CIRCUIT GILLES VILLENEUVE Cart vs F1

The American zone...
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Jag uppmärksammade att det skall köras både Cart och F1 på banan i år. Jag hade för mig att Bernie hade som pollicy att det inte skulle åkas Cart på F1:banorna.

Sträckningen verkar vara i stort detsamma och kan vädret hålla sig likadant båda helgerna är det ju möjligt att jämnföra tiderna mellan klasserna.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad jag har förstått så kommer banan att skilja sig rätt kraftigt åt mellan de båda loppen. F1 kör som vanligt men CART loppet kommer att gå moturs och det som i F1 loppen är sista kurvan före start- och mål kommer att byggas om rätt rejält inför CART-loppet ....

så som det verkar som vi inte får en jämförelse :grin:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Har letat runt lite och det ända jag har hittat är att depån skall göras om till Cart. Att det skulle köras åt olika håll och några större ändringar hittar jag inget om.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Första rapporterna när det blev klart, sa just det som Lucky skriver om, men det var bara spekulationer, nu står det bara att "Banan kan ändras"
Jag har försökt kolla om dom verkligen ska köra på exakt samma bana men kammat noll än så länge. Det verkar nästan som om det inte är klart ännu.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

På CART:s hemsida står det bara "Track layout subject to change" men nog tycker jag att det ser det ut som att de kör åt samma håll som F1-bilarna.

Bild
CART-banan

Bild
F1-banan

_________________
Jag är oskyldig till allt som jag har gjort

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Razor den 2002-04-09 00:52 ]</font>
Robert Andersson
Inlägg: 8
Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00

Inlägg av Robert Andersson »

Tror också de kör samma håll.
Att köra motsols kräver nya avåkningszoner i alla kurvor.
Skulle innebära ett enormt arbete.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

On 2002-04-09 00:13, Nisse wrote:
Jag hade för mig att Bernie hade som pollicy att det inte skulle åkas Cart på F1:banorna.
Vilket jag tycker är mycket konstigt. Han borde veta att F1 är snabbare på 99% av banorna.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

On 2002-04-09 11:07, Pastis wrote:
On 2002-04-09 00:13, Nisse wrote:
Jag hade för mig att Bernie hade som pollicy att det inte skulle åkas Cart på F1:banorna.
Vilket jag tycker är mycket konstigt. Han borde veta att F1 är snabbare på 99% av banorna.
Vilken % bana skulle cart-bilarna vara snabbare på då :quest:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ovalbanorna så klart för där kör ju inte ens F1:or :smile:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-04-09 09:13, Robert Andersson wrote:
Tror också de kör samma håll.
Att köra motsols kräver nya avåkningszoner i alla kurvor.
Skulle innebära ett enormt arbete.
Det är ju CART, de brukar väl inte vara allt för kinkiga när det gäller avåkningszoner - en rejäl betongmur duger väl gott. :cool:
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

On 2002-04-09 22:12, LuckyStrike1 wrote:
Ovalbanorna så klart för där kör ju inte ens F1:or :smile:
Lustgkurre det var Cart på F1-banor och inte tvärtom. Dessutom så tror jag att en F1 skulle kunna matcha även på en oval. Under förutsättning att den anpassades på samma sätt som det görs med Cart-bilarna när det körs ovallopp.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

CART är ju rena bonntekniken jämfört med F... njaaa IRL och NASCAR är ju ännu värre.. så F bilarna skulle nog klara sig ganksa lätt gentemot CART-bilar tror jag. Vete fan om en CART ens skulle kunna klara 107% regeln med CART chaffis bakom ratten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Lucky, är det på ovaler du menar? Carts turbopropps med methanol borde väl kunna gå fortare på ovaler?
Robert Andersson
Inlägg: 8
Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00

Inlägg av Robert Andersson »

On 2002-04-09 23:08, AndersF1 wrote:
Det är ju CART, de brukar väl inte vara allt för kinkiga när det gäller avåkningszoner - en rejäl betongmur duger väl gott. :cool:
Duger bra för CART men vissa F1-piloter vill nog ha avåkningszoner...

Bild

:beer: [Schumacher] -99 på nämnda bana!

/Robert
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Ah, den så kallade "Wall of fame". Tre ex mästare i samam mur i sammam lopp vill jag minnas. Hill, [Schumacher] och Ville?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-04-10 14:38, Ozikahn wrote:
Lucky, är det på ovaler du menar? Carts turbopropps med methanol borde väl kunna gå fortare på ovaler?
På vanliga banor och på stadsbanor är jag övertygad om att F1:orna skulle gå snabbare, och det med stor marginal.

På ovaler är det väl lite värre kanske men jag tror ändå att F1:ornas överlägsna chassi och effekter runt 860 hk skulle räcka ganska långt. CART-bilarna har ju begränsat laddtryck och andra vingar på ovalerna för att minska farten...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

CART har andra vingar på ovaler för att öka farten. Har du sett fronvingarna på CART-bilar när dom kör på superovaler? Det liknar mest slokande tandpetare. Bak kör dom visserligen med Hanford som ska bromsa lite och samtidigt inte ge för mycket marktryck. Men jag tror att CART-bilarna är snabbare runt tex Michigan. Dom gör väl ca 380 km/h där? I snitt på ett varv? Eller var det toppfart? Minns inte riktgt.
Jag kom inte sist!
VresiBerba
Inlägg: 12
Blev medlem: lör apr 13, 2002 02:00

Inlägg av VresiBerba »

On 2002-04-10 00:30, LuckyStrike1 wrote:
CART är ju rena bonntekniken jämfört med F... njaaa IRL och NASCAR är ju ännu värre.. så F bilarna skulle nog klara sig ganksa lätt gentemot CART-bilar tror jag. Vete fan om en CART ens skulle kunna klara 107% regeln med CART chaffis bakom ratten.
Sämst é nog STCC skulle jag tro. Att jämföra F1 och NASCAR kanske är lite off typ.

Sen måste jag nog säga att en F1'a mot en CART på en oval så kommer inte F1'an att överleva sådär länge. Indycar skapades runt ovaler och därmed är oxå bilen liksom anpassad för en sådan.

CART'en skulle vinna på en 19 sekunders oval med 3 sekunder över en F1'a, sen på 12 varvet skulle F1'an brinna up.
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

On 2002-04-13 22:42, VresiBerba wrote:
Sämst é nog STCC skulle jag tro.
Tekniskt sett så är nog STCC bilarna betydligt mer avancerade än Nascar bilarna.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Salo den 2002-04-13 22:51 ]</font>