Japans GP 2007

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner Japans GP 2007?

Omröstningen slutade lör sep 29, 2007 16:35

1. Fernando Alonso - McLaren
9
23%
2. Lewis Hamilton - McLaren
4
10%
3. Giancarlo Fisichella - Renault
0
Inga röster
4. Heikki Kovalainen - Renault
1
3%
5. Felipe Massa - Ferrari
2
5%
6. Kimi Räikkönen - Ferrari
20
50%
7. Jenson Button - Honda
0
Inga röster
8. Rubens Barrichello - Honda
0
Inga röster
9. Nick Heidfeld - BMW Sauber
1
3%
10. Robert Kubica - BMW Sauber
1
3%
11. Ralf Schumacher - Toyota
1
3%
12. Jarno Trulli - Toyota
0
Inga röster
14. David Coulthard - Red Bull
0
Inga röster
15. Mark Webber - Red Bull
0
Inga röster
16. Nico Rosberg - Williams
0
Inga röster
17. Alexander Wurz - Williams
0
Inga röster
18. Vitantonio Liuzzi - Scuderia Toro Rosso
0
Inga röster
19. Sebastian Vettel - Scuderia Toro Rosso
0
Inga röster
20. Adrian Sutil - Spyker
0
Inga röster
21. Sakon Yamamoto - Spyker
0
Inga röster
22. Takuma Sato - Super Aguri
0
Inga röster
23. Anthony Davidson - Super Aguri
1
3%

Antal röster: 40

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Christoffer skrev:Av ren nyfikenhet. Hur skulle debatten låtit om det var McLaren som missat mailet och inte Ferrari?
Då hade ialla fall Gösta inte ens noterat systemet man skickar meddelanden på, hade sagt att McLaren klantar sig, att Ferrari skötte det hela perfekt och att det är dags för FIA att kasta ut McLaren eftersom de inte ens har kompetens att läsa viktiga meddelanden från FIA under lopp - vilket sätter deras medtävlare i stor risk på banan.

Det hade då varit Göstas linje.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Geer

Inlägg av Geer »

Razor skrev:Om jag har förstått det hela rätt så har FIA och stallen kommit överens om att använda mail och att det skedde redan 2006.
Däremot så borde FIA använda något system med mottagningsbevis, vilket också paragraf 15.1 i sportreglerna föreskriver.

Hade man gjord det så hade man upptäckt att Ferrari inte hade läst mailet.
Nu vet jag inte exakt vad som har hänt, men om det som jag har läst stämmer så kom mailet inte fram till Ferrari i tid. Jag har inte sett något om att det fanns i deras inbox men att de inte läste det.

Oavsett vilket så är det otroligt korkat av FIA att inte använda mottagningsbevis och om Ferrari inte har läst det i tid, om det nu levererades i tid, så var det oerhört klantigt och korkat av Ferrari.
Man använder system med mottagningsbevis enligt artikel 15.1.
Därför kunde FIA snabbt konstatera att alla team utom Ferrari mottagit mailet. Korkat av Ferrari att inte ha bättre koll på mailen och korkat av Fia att inte kolla mottagningsbevisen före start.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Geer skrev:Man använder system med mottagningsbevis enligt artikel 15.1.
Därför kunde FIA snabbt konstatera att alla team utom Ferrari mottagit mailet. Korkat av Ferrari att inte ha bättre koll på mailen och korkat av Fia att inte kolla mottagningsbevisen före start.
Använder man verklgen det? Man ska använda det om man följer den paragrafen men det var ju just det som Stefano Domenicali klagade på när han säger att man borde följa 15.1.

Vad har Ferrari gjort för fel om mailet inte kom i tid till deras inbox?
Ferrari säger att det inte kom fram i tid, inte att de inte läste det.

OM det kom fram i tid så har ju Ferrari verkligen klantat till det.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag har väl för böveln inte friskrivit Ferrari från något ansvar i detta ärende. De gjorde ju bevisligen fel och tog konsikvenserna av det! Frågan kvarstår, var / är systemet bra? Bevisligen är det inte det!

Det jag vill ha sagt är "vad är andemeningen med ett sådant här säkerhetssystem"????

Är det att hitta syndabockar och straffa dessa så har systemet fungerat utmärkt!

Är det att av säkerhetsskäl se till så samtliga stall kommer till start med säkra däck så har systemet brustit!!

Nu gäller det att rätta till det.

(Hade det hänt Ron "the crocck" Dennis fuskstall så kan i alla fall inte jag se annat straff än uteslutning / avstängning av förarna resten av sässongen. :D )
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Fortfarande fungerade det utmärkt för 10 av 11 ....

Ett system som är 100 % felsäkert går nog inte att hitta, och när det fungerar för så många kanske det är ett helt ok system. Det är väl alltid bra att hela tiden förbättra sig men att säga att det här systemet inte fungerar för att ett stall klantar sig när det funkar för alla andra är kanske att överdriva en smula.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Fortfarande fungerade det utmärkt för 10 av 11 ....

Ett system som är 100 % felsäkert går nog inte att hitta, och när det fungerar för så många kanske det är ett helt ok system. Det är väl alltid bra att hela tiden förbättra sig men att säga att det här systemet inte fungerar för att ett stall klantar sig när det funkar för alla andra är kanske att överdriva en smula.
Hade du satt dig i ett flygplan där du överlever 10 ggr av 11? Göra en bilresa med de odsen? Skulle inte tro det!!!!

Det går inte att hitta ett idiotsäkert (du skulle välja termen Ferrarisäkert) system, men att informera 11 stall som finns inom ca 300 meter torde inte vara oöverkommligt svårt!!!!

FIA ändrar sina meddelanderutiner

Efter loppet i japanska Fuji, bestämde Charlie Whiting och de andra FIA-gubbarna att de ändrar sina rutiner för att inte fler missöden ska ske med missade meddelanden till stallen. Man fortsätter med de elektroniska meddelande för att stallen ska få dem samtidigt. Men för säkerhets skull så kommer även papperskopior att vidarebefordras till stallen.

Forza Motorsport 2007-09-30 18:26

Om nu FIA (och LS1) känner att deras system var så himla bra, vad är poängen med att införa detta?????????

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Du har slut på argument om du jämför det här med bilresa eller flygresa ...

December 2006 gick ALLA stall med på att man i år skulle meddela stallen elektroniskt om sådana här saker, så alla kunde få meddelanden samtidigt utan att någon fick en tidsfördel av det.

Nu kommer man att fortsätta meddela elektroniskt och följa upp det med skriftliga meddelanden också som teamen ska godkänna att man har fått.

Så Ferrari får väl nu se till att ha en gubbe som står redo att läsa e-mail även i fortsättningen och också se till att ha en gubbe redo att ta emot papperet strax därefter.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
Om nu FIA (och LS1) känner att deras system var så himla bra, vad är poängen med att införa detta?????????
För att Ferrari klantade sig i helgen och inte kunde läsa sin e-mail i tid! Nu ser man till att Ferrari nästa gång inte kan skylla ifrån sig på FIA, utan får ta sitt eget ansvar.

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Du har slut på argument om du jämför det här med bilresa eller flygresa ...

.

Jag bara påvisar att system kan ha brister, och då duger denna jämförelse utmärkt!!!

Fia konstaterar mycket riktigt att systemet har brister och rättar nu till dessa. Detta oavsett om det var Ferrari som schabblade eller inte. Du hävdar fortfarande att det var Ferrari som brast, jag hävdar att det var ett systemfel som råkade drabba Ferrari. Och jag vet att jag har rätt!!!!!

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:
För att Ferrari klantade sig i helgen och inte kunde läsa sin e-mail i tid! Nu ser man till att Ferrari nästa gång inte kan skylla ifrån sig på FIA, utan får ta sitt eget ansvar.
Nu ser man till att elliminera en felkälla och systemet blir säkrare än det var förut.

Samma sak när förare förolyckas! Man rättar till en identifierad felkälla och försöker på så vis minimera risken att samma / liknande fel uppstår.

Jag spottar, svär och fräser åt ditt sätt att argumentera. Mina tankar går inte att skriva ner här, då hade Pastis stängt av mig omedelbumms. :D

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men systemet fungerade för alla andra stall, så kanske skulle Ferrari ta och eliminera lite felkällor och läsa de e-mail man får. Nu återstår det att se om man på italienskt vis klarar av att signera, läsa och förstå papper samtidigt. Det gör det ialla fall svårare för dem att gnälla och försöka skylla ifrån sig på dåliga FIA-system de själva varit med och godkänt.

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Ni är ju otroliga! Sida upp och ner så är det samma antidebatt.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Men systemet fungerade för alla andra stall, så kanske skulle Ferrari ta och eliminera lite felkällor och läsa de e-mail man får. Nu återstår det att se om man på italienskt vis klarar av att signera, läsa och förstå papper samtidigt. Det gör det ialla fall svårare för dem att gnälla och försöka skylla ifrån sig på dåliga FIA-system de själva varit med och godkänt.
Om systemet inte fungerar för alla så har det brister som måste rättas till. Man kan inte säga om ett säkerhetssystem "men det funkar ju för alla andra" !! Man måste undersöka vad som gick fel, hur det kunde hända och vidta åtgärder. Inte bara sändar eller mottagaråtgärder utan hela systemet måste gås igenom och rättas till. Vilket man nu gör!!!

Det vanligaste förfarandet från en helt annan branch ser ut unigefär så här.

Rätt flöde:

Intended use / intended procedure --- action / therapy---evaluation---conclusion

Fel i systemet:

Intended use / intended procedure---action / therapy----evaluation---error found in system---reevaluation of action---corrective action---evaluation---conclusion

ÄNNU EN GÅNG, Jag vill inte på något sätt friskriva Ferrari, men systemet var tänkt att funka, det funkade inte då MÅSTE MAN GÖRA NÅGOT ÅT DET!!!!!![/code]

Gösta

Inlägg av Gösta »

Christoffer skrev:Ni är ju otroliga! Sida upp och ner så är det samma antidebatt.
Ja bara förr att en forummedlem inte vill förstå skillnaden mellan systemfel och individfel!!!!!!!!!

Tragiskt. :D

SYSTEMET TILLÄT ATT FEL BEGICKS, FERRARI GJORDE ETT FEL UTAN ATT DET UPPTÄCKTES I TID, DÅ MÅSTE VÄL FÖR BÖVELN SYSTEMET FÖRBÄTTRAS!!!!!!!

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Gösta skrev:
Christoffer skrev:Ni är ju otroliga! Sida upp och ner så är det samma antidebatt.
Ja bara förr att en forummedlem inte vill förstå skillnaden mellan systemfel och individfel!!!!!!!!!

SYSTEMET TILLÄT ATT FEL BEGICKS, FERRARI GJORDE ETT FEL UTAN ATT DET UPPTÄCKTES I TID, DÅ MÅSTE VÄL FÖR BÖVELN SYSTEMET FÖRBÄTTRAS!!!!!!!
Syftar det på Ferrari vs FIA eller Gösta vs LS1? :wink:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Gösta

Inlägg av Gösta »

Christoffer skrev:
Gösta skrev:

Syftar det på Ferrari vs FIA eller Gösta vs LS1? :wink:
Gissa!!!! :D

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:

Nu tillåter väl i och för sig alla system att fel kan göras ;) Den mänskliga faktorn är svår att bygga bort helt och hållet - särskilt i sådana fall som vi pratar om nu.

Så jag är ledsen att göra dig besviken Gösta, men även FIA:s tillägg med att ett papper ska delas ut och signeras tillåter att fel kan göras. Så du kan väl lika gärna nu börja kritisera FIA:s usla system och få en tjuvstart :D

Personen hos Ferrari som ska skriva på papperet inte står på sin plats för att kunna ta emot papperet när racet startar kan nämligen fortfarande inträffa ;)

Användarens profilbild
SF-Tifoso

Inlägg av SF-Tifoso »

Jag håller med Gösta
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:

Nu tillåter väl i och för sig alla system att fel kan göras ;) Den mänskliga faktorn är svår att bygga bort helt och hållet - särskilt i sådana fall som vi pratar om nu.

Så jag är ledsen att göra dig besviken Gösta, men även FIA:s tillägg med att ett papper ska delas ut och signeras tillåter att fel kan göras. Så du kan väl lika gärna nu börja kritisera FIA:s usla system och få en tjuvstart :D

Personen hos Ferrari som ska skriva på papperet inte står på sin plats för att kunna ta emot papperet när racet startar kan nämligen fortfarande inträffa ;)
Kära LS1 (kärring motvalls), där det finns människor så kan och kommer fel att begås, det är tvivelsutan så. Men nu var det så att ett fel begicks av Ferraripersonalen (som jag påpekat tidigare). För att förbättra systemet och minimera systemfel så tycker jag att Fia är på rätt väg.

Man kan som en analys av felet som Ferrari gjorde fråga sig följande:

Visste Fia om att Ferrari inte tagit emot (någon form av elektronisk mottagningsbevis) det budskap som Fia skickat?

Om Fia visste om att Ferrari inte läst brevet (inte fått en elektronisk mottagningsbevis) så gjorde man fel genom att inte upplysa Ferrari om att de höll på att begå ett kostsamt misstag.

Om Fia inte visste om att Ferrari höll på att begå ett kostsamt misstag så var systemet bristfälligt och bör omgående rättas till! (vilket nu uppenbart sker)

Om Fia visste att Ferrari läst brevet (elektroniskt mottagniongsbevis) men underlät att rätta sig efter påbudet så var straffet av Ferrari på tok för milt!!

Att bygga ett system med e-post som har elektroniska mottagningsbevis kan inte vara så himla avancerat? Vi har det systemet hos oss då vi kommunicerar med myndigheter! Jag är övertygad om att tex Raz eller Pastis åtar sig det uppdraget åt Fia för några 10 tusental Euro som en symbolisk ersättning! Räcker inte det så kan Fia kontakta mig så springer jag från depå till depå och brättar för alla (utom Ron "the croock" Dennis") om vad det är som gäller. Jag gör det för en spottstyver i dessa sammanhang!!

NÄR FAN SKALL 10ÖRINGEN TRILLA NER??????

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ferrari hade väl spionerat på McLaren och snott specen på den brandvägg som de satte in när Stepney mailade?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men med ditt argumenterande kommer man at kunna skylla många misstag på systemfel istället. Väldrigt praktiskt om man begår mycket fel kanske ;)

Nu säger mitt logiska tänkande mig att F1 består i år av 11 stall. 10 stall fick meddelande från FIA inför starten av Japans GP att man var tvungen att starta på en viss typ av däck och agerade i god tid därefter och kom till start med det FIA krävt. Det elfte stallet säger sig inte ha fått något meddelande, kom till start på ett annat däck och blev bestraffade därefter.

När det nu uppenbarligen fungerade utmärkt för 10 av 11 stall kanske man kan fråga sig om felet mer ligger hos det elfte stallet och deras utrustning istället för hos meddelandesystemet?

Kanske hade Ferrari stängt av sin dator av misstag?

Eller är Ferrari utsatta för en FIA-konspiration, för att FIA vill se Hamilton som världsmästare i år?

Vad händer nästa år i en liknadne situation om FIA skickar ut ett e-mail till alla stall, samtidigt som man skickar en eller flera löpare med en papperslapp som ska skrivas på som mottagningsbevis, och ett stall då inte får beskedet i tid? Är det ett systemfel då också?

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Men med ditt argumenterande kommer man at kunna skylla många misstag på systemfel istället. Väldrigt praktiskt om man begår mycket fel kanske ;)

Nu säger mitt logiska tänkande mig att F1 består i år av 11 stall. 10 stall fick meddelande från FIA inför starten av Japans GP att man var tvungen att starta på en viss typ av däck och agerade i god tid därefter och kom till start med det FIA krävt. Det elfte stallet säger sig inte ha fått något meddelande, kom till start på ett annat däck och blev bestraffade därefter.

När det nu uppenbarligen fungerade utmärkt för 10 av 11 stall kanske man kan fråga sig om felet mer ligger hos det elfte stallet och deras utrustning istället för hos meddelandesystemet?

Kanske hade Ferrari stängt av sin dator av misstag?

Eller är Ferrari utsatta för en FIA-konspiration, för att FIA vill se Hamilton som världsmästare i år?

Vad händer nästa år i en liknadne situation om FIA skickar ut ett e-mail till alla stall, samtidigt som man skickar en eller flera löpare med en papperslapp som ska skrivas på som mottagningsbevis, och ett stall då inte får beskedet i tid? Är det ett systemfel då också?
Jag vägrar tro att du är en dum en!!! Du vet mycket väl vad syftet med FIA´s budskap var. Du vet också mycket väl hur datorer och elektroniska budskap fungerar! Fast du gör allt för att spela en dum en så lyckas du inte göra det trovärdigt.

Nu till problemet.

Antingen så fick inte Ferrari budskapet i tid och då måste man försöka säkerställa att de får det nästa gång. Det spelar förrästen ingen roll att det var Ferrari, det kunde ha varit Williams eller vem som helst!!! Man behöver inte nödvändigtvis dela ut lappar, man kan ha elektroniska signaturer eller ha en regel som säger att all e-post skall kollas senaste en viss tidpunkt innan loppet. Fanns sådana regler? Blomman visste om att det var "full wets" som gällde, men inte Jean Todt!!!!!!!!!!!!!!!!! Det borde säga dig något om systemets säkerhet!!!

Fick Ferrari budskapet i tid men vägrade att rätta sig efter det så var det ett milt straff för regelbrott de fick.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Att TV-kommentatorer i Stockholm i så fall visste mer om vad som gällde än Ferrari på plats säger väl om något att det inte var så mycket ett systemfel som ett Ferrarifel.

10 av 11 stall och en TV-kommentator visste vad som gällde. Det känns som det har fungerat ganska bra i så fall, och att det är det elfte stallet som har schabblat sig. Det är kanske deras system som borde fixas.

Ang. papperslappar så är det väl vad FIA ska komplettera e-mail med framöver.

Elektroniskt mottagningsbevis - himla mycket jättebra det med. Men det förhindrar inte att ett fel kan begås utan att det upptäcks. Som att personen i stallet som öppnar FIA:s e-mail klickar ok slentrianmässigt om att mailet är mottaget men inte läser det. Eller råkar radera det och inte tänker mer på det.

Tycker du då också att det är ett systemfel, för det är ju så att systemet har tillåtit det felet att ske?

Användarens profilbild
woodi

Inlägg av woodi »

Gösta skrev:SYSTEMET TILLÄT ATT FEL BEGICKS, FERRARI GJORDE ETT FEL UTAN ATT DET UPPTÄCKTES I TID, DÅ MÅSTE VÄL FÖR BÖVELN SYSTEMET FÖRBÄTTRAS!!!!!!!
Alla system är långt ifrån felfria. Så det så!
¨°º© woodi ©º°¨
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Att TV-kommentatorer i Stockholm i så fall visste mer om vad som gällde än Ferrari på plats säger väl om något att det inte var så mycket ett systemfel som ett Ferrarifel.

10 av 11 stall och en TV-kommentator visste vad som gällde. Det känns som det har fungerat ganska bra i så fall, och att det är det elfte stallet som har schabblat sig. Det är kanske deras system som borde fixas.

Ang. papperslappar så är det väl vad FIA ska komplettera e-mail med framöver.

Elektroniskt mottagningsbevis - himla mycket jättebra det med. Men det förhindrar inte att ett fel kan begås utan att det upptäcks. Som att personen i stallet som öppnar FIA:s e-mail klickar ok slentrianmässigt om att mailet är mottaget men inte läser det. Eller råkar radera det och inte tänker mer på det.

Tycker du då också att det är ett systemfel, för det är ju så att systemet har tillåtit det felet att ske?
Du är inte mottaglig för förnuftsargument och vill inte förstå orsak / verkan.

För att jag inte skall bli ytterliggare arg på dig och kanske skicka en självmordsbombare på dig så lägger jag ner denna ickedebatt.

Gösta

Inlägg av Gösta »

woodi skrev:
Gösta skrev:SYSTEMET TILLÄT ATT FEL BEGICKS, FERRARI GJORDE ETT FEL UTAN ATT DET UPPTÄCKTES I TID, DÅ MÅSTE VÄL FÖR BÖVELN SYSTEMET FÖRBÄTTRAS!!!!!!!
Alla system är långt ifrån felfria. Så det så!
Det är sant, men det finns bra och mindre bra system!

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

FIA ska bara skicka ut lappar för en extra åtgärd och det är för annars kommer Italienska polisen och Domstolen att stämma FIA.Sen får FIA böta till Ferrari när Kimi och Massa vittnar i förhören och dom går helt fria :D :D En här i forumet blir nog oxå inkallad som expertvittne...gissa vem :argue:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Geer skrev:
olag skrev:
Cuscino skrev:Det måste väl ändå vara upp till Ferrari att kolla mailen eftersom det är det överenskomna kommunikationssättet?
Men alla stall i f1 har sådan superkoll på sina konkurenter att dom vet vilka däck,bensin mängd och vilka inställningar dom andra stallen har.Hur kan då Ferrari missa attt ALLA starta på samma däck??
Alla har sina däcksvärmare på tills sekunderna före start. Såvitt dom inte sprang och lyfte på 20 bilars däcksvärmare före start kan dom omöjligt vetat att alla hade samma däck.
Men dagens snack i depåerna borde vara vädert och regeländringen! Flabbe brukar ju springa runt och flabba med alla!
Geer

Inlägg av Geer »

olag skrev:
Geer skrev:
olag skrev: Men alla stall i f1 har sådan superkoll på sina konkurenter att dom vet vilka däck,bensin mängd och vilka inställningar dom andra stallen har.Hur kan då Ferrari missa attt ALLA starta på samma däck??
Alla har sina däcksvärmare på tills sekunderna före start. Såvitt dom inte sprang och lyfte på 20 bilars däcksvärmare före start kan dom omöjligt vetat att alla hade samma däck.
Men dagens snack i depåerna borde vara vädert och regeländringen! Flabbe brukar ju springa runt och flabba med alla!
Då måste det varit så att Ferrari visste att man var tvungen att använda extreme wet men satte ändå på intermedia. Det låter ju rimligt :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

Geer skrev:
Då måste det varit så att Ferrari visste att man var tvungen att använda extreme wet men satte ändå på intermedia. Det låter ju rimligt :D

Ferrari försökte skaffa sig olagliga fördelar genom att starta på "shallow wet" däck. :D

Vad skulle förklaringen annars kunna vara. :D

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Gösta skrev:
Geer skrev:

Ferrari försökte skaffa sig olagliga fördelar genom att starta på "shallow wet" däck. :D

Snälla förklara :xmas2:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev: Så Ferrari får väl nu se till att ha en gubbe som står redo att läsa e-mail även i fortsättningen och också se till att ha en gubbe redo att ta emot papperet strax därefter.
Jag ställer upp för på jobbet för 350 000/säsong om jag får bo på samma hotell som Kimi samt helitransport till och från banorna.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gösta

Inlägg av Gösta »

olag skrev:
Gösta skrev:
Geer skrev:

Snälla förklara :xmas2:
Finns inte mycket att förklara!

Ferrari försökte i sedvanlig ordning fuska till sig fördelar genom att starta på "shallows" , helst hade velat starta på torrdäck men det hade varit för uppenbart. :D

Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Gösta skrev:Ferrari försökte i sedvanlig ordning fuska till sig fördelar genom att starta på "shallows" ...
... och den seden påbörjades givetvis i det ögonblick den Gudomlige Krauten lämnade teamet.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Gösta

Inlägg av Gösta »

PC: skrev:
Gösta skrev:Ferrari försökte i sedvanlig ordning fuska till sig fördelar genom att starta på "shallows" ...
... och den seden påbörjades givetvis i det ögonblick den Gudomlige Krauten lämnade teamet.
NEEEEEJ, den seden BÖRJADE när Maestro kom till Ferrari och tog med sig 780 sidor med förslag på fusk som han stulit från porrflavio när denne satt i arresten för att han varit full och slagit Naomi Campbell på käfften.

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Geer skrev:
Cuscino skrev:Borde inte Ferrari bestraffats för att man startade på fel däck?
Enligt Art. 15. 1 skall teamen meddelas med mottagningskvitto.
Detta får ske med email enligt ök 7/12-06.
FIA kunde snabbt konstatera att alla team utom ferrari mottagit mailet senast 12.37, efterssom dom fått mottagningskvitton.
FIA borde kontrollerat att alla mottagit mailet före loppet startade (annars är det ganska onödigt med mottagningskvitto), det gjorde man inte.
Ferrari fick sitt straff, man var tvingades byta däck och hamnade sist i fältet.
Ordagrant så lyder paragrafen
15.1 In exceptional circumstances, the stewards or race director may give instructions to competitors by means of special circulars in accordance with the Code. These circulars will be distributed to all competitors who must acknowledge receipt.
Jag tolkar den sista meningen som att de tävlande skyldiga att bekräfta mottagandet, inte att instruktionerna börjar gälla först när de gjort det.

Jämför att man får ett rek med inkallelseorder från det militära. Ordern gäller direkt och man är skyldig att lösa ut, dvs kvittera, reket. Eller?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:
15.1 In exceptional circumstances, the stewards or race director may give instructions to competitors by means of special circulars in accordance with the Code. These circulars will be distributed to all competitors who must acknowledge receipt.

Det där är bara skrivet tramms utan något som helst värde. Det är redan fastslaget av LS1 att allting funkade perfekt för alla stallen utom ett, och det är bevis för att systemet som man har inte är behäftat med några som helst brister. Det fungerade ju bevisligen för de absolut allra flesta stallen. Att det inte funkade för alla är det stallet för vilket det inte funkade deras eget fel, de skall se över sina rutiner och se till att det funkar. Systemet är som sagt klanderfritt i alla fall utom i ett. Med andra ord ett väl fungerande system från FIA´s sida. Ferrari får se över sina egna rutiner och se till så att det funkar även för dem. :D
Senast redigerad av Gösta den ons okt 03, 2007 14:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Gösta skrev:
NEEEEEJ, den seden BÖRJADE när Maestro kom till Ferrari och tog med sig 780 sidor med förslag på fusk som han stulit från porrflavio när denne satt i arresten för att han varit full och slagit Naomi Campbell på käfften.
Men det kan väl inte anses som fusk att man använder sig av sina ingenjörskunskaper när man kommer till en ny arbetsgivare.
För visst var det Micke som byggde sin egen räserbil såväl med Benetton som senare hos Ferrari?
Den Gudomlige behövde väl knappast kopiera några dokument då han redan hade allt med sig i huvudet.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Gösta

Inlägg av Gösta »

Gösta skrev:
PC: skrev: ... och den seden påbörjades givetvis i det ögonblick den Gudomlige Krauten lämnade teamet.
Men det kan väl inte anses som fusk att man använder sig av sina ingenjörskunskaper när man kommer till en ny arbetsgivare.
För visst var det Micke som byggde sin egen räserbil såväl med Benetton som senare hos Ferrari?
Den Gudomlige behövde väl knappast kopiera några dokument då han redan hade allt med sig i huvudet.

Precis så är det!! Det är ingen som helst konst för en människa att memorera ett par 100 tal detaljritningar. Det där med att dokumentera, skriva ner, kopiera mm är bara tramms!

Vi jobbar så hela tiden hos oss! Analyser av kliniska prövningar, biverkningar, serumkoncentrationer, mm, har vi inte nedtecknat någon stans, vi dryftar det på ett fredagseftermiddagsmöte i fikarummet och alla vet i detalj vad som gäller. Vill du ha en uppgift så är det bara att ta fram den ut minnet! Baggis!!!! :up:

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Gösta skrev:
Gösta skrev: NEEEEEJ, den seden BÖRJADE när Maestro kom till Ferrari och tog med sig 780 sidor med förslag på fusk som han stulit från porrflavio när denne satt i arresten för att han varit full och slagit Naomi Campbell på käfften.

Precis så är det!! Det är ingen som helst konst för en människa att memorera ett par 100 tal detaljritningar. Det där med att dokumentera, skriva ner, kopiera mm är bara tramms!

Vi jobbar så hela tiden hos oss! Analyser av kliniska prövningar, biverkningar, serumkoncentrationer, mm, har vi inte nedtecknat någon stans, vi dryftar det på ett fredagseftermiddagsmöte i fikarummet och alla vet i detalj vad som gäller. Vill du ha en uppgift så är det bara att ta fram den ut minnet! Baggis!!!! :up:
Då förstår jag varför det blir problem med biverkningar, är det på firmafesterna som de mest kreativa ideerna för användningsområden kläcks? :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

Nisse skrev:
Då förstår jag varför det blir problem med biverkningar, är det på firmafesterna som de mest kreativa ideerna för användningsområden kläcks? :D
Inte bara det, vi har inga som helst SOP (standard operation procedure) för någon del av verksamheten. Funkar det i de flesta fall så drar vi slutsatsen att det funkar på alla, och då det inte funkar skyller vi på patienten. :D

Bara idiotiskt och onödigt att göra felanalyser och försöka rätta till eventuella brister. Funkar det så tar vi åt oss äran, dör någon så skyller vi ifrån oss, inget annsvar vilar på oss, det är alltid någon annans fel. :wink:

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Gösta skrev:
Nisse skrev:
Inte bara det, vi har inga som helst SOP (standard operation procedure) för någon del av verksamheten. Funkar det i de flesta fall så drar vi slutsatsen att det funkar på alla, och då det inte funkar skyller vi på patienten. :D

Bara idiotiskt och onödigt att göra felanalyser och försöka rätta till eventuella brister. Funkar det så tar vi åt oss äran, dör någon så skyller vi ifrån oss, inget annsvar vilar på oss, det är alltid någon annans fel. :wink:
Själv skulle jag nöja mig att det funka på nån, i annat fall är det sjuka människor vi pratar om. :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

Nisse skrev:
Gösta skrev:
Nisse skrev:

Alla människor är "sjuka" på något sätt. Det finns ingen människa som kan påstås vara helt frisk, inte ens de som väljs ut att bli astronauter och måste passera det nålsögat. Se bara på den där tanten som satte på sig blöja för att slippa stanna när hon körde bil på väg och skulle misshandla en rival. :D I sådana fall hjälper bara de små gröna tabletterna med rosa prickar i. :D

Själv skulle jag nöja mig att det funka på nån, i annat fall är det sjuka människor vi pratar om. :D

Gösta

Inlägg av Gösta »

Nisse skrev:
Gösta skrev:
Nisse skrev:

:D

Geer

Inlägg av Geer »

Cuscino skrev:
Jag tolkar den sista meningen som att de tävlande skyldiga att bekräfta mottagandet, inte att instruktionerna börjar gälla först när de gjort det.
Nja.

"These circulars will be distributed to all competitors who must acknowledge receipt."

Meningen betyder att "cirkuläret skall distrubieras till alla tävlande som skall bekräfta mottagandet med mottagningsbevis.

Mottagaren är alltså skyldig att skriva på mottagningsbevis OCH avsändaren är skyldig att dela ut cirkuläret mot mottagningsbevis.

Mottagningsbevisen vid cirkulär skickade via epost skickas automatiskt till FIA när stallen öppnar mailen.
FIA skall få mottagningsbevis för att cirkuläret skall gälla vilket tydligt framgår av 15.1.
Har inte FIA fått mottagningsbevis gäller inte cirkuläret.

Grundläggande juridik.

Trots detta var det klantigt av Ferrari och inte kolla mailen, och det kunde slutat i tårar med intermedia, men man bröt inte mot någon regel.

FIA har nu bett Ferrari om ursäkt för att man gjort fel.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Geer skrev:
FIA har nu bett Ferrari om ursäkt för att man gjort fel.

För vad? För att Ferrari schabblade när systemet visade sig fungera för alla utom ett stall?? SKANDAL.

Man hade ju ett bra system som "nästan" var perfekt?????

:wink: