Gösta skrev:Kroppen är både tålig, finurlig och många gånger självläkande. Den klarar av ca dubbelt så mycket som man själv tror och ca 10 ggr så mycket som vad mamma tror. Men Bräck var rejält tilltuffsad efter sitt besök i muren, att han äverlevde var väl ett litet mirakel.
Det var en snubbe i en nascarbil som körde på muren, bilen fick vad som liknas vid en parkeringsskada medan snubben dog. Minns inte vad han hette men han var om jag förstod saken rätt nascars svar på Maestro!!??!!??
Det är hårt virke i Svenskar och F1 förare till skillnad mot ömfotade jänkare i dinasauriebilar.
Dale Earnhardt blev T-bonad och träffade muren i en olycklig vinkel. Normalt träffar man muren så att säga längs med kraften, men han gick i olyckan så vitt jag kan komma ihåg rätt in i muren vilket gjorde att krafterna blev mycket högre.
Det förvärrade olyckan väldigt mycket, och gjorde att krafterna på huvud och nacke blev stora. Då var HANS-skyddet inte obligatoriskt i någon större racingserie, varken F1 eller NASCAR, och ytterst få förare använde sig av det. HANS-skyddet hade troligen räddat Dale Earnhardts liv.
En bidragande faktor var också att säkerhetsbältena sägs ha varit felkonstruerade, men det har så vitt jag vet inte bekräftats utan tystats ner. Men det sägs att ena bältet gav vika vilket gjorde att han slungades längre fram än vad man normalt gör.
Men jag antar att du tycker det är roligare att skriva töntiga och hånande inlägg om en tragisk olycka, än att efterfråga eller försöka ta reda på fakta? Mycket osmakligt enligt min åsikt.
Hans son, som vad jag kommer ihåg vann just det loppet, tycker nog också det är väldigt trevligt med sådana ¨hånande och okunniga kommentarer.
Vilken är nästa dödsolycka du tänkt håna lite grann med en "putslustig" kommentar?