En öppen fundering kring F1 på svensk TV

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Blomman skrev:
El Scorcho skrev:De siktar ju knappt..det är det jag menar. De har inga visioner att göra något med sin investering. Jag kanske är dålig på att förklara och jag kanske har för mycket visioner och Viasat för lite. Men all heder åt dem att de visar. Tack.

Men nå ut till motorsportpubliken som finns därute. Tveksamt om de marknadsför att F1 har kommit igång på ett bra sätt. Mycket tveksamt.
Var lite konkret....Vad skulle man göra med den budget som finns?

Publikunderlaget motiverar en viss summa pengar att spendera, frågan är bara hur man får publiken att bli större för att få mer pengar att spendera...Fundera på den :)

Ägget eller hönan är det verkligen som gäller i detta fallet. Ingen stjärna, ingen uppmärksamhet. Ingen Uppmärksamhet, ingen stjärna....

Frågan är bara vad som som kommer först? Vem vågar riskera pengarna, sponsorerna bakom den ev stjärnan, eller kanalen som som sänder det som den ev stjärnan ska köra?

JB
Det vore underbart att höra din och Eje´s röst i dom engelska sändningarna. :)
Innan vi hamnar i den divisionen måste vi ha en svensk i ett bra stall.

Vi måste även "lära" ut sporten bland tittarna då det inte är en lätt sport att förstå.
Många ser bara bilar som far runt men ju mer man lär sig om F1, ju roligare blir det.
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

LuckyStrike1 skrev:Vad är det för visioner du menar att de saknar då?

Jag har noterat följande:
- alla race och kval i direktsändning
- direktsändning av lördagens ena fria träning
- införreportage och andra reportage, intervjuer med förare, reportage om F1 etc.
- webbradio

Jämför det med de sändningar vi har haft i det här landet i 10+ år.

Jag skulle säga att Viasat har mer Visioner än någon annan kanal som har sänt F1 i Sverige de senaste 40 åren.
webbradio??? Berätta mer :up:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Va? Hänger du inte med...:)

Vi kommer via Viasatsports hemsida att sända ett "F1 Update" live via webben varje lördag 17-17.30 och söndag 11-11.30. Lyssnar man inte live kommer sändningarna att finnas för nerladdning.

Innehållet ska vara av lite sammanfattande karaktär och, med lite tur, någon förarkommentar....

Vi startar fr o m Bahrains GP....

JB
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Blomman :up:

Får väl skylla på att jag följer F1 mest via Forza och era sändningar.
Ni får väl pusha rejält för detta i sändningarna till helgen så att inte fler missar det... :wink:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

LuckyStrike1 skrev:
El Scorcho skrev:De siktar ju knappt..det är det jag menar. De har inga visioner att göra något med sin investering. Jag kanske är dålig på att förklara och jag kanske har för mycket visioner och Viasat för lite. Men all heder åt dem att de visar. Tack.

Men nå ut till motorsportpubliken som finns därute. Tveksamt om de marknadsför att F1 har kommit igång på ett bra sätt. Mycket tveksamt.
Vad är det för visioner du menar att de saknar då?

Jag har noterat följande:
- alla race och kval i direktsändning
- direktsändning av lördagens ena fria träning
- införreportage och andra reportage, intervjuer med förare, reportage om F1 etc.
- webbradio

Jämför det med de sändningar vi har haft i det här landet i 10+ år.

Jag skulle säga att Viasat har mer Visioner än någon annan kanal som har sänt F1 i Sverige de senaste 40 åren.
Att Viasat har mycket visioner tror jag inte alls på. Det är Eje och Janne som försöker med alla medel att få ut så mycket de kan från Viasat. Det var i princip likadant på CD och TV4-tiden. TV-bolagen sköter F1 med vänstra handens lillfingertopp. Det är de få brinnande människorna bakom som ska ha heder åt satsningarna, inte bolaget Viasat.

Visst är bra att någon, även Viasat sänder, men inte fan står jag upp och applåderar dem för det.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och vilka jobbar Janne och Eje för? Jo ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

Pastis skrev:
Visst är bra att någon, även Viasat sänder, men inte fan står jag upp och applåderar dem för det.

Tycker det är underbart att man sänder F1 i en gratiskanal, att sen träningar och kval sänds på betalkanalen må vara hänt.

Tänk om det kommit in något riktigt jävla fotbollspucko på Viasat och visat Elfsborgs träningsmatcher mot Landskrona bois i stället. Prioriterat andra kravallidrotter eller visat curling div 3 södra norrland. Hur upphetsande hade det varit?

Nu kan de allra flesta njuta av loppen live med Jannes och Ejes erotiska stämmor som ljudtapet.

Vi kanske skall vara tacksamma att slippa se herrarna i något studioprogram. (med tanke på Jannes urusla smak för glasögon och hans knullruffsfrisyr samt ejes obefintliga känsla för färgkombinationer och frissa anno 1968) :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
jbs_is_back

Inlägg av jbs_is_back »

För mej räcker lopp med Blomman och Eje som kommentatorer långt. Jag skulle kanske se ett eller annat kval om det sändes i tv6, men för mej är loppen viktigast. Och jag skulle inte betala ett par hundra i månaden för att se F1, då räcker det att följa resultaten på nätet och i tidningar.

/JBS
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Var lite konkret....Vad skulle man göra med den budget som finns?

Publikunderlaget motiverar en viss summa pengar att spendera, frågan är bara hur man får publiken att bli större för att få mer pengar att spendera...Fundera på den

Ägget eller hönan är det verkligen som gäller i detta fallet. Ingen stjärna, ingen uppmärksamhet. Ingen Uppmärksamhet, ingen stjärna....

Frågan är bara vad som som kommer först? Vem vågar riskera pengarna, sponsorerna bakom den ev stjärnan, eller kanalen som som sänder det som den ev stjärnan ska köra?

JB
Jag tycker du och Eje är bra på att kommentera F1 och rent ut sagt - tack och lov att ni är med därute.

Jag har ingen aning om vilken budget som finns och vad man kan göra. Men det jag tycker man till att börja med kunde göra är att jobba med reklamen inför loppen i både TV3 och TV6. Att jobba med någon slags grafisk profil på reklamen som är enhetlig, tuffare, jobba med myten, klassen, mystiken. Att köra det lite mer. Att skaffa rätt röst som gör reklamen - inte samma som säger snart är du är vad du äter..och trams och flams och nästa program är extra extra. OK - jag är flummig - mer konkret menar jag att man skulle jobba mer med myten om F1. F1 är världens snabbaste, lyxigaste och "farligaste" sport. Det är det ju inte längre, men vad gör väl det? F1 är inte som vanlig sport - punkt slut. Men bara en sån enkel grej som att jobba mer att få ut det i reklamskvalet då och då tycker jag man kunde göra mer med. Flum flum..:)

Kommer det in en svensk i F1 så sitter Viasat på ett guldägg förresten.
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Pastis har rätt, Gösta har rätt, LS har rätt.
Samtidigt har dom alla fel.
Allting hänger på från vilken vinkel man ser det. Dom flesta ser det från sin egen vinkel och kommenterar därefter. Det som är perfekt för vissa, är en katastrof (överdrivet ordval) för andra.

Det jag reagerar på är att ca: 20% av F1-fansen inte har möjlighet att se kvalen, även om dom är villiga att öppna plånboken.

Jag har möjligheten att välja och har valt att se kvalen ett par timmar senare via internet.

Den debatt som förts i Forza i detta ämne tycker jag att Pastis har mest rätt.
Det finns en del som anstränger sig ganska hårt för att försvara Viasats val, det passar väl dom, men dom verkar sakna empati.

Viasat gör som dom vill i sitt strävande för ekonomisk vinning, helt okey, men sporten F1 förlorar på att gömma kvalet.

Det som gör mej glad, är min tro på att allt kommer att finnas på internet inom en snar framtid, och då menar jag med en jämförbar kvalite.

P.s. Gösta !! Massa har/hade en chans på titeln men jag anser att han skulle behöva ha ett försprång på minst 15 poäng när serien når sitt mitt.
Ska Massa få sin titel så är det i år, sen äger Kimi Ferrari. :D
Senast redigerad av form-ola1 den tis apr 03, 2007 19:46, redigerad totalt 1 gång.
kanotisten

Inlägg av kanotisten »

form-ola1 skrev: Jag har möjligheten att välja och har valt att se kvalen ett par timmar senare via internet.
Var kan man se detta?
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

kanotisten skrev:
form-ola1 skrev: Jag har möjligheten att välja och har valt att se kvalen ett par timmar senare via internet.
Var kan man se detta?
Du får ett PM
Senast redigerad av form-ola1 den tis apr 03, 2007 13:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

form-ola1 skrev:Pastis har rätt, Gösta har rätt, LS har rätt.
Det finns en del som anstränger sig ganska hårt för att försvara Viasats val, det passar väl dom, men dom verkar sakna empati.
Vilka då?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Kort lista, tre namn...
Vilka passar på beskrivningen?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

LuckyStrike1 skrev:
Vilka då?
Dom som anser att sändningarna blivit bättre, p.g.a. att dom ser mer, gratis, och inte ser att väldigt många inte har en möjlighet att välja om dom vill se kvalen.
Du, t.ex. antar jag, ser Viasat sport 1, eller har möjlighet att välja att se den kanalen. Dom som inte kan välja att se den kanalen tycker inte som du och då blir dina inlägg *****
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är inkonskvensen och den ologiska kritiken som några av oss inte förstår och som mest framstår som gnäll.

Låt mig ge lite exempel på kanaler som hotat F1-intresset genom åren och inte fått tillnärmelsevis den här kritiken och gnället mot sig:

SvT: var inte ens med och bjöd på sändningsrättigheterna till F1, har inte sänt F1 sedan 80-talet då man knappt sände det. Ingen har klagat på att SvT hotar F1-intresset i landet.

TV4: sände i många år i löjligt begränsad omfattning. I de flesta åren sändes bara Europaloppen live, inga kval sändes och flera loppet sändes bara i 20 minuters sammandrag. Dessutom i kanaler osm Tv4 + med sämre spridning än Viasats kanaler idag. Ständigt sena besked varje år om de skulle fortsätta sända eller inte, och vad de skulle sända. Oftast ändringar under säsongen om att lopp man gått ut och sagt att man skulel sända nu inte skulle sändas.

Viasat: köpte rättigheterna för 3 år, sänder alla kval och lopp live. Sänder lördagsträning live. Hade studioprogram och nu reportage. Dessutom webbradio.

Av dessa tre kanaler är det bara en som blivit beskylld för att hota F1-intresset och det är den kanalen som gör den största och mest ambitiösa F1-satsningen i Sverige någonsin.

Och de får oproptionerligt mycket skit för att de en månad eller några veckor innan säsongsstart meddelar att man inte har pengar till att sända kvalet - inte loppet utan kvalet - i en "gratiskanal" utan måste lägga kvalet i en betalkanal.

Viasat hotar inget F1-intresse i det här landet för att de lägger något som endast inbitna fans är intresserade av i en betalkanal. I själva verket räddar Viasat snarare F1-intresset i Sverige genom att sända så mycket som de gör, och framför allt sända alla loppen i direktsändning och i en fri kanal.

Trots TV4:s misshandel och SVT:s total ignorans i så många år dog inte F1-intresset i det här landet. Därför blir det bara löjligt att säga att F1-intresset nu hotas.

Det största hotet mot F1-intresset i Sverige är frågan om vi någon gång får en svensk i en bra position i F1. Den dag vi får det exploderar intresset - får vi det inte kommer intresset att vara på en fortsatt ljummen låg nivå hos allmänheten och sponsorer.

Och då spelar det ingen roll om SvT går in och köper rättigheterna och sänder allt live i SVT 1, och då menar jag allt och sen sänder allt i repris på torsdag och lördagkvällar 21,00.

Jag tror man kommer längre med konstruktiv kritik och förslag på vad som kan göras bättre som "gör si med kvalet, gör så med kvalet. Det här skulle vi gärna se istället för det här" istället för "ni är skit! ni dödar F1-intresset! Ni är girigbukar som bara tänker på pengar! Så här gör ni för att inte göra som Viasat vill att ni ska göra!" som exempel.
Senast redigerad av LuckyStrike1 den tis apr 03, 2007 13:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

form-ola1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Vilka då?
Dom som anser att sändningarna blivit bättre, p.g.a. att dom ser mer, gratis, och inte ser att väldigt många inte har en möjlighet att välja om dom vill se kvalen.
Du, t.ex. antar jag, ser Viasat sport 1, eller har möjlighet att välja att se den kanalen. Dom som inte kan välja att se den kanalen tycker inte som du och då blir dina inlägg *****
Det har ingen betydelse för vad jag personligen kan eller inte kan välja respektive vill välja. Inte för den här debatten, inte för min åsikt - se mitt inlägg ovan. Skulle jag ha tillgång till Viasat Sport 1 så skulle inte min åsikt om Pastis illa formulerade kritik på Forzas förstasida som var ganska dåligt underbyggd ändras.

Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Du har väldigt mycket rätt i dina inlägg(det mesta faktiskt) men faktum kvarstår.

Ca. 20% av F1-fansen KAN inte se kvalet.
Säg åt dom, att årets sändningar är det bästa dom upplevt
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är det, för de kan fortfarande se alla lopp live och införreportage + webradio. Mer än vad de någonsin kunnat se tidigare.

Allt kan bli bättre och det finns ännu mer som Viasat kan göra, men att få något som är bättre och då klaga mer än vad man gjorde på det man hade innan som var mycket mycket sämre är lite konstigt.

Jag tror vi överskattar vilken budget Viasat eller andra kanaler kan få från sina ägare och reklamköpare för en marginalsport som F1. Dvs - i Sverige är F1 en väldigt liten sport med litet intresse och därför mindre intressant för sponsorer att köpa reklam till. Särskilt ett i mångas ögon ointressant kval som är att jämföras med en träningslandskamp eller uppvärmning.

Det kan bara ändras genom att svenskintresset i F1 blir större. Vi F1-nördar kommer alltid att följa F1 men vi har aldrig varit och kommer aldrig att vara den primära målgruppen för vare sig Bernie eller något TV-bolag på denna jordglob. Canal Digital och Bernievision försökte vända sig till F1-nördarna och se hur det gick ...

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Frågan om vilka kanaler man har tillgång till ska ju ställas till distributören och lagstiftarna. Som marknaden fungerar, eller snarare inte fungerar, beror ju på att det inte råder någon konkurrens i näten. De borde öppnas upp och dessutom borde programpaketeringen förbjudas. Man borde kunna få välja exakt vilka kanaler man vill titta på och man borde också kunna få välja leverantör. Men det är inte Viasats problem. De agerar utifrån de regler som gäller på ett sätt som de tror kommer att maximera deras vinst.

Förslaget på visioner ser jag inte direkt som speciellt avgörande. Om inte sporten kan stå på egna ben spelar marknadsföringen mindre roll. Vad är det som behövs? En studio med lite bra försnack, mer är det inte. Grafik, loggor, musik och annat spelar ingen större roll.

För övrigt är min åsikt att motorsporten får svårare och svårare att hävda sig mot andra sporter i tv-rutan. Motorsporten ligger efter jämfört med hur andra sporter utvecklar och marknadsför sitt tv-utbud. Fotboll och hockey är bra exempel där sporterna har lierat sig med spelbolagen som pumpar in pengar för att betala sändningstid. Det finns också en korsbefruktning mellan olika medier som gör att helheten blir betydligt mer attraktiv för de som finansierar sändningarna. Hela tiden sker en utveckling och paketering av produkterna som motorsporten inte hänger med i. Där sändningstid tidigare var gratis om man kunde visa upp ett helfinansierat program, där kostar det pengar i dag. Och pengar kostar det därför att kanalerna vet hur mycket de skulle kunna dra in om de visade fotboll i stället.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Det blir så spretigt med allting..

Ska försöka sammanfatta mina åsikter.

Jag tycker inte Viasat hotar intresset. Jag är glad att de visar. Jag tycker de kunde göra mer av sin investering. OK? Med ganska små medel. Jag funderar i banor som profilering, annonsering i sina egna kanaler m.m.

Har ingen klagat på SVT?? Min personliga åsikt som jag alltid ger uttryck för är att SVT "DDR-ade" bort allt vad F1 var från 1978 och framåt. Och jag har aldrig förlåtit dem för det - faktiskt... Tack för att vi slipper det förbannade monopolet. Och låt ALDRIG SVT få hålla på med F1 igen. Fy.

TV4 missade mycket med F1 i början men de blev OK i slutet.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

form-ola1 skrev:Ca. 20% av F1-fansen KAN inte se kvalet.
Hur har du kommit fram till siffran 20%?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

El Scorcho skrev:Det blir så spretigt med allting..

Ska försöka sammanfatta mina åsikter.

Jag tycker inte Viasat hotar intresset. Jag är glad att de visar. Jag tycker de kunde göra mer av sin investering. OK? Med ganska små medel. Jag funderar i banor som profilering, annonsering i sina egna kanaler m.m.

Har ingen klagat på SVT?? Min personliga åsikt som jag alltid ger uttryck för är att SVT "DDR-ade" bort allt vad F1 var från 1978 och framåt. Och jag har aldrig förlåtit dem för det - faktiskt... Tack för att vi slipper det förbannade monopolet. Och låt ALDRIG SVT få hålla på med F1 igen. Fy.

TV4 missade mycket med F1 i början men de blev OK i slutet.
Man annonserar väl i sina egna kanaler idag? Jag har sett reklam för deras F1-sändningar i både TV3, TV6 och Viasat ialla fall.

Vad menar du med profilering och m.m.?

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev:Frågan om vilka kanaler man har tillgång till ska ju ställas till distributören och lagstiftarna. Som marknaden fungerar, eller snarare inte fungerar, beror ju på att det inte råder någon konkurrens i näten. De borde öppnas upp och dessutom borde programpaketeringen förbjudas. Man borde kunna få välja exakt vilka kanaler man vill titta på och man borde också kunna få välja leverantör. Men det är inte Viasats problem. De agerar utifrån de regler som gäller på ett sätt som de tror kommer att maximera deras vinst.

Förslaget på visioner ser jag inte direkt som speciellt avgörande. Om inte sporten kan stå på egna ben spelar marknadsföringen mindre roll. Vad är det som behövs? En studio med lite bra försnack, mer är det inte. Grafik, loggor, musik och annat spelar ingen större roll.

För övrigt är min åsikt att motorsporten får svårare och svårare att hävda sig mot andra sporter i tv-rutan. Motorsporten ligger efter jämfört med hur andra sporter utvecklar och marknadsför sitt tv-utbud. Fotboll och hockey är bra exempel där sporterna har lierat sig med spelbolagen som pumpar in pengar för att betala sändningstid. Det finns också en korsbefruktning mellan olika medier som gör att helheten blir betydligt mer attraktiv för de som finansierar sändningarna. Hela tiden sker en utveckling och paketering av produkterna som motorsporten inte hänger med i. Där sändningstid tidigare var gratis om man kunde visa upp ett helfinansierat program, där kostar det pengar i dag. Och pengar kostar det därför att kanalerna vet hur mycket de skulle kunna dra in om de visade fotboll i stället.

Tärnström
Det är ju klart trist att TV-producenterna är ihopkopplade med distributörerna, så att det blir som med Viasats och CD:s uppdelade satellitdistributioner, men jag anser det som kraftig overkill att staten skall in och peta i det. Konsumenterna får väl skylla sig/oss själva. Så himla viktigt är det ju inte att ha tillgång till varenda satellitkanal som finns, räcker att alla har tillgång till gratiskanalerna via marksänd digital-TV.
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Razor skrev:
form-ola1 skrev:Ca. 20% av F1-fansen KAN inte se kvalet.
Hur har du kommit fram till siffran 20%?
Det är ett circularus av diverse antagande från forumiter i oseriösa trådar så som i ditt eget f1bb.

Kan du ge en mer vetenskaplig, riktig siffra.?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nej, jag var bara nyfiken på hur du fick fram just den siffran då du sa att det var ett faktum.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Razor skrev:Nej, jag var bara nyfiken på hur du fick fram just den siffran då du sa att det var ett faktum.
Faktum är att siffran"ca 20%" har förekommit i flera debatter.
Observera "ca" :)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

20% av F1-fansen ... hmmm undrar hur man har definerat F1-fans.

1:
Hur ser det ut av svenska befolkningen - hur stor del av svenska befolkningen kan inte få tillgång till Viasat Sport 1?

2:
Hos vem eller vilka ligger ansvaret för att inte alla som vill kan få tillgång till Viasat Sport 1?

3:
Hur många % av F1-fansen kan få tillgång till Viasat Sport 1 men väljer att inte få det?

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

form-ola1 skrev:
Razor skrev:Nej, jag var bara nyfiken på hur du fick fram just den siffran då du sa att det var ett faktum.
Jo, jag observerade "c:a" och det var inte 20% i sig som jag funderade över, bara hur du (eller vem det nu är som har räknat ut det) har kommit fram till siffran.

Äntligen!
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Razor skrev:
form-ola1 skrev:
Jo, jag observerade "c:a" och det var inte 20% i sig som jag funderade över, bara hur du (eller vem det nu är som har räknat ut det) har kommit fram till siffran.
Det är inget jag räknat fram.
Ca:20% är den siffra som figurerat i olika forum, när det diskuterats om hur många som inte kan se viasat-sport1.
Om det är rätt eller fel, vet jag inte men ingen har lagt fram andra siffror.

Oavsett vad, anser jag, att årets sändningar inte når fler än i fjol, vad det gäller kval och rejs.
Jag kan ha fel och hoppas att så är fallet då jag tycker att F1 ska ses av så många som möjligt
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Om Viasat var seriösa, så skulle de inte ha fel tider på Formel 1 sändningarna. Det är pinsamt att de inte ens kan klara av det och presentera rätt tider på sin webb och till tidningarnas TV-bilagorna. Det har varit fel många gånger tidigare och är det igen vad jag förstår? När jag lägger in Forzas tider tittar jag på FIA och checkar sedan för säkerhets skull på RTL och ser att vi alla kommer fram till samma tid.

Men det är väl inte så viktigt med Formel 1... :down:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Du menar att de gör som Eurosport?
Vilka styggingar...

Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Vad är det för argument? Bara för en är värdelös så ska alla vara det?

Jävligt kul för ett fan att missa ett lopp eller halva bara för slarv!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Man annonserar väl i sina egna kanaler idag? Jag har sett reklam för deras F1-sändningar i både TV3, TV6 och Viasat ialla fall.

Vad menar du med profilering och m.m.?

Nja - jag menar en profilering mer mot att F1 är faktiskt världens häftigaste, tuffaste och snabbaste sport och har ni inte förstått det så stackars er...

eh..mer Bernie - mindre "du är vad du äter" röster..inse att F1 är en produkt - som andra saker man gör reklam för och gör seriös reklam för det..inte som ett program utan som en produkt - F1

man låter ju inte TV3-röst sitta och läsa upp t.ex. Volvos reklam - eller Dressmans.. osv..det är det jag menar med att sikta på nåt..
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Pastis skrev:Om Viasat var seriösa, så skulle de inte ha fel tider på Formel 1 sändningarna. Det är pinsamt att de inte ens kan klara av det och presentera rätt tider på sin webb och till tidningarnas TV-bilagorna. Det har varit fel många gånger tidigare och är det igen vad jag förstår? När jag lägger in Forzas tider tittar jag på FIA och checkar sedan för säkerhets skull på RTL och ser att vi alla kommer fram till samma tid.

Men det är väl inte så viktigt med Formel 1... :down:
Återigen, varför så förbannat argsint!!

Skärp dej nu, Viasat har sett till att bevakningen är den bästa så här långt....Du menar ju att kanalen inte bryr sej och att det beror på personligt engagemang från t ex mej. Nu är det Viasat som anställt mej, vilket i sådant fall betyder att man får hygglig bevakning.

Vad Ola har sagt här är att Viasat får mer stryk än dom förtjänar för det har vartit fan så mycket sämre förr och man undra varför just Viasat ska klä skott för överdrivet missnöje.

Vad kanalen derbjuder i övrigt har jag inga synpunkter på, välj själv om du vill ha eländet, men faktum är att F1 finns där för den som vill ha..

Det visades inget större intresse för F1 från TV4:s sida för att inte tala om hur det var på Canal Digital, där var det verkligen ingen som brydde sej...Nu finns ändå en hemsida, även om tiden är fel p g a sommartidsomställningen (pinsamt, jag vet. har påtalat felet).

Tyck gärna att Viasat är dåligt, men var lite balanserade, det vcar inte bättre förr....det var bara på en annan kanal 8)

Janne B
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jag sällar mig aldrig till hyllningskören för Viasat, för det är ett skitbolag helt enkelt. Att de sedan sänder Formel 1 är bra, men det förblir i mina ögon ett skitbolag. De gör vad som helst för vinstmaximering som så många andra skitbolag gör idag.

Någon gammal hederlig affärsmoral finns inte där.

Jag har tyvärr inte länken kvar, men tidigare gjordes det en undersökning om vad vanligt folk hade för förtroende för olika bolag. IKEA låg i toppen och i botten låg bland andra Viasat.
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Pastis skrev:Jag sällar mig aldrig till hyllningskören för Viasat, för det är ett skitbolag helt enkelt. Att de sedan sänder Formel 1 är bra, men det förblir i mina ögon ett skitbolag. De gör vad som helst för vinstmaximering som så många andra skitbolag gör idag.

Jag har tyvärr inte länken kvar, men tidigare gjordes det en undersökning om vad vanligt folk hade för förtroende för olika bolag. IKEA låg i toppen och i botten låg bland andra Viasat.
Fine, men vad har det med tråden o göra? Jag skulle tro att det finns en hel del som du vill anmärka på även hos dom övriga TV-leverantörerna..

Det är ingen som hyllar Viasat, men det finns väl ändå gränser för vad skälig kritik är.

Vad är hederlig affärsmoral? Framförallt "gammal hederlig"?

Undersökningen du refererar till har jag också läst, men den har inget med den i sammanghanget lilla redaktionen som sköter sportutbudet o göra....Blanda inte ihop MTG-koncernen med vad 10 pers på Viasatsport gör.

Det var olyckligt med kanalbytet i "elfte timmen", inget snack. Vad jag förstår så är det detta som till största delen "väckt ont blod".

JB
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Pastis skrev:Jag sällar mig aldrig till hyllningskören för Viasat, för det är ett skitbolag helt enkelt. Att de sedan sänder Formel 1 är bra, men det förblir i mina ögon ett skitbolag. De gör vad som helst för vinstmaximering som så många andra skitbolag gör idag.

VAd du verkar ha svårt att förstå är att det är ingen som hyllar Viasat bara för att man tycker kritiken - nej gnället - som t.ex. förs här mot deras F1 satsning är överdriven och obefogad.

Viasat som bolag, eller deras övriga program har jag också mina speciella åsikterom.

Men det finns två saker det bolaget gör bra i mina motorsportögon:
- de har den mest ambitiösa mediasatsningen på F1 i Sverige någonsin. De hotar inte på något sätt F1-intresset, de befrämjar snarare F1-intresset trots avsaknad av svensk F1-förare.

- de har i 4 års tid sänt NASCAR på Viasat Sport 3 i ett suveränt upplägg utan reklamavbrott och med amerikanska kommentatorer.

Därför tycker jag att den här kritiken är dum, korkad, illa formulerad och därför inte särskilt smart.

Det TV4 gjorde mot F1 var värt kritik. Det Viasat gör tycker jag faktiskt är positivt, mer positivt än vad vi sett någonsin och kan de desstuom uppmuntras att förbättra det blir det ännu bättre. Tyvärr är det dåligt ställt med den konstruktiva kritiken från en sajt som gärna vill kalla sig Sveriges främsta motorsportsite.

Det är min invändning. Förhoppningsvis finns det personer Viasat lyssnar på som kan komma med konstruktiv kritik och konstruktiva förslag på vad som görs bra och vad som bör och kan göras bättre.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pastis skrev:Vad är det för argument? Bara för en är värdelös så ska alla vara det?

Jävligt kul för ett fan att missa ett lopp eller halva bara för slarv!
Ungefär likadant argument som att Viasat är ett skitbolag och TV3 sänder dynga i övrigt, så därför kan F1 på Viasat aldrig bli bra.

Jag har inte sett att det har varit fel i deras TV-tablå (mest beroende på att jag inte har tittat efter, så jag misstror dig inte om det) men sånt händer alla TV-bolag då och då. TV4 hade också fel i sina tider för F1 ibland och Eurosport är fan helt hopplösa med sina tablåer men det är Viasat som får all skit.

Just nu så känns det som ett det är en fårskock som bräker för att någon i skocken började bräka.

Jag kan heller inte uttala mig om hurvida Viasat känner något engagemang i F1 eller om de kör det med vänstra lilltån, men intrycket hittills är att de gör mer än vad TV4 gjorde, för med TV4 så märktes det väldigt väl att de inte var ett dugg intresserade från bolagets sida utan det kändes som att det var enskilda individers personliga intresse som höll skiten över vattenytan.

Viasat kan göra oerhört mycket mer och bättre, men det här är en bra början.

Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Va bra, då verkar vi nästan ense om att Viasat eller MTG eller TV3 eller vad vi nu ska kalla dem är skitbolag eller någon annan mildare benämning. Att jag kallar dem för alla dessa namn beror på att en högre chef från ett "högre" bolag kan gå in och ändra spelreglerna och köra över redaktioner i andra bolag i samma koncern. Det har hänt ett antal gånger.

Jag vet en hel del om detta och känner personligen en före detta VD i dessa bolag. Tyvärr kan jag inte skriva mer om detta här.

Det är bra med F1-satsningen, men hela koncernen lider av en sjukdom. Vi kommer nog inte längre i denna diskussion så jag läggar av nu. Min åsikt står kvar.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Håller med (inte Pastis inlägg, utan Razors). Det finns säkert missar som Viasat har gjort och det finns sannolikt saker som kan göras mycket bättre - om de ekonomiska förutsättningarna för att visa motorsport i Sverige var bättre. Som jag har skrivit tror jag att systematiska problem med programtablåer etc har att göra med att F1 inte är lika viktigt för Viasat i ett ekonomiskt perspektiv som andra sporter. F1, och andra motorsporter, skulle ju hamna ännu längre ned på priolistan hos andra kanaler (TV4 prioriterade ju bort F1 helt och hållet och vad gäller SportExpressen vet jag inte om de ens kommer att visa någon motorsport i år, förutom en massa magasin). Som kund har man dock rätt att kräva av den kanal som man har köpt sig rätten att titta på att de håller med riktig information, men det känns lite offside i den här debatten. Enskilda missar gör nämligen alla kanaler när det gäller programtablåer och annat.

Tärnström

Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Pastis skrev:Va bra, då verkar vi nästan ense om att Viasat eller MTG eller TV3 eller vad vi nu ska kalla dem är skitbolag eller någon annan mildare benämning. Att jag kallar dem för alla dessa namn beror på att en högre chef från ett "högre" bolag kan gå in och ändra spelreglerna och köra över redaktioner i andra bolag i samma koncern. Det har hänt ett antal gånger.

Jag vet en hel del om detta och känner personligen en före detta VD i dessa bolag. Tyvärr kan jag inte skriva mer om detta här.

Det är bra med F1-satsningen, men hela koncernen lider av en sjukdom. Vi kommer nog inte längre i denna diskussion så jag läggar av nu. Min åsikt står kvar.
Då förstår vi plötsligt vad all ilska kommer ifrån....den blir lite missriktad bara, i den här diskussionen. Om F1-satsningen bedömdes för vad den är så skulle du nog se det på ett annat sätt.

JB
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Att folk körs över, det förvånar inte. TV-branschen verkar vara väldigt instabil i vissa avseenden. Men vad ledande personer gör, det har vi ju väldigt lite att säga till om. De sitter ju där de sitter för att leda verksamheten och fatta beslut. Somliga beslut är mindre bekväma än andra. Om de fattar rätt beslut i ett verksamhetsmässigt perspektiv lär ju visa sig på resultatet, det är det enda som räknas. Det som tv-kanalerna kan kritiseras för, och där upplever jag att Viasat är långt ifrån ensamma, är att förutsättningarna ur ett kundperspektiv plötlsigt kan ändras - anledningen till att man valde att köra ett visst abonnemang kan plötsligt försvinna utan förvarning. Kanalerna förbehåller ju sig ofta rätten att ändra i kanalutbudet utan att det påverkar avtalet mellan kanalen och slutanvändare.

Tärnström

Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Blomman, vad tror du om F1-sändningar på nätet?
När kommer du och Eje briljera med era kunskaper live på nätet.
Allt går så fruktansvärt fort nu. Jag gissar att sändningarna nästa år går att se live med bra kvalite, då fattas bara rösten. Ställer du upp? :)
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Självklart :D
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Blomman skrev:Självklart :D
Kanon :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

Pastis, sluta nu vara så bitter och inåtvänd. Se det positivt. Nästan alla i sverige kan se F1 loppen live kostnadsfritt. Vill man så gärna se kvalen så är det bara att pynta vad det kostar och se glad ut. Tycker det är en utmärkt lösning. Den breda publiken får det gratis och de som är specialintresserade kan köpa det för en spottstyver. :up:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Sammanfattningen kanske blir att vi blir mer positiva till Viasat eftersom de sänder F1? Jag var inte direkt missnöjd - men gör gärna mer profilerad marknadsföring av "F1"... Jag tror Viasat kommer tjäna på det.

Längtar redan till helgen och loppet! Årets säsong är väldigt intressant. :up:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Marknadsföring kostar pengar, massor med pengar. Det sägs att hälften av alla marknadsföringsaktiviteter är bortkastade pengar, det svåra är att veta vilken hälft det är. Jag tycker som sagt att det är så bra det kan bli med tanke på att vi inte har några F1 förare, inga lopp körs i Sverige och intresset inte är så stort som vi gärna vill tro och hoppas på.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

El Scorcho skrev:Sammanfattningen kanske blir att vi blir mer positiva till Viasat eftersom de sänder F1? Jag var inte direkt missnöjd - men gör gärna mer profilerad marknadsföring av "F1"... Jag tror Viasat kommer tjäna på det.

Längtar redan till helgen och loppet! Årets säsong är väldigt intressant. :up:
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med mer "profilerad marknadsföring av F1"?

Vad ska det göras reklam för, vad är budskapet och hur ska reklamen göras? Vem är målgruppen? Det låter lite flummigt ...