Ungerns GP 2007
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Sedan är ju frågan om Ferrari var ett speciellt bra stall 1996? Jag är tveksam. Utifrån sett verkar uppryckningen ha kommit när resten av Benetton-gänget landade där året efter.
När det gäller McLaren håller jag inte med om att de varit helt under isen de senaste åren, Kimi har trots allt blivit tvåa ett par gånger och inte allt för långt bakom heller. En av deras främsta problem verkar ha varit motorn, som antingen varit hållbar och långsam, eller motsatsen. Med nytt motorreglemente som förhindrar extrem viktoptimering och strävan efter maximalt varvtal är det ju inte så konstigt att motorerna helt plötligt blir närmast kassaskåpssäkra.
Om man till det lägger att Alonso och Hamilton fullt möjligt är lite snabbare än Kimi, samt bättre på att få till inställningarna så är det inte alls speciellt konstigt att McLaren är var de är. Det behöver ju inte alls betyda att stallet i övrigt gjort någon extrem uppryckning, eller blivit bättre konstruktörer med Alonso i ingenjörsstaben. Så stor är inte skillnaden mot förut.
När det gäller McLaren håller jag inte med om att de varit helt under isen de senaste åren, Kimi har trots allt blivit tvåa ett par gånger och inte allt för långt bakom heller. En av deras främsta problem verkar ha varit motorn, som antingen varit hållbar och långsam, eller motsatsen. Med nytt motorreglemente som förhindrar extrem viktoptimering och strävan efter maximalt varvtal är det ju inte så konstigt att motorerna helt plötligt blir närmast kassaskåpssäkra.
Om man till det lägger att Alonso och Hamilton fullt möjligt är lite snabbare än Kimi, samt bättre på att få till inställningarna så är det inte alls speciellt konstigt att McLaren är var de är. Det behöver ju inte alls betyda att stallet i övrigt gjort någon extrem uppryckning, eller blivit bättre konstruktörer med Alonso i ingenjörsstaben. Så stor är inte skillnaden mot förut.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jag undrar om att "göra en Schumacher" egentligen är en svensk, ytterst driven entreprenörs påfund?AndersF1 skrev:Forumskribenten Nisse gjorde förresten en [Schumacher] i lördags nere på Knutstorp och slet ut den trasiga drivaxeln som han kastade på oss andra stackars stallslavar.
Jag menar då givetvis Percy Nilegård och hans affärsfilosofi "Management By Fear".
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag tror att du vet att jag förstår ganska väl vad du menar, men min åsikt är nog att förarens roll inom bilbygget är mer förarupplevelsebetonat än lösningar på tekniska problem eller rent ingenjörsmässiga vilket inte helt klart framgick av det du och i viss mån även Lucy "ger sken av att uttrycka".Blomman skrev:Som vanligt blev det här då en diskussion som enbart handlade om några som tycker det är synd om Kimi Räikkönen för att man tror att detta som, åtminstone jag menar, skulle vara någon slags kritik....
Jari, du borde veta bättre en att slänga ur dej sådant. Du vet vad jag menar, eller hur? Några förare levererar, med eller utan duktigt folk bakom sej.
Bajsnödigt!
JB
Jag är dessutom oerhört mevtene om att sån där ironi inte fungerar om man inte uttryckligen säger att nu kommer sån där...
Det ber jag hemskt mycket om ursäkt för att jag inte förvarnade om. Däremot betackar jag mig för vinklingen "mot Räikkönen".
Inte någon har nämnt hans namn och såvitt jag förstår har han kvalitéer nog att slåss om VM-titeln för tredje gången på några av de kvalitéer som krävs för att kunna göra det.
Vad som vore intressant att veta är huruvida "otur" finns eller om man bäddar för det själv...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Det e lugnt broder....Jag har aldrig pratat bilbygge, jag har pratat kravspec, detaljerad sådan...Jag behöver detta för att o s v. Designteamet bygger bilar, förarna kör, men ju bättre integrering det är mellan förare och ingenjör desto bättre blir resultatet och i mina ögon är det två förare som tagit ett större ansvar för sina egna resultat...
Fel av mej o blanda in Kimi
Som mina barn säjer "ja e ironisk nu"
JB
Fel av mej o blanda in Kimi
Som mina barn säjer "ja e ironisk nu"
JB
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Jari skrev:Jag tror att du vet att jag förstår ganska väl vad du menar, men min åsikt är nog att förarens roll inom bilbygget är mer förarupplevelsebetonat än lösningar på tekniska problem eller rent ingenjörsmässiga vilket inte helt klart framgick av det du och i viss mån även Lucy "ger sken av att uttrycka".Blomman skrev:Som vanligt blev det här då en diskussion som enbart handlade om några som tycker det är synd om Kimi Räikkönen för att man tror att detta som, åtminstone jag menar, skulle vara någon slags kritik....
Jari, du borde veta bättre en att slänga ur dej sådant. Du vet vad jag menar, eller hur? Några förare levererar, med eller utan duktigt folk bakom sej.
Bajsnödigt!
JB
Jag är dessutom oerhört mevtene om att sån där ironi inte fungerar om man inte uttryckligen säger att nu kommer sån där...
Det ber jag hemskt mycket om ursäkt för att jag inte förvarnade om. Däremot betackar jag mig för vinklingen "mot Räikkönen".
Inte någon har nämnt hans namn och såvitt jag förstår har han kvalitéer nog att slåss om VM-titeln för tredje gången på några av de kvalitéer som krävs för att kunna göra det.
Vad som vore intressant att veta är huruvida "otur" finns eller om man bäddar för det själv...
Påminner om miljonären som var inne på sin 25 miljon, tyvär hade han missat de 24 första.