LuckyStrike1 skrev:FIA har ett system att meddela stallen om olika saker under race som man av allt jag kan döma har använt i betydligt fler lopp än bara nu i Japans GP. Det är alltså testat och använt.
I Japans GP använde man detta system igen för att meddela stallen om ett viktigt meddelande, och det har fungerat tidigare. Det fungerade den här gången också - alla stall fick meddelandet. Ett stall missade bara att läsa det.
Det låter för mig som att problemet ligger mer hos det enda stallet som inte läste meddelandet än i själva proceduren.
Att ha ett system som är helt felsäkert går inte att ta fram. Men det här verkar ha fungerat utmärkt som alla andra gånger de har använt. Däremot verkar den mänskliga faktorn hos Ferrari gjort att de inte uppfattat meddelandet. För de har ju bevisligen fått det?
Om flertalet stall inte hade uppfattat meddelandet kan man möjligen fundera på om det finns bättre sätt att meddela dem på och att det var själva systemet som inte fungerade. Men här fick ALLA stall meddelandet och 10 av 11 stall läste det också, förstod det och agerade därefter.
Ett stall missade att läsa det, förstå det och agera efter det. Det känns som problemet d¨mer ligger hos det stallet.
Ferrari klantade sig helt enkelt. Har de inte själva medgett att personen i stallet som är ansvarig för att kolla meddelanden från FIA inte var på rätt plats när loppet startade den här gången?
Först måste man ställa sig frågorna:
Varför har vi ett säkerhetssystem? (antar att detta kan klassas som ett sådant)
Hur säkerställer vi att den information vi vill få ut verkligen når mottagaren?
(loggning / begäran om svar på att medelandet mottagits)
Vilken åtgärd kan vi vidta om inte alla svarar på att medelandet mottagits? (vill vi vidta någon åtgärd? Var går gränsen för att systemet skall anses ha falerat? Vid att ett stall inte bekräftat, vid 2, vid 3, vid 8???)
Vad gör vi om inte samtliga stall svarar? (Inget?, Bestraffar dem som inte åtlyder uppmaningen? Hur många kan vi bestraffa innan vi anser att systemet falerat, 1 stall, 2 stall, 8 stall, samtliga stall?)
Orkar någon av oss verkligen ta en Depåpromenad för att verkligen se till att alla är informerade? (signatur på ett papper?).
Vad är andemeningen med systemet? Att det skall fungera för förarnas säkerhet? Att bestraffa de som inte lyder? Att verkligen se till så att alla får budskapet och följer det för att ha ett så säkert lopp som det under omständigheterna bara går?
Kan vi nöja oss med "det har funkat förr, det borde ha funkat idag med, Ferrari borde ha kollat sin e-post" ?? Uppenbart räckte inte det och systemet visade på tydliga säkerhetsbrister. I en operationssal eller i en flygkockpitt hade man aldrig tillåtit ett så bristfälligt system. Är det ett säkerhetssystem det är frågan om så måste det vara säkrare än ett sketet e-brev.
Jag vill på intet sätt friskriva Ferrari från ansvaret, men vill att systemet förbättras och blir säkrare till nästa gång.