JTarnstrom skrev:Kimis inställning är hedervärd. Han bryr sig inte, eller åtminstone låter han sig inte rubbas för fem öre. Faktum är att jag aldrig sett Kimi, i likhet med sin landsman Häkkinen, göra något fult på banan (och rätta mig gärna. Jag är mycket intresserad av att bli motbevisad på den punkten).
Tärnström
Jag håller i huvudsak med, men tycker inte heller att Alonso är direkt ful på banan. Möjligen med undantag för avtryckningen av Hamilton. Däremot är väl inte han direkt någon hedersknyffel på sidan om banan. Men ingen av dem har t.ex. så markanta stängningar i starten som Hamilton. Jag förstår inte varför FIA tillåter vingelstängandet ö.h.t. i starten, då det ju väldigt lätt ställer till kedjereaktioner med stora krascher som följd, förutom att det försvårar omkörningar helt i onödan.
Det kan väl inte vara någon nackdel för racet om någon snabbare blir omkörd för att han missar starten och därmed får jaga och sig upp i fältet.
Men å andra sidan fattar jag inte alls varför man skall tillåta de här Skummitilltagen med sista-minuten-stängningar. Vad tillför de fulheterna, förutom att öka riskerna och göra det ännu svårare att köra om?
JTarnstrom skrev:Kimis inställning är hedervärd. Han bryr sig inte, eller åtminstone låter han sig inte rubbas för fem öre. Faktum är att jag aldrig sett Kimi, i likhet med sin landsman Häkkinen, göra något fult på banan (och rätta mig gärna. Jag är mycket intresserad av att bli motbevisad på den punkten).
Tärnström
Jag håller i huvudsak med, men tycker inte heller att Alonso är direkt ful på banan. Möjligen med undantag för avtryckningen av Hamilton. Däremot är väl inte han direkt någon hedersknyffel på sidan om banan. Men ingen av dem har t.ex. så markanta stängningar i starten som Hamilton. Jag förstår inte varför FIA tillåter vingelstängandet ö.h.t. i starten, då det ju väldigt lätt ställer till kedjereaktioner med stora krascher som följd, förutom att det försvårar omkörningar helt i onödan.
Det kan väl inte vara någon nackdel för racet om någon snabbare blir omkörd för att han missar starten och därmed får jaga och sig upp i fältet.
Men å andra sidan fattar jag inte alls varför man skall tillåta de här Skummitilltagen med sista-minuten-stängningar. Vad tillför de fulheterna, förutom att öka riskerna och göra det ännu svårare att köra om?
Håller helt med (förutom att jag tycker att Alonso är en aning fulare än så). Hårdhandskarna borde tas på när det gäller fulkörningarna.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Det är lite underligt att japanerna inte får fram bättre förare. Det bor massor av folk där med goda inkomster och många företag som är inblandade i racing, inkl. ett par biltillverkare i F1, samt en egen serie med hög status i FNIppon och stort racingintresse, men ändå verkar det svårt att få fram några riktigt stora stjärnor.
Vad beror det på?
Ingen stor tradition att ta sig till europeisk racing och karting under tonåren?
Vad skulle Massa och Ferrari tjäna på att medvetet bromsa upp fältet? Det är ju bara att ta en onödig risk. Jag tror att han kommer att köra på som en galning, och han kommer med största sannolikhet att vinna. Kimi blir tvåa och Hamilton trea. Således är det bara att gratulera den lilla britten till mästerskapstiteln. Det avgjordes, som Alonso själv säger, redan igår.
Däremot har jag märkt av en liten kul utveckling på Hamilton den här helgen. Igår på presskonferensen var han inte alls lika mediatränad och trevlig som vanligt, utan verkade faktiskt riktigt grinig när han blev anklagad för att ha blockerat Kimi.
Jag tror att det är dax för årets första Mercedes poff.
Om inte så är det på tiden att Levis aggresiva körstil leder till något negativt.
Tycker att han under året har fått väl mycket positivt kritik på en del manövrar som lika gärna kunde ha gått åt skogen.
Egentligen så störde väll hamilton räikkönen under kimi's sista kval varv? Då borde väll bandomarna kolla på det? Tycker att Lewis kunde släppt räkan lite tidigare.
Redbullgerdigvingar skrev:Egentligen så störde väll hamilton räikkönen under kimi's sista kval varv? Då borde väll bandomarna kolla på det? Tycker att Lewis kunde släppt räkan lite tidigare.
de har bestämt sig för att inte se på det.
var definitivt värt att se på.
och innan dess klarade han sig med däcken under träningen.
men för mycket på spel nu kanske att sätta minusplatser på någon av topp 3..
JTarnstrom skrev:
Kimis inställning är hedervärd. Han bryr sig inte, eller åtminstone låter han sig inte rubbas för fem öre. Faktum är att jag aldrig sett Kimi, i likhet med sin landsman Häkkinen, göra något fult på banan (och rätta mig gärna. Jag är mycket intresserad av att bli motbevisad på den punkten).
Tärnström
Jag såg Häkkinen Misshandla en fullständigt oskyldig ratt på Monza 99.
Undrar om han fick böter för tilltaget då han inte satte tillbaka den samma ?
El Scorcho skrev:Undrar vilken typ av lopp det blir...spännande minst sagt.
ha, ja, hur ska man beskriva vilken typ av lopp det blev.. ojoj. vilken final.
bara att gotta sig åt starten i mars igen.
det här kan man leva länge på.
för en gångs skull läge för att se reprisen lite senare..
Har ni sett det här då... engelsmännen gör allt för att rädda The Golden Boy.
BMW and Williams under investigation
By Jonathan Noble Sunday, October 21st 2007, 20:50 GMT
BMW Sauber and Williams are under investigation of the Brazilian Grand Prix race stewards, autosport.com has learned.
Representatives of both teams were summoned to the stewards' office after their cars failed post-race inspection at Brazil.
The problem is believed to be in the tempature of the fuel samples taken from the cars of Williams's Nico Rosberg and BMW Sauber's Robert Kubica and Nick Heidfeld.
The trio finished the race in fourth, fifth and sixth respectively.
Pastis skrev:Har ni sett det här då... engelsmännen gör allt för att rädda The Golden Boy.
BMW and Williams under investigation
By Jonathan Noble Sunday, October 21st 2007, 20:50 GMT
BMW Sauber and Williams are under investigation of the Brazilian Grand Prix race stewards, autosport.com has learned.
Representatives of both teams were summoned to the stewards' office after their cars failed post-race inspection at Brazil.
The problem is believed to be in the tempature of the fuel samples taken from the cars of Williams's Nico Rosberg and BMW Sauber's Robert Kubica and Nick Heidfeld.
The trio finished the race in fourth, fifth and sixth respectively.
More details to follow...
Kan du förmå dig att se det som att rättvisan trotts allt skipas??
Om detta visar sig stämma, tycker du fortfarande att räkan skall bli wdc??
Inte särskilt värdig sådan skulle jag tro att du tycker.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Pastis skrev:Har ni sett det här då... engelsmännen gör allt för att rädda The Golden Boy.
BMW and Williams under investigation
By Jonathan Noble Sunday, October 21st 2007, 20:50 GMT
BMW Sauber and Williams are under investigation of the Brazilian Grand Prix race stewards, autosport.com has learned.
Representatives of both teams were summoned to the stewards' office after their cars failed post-race inspection at Brazil.
The problem is believed to be in the tempature of the fuel samples taken from the cars of Williams's Nico Rosberg and BMW Sauber's Robert Kubica and Nick Heidfeld.
The trio finished the race in fourth, fifth and sixth respectively.
More details to follow...
Engelsmännen? BMW är ju faktiskt tyska och stallet är baserat i Schweiz.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Pastis skrev:Har ni sett det här då... engelsmännen gör allt för att rädda The Golden Boy.
BMW and Williams under investigation
By Jonathan Noble Sunday, October 21st 2007, 20:50 GMT
BMW Sauber and Williams are under investigation of the Brazilian Grand Prix race stewards, autosport.com has learned.
Representatives of both teams were summoned to the stewards' office after their cars failed post-race inspection at Brazil.
The problem is believed to be in the tempature of the fuel samples taken from the cars of Williams's Nico Rosberg and BMW Sauber's Robert Kubica and Nick Heidfeld.
The trio finished the race in fourth, fifth and sixth respectively.
More details to follow...
Kan du förmå dig att se det som att rättvisan trotts allt skipas??
Om detta visar sig stämma, tycker du fortfarande att räkan skall bli wdc??
Inte särskilt värdig sådan skulle jag tro att du tycker.
Men du tycker att golden boy och alonso är värdiga vinnare som har kört på fusk hela jävla säsongen ?
Går det där skiten igenom dom undersöker nu så är det förutbestämt att en Färgad engelsman skall vinna i år
Pastis skrev:Har ni sett det här då... engelsmännen gör allt för att rädda The Golden Boy.
BMW and Williams under investigation
By Jonathan Noble Sunday, October 21st 2007, 20:50 GMT
BMW Sauber and Williams are under investigation of the Brazilian Grand Prix race stewards, autosport.com has learned.
Representatives of both teams were summoned to the stewards' office after their cars failed post-race inspection at Brazil.
The problem is believed to be in the tempature of the fuel samples taken from the cars of Williams's Nico Rosberg and BMW Sauber's Robert Kubica and Nick Heidfeld.
The trio finished the race in fourth, fifth and sixth respectively.
More details to follow...
Kan du förmå dig att se det som att rättvisan trotts allt skipas??
Om detta visar sig stämma, tycker du fortfarande att räkan skall bli wdc??
Inte särskilt värdig sådan skulle jag tro att du tycker.
Men du tycker att golden boy och alonso är värdiga vinnare som har kört på fusk hela jävla säsongen ?
Går det där skiten igenom dom undersöker nu så är det förutbestämt att en Färgad engelsman skall vinna i år
McLarenbilarna har varit helt enligt reglementet hela året.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta skrev:
Kan du förmå dig att se det som att rättvisan trotts allt skipas??
Om detta visar sig stämma, tycker du fortfarande att räkan skall bli wdc??
Inte särskilt värdig sådan skulle jag tro att du tycker.
Men du tycker att golden boy och alonso är värdiga vinnare som har kört på fusk hela jävla säsongen ?
Går det där skiten igenom dom undersöker nu så är det förutbestämt att en Färgad engelsman skall vinna i år
McLarenbilarna har varit helt enligt reglementet hela året.
Dom vart ju dömda för spionage och det är fusk och sen att Alonso och Hamilton kom undan är förjävligt .
Rexa skrev:
Men du tycker att golden boy och alonso är värdiga vinnare som har kört på fusk hela jävla säsongen ?
Går det där skiten igenom dom undersöker nu så är det förutbestämt att en Färgad engelsman skall vinna i år
McLarenbilarna har varit helt enligt reglementet hela året.
Dom vart ju dömda för spionage och det är fusk och sen att Alonso och Hamilton kom undan är förjävligt .
Som sagt - McLarenbilarna har alltid varit enligt reglementet. Så enkelt är det med det.
McLaren, stallet McLaren och inte enskilda individer, är däremot dömda för att deras agerande inte har varit i "sportens bästa intresse" enligt paragraf 151C. Så enkelt är det med det också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:
Det här är nog enda sättet jag kan acceptera att se Hamilton bli världsmästare på. Det vore en underbar avslutning.
Ja, det vore onekligen en passande avslutning på FIA-säsongen om det avgjordes på ett sånt här domslut.
Å andra sidan blir det ju ännu mer vansinnigt uppkört om BMW och Williams inte blir fällda.
Om soppan håller för låg temperatur så gör den det och därmed skall de diskas. Deras nyvunna form kan ju faktiskt delvis bero på kallare bensin. Jag förstår inte hur ytterligare mätningar skall kunna rätta till det? Temperaturen hinner ju ändra sig. Man tar ett prov, mäter tempen och sedan är det bra. Hur skall man kunna bevara temperaturen så att man kan mäta igen, i ett labb?
Men det har förstås hänt förut att mätningar som lett till diskningar helt plötsligt har gett ett annat utslag vid ommätning. Hmm, vilket stall drog fördel av den mätningen också? Väntar man tillräckligt länge blir förstås soppan tillräckligt varm - problemet löst.
JTarnstrom skrev:Det ser illa ut. FIA har nu konstaterat att bränslet i de tre ekipagen höll för låg temperatur.
Blir Hamilton mästare på det här viset vet jag fan inte vad jag ska säga om F1 längre...
Tärnström
Vad säger du om Kimi blir mästare trots att vissa kört med olagliga bilar/soppa?
Var skall man dra gränsen? Får man kör med för lätt bil, bara någon riskerar att förlora mästerskapstiteln?
Det finns en anledning till att soppan skall hålla en viss temperatur, liksom det finns en anledning till att stallen försöker hålla sig så nära den gränsen som möjligt. Man har helt enkelt en fördel av låg temp på soppan. Sedan är ju frågan om det gav dem tillräckligt stor fördel för att placera sig framför Hamilton, eller om de hade gjort det ändå?
Det går fortare att tanka, man får i mer i tankarna, lägre tyngdpunkt och motorn går lite bättre.
Men det är ju likadant om man kör med för lätt bil. Skall man bara bli diskad om FIA kan bevisa att man vann en position på det?
JTarnstrom skrev:Det ser illa ut. FIA har nu konstaterat att bränslet i de tre ekipagen höll för låg temperatur.
Blir Hamilton mästare på det här viset vet jag fan inte vad jag ska säga om F1 längre...
Tärnström
Vad säger du om Kimi blir mästare trots att vissa kört med olagliga bilar/soppa?
Var skall man dra gränsen? Får man kör med för lätt bil, bara någon riskerar att förlora mästerskapstiteln?
Det finns en anledning till att soppan skall hålla en viss temperatur, liksom det finns en anledning till att stallen försöker hålla sig så nära den gränsen som möjligt. Man har helt enkelt en fördel av låg temp på soppan. Sedan är ju frågan om det gav dem tillräckligt stor fördel för att placera sig framför Hamilton, eller om de hade gjort det ändå?
Det går fortare att tanka, man får i mer i tankarna, lägre tyngdpunkt och motorn går lite bättre.
Men det är ju likadant om man kör med för lätt bil. Skall man bara bli diskad om FIA kan bevisa att man vann en position på det?
Det är inte för att värna Kimi som jag beklagar mig - det är för sportens skull.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:
Det är inte för att värna Kimi som jag beklagar mig - det är för sportens skull.
Tärnström
Det kan jag hålla med om, ser inte allt för bra ut efter den här säsongen. (å, nej, dras ned i hålla-med-Tärnström-träsket)
Å andra sidan känns det nästa kört oavsett vad utslaget blir - diskade eller inte blir det ändå ett himla liv.
Vill minnas att både Michael Schumacher och David Coulthard fick behålla sina poäng och pallplatser (etta och tvåa) efter Brasiliens gp 1995 trots att bränslet i deras bilar inte uppfyllde reglementet efter loppet.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Lemon skrev:Vill minnas att både Michael Schumacher och David Coulthard fick behålla sina poäng och pallplatser (etta och tvåa) efter Brasiliens gp 1995 trots att bränslet i deras bilar inte uppfyllde reglementet efter loppet.
Var det inte så att de hade kört med et annat bränsle än de hade lämnat in prover för innan tävlingen, men att bränslet i sig uppfyllde reglementet och därmed fick de ingen fördel av bytet?
Här pratar ju Gascoyne om en fördel på lätt 5-10 hk för de 4 gradernas skillnad. Plus fördelen med kortare depåstopp och lägre tyngdpunkt.
Men det känns ändå som det lättaste beslutet för FIA är att inte diska förarna. Man kanske kan skylla på en plötslig temperaturuppgång.
Egentligen vore kanske det bästa om FIA bestämde en max utetemperatur som skall gälla, så att stallen inte behöver hålla koll på utetempen, som ju kan variera fort och inte lika lätt att ändra soppatempen lika fort, även om de andra stallen uppenbarligen klarade av det i just det här fallet.
Ojsan, FIA-beslutet gick Ferraris väg - så förvånande...
Plötsligt var tydligen avläsningarna svårtydda. Hmm, varför mäta ö.h.t.?
Just ja, det kan ju finnas felaktigheter som gynnar Ferrari.
Vilket skämt.
En totalt osannolikt hårt uppkörd seger.
Misstänker att soppan värms upp en aning när de tankas. Problemet verkar vara regelns ordalydelse - regeln talar om bensinen i tanken men mätningen är på riggen. Förutsägbart. Att de ens har bytt sig om att mäta i riggen.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
McLaren har meddelat att man kanske kommer att överklaga. Jag misstänker starkt att det slutar med ett uttalande som säger att man väljer att inte göra det för sportens bästa - så har man fått spela förorättad och storsint på en och samma gång. Mer hyckleri alltså.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Hela skiten säger mer om Ron Dennis och hans jävla engelsmän än något gjort på MYCKET länge. De är jävligt dåliga förlorare, men anser att deras fina "moral" kan rädda dem och världen från orättvisor.
Ska Ron dra ned Formel 1 i skiten igen, nu när vi fick en positiv och överraskande säsongsavslutning? Nu ska man få vänta på domstolsbeslut igen!
Nej, jag vägrar skriva något om detta på Forza, då det är låg, lägre än Glocalnet och det vill inte säga lite det!
Ytterst är det FIA som har bäddat för detta. Varför välja en metod som inte är relevant när man vill övervaka om en regel följs?
Sedan börjar det bli dags att gå mot ett mer enhetligt reglemente. Gör man inte det kommer sporten alltmer domineras av rättsprocesser, diskningar, överklaganden och annan skit. F1 har inte råd med det. När publiken går hem från en fotbollsmatch vet de hur den slutade, det ska gälla för motorsport också.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
AndersF1 skrev:Ojsan, FIA-beslutet gick Ferraris väg - så förvånande...
Plötsligt var tydligen avläsningarna svårtydda. Hmm, varför mäta ö.h.t.?
Just ja, det kan ju finnas felaktigheter som gynnar Ferrari.
Vilket skämt.
En totalt osannolikt hårt uppkörd seger.
Tackar för den, Ferrari International Assistance.
Håller helt med dig här!
Varför mäta när man inte kan tyda resultaten och inte ämnar vidta åtgärder.
Nä kära vänner, räkan har fått hela Eifeltornet med kringliggande FIA byggnader uppkörda.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)