos ToyotaF1 ett tag och han tyckte väl närmast att det inte var någonting annat än racingkultur där, utan man pratade racing på varenda rast och jobbade helst 70 timmar i veckan, minst - så absolut inget liv utanför racingvärlden.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det jag menar är inte anställda totalt ointresserade av racing.AndersF1 skrev:Vad menar du med avsaknad av racingkultur?LuckyStrike1 skrev:Men nyss undrade du ju vad Toyota tyckte om att han gick till Honda istället ...
De hade ju Gascoyne men lyckades göra honom så missnöjd att han slutade. Geoff Willis har varit ledig på marknaden i 1 ½ säsong, men Toyota lyckades inte anställa honom.
Ett problem är kanske att de är baserade jsut i Köln. Men ser man på BMW så fungerar det ändå.
Jag undrar om det inte saknas "racingkultur" hos Toyota F1, något BMW har. Duktiga ingenjörer som kan bygga en vinnarbil i F1 tror jag utan tvekan att Toyota har i sin organisation. Men det verkar saknas en racingkultur hos deras F1-stall som är lite oroväckande.
Jag pratade med en studiekamrat och f.d. kollega till Pastis, som jobbade hos ToyotaF1 ett tag och han tyckte väl närmast att det inte var någonting annat än racingkultur där, utan man pratade racing på varenda rast och jobbade helst 70 timmar i veckan, minst - så absolut inget liv utanför racingvärlden.
Jag menar snarare att stallet Toyota F1 mer verkar drivas som ett bilföretag från Japan, än som ett snabbt reagerande racingstall i F1. Som Honda fast värre - många chefer på mellannivå med flera chefslager upp tilll ledningsnivå, en byråkratisk trögrörlig organisation där mycket beslut först måste förankras högt upp i ledningen i Tokyo, styrt av företagsinterna policys och processer. En kultur av att det är viktigare att ta ett beslut korrekt underbyggt och processat än att ta ett beslut, snabbt och bra. Byråkratiskt helt enkelt.
Givetvis jobbar jag inte själv där eller känner någon som jobbar, utan det är bara ett intryck jag har fått av att se det utifrån och som kan vara en förklaring till deras så här långt ganska kapitala misslyckande.
Jag tror defintivit att de som jobbar i Köln har ett jätteracingintresse och so vidare. Däremot får jag intrycket av att de i ännu högre grad än Honda har ett alltför stort spann därifrån via mellannivåer upp till ledningen än vad som är bra för ett racingstall.
Det drivs som ett stort internationell företag mer än som ett F1-stall är min uppfattning.
Det var väl också det Mike Gascoyne försökte ändra på hos Toyota och hade mycket kritik som ledde til latt han fick gå?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det finns ju piller som fixar till det där.Pastis skrev:
Det har varit 34 cm, men sjunkit ihop lite.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Å andra sidan är ju 34 cm är ju knappast något att klaga över. Många får ju nöja sig med hälften och då har det ändå inte börjat skrumpna.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Hoppas att han inte har med sig lite teknisk info om Ferraribilen och FIA kommer på han för då lär det bli böter.
Att spionera på Ferrari är det dryga böter på men att spionera på andra stall är bara ett brott och inget mer
Det har FIA nu bekräftat med tanke på att Renult blir dömda men får inget straff.
McLaren fick rekordböter för sitt och förtjänade säkert det men att stall gå helt böterslöst när dom oxå bevisligen har teknisk info om andra stall i datorerna är helt skruvat.
Stall och förare får böter för mindre saker.
Jag hittar inte logiken på hur dom tänker
Att spionera på Ferrari är det dryga böter på men att spionera på andra stall är bara ett brott och inget mer
Det har FIA nu bekräftat med tanke på att Renult blir dömda men får inget straff.
McLaren fick rekordböter för sitt och förtjänade säkert det men att stall gå helt böterslöst när dom oxå bevisligen har teknisk info om andra stall i datorerna är helt skruvat.
Stall och förare får böter för mindre saker.
Jag hittar inte logiken på hur dom tänker
FIA = Ferrari International Assistance