Den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket .JTarnstrom skrev:Ja,, fyfan vilket år för Ron - två titlar blev till... nada!
Tärnström
Grattis KIMI helt klart värd VM segern .
Kimi kommenterade även hur pass ba han trivdes i ferrari i förhållande till tidigare år och alla vet vilka han körde innan för .Cheever skrev:Ron måste vara bittrare än Gösta nu. Hamilton får fler chanser, verkligheten kom ifatt honom samtidigt som Kimi gjorde en grymt stark avslutning på säsongen.
Han fick ju ingen fråga om den på den öppna presskonferensen så det var väl inte så svårt att undvikaolag skrev:Alonso sa inget om nästa år.Han undvek det ganska bra.
OK Gösta tack och hej,och ha det braGösta skrev:Jag är inte bitter, tycker bara det var lite äckligt att se räkan vinna wdc med alla ingredienser om "uppkört" och "stallorder".
Men numera så gäller NASCAR för mig, F1 eran är över i och med detta.
Jag kanske återfår mitt F1 intresse igen kanske.
Fan vad kul! Då kan återstifta bekantskapen med dina gamla favoriter, Juan Pablo och Villenueve igen.Gösta skrev:Jag är inte bitter, tycker bara det var lite äckligt att se räkan vinna wdc med alla ingredienser om "uppkört" och "stallorder".
Det blir mindre kompliserat när dom bara svänger åt ett håll i 200 varv.Gösta skrev:Jag är inte bitter, tycker bara det var lite äckligt att se räkan vinna wdc med alla ingredienser om "uppkört" och "stallorder".
Du har aldrig sett ett NASCAR-race förmodar jag?Christoffer skrev:Det blir mindre kompliserat när dom bara svänger åt ett håll i 200 varv.Gösta skrev:Jag är inte bitter, tycker bara det var lite äckligt att se räkan vinna wdc med alla ingredienser om "uppkört" och "stallorder".
Då har du med andra ord inte sett ett NASCAR-race. Då förstår jag din tidigare kommentar, den kommer från en bakgrund av okunskap i frågan.Christoffer skrev:Jo jag ser på allt som har fyra hjul med motor som tävlar. Men jag tycker bäst om sammandragen av Nascar. Det är lite med Nascar som med backhoppningen på nyårsdagen, bra bakfylleunderhållning.
Måste allt vara så kunskapligt korrekt för jämnan ?LuckyStrike1 skrev:Då har du med andra ord inte sett ett NASCAR-race. Då förstår jag din tidigare kommentar, den kommer från en bakgrund av okunskap i frågan.Christoffer skrev:Jo jag ser på allt som har fyra hjul med motor som tävlar. Men jag tycker bäst om sammandragen av Nascar. Det är lite med Nascar som med backhoppningen på nyårsdagen, bra bakfylleunderhållning.
Att påstå att ett NASCAR-lopp är okomplicerat är bara dumt. Har man sett ett eller ett par NASCAR-lopp förstår man att det handlar om så mycket mer än att bara svänga vänster i X antal hundra varv.Cheever skrev:Jag har samma åsikt som Christoffer och har sett en drös NASCAR-lopp, kan dessutom stava till komplicerad på en bra dag och vet att det är en avdankad F1-förare som sitter i en bil med 42 eller nåt på dörren och att INGEN som har vunnit NASCAR och inte kört säsongen i boots som gubben gjorde är värdig mästare. Okunnighetens träsk är jobbigt Lucy, alla kan inte tycka som du
Inte okomplicerat, bara mindre komplicerat för en åskådare än F1. Stooooooor skillnad.LuckyStrike1 skrev:Att påstå att ett NASCAR-lopp är okomplicerat är bara dumt. Har man sett ett eller ett par NASCAR-lopp förstår man att det handlar om så mycket mer än att bara svänga vänster i X antal hundra varv.Cheever skrev:Jag har samma åsikt som Christoffer och har sett en drös NASCAR-lopp, kan dessutom stava till komplicerad på en bra dag och vet att det är en avdankad F1-förare som sitter i en bil med 42 eller nåt på dörren och att INGEN som har vunnit NASCAR och inte kört säsongen i boots som gubben gjorde är värdig mästare. Okunnighetens träsk är jobbigt Lucy, alla kan inte tycka som du
Det är lika dumt och korkat som de som påstår att det är okomplicerat att köra F1-lopp, det är ju bara att köra lite bil. Det gör vi ju alla till vardags mest hela tiden, hur svårt kan det vara? De är inte ens svettiga när de kliver ur bilen flest gånger.
Det finns inget okomplicerat över vare sig att vinna köra ett NASCAR-lopp och att köra ett F1-lopp. Det borde stå klart för var och en som sett båda företeelserna.
Flåt, inte meningen. Jag har en "reta-lucy-måndag" och tar till alla möjliga konstiga knep.Christoffer skrev:Tack för den du!Cheever skrev:J kan dessutom stava till komplicerad på en bra dag
Och där gjorde du ett stort misstag.Cheever skrev:Inte okomplicerat, bara mindre komplicerat för en åskådare än F1. Stooooooor skillnad.LuckyStrike1 skrev:Att påstå att ett NASCAR-lopp är okomplicerat är bara dumt. Har man sett ett eller ett par NASCAR-lopp förstår man att det handlar om så mycket mer än att bara svänga vänster i X antal hundra varv.Cheever skrev:Jag har samma åsikt som Christoffer och har sett en drös NASCAR-lopp, kan dessutom stava till komplicerad på en bra dag och vet att det är en avdankad F1-förare som sitter i en bil med 42 eller nåt på dörren och att INGEN som har vunnit NASCAR och inte kört säsongen i boots som gubben gjorde är värdig mästare. Okunnighetens träsk är jobbigt Lucy, alla kan inte tycka som du
Det är lika dumt och korkat som de som påstår att det är okomplicerat att köra F1-lopp, det är ju bara att köra lite bil. Det gör vi ju alla till vardags mest hela tiden, hur svårt kan det vara? De är inte ens svettiga när de kliver ur bilen flest gånger.
Det finns inget okomplicerat över vare sig att vinna köra ett NASCAR-lopp och att köra ett F1-lopp. Det borde stå klart för var och en som sett båda företeelserna.
Vänta lite nu... Du menar att man inte kan ha åsikten att NASCAR ter sig mindre komplicerat för en åskådare/fan än F1?LuckyStrike1 skrev:Och där gjorde du ett stort misstag.Cheever skrev:Inte okomplicerat, bara mindre komplicerat för en åskådare än F1. Stooooooor skillnad.LuckyStrike1 skrev: Att påstå att ett NASCAR-lopp är okomplicerat är bara dumt. Har man sett ett eller ett par NASCAR-lopp förstår man att det handlar om så mycket mer än att bara svänga vänster i X antal hundra varv.
Det är inte mindre komplicerat än F1 heller.
Det du gör är att jämföra fotboll och handboll, när enda likheten är att det år två bollsporter och inget mer. Det är ganska korkat.
Det är oerhört komplicerat att vinna och köra både F1 och NASCAR. Det är bara två helt vitt skilda världar så väldigt lite om ens något går att jämföra.
Där sa du något, det var där vi var oense från börjanLuckyStrike1 skrev:Man kan ha åsikten om att NASCAR och/eller F1 ter sig väldigt okomplicerat eller mindre komplicerat, men det är en åsikt helt i avsaknad av att vara underbyggd av kunskap, fakta eller insikt. Det anser jag.
Hur vet jag att det saknas en hel del kunskap när en kollega på mitt förra jobb hävdade med bestämdhet att F1 är enkelt och okomplicerat, och att det bara handlar om att köra lite bil vilket vem som helst kan klara, och att den med bästa bilen vinner och det inte har något med föraren att göra? Att F1 för honom verkade väldigt okomplicerat och att närmast vilken sport som helst ställde större krav på sina utövare än F1 och motorsport.Cheever skrev:Där sa du något, det var där vi var oense från börjanLuckyStrike1 skrev:Man kan ha åsikten om att NASCAR och/eller F1 ter sig väldigt okomplicerat eller mindre komplicerat, men det är en åsikt helt i avsaknad av att vara underbyggd av kunskap, fakta eller insikt. Det anser jag.
Hur vet du att min eller Christoffers kunskap inte är tillräcklig för att bedöma om det ser mer okomplicerat ut med NASCAR än F1?
Det är din subjektiva bedömning utifrån ett enkelt uttalande, något förhastade slutsatser och ett felaktigt antagande säger jag då.
En värdig mästare är den som håller ihop det och vinner. Det gjorde inte Hamilton nuTurboF1 skrev:Den här VM-titeln fick Kimi till skänks från ovan.
Ron Dennis kallade inte in Hamilton i Kina innan det var försent, vilket gav FIA-Ferrari en sista och onödig chans att ta titeln.
Sedan hade Hamilton problem med bilen där han tappade 10 placeringar.
Annars hade Kimi ALDRIG tagit titeln.
Det brukar sägas att det inte finns några ovärdiga världsmästare, men här har vi faktiskt en.
Det stallet (FIA-Ferrari) som fuskar mest och bestämmer alla nya regler inom F1 tog tyvärr titeln.
Jo, NASCAR har verkligen lyckats till många delar. Jag gillar t.ex. när de åskådliggör luftens väg kring bilarna och vikten av att ligga tillräckligt nära, samt vad det betyder. Dessutom en massa lättförståeliga teknikgenomgångar när nåt händer med bilarna, etc.. Liksom förklaringar för olika strategier, reportage om förarna, o.s.v..JTarnstrom skrev:Vad som är mer eller mindre komplicerat av F1 och Nascar tror jag är meningslöst att försöka utröna. Jag konstaterar bara att ovalracing ställer andra krav. Jag konstaterar också att Nascar är betydligt bättre än F1 på att förklara vad som händer med konstant resultatuppdatering och grafik. Det gör det lättare för publiken att hänga med i vad som händer. Jag gillar Nascar. Jag tycker att de gör ett väldigt bra jobb på många olika sätt. De profilerar förarna i marknadsföringen, ja i allt, och man har en jäkla ordning på tävlandet och dömandet, till skillnad från klåparna hos FIA. Men att Nascar skulle vara okomplicerat, näe, det håller jag inte med om.
Tärnström
TurboF1 skrev:Den här VM-titeln fick Kimi till skänks från ovan.
Ron Dennis kallade inte in Hamilton i Kina innan det var försent, vilket gav FIA-Ferrari en sista och onödig chans att ta titeln.
Sedan hade Hamilton problem med bilen där han tappade 10 placeringar.
Annars hade Kimi ALDRIG tagit titeln.
Det brukar sägas att det inte finns några ovärdiga världsmästare, men här har vi faktiskt en.
Det stallet (FIA-Ferrari) som fuskar mest och bestämmer alla nya regler inom F1 tog tyvärr titeln.
Du likställer mitt kunnande med en snubbe på ditt jobb som du bedömer kunna lite om F1. Mycket märklig jämförelse - jag trodde att du hyste lite respekt för att jag hade lite mer kunskap om racing oavsett form än så.LuckyStrike1 skrev: Hur vet jag att det saknas en hel del kunskap när en kollega på mitt förra jobb hävdade med bestämdhet att F1 är enkelt och okomplicerat, och att det bara handlar om att köra lite bil vilket vem som helst kan klara, och att den med bästa bilen vinner och det inte har något med föraren att göra? Att F1 för honom verkade väldigt okomplicerat och att närmast vilken sport som helst ställde större krav på sina utövare än F1 och motorsport.
Jag menade bestämt att den personen visste ytterst lite om F1 och hur det fungerade, när han kunde ha en sådan åsikt.
Nej, jag likställer inte ditt kunnande med den killen. Hur du gör den tolkningen har jag ganska svårt att se.Cheever skrev:Du likställer mitt kunnande med en snubbe på ditt jobb som du bedömer kunna lite om F1. Mycket märklig jämförelse - jag trodde att du hyste lite respekt för att jag hade lite mer kunskap om racing oavsett form än så.LuckyStrike1 skrev: Hur vet jag att det saknas en hel del kunskap när en kollega på mitt förra jobb hävdade med bestämdhet att F1 är enkelt och okomplicerat, och att det bara handlar om att köra lite bil vilket vem som helst kan klara, och att den med bästa bilen vinner och det inte har något med föraren att göra? Att F1 för honom verkade väldigt okomplicerat och att närmast vilken sport som helst ställde större krav på sina utövare än F1 och motorsport.
Jag menade bestämt att den personen visste ytterst lite om F1 och hur det fungerade, när han kunde ha en sådan åsikt.
Men det handlar ju inte om vilken man tycker är roligast eller inte?Cheever skrev:Det är inte ett dugg svårt att jämföra vilken motorsport som helst med F1 eller NASCAR eller vad du vill. Om man däremot börjar blanda in begrepp om vilken som är sårast eller andra parametrar då håller jag med dig - men om du frågar mig: Vilket är roligast Handboll eller Fotboll, kan jag ju självklart svara utefter vad jag tycker med mina kunskaper just då.
Det jag har försökt förklara för dig har inget med hur komplicerat eller okompliserat något är - men om man känner till båda sporterna måste man väl få kunna ha en åsikt om vilken man tycker verka lättare att ta sig till utan att det grundar sig på okunskap. Eller måste man ha din insikt i NASCAR innan man kan uttala sig i frågan?
Det är just det åtmistone jag inte tycker är rätt i ditt resonemang.
Klart som fan att det var stallorder. Finns inte ett stall i det läget som inte sett till att en förare med chans till mästartiteln får den. Finessen är ju att inte få det att se lika uppenbart ut som Rubens i Österrike när det nu var.TurboF1 skrev:Till Christoffer och Fp730a:
Kimi vann enbart på att stallorder från FIA-Ferraris ledning att Massa skulle släppa förbi honom. Är det så man blir världsmästare?
Om Alonso hade suttit i den andra Ferrarin igår, hade Kimi aldrig blivit världsmästare. Inte en chans.
Jag var ironisk mot Gösta varken mer eller mindre. Blev lite höna av en fjäder där!Christoffer skrev:Det blir mindre kompliserat när dom bara svänger åt ett håll i 200 varv.Gösta skrev:Jag är inte bitter, tycker bara det var lite äckligt att se räkan vinna wdc med alla ingredienser om "uppkört" och "stallorder".