Japans GP 2007

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner Japans GP 2007?

Omröstningen slutade lör sep 29, 2007 16:35

1. Fernando Alonso - McLaren
9
23%
2. Lewis Hamilton - McLaren
4
10%
3. Giancarlo Fisichella - Renault
0
Inga röster
4. Heikki Kovalainen - Renault
1
3%
5. Felipe Massa - Ferrari
2
5%
6. Kimi Räikkönen - Ferrari
20
50%
7. Jenson Button - Honda
0
Inga röster
8. Rubens Barrichello - Honda
0
Inga röster
9. Nick Heidfeld - BMW Sauber
1
3%
10. Robert Kubica - BMW Sauber
1
3%
11. Ralf Schumacher - Toyota
1
3%
12. Jarno Trulli - Toyota
0
Inga röster
14. David Coulthard - Red Bull
0
Inga röster
15. Mark Webber - Red Bull
0
Inga röster
16. Nico Rosberg - Williams
0
Inga röster
17. Alexander Wurz - Williams
0
Inga röster
18. Vitantonio Liuzzi - Scuderia Toro Rosso
0
Inga röster
19. Sebastian Vettel - Scuderia Toro Rosso
0
Inga röster
20. Adrian Sutil - Spyker
0
Inga röster
21. Sakon Yamamoto - Spyker
0
Inga röster
22. Takuma Sato - Super Aguri
0
Inga röster
23. Anthony Davidson - Super Aguri
1
3%
 
Antal röster: 40

Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

stoff skrev:
Spontan fråga... om dom skickar mailat 12:35 och alla andra svarat inom 12:37 förutom ferrari... då har dom 53 minuter på sig att skicka en bollkalle från charlie witing över pitlane till ferrari och säga "you have mail"?.. jag menar ha en regel som förutsätter att dom ska svara men inte ha en biregel "om dom inte svarar inom"... fattar inte riktigt, trodde FIA var ett gäng advokater som råkade ha lite intresse för motorsport...
Men har verkligen de andra svarat på brevet då, eller har de bara i efterhand bekräftat att de fått ett email 12:37?
Man kan ju ha en mer tvåriktat kanal och som dessutom inte förlitar sig på nåt så osäkert som email, som kan fastna i brandväggar, virus- eller spam-skydd, o.s.v., förutom att bli hängande i nån server.
För i grunden känns det bättre att ha det elektroniskt än att ha folk som skall springa omkring med papper, där de som sitter närmast race control kommer att få informationen långt innan de som sitter i slutet.

Jaja, nu spelade det väl ingen jättestor roll eftersom skillnaden i placering för titelkandidaten Kimi troligen inte hade varit så jättestor. Hade hans snurrning bakom SC varit längre fram hade han kanske också gjort som Massa och därför blivit bestraffad. McLaren och då speciellt Hamilton såg alldeles för starka ut.

Dessutom ingår ju domarfel i de flesta sporter, så nåt man får leva med.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Om det inte hela tiden hände en massa konstigheter kring F1 så undrar jag om jag verkligen skulle följa det, för undantaget regnlopp eller om det sker nåt annat underligt med nån stor krasch eller liknande, så är ju 90% av alla lopp totala sömnpiller där det förutom närmast total avsaknad av omkörningar inte ens brukar vara några strider, annat än möjligen om 14:e plats för att nån har missat i starten.
Racingen är närmast totalt borta och regnloppen har inte precis varit vanliga heller de senaste åren.

Undrar om det blir viktbestraffningsrace och ändrad startordning i F1 också om det här fortsätter några år till, eller också lever vi vidare med alla konstigheter runt omkring?
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

AndersF1 skrev:Om det inte hela tiden hände en massa konstigheter kring F1 så undrar jag om jag verkligen skulle följa det, för undantaget regnlopp eller om det sker nåt annat underligt med nån stor krasch eller liknande, så är ju 90% av alla lopp totala sömnpiller där det förutom närmast total avsaknad av omkörningar inte ens brukar vara några strider, annat än möjligen om 14:e plats för att nån har missat i starten.
Racingen är närmast totalt borta och regnloppen har inte precis varit vanliga heller de senaste åren.

Undrar om det blir viktbestraffningsrace och ändrad startordning i F1 också om det här fortsätter några år till, eller också lever vi vidare med alla konstigheter runt omkring?
Håller med. Man kan inte bara följa med F1 på banan för allt det roliga sker mellan loppen. Loppen är ofta sega och utan omkörningar.Det måste nog göra något snart annars så blir det som skandalerna på DTM serien i F1 där allt är politiskt. Mer tävling och mindre politik. :up:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tacka vet jag Ultimate Fighter, där händer allt i ringen. Bom, smack, så är det klart. Upp med nästa vrak till match.

Det är trist att själva racingen har blivit så trist. Det gäller motorsporten överlag. Det finns ett antal orsaker till det. Teknik är en, regler en annan. Det finns dock ljusglimtar. GP2 har visat vad mer svårkontrollerade bilar kan innebära i form av omkörningar. Det skulle bli ännu fler omkörningar om reglerna var annorlunda. Byter man spår på en raka borde man vara tvungen att gå in i kurvan från detta spår, med andra ord: väck med blockeringarna. I dag verkar inte förarna kunna köra sida vid sida som på den gamla goda tiden. För mig finns inget mer spännande än att se två förare sida vid sida genom en hel kurva men om man vill se det får man nästan ta fram gamla superåttafilmer. Näe, inte riktigt. Fajten mellan Arnoux och Villenuve är ett bra exempel på vad jag menar. I dag skulle en sådan fajt inte vara möjlig ens om tekniken tillät det. Förarna har en annan moral ute på banan idag.

Dock måste man säga att Kubicas och MAssa fajt på slutet såg rätt underhållande ut. Nu var det ju mer tur än skicklighet som gjorde att bägge kom i mål till slut. Det var ju en kubbning som lätt hade kunnat sluta i tårar... Vilket osökt för mig in på helgens jubelidiot: bildproducenten. Hioppas någon erbjöd honom en helikoptertur upp till Fujis topp och glömde kvar honom där.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev:Vilket osökt för mig in på helgens jubelidiot: bildproducenten. Hioppas någon erbjöd honom en helikoptertur upp till Fujis topp och glömde kvar honom där.

Tärnström
Ingen vidare reklam för det titelsponsrande TV-bolaget. Produktionen var verkligen under all kritik, nu får vi nog leva med det så länge loppen produceras lokalt, vilket iofs blir mindre vanligt nu när Bernie ska ha lopp i varenda liten oljestat och kan diktera villkoren, men tittar man tillbaka några år på ett Italiens eller Frankrikes GP kan man snacka om taskig produktion - man glömmer snabbt...

Nu till det jag skulle säga, har precis för mig (kan vara ute och cykla här..) att det står i kontraktet för sändningsrättigheterna att man måste visa den som leder sista varvet (Janne klagade en del på att man visade Hamilton - med all rätt).
Jag kan ha drömt, men helt otroligt är det inte att en sån paragraf existerar eller har existerat.

Nu var ju sändningen under all kritik ändå men men.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Cheever skrev:
JTarnstrom skrev:Vilket osökt för mig in på helgens jubelidiot: bildproducenten. Hioppas någon erbjöd honom en helikoptertur upp till Fujis topp och glömde kvar honom där.

Tärnström
Ingen vidare reklam för det titelsponsrande TV-bolaget. Produktionen var verkligen under all kritik, nu får vi nog leva med det så länge loppen produceras lokalt, vilket iofs blir mindre vanligt nu när Bernie ska ha lopp i varenda liten oljestat och kan diktera villkoren, men tittar man tillbaka några år på ett Italiens eller Frankrikes GP kan man snacka om taskig produktion - man glömmer snabbt...

Nu till det jag skulle säga, har precis för mig (kan vara ute och cykla här..) att det står i kontraktet för sändningsrättigheterna att man måste visa den som leder sista varvet (Janne klagade en del på att man visade Hamilton - med all rätt).
Jag kan ha drömt, men helt otroligt är det inte att en sån paragraf existerar eller har existerat.

Nu var ju sändningen under all kritik ändå men men.
Då finns det en ännu större jubelidiot - den som kom på regeln.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Cheever skrev:Nu till det jag skulle säga, har precis för mig (kan vara ute och cykla här..) att det står i kontraktet för sändningsrättigheterna att man måste visa den som leder sista varvet (Janne klagade en del på att man visade Hamilton - med all rätt).
Jag kan ha drömt, men helt otroligt är det inte att en sån paragraf existerar eller har existerat.

Nu var ju sändningen under all kritik ändå men men.
Det är något jag också läst eller sett. Tror det handlar om att vinnarens sponsorer och så ska synas på det sista varvet.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

molle2 skrev:
Pastis skrev: Är det för gamla gubbar inom FIA?
tror problemet snarare ligger i deras kroppsbyggnad, särskilt deras överdimentionerade bakdelar enligt den här siten;

https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=6985&dept=F1
Det var det bästa jag har läst på länge. :up:
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

AndersF1 skrev:Om det inte hela tiden hände en massa konstigheter kring F1 så undrar jag om jag verkligen skulle följa det, för undantaget regnlopp eller om det sker nåt annat underligt med nån stor krasch eller liknande, så är ju 90% av alla lopp totala sömnpiller där det förutom närmast total avsaknad av omkörningar inte ens brukar vara några strider, annat än möjligen om 14:e plats för att nån har missat i starten.
Racingen är närmast totalt borta och regnloppen har inte precis varit vanliga heller de senaste åren.
Okej, det här var det bästa jag har läst på länge. :up:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

ANFRAN skrev:
molle2 skrev:
Pastis skrev: Är det för gamla gubbar inom FIA?
tror problemet snarare ligger i deras kroppsbyggnad, särskilt deras överdimentionerade bakdelar enligt den här siten;

https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=6985&dept=F1
Det var det bästa jag har läst på länge. :up:
Det var det bästa jag har läst på länge. ;)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:
molle2 skrev:
Pastis skrev: Är det för gamla gubbar inom FIA?
tror problemet snarare ligger i deras kroppsbyggnad, särskilt deras överdimentionerade bakdelar enligt den här siten;

https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=6985&dept=F1
Det var det bästa jag har läst på länge. :up:
Jag ligger dubbelvikt!

Får mig att undra varför vi hade några journalistiska ambitioner öht med Forza förut - det här är fan så mycket roligare att läsa :)

Tummen upp, Pastis!

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Journalister har för många begränsningar. Jag skriver precis vad jag tycker och struntar i alla regler. Det blir som du säger roligare. :aha:

Tack för tummarna!
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Pastis skrev:
Cheever skrev:Nu till det jag skulle säga, har precis för mig (kan vara ute och cykla här..) att det står i kontraktet för sändningsrättigheterna att man måste visa den som leder sista varvet (Janne klagade en del på att man visade Hamilton - med all rätt).
Jag kan ha drömt, men helt otroligt är det inte att en sån paragraf existerar eller har existerat.

Nu var ju sändningen under all kritik ändå men men.
Det är något jag också läst eller sett. Tror det handlar om att vinnarens sponsorer och så ska synas på det sista varvet.
Detta är väl inget nytt, man brukar väl alltid följa vinnaren under sista varvet oavsett vad som händer därbakom. Sen tycker inte jag heller att det är speciellt kul... :down:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Trevligt med en finne på podiet som man förstår vad han säger, som omväxling.
Han har verkligen spottat upp sig, Kovalainen, från en något skakig inledning på säsongen, även om det inte precis är några världsmästartakter ännu. Eller om Flavio hade rätt och det var hans bror som körde i början?
Men snart börjar väl finnpajsarhysterin när det gäller Heikki, så man börjar kraftigt ogilla honom också... Å andra sidan har han aldrig riktigt varit någon favorit, då jag haft lite svårt att se att hans resultat motsvarade all hype kring honom i lägre serier. Verkade mer som någon typ av desperat nu-gör-vi-en-Kimi-igen. Nu verkar han dock göra helt OK ifrån sig, även om dagens Fisi kanske inte är någon höjdarmåttstock.

Kul även att Finland har kommit upp i samma nivå som Sverige när det gäller antal F1-förare på pallen samtidigt, även om vi hade ett steg bättre - men snart så. 8)
Användarens profilbild
jokan
Inlägg: 428
Blev medlem: lör mar 17, 2007 15:17
Ort: örebro

Inlägg av jokan »

AndersF1 skrev:Trevligt med en finne på podiet som man förstår vad han säger, som omväxling.
Han har verkligen spottat upp sig, Kovalainen, från en något skakig inledning på säsongen, även om det inte precis är några världsmästartakter ännu. Eller om Flavio hade rätt och det var hans bror som körde i början?
Men snart börjar väl finnpajsarhysterin när det gäller Heikki, så man börjar kraftigt ogilla honom också... Å andra sidan har han aldrig riktigt varit någon favorit, då jag haft lite svårt att se att hans resultat motsvarade all hype kring honom i lägre serier. Verkade mer som någon typ av desperat nu-gör-vi-en-Kimi-igen. Nu verkar han dock göra helt OK ifrån sig, även om dagens Fisi kanske inte är någon höjdarmåttstock.

Kul även att Finland har kommit upp i samma nivå som Sverige när det gäller antal F1-förare på pallen samtidigt, även om vi hade ett steg bättre - men snart så. 8)
Såja såja vi kanske ska börja räkna världsmästare :D
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jag tycker Räikkönen har blivit bättre presskonferanserna. Han har gått från urusel till inte så usel. Bra kanske han aldrig blir men det är inte så viktig. Det är alltid samma tråkiga dravel år ut och år in från förare och han som ställer frågorna efter kval och lopp
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag börjar gilla hans hummande. Numer gör han ju bra ifrån sig på banan och då blir hans stil nästan lite cool.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Jag var på ett kalas i går och satt och prattade med in motor intresserad finnska , hon tallade om för mig att finnarna var inte alls nöjda med hans utåtriktade still :lol: dom tyckte han skulle gå till en tall pedagåg
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Ingen mer än jag som hade puls på 150-200 under ungefär hela loppet och trodde Alonso stod åt fel håll på start och mål när han kraschade. Det var ett underhållande men samtidigt rätt olustigt race.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det är ju egentligen ett himla vansinne att köra en F1:a när det regnar så pass mycket - det gäller att inte vara feg.
Jag har bara ergarenhet av att köra gokart-race i ösregn och det var tillräckligt hemskt, trots att det gick knappt 100 km/h, kan föreställa mig hur det är att köra en lång raka i en bra bit över 300 km/h och inte se ett skit, varken framåt eller bakåt, utan bara hoppas på det bästa i två timmar.
Eller som Heidi som hade misständning vid starten och därför inte kunde köra fullt på rakan utan tog ett annat spår och hoppades på att ingen skulle köra in i honom.

Men det blir ju intressanta omkörningssituationer eftersom ingen ser ett piss bakåt, ens i långsamma kurvor, så det blir inte mycket till stängningar.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

AndersF1 skrev:Det är ju egentligen ett himla vansinne att köra en F1:a när det regnar så pass mycket - det gäller att inte vara feg.
Jag har bara ergarenhet av att köra gokart-race i ösregn och det var tillräckligt hemskt, trots att det gick knappt 100 km/h, kan föreställa mig hur det är att köra en lång raka i en bra bit över 300 km/h och inte se ett skit, varken framåt eller bakåt, utan bara hoppas på det bästa i två timmar.
Eller som Heidi som hade misständning vid starten och därför inte kunde köra fullt på rakan utan tog ett annat spår och hoppades på att ingen skulle köra in i honom.

Men det blir ju intressanta omkörningssituationer eftersom ingen ser ett piss bakåt, ens i långsamma kurvor, så det blir inte mycket till stängningar.
Regnrace borde vara obligatoriskt - enda sättet att få ett lopp intressant :wink:
Eje ifrågasatte det kloka i att lägga Fuji-loppet i slutet av september. Jag tycker snarare att det var ett genidrag!
Användarens profilbild
SF-Tifoso
Inlägg: 41
Blev medlem: mån sep 17, 2007 18:34

Inlägg av SF-Tifoso »

Ett av de mest underhållande loppen i år.

Ferrari: Hoppas Ross Brawn är tillbaks nästa år så det blir ordning på torpet.

Hamilton: Go Go Lewis!

Alonso: :lol:

Finland: :up:

Vettel: :cry: Jag led verkligen med grabben, dessutom får han bestraffning i Kina. Att Webber inte uppförde sig idealiskt efter SC bekräftades ju av Hamiltons kommentarer efter loppet.

Bild producenten: Ärligt talat, visst visa målgången men detta är ju helt sjukt. Vi vill se racing inte någon som defilerar i mål.
stoff
Inlägg: 238
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Huddinge

Inlägg av stoff »

Som alla (okej kanske inte alla :)) vet - ja jag är ferrari fan, men vi lägger det åt sidan nu :)

Angående Massas depåstopp... alla verkar vara överens om att massas sista depåstopp var inget annat än ett sätt att få förbi kimi. Men är det verkligen så självklart? Kimi behövde göra 3 stopp, massa 4 och enda anledningen att massa gjorde ett mer var för hans drivethrough.

Så här såg stoppen ut:
Stopp 1 : Massa varv 2, Räkan varv 3
Stopp 2 : Massa varv 15, Räkan varv 14
Drive through : Massa 20
Stopp 3 : Massa varv 58, Räkan 40

Så rent matematiskt så finns det ingen anledning att tro att hans sista stopp inte var nödvändigt för att få honom i mål för inte fan tankade dom honom för 52 varv...

Men tyvärr har ju Ferrari en sån historia att default inställningen för alla är att det var ett bogus stopp :)
Användarens profilbild
SF-Tifoso
Inlägg: 41
Blev medlem: mån sep 17, 2007 18:34

Inlägg av SF-Tifoso »

Teamorder är väl inte längre tillåtet. Men hade det varit rent otillåtet för Massa att helt sonika släppa Kimi? Alla förväntade ju sig att han skulle göra det.

Jag håller med om att Massa's sista stopp mycket väl kan ha varit nödvändigt men säg att det inte var det, hade det varit ända sättet för Ferrari att få Kimi på pallen?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:Trevligt med en finne på podiet som man förstår vad han säger, som omväxling.
Han har verkligen spottat upp sig, Kovalainen, från en något skakig inledning på säsongen, även om det inte precis är några världsmästartakter ännu. Eller om Flavio hade rätt och det var hans bror som körde i början?
Men snart börjar väl finnpajsarhysterin när det gäller Heikki, så man börjar kraftigt ogilla honom också... Å andra sidan har han aldrig riktigt varit någon favorit, då jag haft lite svårt att se att hans resultat motsvarade all hype kring honom i lägre serier. Verkade mer som någon typ av desperat nu-gör-vi-en-Kimi-igen. Nu verkar han dock göra helt OK ifrån sig, även om dagens Fisi kanske inte är någon höjdarmåttstock.

Kul även att Finland har kommit upp i samma nivå som Sverige när det gäller antal F1-förare på pallen samtidigt, även om vi hade ett steg bättre - men snart så. 8)
Jag e inte bitter...
:D
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Vem är den "Ryssen" som hjälper dom som ska upp på poliet var gång. Han som ger dom vatten och klocker och kepsar.Har han eget plan för jag hade blivit livrädd om jag mött han på en flygplats. Han ser ut som en seriemördare/terrorist!
Någon som vet vad och vem han är? :help:
FIA = Ferrari International Assistance
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

stoff skrev:
Så rent matematiskt så finns det ingen anledning att tro att hans sista stopp inte var nödvändigt för att få honom i mål för inte fan tankade dom honom för 52 varv...
Det är nog bara Eje och Blomman som tror att har tank av den kalibern.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Borde inte Ferrari bestraffats för att man startade på fel däck?
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:Borde inte Ferrari bestraffats för att man startade på fel däck?
Nej, men Fia borde bestraffa sig själva för att de inte verifierar att alla har fått den information de har rätt att få av fia.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Gösta skrev:
Cuscino skrev:Borde inte Ferrari bestraffats för att man startade på fel däck?
Nej, men Fia borde bestraffa sig själva för att de inte verifierar att alla har fått den information de har rätt att få av fia.
Men FIA är Ferrari :D
FIA = Ferrari International Assistance
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Cuscino skrev:Borde inte Ferrari bestraffats för att man startade på fel däck?
Enligt Art. 15. 1 skall teamen meddelas med mottagningskvitto.
Detta får ske med email enligt ök 7/12-06.
FIA kunde snabbt konstatera att alla team utom ferrari mottagit mailet senast 12.37, efterssom dom fått mottagningskvitton.
FIA borde kontrollerat att alla mottagit mailet före loppet startade (annars är det ganska onödigt med mottagningskvitto), det gjorde man inte.
Ferrari fick sitt straff, man var tvingades byta däck och hamnade sist i fältet.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Geer skrev: FIA borde kontrollerat att alla mottagit mailet före loppet startade ....

Ferrari fick sitt straff, man var tvingades byta däck och hamnade sist i fältet.
Ja det låter ju rimligt. :D

Här har man släpat utrustning för miliardtals kronor och så orkar inte någon fiadelegat att lyfta sitt jävla arschle, promenera 200 meter för att överlämna en lite lapp till stallcheferna.

Dåligt av fia tycker jag.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Geer skrev:FIA borde kontrollerat att alla mottagit mailet före loppet startade (annars är det ganska onödigt med mottagningskvitto), det gjorde man inte. Ferrari fick sitt straff, man var tvingades byta däck och hamnade sist i fältet.
Det måste väl ändå vara upp till Ferrari att kolla mailen eftersom det är det överenskomna kommunikationssättet?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Ja, man brydde sig väl inte om att kolla om de i den egna organisationen hade fått meddelandet, utan antog att alla avdelningar inom Ferrari International Assistance visste vad som gällde. Todt var väl van att få sina FIA-meddelanden en helt annan väg, så han kollade aldrig den officiella som de andra stallen använder. Ett klart fall av problem med internkommunikationen. :D
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Cuscino skrev:
Geer skrev:FIA borde kontrollerat att alla mottagit mailet före loppet startade (annars är det ganska onödigt med mottagningskvitto), det gjorde man inte. Ferrari fick sitt straff, man var tvingades byta däck och hamnade sist i fältet.
Det måste väl ändå vara upp till Ferrari att kolla mailen eftersom det är det överenskomna kommunikationssättet?
Men alla stall i f1 har sådan superkoll på sina konkurenter att dom vet vilka däck,bensin mängd och vilka inställningar dom andra stallen har.Hur kan då Ferrari missa attt ALLA starta på samma däck??
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Geer skrev:Ferrari fick sitt straff, man var tvingades byta däck och hamnade sist i fältet.
Att gå i depå under säkerhetsbil för att korrigera ett katastrofalt däcksval och tanka upp bilen var väl knappast ett straff? Det riktiga hade varit "drive-through" när säkerhetsbilen väl släppt fältet.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

olag skrev:
Cuscino skrev:
Geer skrev:FIA borde kontrollerat att alla mottagit mailet före loppet startade (annars är det ganska onödigt med mottagningskvitto), det gjorde man inte. Ferrari fick sitt straff, man var tvingades byta däck och hamnade sist i fältet.
Det måste väl ändå vara upp till Ferrari att kolla mailen eftersom det är det överenskomna kommunikationssättet?
Men alla stall i f1 har sådan superkoll på sina konkurenter att dom vet vilka däck,bensin mängd och vilka inställningar dom andra stallen har.Hur kan då Ferrari missa attt ALLA starta på samma däck??
Alla har sina däcksvärmare på tills sekunderna före start. Såvitt dom inte sprang och lyfte på 20 bilars däcksvärmare före start kan dom omöjligt vetat att alla hade samma däck.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Cuscino skrev:
Geer skrev:FIA borde kontrollerat att alla mottagit mailet före loppet startade (annars är det ganska onödigt med mottagningskvitto), det gjorde man inte. Ferrari fick sitt straff, man var tvingades byta däck och hamnade sist i fältet.
Det måste väl ändå vara upp till Ferrari att kolla mailen eftersom det är det överenskomna kommunikationssättet?
Naturligtvis borde Ferrari kollat mailen. Men det finns ingen regel som säger att man skall kolla mailen innan start. Oavsett om man kollat eller ej finns det ingen garanti att mail kommer fram. Regeln säger att FIA skall informera teamen mot ett kvitto. Detta för att försäkra sig om att informationen kommer fram.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Cuscino skrev:
Geer skrev:Ferrari fick sitt straff, man var tvingades byta däck och hamnade sist i fältet.
Att gå i depå under säkerhetsbil för att korrigera ett katastrofalt däcksval och tanka upp bilen var väl knappast ett straff? Det riktiga hade varit "drive-through" när säkerhetsbilen väl släppt fältet.
Efterssom man inte brutit mot någon regel, man hade ju inte fått informationen, vilket FIA kunde konstatera, så var det väl ganska stort straff i förhållande till (inte)brottet.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Geer skrev: FIA borde kontrollerat att alla mottagit mailet före loppet startade ....

Ferrari fick sitt straff, man var tvingades byta däck och hamnade sist i fältet.
Ja det låter ju rimligt. :D

Här har man släpat utrustning för miliardtals kronor och så orkar inte någon fiadelegat att lyfta sitt jävla arschle, promenera 200 meter för att överlämna en lite lapp till stallcheferna.

Dåligt av fia tycker jag.
Men va faan, det regnade ju och inte fick man fram någon taxi till depågatan heller...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:Ja, man brydde sig väl inte om att kolla om de i den egna organisationen hade fått meddelandet, utan antog att alla avdelningar inom Ferrari International Assistance visste vad som gällde. Todt var väl van att få sina FIA-meddelanden en helt annan väg, så han kollade aldrig den officiella som de andra stallen använder. Ett klart fall av problem med internkommunikationen. :D
De kanske missade en fikapaus på café maranello?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Om nu FIA hade ett digitalt system för att informera stallen och inte fick tillbaka en bekräftelse på att medelandet mottagits av Ferrari så kan man väl för hel-ete lyfta luren och fråga om det var så att det var något fel på systemet eller om Ferrari inte öppnat sitt e-post box!!! Vad är annars poängen med att ha ett system där svar och medelandets framkommande loggas?????
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det verkade ju ha fungerat bra för de andra teamen, så kanske skulle Ferrari jobba lite på sin organisationsbit vad gäller det här ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Det verkade ju ha fungerat bra för de andra teamen, så kanske skulle Ferrari jobba lite på sin organisationsbit vad gäller det här ...
Är det Ferraris ansvar att söka information eller Fia´s att delge den???

Det intressanta är inte hurvida de funkade för de andra teamen, det intressanta är varför det inte funkade för Ferrari. Som sagt, om man inte hade fått en bekräftelse från Ferrari att e-brevet gått fram så borde man kanske frågat sig varför? Hur säkerställer vi att de får information som är vital för deras deltagande.

Om vi gör att antagande att det endast var Ferrari som fått informationen, men inte de andra stallen, hur skulle scenariot då ha kunnat se ut??

Jag kan liksom du bara spekulera, men det vilar ett stort ansvar på Fia att se till att alla får informationen. Och att man har ett system som säkerställer detta samt ett "back up" system. Bevisligen fungerade varken det "säkra systemet" och det fanns inget "back up" system som utlöstes. Trist.

Är FIA delegaterna så rädda för lite regn att de inte orkade ta en promenad på 200-300 meter? Var det rädslan att någon från McLaren skulle kasta en skiftnyckel på dem om de promenerade förbi Ron "the crocck" Dennis depå???
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

FIA har ett system att meddela stallen om olika saker under race som man av allt jag kan döma har använt i betydligt fler lopp än bara nu i Japans GP. Det är alltså testat och använt.

I Japans GP använde man detta system igen för att meddela stallen om ett viktigt meddelande, och det har fungerat tidigare. Det fungerade den här gången också - alla stall fick meddelandet. Ett stall missade bara att läsa det.

Det låter för mig som att problemet ligger mer hos det enda stallet som inte läste meddelandet än i själva proceduren.

Att ha ett system som är helt felsäkert går inte att ta fram. Men det här verkar ha fungerat utmärkt som alla andra gånger de har använt. Däremot verkar den mänskliga faktorn hos Ferrari gjort att de inte uppfattat meddelandet. För de har ju bevisligen fått det?


Om flertalet stall inte hade uppfattat meddelandet kan man möjligen fundera på om det finns bättre sätt att meddela dem på och att det var själva systemet som inte fungerade. Men här fick ALLA stall meddelandet och 10 av 11 stall läste det också, förstod det och agerade därefter.

Ett stall missade att läsa det, förstå det och agera efter det. Det känns som problemet d¨mer ligger hos det stallet.

Ferrari klantade sig helt enkelt. Har de inte själva medgett att personen i stallet som är ansvarig för att kolla meddelanden från FIA inte var på rätt plats när loppet startade den här gången?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:FIA har ett system att meddela stallen om olika saker under race som man av allt jag kan döma har använt i betydligt fler lopp än bara nu i Japans GP. Det är alltså testat och använt.

I Japans GP använde man detta system igen för att meddela stallen om ett viktigt meddelande, och det har fungerat tidigare. Det fungerade den här gången också - alla stall fick meddelandet. Ett stall missade bara att läsa det.

Det låter för mig som att problemet ligger mer hos det enda stallet som inte läste meddelandet än i själva proceduren.

Att ha ett system som är helt felsäkert går inte att ta fram. Men det här verkar ha fungerat utmärkt som alla andra gånger de har använt. Däremot verkar den mänskliga faktorn hos Ferrari gjort att de inte uppfattat meddelandet. För de har ju bevisligen fått det?


Om flertalet stall inte hade uppfattat meddelandet kan man möjligen fundera på om det finns bättre sätt att meddela dem på och att det var själva systemet som inte fungerade. Men här fick ALLA stall meddelandet och 10 av 11 stall läste det också, förstod det och agerade därefter.

Ett stall missade att läsa det, förstå det och agera efter det. Det känns som problemet d¨mer ligger hos det stallet.

Ferrari klantade sig helt enkelt. Har de inte själva medgett att personen i stallet som är ansvarig för att kolla meddelanden från FIA inte var på rätt plats när loppet startade den här gången?
Först måste man ställa sig frågorna:

Varför har vi ett säkerhetssystem? (antar att detta kan klassas som ett sådant)

Hur säkerställer vi att den information vi vill få ut verkligen når mottagaren?
(loggning / begäran om svar på att medelandet mottagits)

Vilken åtgärd kan vi vidta om inte alla svarar på att medelandet mottagits? (vill vi vidta någon åtgärd? Var går gränsen för att systemet skall anses ha falerat? Vid att ett stall inte bekräftat, vid 2, vid 3, vid 8???)

Vad gör vi om inte samtliga stall svarar? (Inget?, Bestraffar dem som inte åtlyder uppmaningen? Hur många kan vi bestraffa innan vi anser att systemet falerat, 1 stall, 2 stall, 8 stall, samtliga stall?)

Orkar någon av oss verkligen ta en Depåpromenad för att verkligen se till att alla är informerade? (signatur på ett papper?).

Vad är andemeningen med systemet? Att det skall fungera för förarnas säkerhet? Att bestraffa de som inte lyder? Att verkligen se till så att alla får budskapet och följer det för att ha ett så säkert lopp som det under omständigheterna bara går?

Kan vi nöja oss med "det har funkat förr, det borde ha funkat idag med, Ferrari borde ha kollat sin e-post" ?? Uppenbart räckte inte det och systemet visade på tydliga säkerhetsbrister. I en operationssal eller i en flygkockpitt hade man aldrig tillåtit ett så bristfälligt system. Är det ett säkerhetssystem det är frågan om så måste det vara säkrare än ett sketet e-brev.

Jag vill på intet sätt friskriva Ferrari från ansvaret, men vill att systemet förbättras och blir säkrare till nästa gång.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ferrari visade väl än tydligare säkerhetsbrister genom att inte ha personal på plats som läste viktiga säkerhetsmeddelanden från FIA som levererats på ett väl använt och intestat sätt?

Systemet fungerade utmärkt - det var ett stall som klantade sig.

FIA kan bygga vilket system som helst, men så länge ett stall inte läser meddelanden de får är det nog svårt att bygga ett system som tar höjd även för det.

Vad hjälper en signatur på ett papper? Ferrari hade bevisligen fått meddelandet, de hade bara inte läst det. Med det agerandet hade de väl skrivit på papperet, lagt undan det och sen ropat åt Kimi och Massa att köra på "shallow wets" ändå utan att läsa det de fått... då hade inte det systemet fungerat heller då?

Ferrari klantade sig på Fuji helt enkelt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Om jag har förstått det hela rätt så har FIA och stallen kommit överens om att använda mail och att det skedde redan 2006.
Däremot så borde FIA använda något system med mottagningsbevis, vilket också paragraf 15.1 i sportreglerna föreskriver.

Hade man gjord det så hade man upptäckt att Ferrari inte hade läst mailet.
Nu vet jag inte exakt vad som har hänt, men om det som jag har läst stämmer så kom mailet inte fram till Ferrari i tid. Jag har inte sett något om att det fanns i deras inbox men att de inte läste det.

Oavsett vilket så är det otroligt korkat av FIA att inte använda mottagningsbevis och om Ferrari inte har läst det i tid, om det nu levererades i tid, så var det oerhört klantigt och korkat av Ferrari.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Av ren nyfikenhet. Hur skulle debatten låtit om det var McLaren som missat mailet och inte Ferrari?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
woodi
Inlägg: 7566
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av woodi »

Att få ett papper i handen är väl heller inte ett idiotsäkert alternativ. Personen som tar emot pappret kanske för stunden är väldigt upptagen med en uppgift, lägger pappret bredvid sig och sen är det borta ur tanken tills man hittar det när racet startat.
Jag vet hur jag själv funkar! :D
¨°º© woodi ©º°¨