Kanadas GP 2007

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner Kanadas GP 2007?

Omröstningen slutade lör jun 09, 2007 21:41

1. Fernando Alonso - McLaren
6
14%
2. Lewis Hamilton - McLaren
9
21%
3. Giancarlo Fisichella - Renault
0
Inga röster
4. Heikki Kovalainen - Renault
0
Inga röster
5. Felipe Massa - Ferrari
12
29%
6. Kimi Räikkönen - Ferrari
8
19%
7. Jenson Button - Honda
0
Inga röster
8. Rubens Barrichello - Honda
0
Inga röster
9. Nick Heidfeld - BMW Sauber
0
Inga röster
10. Robert Kubica - BMW Sauber
1
2%
11. Ralf Schumacher - Toyota
1
2%
12. Jarno Trulli - Toyota
0
Inga röster
14. David Coulthard - Red Bull
1
2%
15. Mark Webber - Red Bull
0
Inga röster
16. Nico Rosberg - Williams
0
Inga röster
17. Alexander Wurz - Williams
0
Inga röster
18. Vitantonio Liuzzi - Scuderia Toro Rosso
0
Inga röster
19. Scott Speed - Scuderia Toro Rosso
2
5%
20. Adrian Sutil - Spyker
1
2%
21. Christijan Alberts - Spyker
0
Inga röster
22. Takuma Sato - Super Aguri
0
Inga röster
23. Anthony Davidson - Super Aguri
1
2%
 
Antal röster: 42

Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Låter sannslöst. Om vi antar att han vägde 70 kg så skulle belastningen bli ca 12600 kg (miniräknare ;) ) på hans kropp!!!!!!!!! Står det så så är det säkert sant, men det låter onekligen vansinnigt mycket!!!!!!!
Purley och Bräck överlevde de enorma påfrestningarna tack vare att de utsattes för de under en så väldigt kort tid, hade de utsatts för de enorma G-krafterna under t ex tio sekunder så hade de med all säkerhet krossats till oigenkännlighet.

Tänk dig att du ska skjuta en stol framför dig över ett golv. Precis när du börjar knuffa på stolen, just i det ögonblick när den ska till att börja röra på sig... då är friktionen mellan stol och golv oändligt stor; d v s den är oändligt stor momentant.
Hade friktionen konstant varit oändligt stor så hade det inte gått att flytta stolen en ångström ens om rymdfärjan hade försökt dra den efter sig över golvet.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jämför man Williamsons och Kubicas olyckor så ser man vilken stor skillnad det är i säkerhetstänket mellan dagens F1 och hur det såg ut i början av 70-talet.

När Purley försökte rädda Williamson från lågorna så blev han dels hindrad av funktionärerna, det fanns bara en eldsläckare, funktionärerna hade inga brandsäkra kläder och var taskigt utbildade i räddningsarbete. Räddningsfordonen var tvingade att köra runt banan mitt bland tävlande bilar för att komma till olycksplatsen.

På filmsnuttarna från söndagens lopp så ser man att räddningsarbetet påbörjas nästan omedelbart och att räddningsfordonen är på plats inom några sekunder.
Hade Kubica kraschat med en F1:a från -73 så hade den dels garanterat börjat brinna och förmodligen hade den varit helt sönderslagen, även cockpit, och Kubica hade med största sannolikhet varit dödens lammunge... nu klarade han sig med en stukad fotled och lättare hjärnskakning.

Skönt att se att någonting går åt rätt håll med F1.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Tänk dig att du ska skjuta en stol framför dig över ett golv. Precis när du börjar knuffa på stolen, just i det ögonblick när den ska till att börja röra på sig... då är friktionen mellan stol och golv oändligt stor; d v s den är oändligt stor momentant.
Hade friktionen konstant varit oändligt stor så hade det inte gått att flytta stolen en ångström ens om rymdfärjan hade försökt dra den efter sig över golvet.
Jag förstår vad du menar men ändå inte. :-?

Den debatten får du ta med någon mer insatt i fysikens värld än vad jag är.

Jag konstaterar bara att inre organ, blodkärl, skelett och muskelfästen tar mycket stryk vid höga belastningar. Det kritiska är de inre organens blodförsörjning, bryts den (de blodkärl som leder till eller från hjärta, lever, njurar, lungor samt hjärnan) så är döden tämligen oundviklig. En artärblödning tar ca 1-3 minuter, en venblödning någon minut till.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jo, men det är fortfarande så att kroppen klarar av riktigt höga påfrestningar om det är under en oerhört kort tidsperiod.
Ökar perioden med belastning så ökar också sannolikheten för irreversibla skador och till sist döden.

Både Bräck och Purley överlevde ju bevisligen mycket höga G-krafter och i Bräcks fall så är de inte ens teoretiska och framräknade då de registrerats av bilens sensorer.
Nu är det väl troligtvis så att Kenny själv utsattes för något lägre krafter än vad bilen gjorde, i o m viss töjbarhet och flexibilitet i t ex säkerhetsbälten och liknande, men det är nog en försumbar skillnad mot de 214 g som uppmättes.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Kroppen är både tålig, finurlig och många gånger självläkande. Den klarar av ca dubbelt så mycket som man själv tror och ca 10 ggr så mycket som vad mamma tror. Men Bräck var rejält tilltuffsad efter sitt besök i muren, att han äverlevde var väl ett litet mirakel.

Det var en snubbe i en nascarbil som körde på muren, bilen fick vad som liknas vid en parkeringsskada medan snubben dog. Minns inte vad han hette men han var om jag förstod saken rätt nascars svar på Maestro!!??!!??

Det är hårt virke i Svenskar och F1 förare till skillnad mot ömfotade jänkare i dinasauriebilar. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Det var en snubbe i en nascarbil som körde på muren, bilen fick vad som liknas vid en parkeringsskada medan snubben dog. Minns inte vad han hette men han var om jag förstod saken rätt nascars svar på Maestro!!??!!??
Dale Earnhardt Sr...

Nu var det ju knappast någon parkeringsskada... hans bil blev träffad i sidan(T-boned) av Ken Schraders bil som färdades i ~240 km/h.
Möjligen så hade hans liv kunnat räddas om han hade använt HANS, som inte var obligatoriskt då.

Häkkinens smäll i Adelaide såg inte heller så allvarlig ut men det var ju nära att det slutade i en tragedi.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:Kroppen är både tålig, finurlig och många gånger självläkande. Den klarar av ca dubbelt så mycket som man själv tror och ca 10 ggr så mycket som vad mamma tror. Men Bräck var rejält tilltuffsad efter sitt besök i muren, att han äverlevde var väl ett litet mirakel.

Det var en snubbe i en nascarbil som körde på muren, bilen fick vad som liknas vid en parkeringsskada medan snubben dog. Minns inte vad han hette men han var om jag förstod saken rätt nascars svar på Maestro!!??!!??

Det är hårt virke i Svenskar och F1 förare till skillnad mot ömfotade jänkare i dinasauriebilar. :D
Dale Earnhardt blev T-bonad och träffade muren i en olycklig vinkel. Normalt träffar man muren så att säga längs med kraften, men han gick i olyckan så vitt jag kan komma ihåg rätt in i muren vilket gjorde att krafterna blev mycket högre.

Det förvärrade olyckan väldigt mycket, och gjorde att krafterna på huvud och nacke blev stora. Då var HANS-skyddet inte obligatoriskt i någon större racingserie, varken F1 eller NASCAR, och ytterst få förare använde sig av det. HANS-skyddet hade troligen räddat Dale Earnhardts liv.

En bidragande faktor var också att säkerhetsbältena sägs ha varit felkonstruerade, men det har så vitt jag vet inte bekräftats utan tystats ner. Men det sägs att ena bältet gav vika vilket gjorde att han slungades längre fram än vad man normalt gör.

Men jag antar att du tycker det är roligare att skriva töntiga och hånande inlägg om en tragisk olycka, än att efterfråga eller försöka ta reda på fakta? Mycket osmakligt enligt min åsikt.

Hans son, som vad jag kommer ihåg vann just det loppet, tycker nog också det är väldigt trevligt med sådana ¨hånande och okunniga kommentarer.

Vilken är nästa dödsolycka du tänkt håna lite grann med en "putslustig" kommentar?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Hans son, som vad jag kommer ihåg vann just det loppet, tycker nog också det är väldigt trevligt med sådana ¨hånande och okunniga kommentarer.
Var det inte Waltrip som vann det loppet?
Tror att Earnhardt Jr kom tvåa.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, det kan nog stämma. Det jag kommer ihåg är att Jr slogs om segern på det sista varvet, men han kanske inte vann.

Loppet förmörkades ju onekligen en aning av beskedet efteråt gällande Dale Earnhardt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

"We've lost Dale Earnhardt" löd väl beskedet från NASCAR:s representant? Eller om det var läkaren?

När Greg More omkom så var det CART:s chefsläkare, Ogilvy, som gav beskedet om hur det hade gått.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja några timmar efter loppet på sjukhuset.

Men Ken Schrader som var inblandad i olyckan tittade direkt in i Earnhardts bil. Strax efteråt, i depån, i en intervju där han fick frågan hur det såg ut eller liknande antydde han att det var riktigt illa - något i stil med att "jag är inte doktor men jag tog mig därifrån så fort jag kunde".

Det var heller vad man kan se ingen större kontakt mellan Schrader och Earnhardt. Mycket tyder på att Earnhards bil blev "loose" av störd luft från Schraders bil bakom och snurrade. Det kan också ha varit lätt kontakt mellan de två men ingen större.

Man kan se på bilder efteråt att vinkel Earnhardt träffar muren på inte är rolig. Han går rätt in i muren i hög fart.

Det var väl efter den olyckan som inte bara HANS blev obligatoriskt utan också att nya säkrare murar togs fram (SAFER-barriers) och arbetet med den nya bilen inleddes som har debuterats i år.

Och ja - Waltrip vann före Earnhardt Jr. Earnhardt låg trea när han kraschade.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Men jag antar att du tycker det är roligare att skriva töntiga och hånande inlägg om en tragisk olycka, än att efterfråga eller försöka ta reda på fakta? Mycket osmakligt enligt min åsikt.

Hans son, som vad jag kommer ihåg vann just det loppet, tycker nog också det är väldigt trevligt med sådana ¨hånande och okunniga kommentarer.

Vilken är nästa dödsolycka du tänkt håna lite grann med en "putslustig" kommentar?
Nu är det så att racerföraren i fråga omkom, alla dödsolyckor är tragiska i sig. Så att skriva en kommentar så som jag skrev den upplever du som att jag hånar hans död?? Det var på intet sätt avsett som ett "hån" utan du valde att se det så. Det var möjligtvis en spydig / skämtsam kommentar om amerikaner i allmännhet. Å andra sidan tycker jag personligen att inget kan vara så allvarligt att man inte får skämta om det!! Jag har även "skämtat" om Olof Palmes död, Sennas död, Sadams död, judeutrotningen, 11 septemberattentatet, kkk´s härjningar mm mm. Tycker personligen inte att något är för heligt för att skämta om. Har man problem med det så är det bara att låta bli att läsa. Jag hoppas att jag efter min död kan framkalla lite munterhet om nu någon vill skämta om det.

Att du upplever det som "osmakligt" är något du får försöka att lära dig att leva med. Det kanske var min okunnskap om "snubbens" namn som framkallade din vrede? För mig var han "mr. nobody" , lite som vem som helst som dog på sitt jobb. Det kunde varit Örjan som trillade ner från trädet efter att ha sågat av grenen han satt på!!! Har liksom ingen relation till honom, varken som racerförare eller människa.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:
Både Bräck och Purley överlevde ju bevisligen mycket höga G-krafter och i Bräcks fall så är de inte ens teoretiska och framräknade då de registrerats av bilens sensorer.
Nu är det väl troligtvis så att Kenny själv utsattes för något lägre krafter än vad bilen gjorde, i o m viss töjbarhet och flexibilitet i t ex säkerhetsbälten och liknande, men det är nog en försumbar skillnad mot de 214 g som uppmättes.
Nja, jag är lite skeptisk till hur skarpt det beviset verkligen är och beroende på var den där sensorn sitter samt hur olyckan går till så kan det var en väldans skillnad mellan en stumt monterad sensor som sitter på ett tämligen styvt kolfiberchassi och en människokropp som hänger i bälten som är gjorda för att ge efter vid stora belastningar.

Om man t.ex. skulle dunka in i en kraftig vinkelrät betongmur i 100 m/s och ha en deformationszon innan förar-monocock på en halvmeter, så är det ju ingen ide att tillverka deformationszonen och cockpit så hårda att bilen tar stopp lagom tills fötterna når väggen, eftersom det skulle ta ca 0,01 s och alltså ge kraftigt dödliga 1000 g, utan man kan nog anta att bilen är utformad för att klara smällar i lägre hastigheter, eller mindre stumma stopp. Om man då någon gång ändå får en väldigt kraftig smäll så kommer det alltså att finnas en hel del hastighet kvar när det är slut på deformationszon och den stumma cockpit-delen tar vid. Sitter det då en sensor på chassit så kommer den t.ex. att ta stopp på några cm eller nåt sånt, beroende på var de sitter, medan kroppen och speciellt skallen kanske kommer att ta stopp på några dm, vilket alltså skulle innebära en tiopotens mindre deceleration. Nu lär ju bältena börja töja sig redan under deformerandet av deformationzonen, men de är säkert utformade för att ha en hel del töjning kvar när det riktigt tar stopp. Så även om det inte är 10 ggr mindre deceleration på kroppen, så kan det nog mycket väl vara åtskilliga ggr mindre.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

El Scorcho skrev:kolla in den här vinkeln - han är ju fan nära att flyga rätt över barriären...och kolla funktionären...
http://www.youtube.com/watch?v=dWZ7iKXfLXs
Det var nog en jävla tur att han slog i den korta muren innan han fortsatte mot den stora. Han slår i med höger framhjul och bilen ändrar vinkel. Inte för att jag kan något om fysik, men förmodligen ändrades väl krafterna vid rotationen?

Jag snodde ner klippet och gjorde en bild-för-bild. (Frameraten ändrades vid konverteringen, så några bilder kan vara identiska. Det blir som en sån där Finn fem fel...)

Bild
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Hur lång tid är det mellan första och sista bilden?

Kan han avverka lite drygt 30 meter på den tiden kanske?
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Programmet säger 0,767 sekunder...
Apex
Inlägg: 16
Blev medlem: tor aug 10, 2006 22:21
Ort: Från dom stora vidderna

Inlägg av Apex »

Även om detta var en våldsam krasch, så bromsades ju inte bilen upp från ca. 270km/h till 0 på dessa 30 meter, utan det var nog 250-300 meter att döma av bilderna och filmerna från händelsen. Detta tack vare att han träffade muren snett framifrån och studsade vidare. Och den mur han nuddade vid hade nog till uppgift att se till så att man inte skulle kunna träffa den bakre muren med en alltför rät vinkel.
Men det verkade ju dock vara möjligt att en bil hade kunnat flyga över muren och träffa vändande bilar på bakre bandelen, det lär dom nog måsta göra om så att det blir helt omöjligt i framtiden
Har inget emot Ferrari. Men gillar inte den arogante, vinglande (och fuskande) tysken efter "Hill-incidenten -94" och "Villenueve-incidenten -97" för att inte tala om "Monaco-pakeringen -06"
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

ANFRAN skrev:Programmet säger 0,767 sekunder...
OK, varav ungefär 5/6 av den tiden spenderades med att ta sig fram till muren, säg 0,63 sekunder. Om sträckan är 35 m, så blir det ett snitt på 35/0,63=55,6 m/s=200 km/h.
Nu var ju hastigheten lite högre i början och lägre i slutet, speciellt eftersom han dunkade in i den där utstickande muren, men dryga 150 km/h kan det nog ha gått när han sopade in i muren.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Men... Dum fråga kanske, men varför skulle sträckan vara 35 meter? :)
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Bilen saktar inte ner nåt nämnvärt innan det sopar in i muren - tycker jag. Har inte läst vad proffsen säger men om det går 250 innan så går det nog fan nästan lika fort när han träffar muren...

Det är mer att den tar lite snett. Kubica klarar tursamt den smällen och sen när den rullar vidare så är det ju ingen fara längre. Tur att det inte tog tvärstopp och att smällen mot muren tog på rätt sätt.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Efter att ha tittat på videoklipp och bilder av Kubicas krasch så tycker jag att det är anmärkningsvärt att bilen ser ut att åka över en ramp när den lämnar asfalten.
Ganska likt Sennas krasch, även om scenariot är lite annorlunda, hjulen lämnar marken och sen är föraren bara (flyg) passagerare.
Undras om det är samma funktionärer som godkände Sturups bana som även granskat denna... :roll:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

PC: skrev:Efter att ha tittat på videoklipp och bilder av Kubicas krasch så tycker jag att det är anmärkningsvärt att bilen ser ut att åka över en ramp när den lämnar asfalten.
Ganska likt Sennas krasch, även om scenariot är lite annorlunda, hjulen lämnar marken och sen är föraren bara (flyg) passagerare.
Undras om det är samma funktionärer som godkände Sturups bana som även granskat denna... :roll:
Jag var också lite fundersam över det till en början. Men enligt Kubica själv så tappade han framvingen i samband med kollisionen med Trulli som sedan hamnade under bilen och slungade upp honom i luften. Om jag nu har försått saken rätt.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

ANFRAN skrev:Men... Dum fråga kanske, men varför skulle sträckan vara 35 meter? :)
För att det skulle bli en snittfart på 200 km/h. :D
Nej, men en uppskattning. Tyckte det såg ut som ca 7 billängder a 5 meter.
Nån som har en annan uppfattning?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

El Scorcho skrev:Bilen saktar inte ner nåt nämnvärt innan det sopar in i muren - tycker jag. Har inte läst vad proffsen säger men om det går 250 innan så går det nog fan nästan lika fort när han träffar muren...
En F1:a decelererar med ca 1 g kring toppfart bara man släpper gasen, genom sitt relativt stora luftmotstånd och med den mindre optimala vinkeln mot luften, samt smällen mot den lilla muren tappar den nog en hel del fart på de dryga 0,6 s som Anfrans bildsekvens visar.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Den kanske tappar aningen fart men det syns ju på videon att det inte spelar någon större roll i sammanhanget. Däremot sättet bilen träffar på.

Kubica ville köra i helgen igen. Tack FIA för att ni sätter gränser och hindrar honom från det.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Nu har FIA släppt data från Kubicas krasch och tydligen så utsattes han som mest för 75G under loppet av en millisekund.

Hastigheten när han träffade muren ska ha varit 230 km/h.

Ang. sensorerna så sitter "svarta lådan" bakom föraren, under tanken.
Allt enligt Autosport.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Hur vet de vad Kubica utsattes för? Hade de sensorer på honom också?
Hur vet de hastigheten när han träffade muren, nåt tröghetssystem? För hjulen rullade ju inte direkt mot marken.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:Hur vet de vad Kubica utsattes för? Hade de sensorer på honom också?
Ja, de opererar in en sensor intill hypofysen på alla F1-förare, visste du inte det? ;)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!