CIRCUIT GILLES VILLENEUVE Cart vs F1
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Jag uppmärksammade att det skall köras både Cart och F1 på banan i år. Jag hade för mig att Bernie hade som pollicy att det inte skulle åkas Cart på F1:banorna.
Sträckningen verkar vara i stort detsamma och kan vädret hålla sig likadant båda helgerna är det ju möjligt att jämnföra tiderna mellan klasserna.
Sträckningen verkar vara i stort detsamma och kan vädret hålla sig likadant båda helgerna är det ju möjligt att jämnföra tiderna mellan klasserna.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad jag har förstått så kommer banan att skilja sig rätt kraftigt åt mellan de båda loppen. F1 kör som vanligt men CART loppet kommer att gå moturs och det som i F1 loppen är sista kurvan före start- och mål kommer att byggas om rätt rejält inför CART-loppet ....
så som det verkar som vi inte får en jämförelse
så som det verkar som vi inte får en jämförelse
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
På CART:s hemsida står det bara "Track layout subject to change" men nog tycker jag att det ser det ut som att de kör åt samma håll som F1-bilarna.
CART-banan
F1-banan
_________________
Jag är oskyldig till allt som jag har gjort
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Razor den 2002-04-09 00:52 ]</font>
CART-banan
F1-banan
_________________
Jag är oskyldig till allt som jag har gjort
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Razor den 2002-04-09 00:52 ]</font>
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Vilken % bana skulle cart-bilarna vara snabbare på dåOn 2002-04-09 11:07, Pastis wrote:Vilket jag tycker är mycket konstigt. Han borde veta att F1 är snabbare på 99% av banorna.On 2002-04-09 00:13, Nisse wrote:
Jag hade för mig att Bernie hade som pollicy att det inte skulle åkas Cart på F1:banorna.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Lustgkurre det var Cart på F1-banor och inte tvärtom. Dessutom så tror jag att en F1 skulle kunna matcha även på en oval. Under förutsättning att den anpassades på samma sätt som det görs med Cart-bilarna när det körs ovallopp.On 2002-04-09 22:12, LuckyStrike1 wrote:
Ovalbanorna så klart för där kör ju inte ens F1:or
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
CART är ju rena bonntekniken jämfört med F... njaaa IRL och NASCAR är ju ännu värre.. så F bilarna skulle nog klara sig ganksa lätt gentemot CART-bilar tror jag. Vete fan om en CART ens skulle kunna klara 107% regeln med CART chaffis bakom ratten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
På vanliga banor och på stadsbanor är jag övertygad om att F1:orna skulle gå snabbare, och det med stor marginal.On 2002-04-10 14:38, Ozikahn wrote:
Lucky, är det på ovaler du menar? Carts turbopropps med methanol borde väl kunna gå fortare på ovaler?
På ovaler är det väl lite värre kanske men jag tror ändå att F1:ornas överlägsna chassi och effekter runt 860 hk skulle räcka ganska långt. CART-bilarna har ju begränsat laddtryck och andra vingar på ovalerna för att minska farten...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
CART har andra vingar på ovaler för att öka farten. Har du sett fronvingarna på CART-bilar när dom kör på superovaler? Det liknar mest slokande tandpetare. Bak kör dom visserligen med Hanford som ska bromsa lite och samtidigt inte ge för mycket marktryck. Men jag tror att CART-bilarna är snabbare runt tex Michigan. Dom gör väl ca 380 km/h där? I snitt på ett varv? Eller var det toppfart? Minns inte riktgt.
Jag kom inte sist!
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: lör apr 13, 2002 02:00
Sämst é nog STCC skulle jag tro. Att jämföra F1 och NASCAR kanske är lite off typ.On 2002-04-10 00:30, LuckyStrike1 wrote:
CART är ju rena bonntekniken jämfört med F... njaaa IRL och NASCAR är ju ännu värre.. så F bilarna skulle nog klara sig ganksa lätt gentemot CART-bilar tror jag. Vete fan om en CART ens skulle kunna klara 107% regeln med CART chaffis bakom ratten.
Sen måste jag nog säga att en F1'a mot en CART på en oval så kommer inte F1'an att överleva sådär länge. Indycar skapades runt ovaler och därmed är oxå bilen liksom anpassad för en sådan.
CART'en skulle vinna på en 19 sekunders oval med 3 sekunder över en F1'a, sen på 12 varvet skulle F1'an brinna up.
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente