Alx Danielsson
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Alx Danielsson
Nog är det väl ändå värt ett litet omnämnande här på Forza att Alex Danielsson fick köra årets Formel1-Renaultvinnarbil (eller "reserven?). Kovalainen kommer ju från samma "Renault-serie" som A.D. Eller kanske jag missat tråden?
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, nu har du nämnt det. För övrigt stavas det A-l-x... För den som undrar kommer sig stavningen av att när Alx skulle registrera domänadress var Alex.se och Alex.nu upptagna. Det finns ytterligare någon förklaring till stavningen som jag har glömt bort... Nu är ju stavningen så etablerad att den har blivit rena varumärket. Funkar utmärkt tycker jag.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Man kan tillägga till det att han t.o.m. får testköra . Inte bara "just for fun" för hans insatser i Renault"-serien utan som potentiell formel-1 förare....men det visste ni säkert redanJTarnstrom skrev:Ja, nu har du nämnt det. För övrigt stavas det A-l-x... För den som undrar kommer sig stavningen av att när Alx skulle registrera domänadress var Alex.se och Alex.nu upptagna. Det finns ytterligare någon förklaring till stavningen som jag har glömt bort... Nu är ju stavningen så etablerad att den har blivit rena varumärket. Funkar utmärkt tycker jag.
Tärnström
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
I så fall är alla som vinner WSR potentiella F1-förare (vilket i sig kan vara sant) för det ingår i priset för mästerskapssegern att få ett test i Renaults F1-bil.
Det fick även Kovalainen och Kubica för sina segrar i mästerskapet.
Det fick även Kovalainen och Kubica för sina segrar i mästerskapet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Var det inte nåt med highscore-listan i arkadspelen?JTarnstrom skrev:Ja, nu har du nämnt det. För övrigt stavas det A-l-x... För den som undrar kommer sig stavningen av att när Alx skulle registrera domänadress var Alex.se och Alex.nu upptagna. Det finns ytterligare någon förklaring till stavningen som jag har glömt bort... Nu är ju stavningen så etablerad att den har blivit rena varumärket. Funkar utmärkt tycker jag.
Tärnström
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det stämmer nog. Jag ska kolla upp storyn igen.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Alx har inte kört F1-testet än.
Alla avvaktar italienska bilsportförbundets beslut i frågan om diskningen av Pastor Maldonado som kan ändra på mästerskapsställningen.
Fastställer de diskningen så är Alx WSR-mästare och får göra ett test för Renault. Upphäver de beslutet blir Maldonado mästare i stället och då är frågan om inte han får testet med Renault istället.
Alla avvaktar italienska bilsportförbundets beslut i frågan om diskningen av Pastor Maldonado som kan ändra på mästerskapsställningen.
Fastställer de diskningen så är Alx WSR-mästare och får göra ett test för Renault. Upphäver de beslutet blir Maldonado mästare i stället och då är frågan om inte han får testet med Renault istället.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: tor feb 02, 2006 06:09
- Ort: Sverige
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: lör jun 25, 2005 12:01
Alx i Champcar?
Kom ihåg var ni läste det först: Alx testade nyligen för Conquest Racing i Champcar! Om det inte blir F1 så ligger möjligheten att köra skitarna av Bourdais nära..
"No-one deserved a win more than Ronnie"
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Re: Alx i Champcar?
Ja jag blir överlycklig att han kanske ska få harva runt i denna utomordentliga lådbilsserie. Karriären är över.Superswede skrev:Kom ihåg var ni läste det först: Alx testade nyligen för Conquest Racing i Champcar! Om det inte blir F1 så ligger möjligheten att köra skitarna av Bourdais nära..
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: lör jun 25, 2005 12:01
Re: Alx i Champcar?
I så fall är är karriären över för alla som inte fått ligga med Anna-Nicole, Britny eller Silvstedt, ibland får man nöja sig med det näst bästa som ändå kan va mer än vi andra klarar av.GMD skrev:Ja jag blir överlycklig att han kanske ska få harva runt i denna utomordentliga lådbilsserie. Karriären är över.Superswede skrev:Kom ihåg var ni läste det först: Alx testade nyligen för Conquest Racing i Champcar! Om det inte blir F1 så ligger möjligheten att köra skitarna av Bourdais nära..
"No-one deserved a win more than Ronnie"
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: mån mar 05, 2007 23:38
- Ort: Hässelby
2007-03-16
Hur går det med det svenska stjärnskottet Alx Danielssons F1-planer? Det är frågan som många motorsportfans ställer sig. Vi har samlat ihop de vanligaste frågorna som ställs av tidningar och ute på nätet och ställt dem till Alx.
Det har varit väldigt tyst över vintern när det gäller dina planer för i år. Många fans hade hoppats på att få se dig i GP2 eller åtminstone som testförare i Formel 1.
Alx: Ja, jag förstår om folk undrar vad jag ska göra i år men att det är tyst betyder inte att det inte händer något, bara att jag inte kan säga något konkret i nuläget. Efter segern i World Series förra året blev intresset för mig inom F1-branschen mycket större än vad vi hade väntat oss och därför valde vi att fokusera våra ansträngningar på F1 i stället för GP2. För mig är det 2008 som är det viktiga året och jag måste få köra det antal kilometrar som krävs för att ta den superlicens som är nödvändig för att få tävla i Formel 1. Omsättningen på förare är ganska hög just nu i Formel 1 och i år handlar det om att jag ska manövrera mig fram till en position där jag står först i kön nästa gång det behövs nya förare.
Men hade det inte varit bra för karriären att köra GP2 i år även om det inte hade varit med ett toppstall?
Alx: Inte nödvändigtvis. Vi har haft möjlighet, men jag vill inte och behöver inte heller köra GP2 till varje pris. Det är ingen större prestandaskillnad mellan GP2 och World Series, och i vissa avseenden är WSR faktiskt mer likt Formel 1 än GP2. Det betyder inte att det inte finns sidor hos mig själv som jag behöver utveckla men för det behöver jag inte GP2 och i fel stall kan en förares värde snabbt devalveras och tidigare meriter är snart bortglömda. Därför måste jag förvalta segern i World Series på bästa sätt. Vi har fokuserat, och fokuserar fortfarande, på Formel 1 och då var vi tvungna att välja bort ett par bra GP2-alternativ för att inte stänga igen F1-dörren för i år. Det var ett medvetet val som vi inte ångrar eftersom vi fortfarande har ett mycket gott förhandlingsläge när det gäller F1-tester.
Hur går det då med F1-planerna för i år?
Alx: Utöver testet med världsmästarstallet Renault har vi fortsatta förhandlingar med flera F1-stall. För mig gäller det att få möjlighet att visa upp vad jag kan göra i en F1:a. Det är oerhört viktigt att skapa rätt förutsättningar för ett sådant tillfälle. Det går inte att tro att man ska slå Alonsos eller Räikkönens varvtider första gången man sätter sig bakom ratten. Det gäller att få tid att komma underfund med hur bilen fungerar för att man ska kunna utnyttja den optimalt. Först då går det att se vad förare går för och det är de förutsättningarna vi vill skapa när vi förhandlar. Därför har vi också försökt skjuta på testet med Renault för att de ska hinna komma underfund med den nya bilen vilket naturligtvis är bättre för mig. Förutom testet med Renault har jag ytterligare ett test med ett stall inplanerat. Tyvärr kan jag inte ge några mer detaljer runt det testet. Vi ligger också mycket nära ett testkontrakt redan i år. Då handlar det alltså inte om ett test där jag ska få visa upp
mig, utan om att jag kommer att ha arbetsuppgifter inom teamet att lösa.
Hur kommer satsningen med Danielsson Motorsport och Porsche Carrera Cup in i bilden?
Alx: Det är viktigt att inse att jag bara är en del av den satsningen. Det är många fler personer involverade i DMS och som driver på. Jag har mångårig erfarenhet som förarinstruktör i England och jag vet hur utvecklande det är för den egna körningen att hjälpa andra förare och det är en stor del av min uppgift i DMS. Att hela tiden behöva tänka i termer av körning, att lösa problem, att lära sig kommunicera körning med andra, allt det kommer jag att utveckla i DMS och det är något som jag kommer att ha med mig till Formel 1. Att det gynnar mig att köra Porsche visar ju inte minst min dubbelseger på Anderstorp förra året. Helgen efter vann jag min första tävling i World Series på Donington. Jag kommer troligtvis att köra åtta av elva deltävlingar i Carrera Cup vilket räcker mer än väl för att underhålla och utveckla kunskaperna bakom ratten.
Till slut, vad vill du säga till dem som sitter där hemma och är otåliga på att få se dig i en F1:a?
Alx: Ta det lugnt, tåget är på spåret och jag ser väldigt positivt på mina chanser att ta mig in i Formel 1. Ingen har sagt att det är enkelt men jag vet att jag har det som krävs och jag har mycket kompetenta människor i min närhet som jobbar för att det ska bli verklighet.
Richard Trange
DMS Young Gun Programme 2008
DMS Young Gun Programme 2008
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Vet inget om Alx talang! Förmodar att han är talangfull eftersom han vunnit en del serier han ställt upp i!
Men är det inte så att det i de stora länderna (Tyskland, Frankrike, Italien, Storbrittanien, Spanien mfl ) går 13 talanger på dussinet och alla väntar dom och hoppas på en plats i F1! Den svensk som varit närmast de senaste åren är väl Wirdheim som ju fick "testköra" på fredagarna! Tyvär är det väl så att det förmodligen krävs exeptionell tallang, massor med sponsormilioner eller otroligt bra kontakter. Det som gjort att Finländarna kommit in i F1 på löpande band är väl Mika´s kontakter. Har en känsla av att han har ett litet finger med att Kimi och Heiki kom in!!!
Men är det inte så att det i de stora länderna (Tyskland, Frankrike, Italien, Storbrittanien, Spanien mfl ) går 13 talanger på dussinet och alla väntar dom och hoppas på en plats i F1! Den svensk som varit närmast de senaste åren är väl Wirdheim som ju fick "testköra" på fredagarna! Tyvär är det väl så att det förmodligen krävs exeptionell tallang, massor med sponsormilioner eller otroligt bra kontakter. Det som gjort att Finländarna kommit in i F1 på löpande band är väl Mika´s kontakter. Har en känsla av att han har ett litet finger med att Kimi och Heiki kom in!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Heikki säkrade ju en plats i Renault Driver Development Programme när han klev upp till World Series. Det hade Mika nog inget att göra med - Heikki hade helt enkelt turen att inte bara vara duktig och ha en stor talang, utan också få en stor biltillverkare uppmärksam på det. Sen levererade han i World Series, gjorde ett bra testjobb för Renault och blev centrum för uppmärksamhet när han slog Schumacher i RoC-jippot. Så var bollen i rullning.
Kimi däremot fick hjälp av Mika, men i ännu högre grad av sin manager som gjorde ett stort införsäljningsjobb av Kimi till Peter Sauber. Väl där levererade han och så var det klart.
Det är vad det handlar om - ha tur och talang. Extra viktigt när man kommer från små länder.
En parallell till Alx vore:
- fått kliva in i Renaults utvecklingsprogram 2005 när han körde i World Series och bli testförare för Renault F1 2007.
- Metro ökade sin sponsring av Red Bull och ställde krav om att Alx skulle vara en del av Red Bull/Toro Rosso 2007.
- hans manager Rick Gorne lyckas sälja in Alx hårt på ett av mittfältsstallen i en test- eller race roll. Men det är svårare nu när det är fler biltillverkare inblandade som redan har förare knutna till sig.
Alx lyckades vinna World Series, men än så länge ser ingen av de andra händelserna uta att också ha fallit in och då är det väldigt svårt.
Kimi däremot fick hjälp av Mika, men i ännu högre grad av sin manager som gjorde ett stort införsäljningsjobb av Kimi till Peter Sauber. Väl där levererade han och så var det klart.
Det är vad det handlar om - ha tur och talang. Extra viktigt när man kommer från små länder.
En parallell till Alx vore:
- fått kliva in i Renaults utvecklingsprogram 2005 när han körde i World Series och bli testförare för Renault F1 2007.
- Metro ökade sin sponsring av Red Bull och ställde krav om att Alx skulle vara en del av Red Bull/Toro Rosso 2007.
- hans manager Rick Gorne lyckas sälja in Alx hårt på ett av mittfältsstallen i en test- eller race roll. Men det är svårare nu när det är fler biltillverkare inblandade som redan har förare knutna till sig.
Alx lyckades vinna World Series, men än så länge ser ingen av de andra händelserna uta att också ha fallit in och då är det väldigt svårt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Alx vann WS, Wirdheim vann F3000 men ändå sitter ingen av dom i en F1 bil idag!!! Som svensk tycker jag det är JÄVLIGT TRIST!
Hade gärna sett en Svensk i ordinarie plats i ett F1 stall, det hade ökat intresset för F1 i Sverige och vi hade kanske fått se F1 i någon av SVT´s kanaler??
Vilka har våra svenska toppförare som managers???
Hade gärna sett en Svensk i ordinarie plats i ett F1 stall, det hade ökat intresset för F1 i Sverige och vi hade kanske fått se F1 i någon av SVT´s kanaler??
Vilka har våra svenska toppförare som managers???
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Sebastian Bourdais vann F3000 - sen vann han tre titlar i rad i Champ Car. Han har bara fått ett F1-test med Toro Rosso och ett fiaskotest med Renault.
Det finns inga självklarheter ... det handlar inte bara om att vinna ett mästerskap strax under F1 för att det ska vara klart. Det är nästan ett minimikrav men ändå inte ett krav. Se på Kimi: han vann brittiska Formel Renault-mästerskapet och hamnade i F1. Alonso vann inte F3000. Button körde aldrig i F3000 ... det handlar om att ha tur också kombinerat med jäkligt hårt arbete av folk bakom en.
Alx har Rick Gorne som manager - en mycket duktig person med stort kontaktnät i F1 och Champ Car m.m. Det är inget fel på det valet.
Jag vet inte vem Björn Wirdheim har som manager numera, det står kanske på hans hemsida.
Men för Alx är tåget inte alls kört än. Men det kräver att han få till flera F1-tester under året och verkligen tidigt får till något klart för 2008 för att det inte ska gå i fel riktning.
Det finns inga självklarheter ... det handlar inte bara om att vinna ett mästerskap strax under F1 för att det ska vara klart. Det är nästan ett minimikrav men ändå inte ett krav. Se på Kimi: han vann brittiska Formel Renault-mästerskapet och hamnade i F1. Alonso vann inte F3000. Button körde aldrig i F3000 ... det handlar om att ha tur också kombinerat med jäkligt hårt arbete av folk bakom en.
Alx har Rick Gorne som manager - en mycket duktig person med stort kontaktnät i F1 och Champ Car m.m. Det är inget fel på det valet.
Jag vet inte vem Björn Wirdheim har som manager numera, det står kanske på hans hemsida.
Men för Alx är tåget inte alls kört än. Men det kräver att han få till flera F1-tester under året och verkligen tidigt får till något klart för 2008 för att det inte ska gå i fel riktning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Den där tiden med många miljoner i sponsorpengar kanske tack och lov är på väg att gå över. Som jag har förstått det är det bara förarna i Spyker som betalar i år. Nu för tiden verkar det vara andra kriterier som gäller för att ta sig in i F1. Man ska antingen ha ett deltidsjobb som försäljare åt läskeblasken Red Bull eller ha samma efternamn som någon gammal världsmästare.
Hade inte Wirdheim Christian Horner som manager där ett tag, eller ganska länge? Fast nu för tiden så kanske Horner bara sköter RB-folk.
Hade inte Wirdheim Christian Horner som manager där ett tag, eller ganska länge? Fast nu för tiden så kanske Horner bara sköter RB-folk.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
När Horner blev stallchef för Red Bull så slutade han som Wirdheims manager. Däremot var han det under den andra F3000-säsongen och F1-testerna med Jaguar vill jag minnas.
Det är ett antal testförare som också betalar i år - dvs. har med sig sponsorer till stallet.
Men det är ju en effekt av att det är fler biltillverkarägda eller stödda stall i F1 idag. Super Aguris testförare, som just nu är i kontraktsbråk med dem och Spyker, har med sig sponsorer. Deras två raceförare är placerade där av Honda kan man väl säga som indirekt stödjer Super Aguri.
Det är ett antal testförare som också betalar i år - dvs. har med sig sponsorer till stallet.
Men det är ju en effekt av att det är fler biltillverkarägda eller stödda stall i F1 idag. Super Aguris testförare, som just nu är i kontraktsbråk med dem och Spyker, har med sig sponsorer. Deras två raceförare är placerade där av Honda kan man väl säga som indirekt stödjer Super Aguri.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Han har faktiskt bara vunnit WSR, vilket är något av problemet..Hans CV är inte tillräckligt lång.Gösta skrev:Vet inget om Alx talang! Förmodar att han är talangfull eftersom han vunnit en del serier han ställt upp i!
Men är det inte så att det i de stora länderna (Tyskland, Frankrike, Italien, Storbrittanien, Spanien mfl ) går 13 talanger på dussinet och alla väntar dom och hoppas på en plats i F1! Den svensk som varit närmast de senaste åren är väl Wirdheim som ju fick "testköra" på fredagarna! Tyvär är det väl så att det förmodligen krävs exeptionell tallang, massor med sponsormilioner eller otroligt bra kontakter. Det som gjort att Finländarna kommit in i F1 på löpande band är väl Mika´s kontakter. Har en känsla av att han har ett litet finger med att Kimi och Heiki kom in!!!
Att han kan köra racerbil vet vi, men det är lite tunt bakom..
JB
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Helt sant, biltillverkarna är verkligen måna om att få upp snabba, bra förare och letar långt ner i åldrarna. Hamilton är ett mycket bra exempel liksom RDD och Toyotas Juniorprogram, BMW har även dom koll på talangerna främst genom Formula BMW i allt fler länder.GMD skrev:Den där tiden med många miljoner i sponsorpengar kanske tack och lov är på väg att gå över. Som jag har förstått det är det bara förarna i Spyker som betalar i år. Nu för tiden verkar det vara andra kriterier som gäller för att ta sig in i F1. Man ska antingen ha ett deltidsjobb som försäljare åt läskeblasken Red Bull eller ha samma efternamn som någon gammal världsmästare.
Hade inte Wirdheim Christian Horner som manager där ett tag, eller ganska länge? Fast nu för tiden så kanske Horner bara sköter RB-folk.
Wirdheim hade förmodligen varit i F1 nu om inte Red Bulls köp av Jaguar hade blivit av, Björn satt på ett 3-års kontrakt som sannolikt hade gett honom chansen till slut. Framför allt hade han funnits i "F1-familjen" vilket blir allt viktigare. Är man väl inne brukar man bli kvar på något sätt. BW:s år hos Jaguar, var dock inte tillräckligt..
JB
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Sverige är ett väldigt litet land - men visst finns chansen att få in foten i F1. Det som är mest positivt är att det faktiskt har ändrats attityd bland många stall. Det känns som de nuförtiden faktiskt letar efter yngre förmågor. Det var ett stort antal säsonger det verkade vara svårare att komma ut från F1 än att komma in. Men det känns som den tiden är över.
Hur Wirdheim ska komma in i F1 igen förstår jag inte. Alx har en liten chans. Kanske - han verkar snabb. Och image är mycket.
Synd att Kenny inte körde F1 - visst - på ett sätt gjorde han rätt - men kort sagt - han var så jävla bra och hade kunnat vara extremt bra i F1. Det är jag övertygad om.
Hur Wirdheim ska komma in i F1 igen förstår jag inte. Alx har en liten chans. Kanske - han verkar snabb. Och image är mycket.
Synd att Kenny inte körde F1 - visst - på ett sätt gjorde han rätt - men kort sagt - han var så jävla bra och hade kunnat vara extremt bra i F1. Det är jag övertygad om.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jag hoppas verkligen det blir några rejäla tester med olika stall i år. Är orolig för att tiden går och att Alx snart inte längre är tillräckligt ung. Det verkar som bekant populärt med 22-åringar och liknande.
Får han bara chansen att visa, så tror jag att han direkt skulle visa att han har det. Jag tror Alx har en annan typ av talang än Wirdheim. Alx är snabb från början, medan Wirdheim tar det lugnare i början. Lite som Senna vs Prost så att säga...
Får han bara chansen att visa, så tror jag att han direkt skulle visa att han har det. Jag tror Alx har en annan typ av talang än Wirdheim. Alx är snabb från början, medan Wirdheim tar det lugnare i början. Lite som Senna vs Prost så att säga...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
På vilket sätt menar du att attityden har ändrats? Jag tror det har mer med generationsskifte att göra, det har under ett antal år i slutet av 90-talet fram till nu varit en generation förare som nu är så pass gamla att det är dags för nya unga förare att komma fram.El Scorcho skrev:Sverige är ett väldigt litet land - men visst finns chansen att få in foten i F1. Det som är mest positivt är att det faktiskt har ändrats attityd bland många stall. Det känns som de nuförtiden faktiskt letar efter yngre förmågor. Det var ett stort antal säsonger det verkade vara svårare att komma ut från F1 än att komma in. Men det känns som den tiden är över.
Hur Wirdheim ska komma in i F1 igen förstår jag inte. Alx har en liten chans. Kanske - han verkar snabb. Och image är mycket.
Synd att Kenny inte körde F1 - visst - på ett sätt gjorde han rätt - men kort sagt - han var så jävla bra och hade kunnat vara extremt bra i F1. Det är jag övertygad om.
De som kommer in i F1 idag är inte yngre än vad Rubens, Schumacher x 2, Montoya, Coulthard, Webber, Fisichella, Wurz m.fl. var när de kom in i F1.
Nya förare är per automatik också yngre förare än de etablerade.
Det som däremot har ändrats är att det är fler stall med direkt biltillverkarstöd eller stall som Red Bull - och där flera av dem knyter upp talanger tidigare med sikte mot F1, så förare utan det stödet får svårare att komma in i F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Jag tycker flera stall under många år visade prov på en otrolig fantasilöshet - där halvbra förare inte sparkades ut utan de bytte bra stall. Från det ena till det andra. Halvbra kanske är orättvist - men förare som hade fått chansen år efter år och harvar runt och inte visar det där extra. Samtidigt kommer talanger och vinner och vinner i andra serier - men de får / fick aldrig chansen. Jag tycker det har ändrats något. Men ja - visst har det också med generationsväxling att göra.
Och nu med Hamilton, Kovalainen m.m. - känns det som det kommer bli modernt att hitta nya talanger.
Och nu med Hamilton, Kovalainen m.m. - känns det som det kommer bli modernt att hitta nya talanger.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja och det var liksom min poäng. Man tar inte in yngre förare nu än vad man gjort tidigare, det är bara att det just nu pågår ett generationsskifte.El Scorcho skrev:Förresten - jo de där förarna du nämnde var ju unga när de kom såklart..men det var ju kring 1991 för Rubens och Schumacher t.ex...längesedan.
De förare som var unga talanger i början och mitten av 90-talet och kom in i F1 och ersatte de förare som kört sedan 80-talet, är nu i sin tur gamla och har kört länge. De ersätts nu av unga förare ... som om cirka 10-15 år kommer att vara gamla och erfarna och ersättas av ... just det, nya unga förare.
Det är inte särskilt konstigt. En etablerad F1-förares karriär varar idag i 10-15 år i F1. Om cirka 10 år kommer förare som Alonso, Kimi, Kovalainen, Hamilton, Button, Rosberg m.fl. att tillhöra det gamla gardet och förare som daig är 10-15 år gamla kommer då att vara 20-25 år gamla och då vara de nya unga talangerna som tas in.
SÅ man tar inte in yngre förare idag i F1 än vad man gjort tidigare. Det pågår just nu bara ett ganska omfattande generationsskifte bland förarna i F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Jag kanske var otydlig i början. Jag menade inte att man direkt tar in "yngre" förare idag än vad man gjorde förr. Ser att man kan tolka det jag skrev så.
Det var inte det jag menade. Jag tycker att för 3-4 år sedan så var det redan då ett helt gäng förare som borde ha bytts ut då - men det kändes som att stallen då inte letade efter personer utanför F1 - utan alltid letade inuti - och så bytte några förare stall - och inget nytt kom in. Det är det jag tycker har blivit lite ändring på nu - jämfört med för några år sen.
Det var inte det jag menade. Jag tycker att för 3-4 år sedan så var det redan då ett helt gäng förare som borde ha bytts ut då - men det kändes som att stallen då inte letade efter personer utanför F1 - utan alltid letade inuti - och så bytte några förare stall - och inget nytt kom in. Det är det jag tycker har blivit lite ändring på nu - jämfört med för några år sen.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Enda skillnaden mot förr är att det i år sitter nykomlingar i två av toppstallen och anledningen är ju att dom är nödlösningar. Briatore hde ju inte mycket att välja på. Han verkade inte vilja ha Montoya. med Montoya i sitt stall så hade det nog gått bättre i australien.
McLaren kunde inte behålla Kimi och valde då att ta in Hamilton. Ron Dennis sade i någon intervju förra året, att det av dom förare som skulle finnas med år 2007 är det bara Alonso och Räikkönen som är riktigt bra och att resten är medelmåttor. Därför valde han att ge Hamilton chansen redan nu.
McLaren kunde inte behålla Kimi och valde då att ta in Hamilton. Ron Dennis sade i någon intervju förra året, att det av dom förare som skulle finnas med år 2007 är det bara Alonso och Räikkönen som är riktigt bra och att resten är medelmåttor. Därför valde han att ge Hamilton chansen redan nu.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Alx får i alla fall hålla Formel-bils talangerna i trim i år. Håll tummarna för att han vinner serien! David Coulthard slutar snart, är det inte dags att Alx tar över?
PRESSRELEASE ALX DANIELSSON
STOCKHOLM, DATUM 26/3-2007
______________
ALX KOMPLETTERAR MED EUROSERIES 3000 I ITALIENSKT TOPPSTALL
Alx Danielsson, den regerande mästaren i World Series, kommer i år att köra i Euroseries 3000. Alx kommer att tävla för det nystartade ELK Motorsport som drivs av Ernesto Catella. Alx, som redan har två F1-tester inplanerade för i år, är mycket nöjd med det nya avtalet.
- Vi fick ett mycket bra erbjudande om att köra i en mycket stark serie för ett toppstall, ELK Motorsport, säger Alx. Samtidigt som jag kan fokusera för fullt på Formel 1 kommer jag att få en fantastisk möjlighet att hålla mina raceförmågor i högsta trim.
För Alx har Formel 1 högsta prioritet, men han kommer ändå att satsa för fullt på att vinna Euroseries 3000.
- Vi har en överenskommelse som innebär att F1-uppdrag går före men jag kommer att göra mitt bästa för att hjälpa ELK Motorsport att vinna mästerskapet, säger Alx. Och vinner jag, får jag automatiskt den superlicens som krävs för att få tävla i Formel 1.
Ernesto Catella, stallchef för ELK Motorsport, har hjälpt fram förare som Giancarlo Fisichella, Jarno Trulli och Alessandro Zanardi i karriären och Alx kommer att få bästa tänkbara förutsättningar. Alx ingenjör i ELK Motorsport, Jean Silani, har tidigare jobbat med F1-förare som Vitantonio Liuzzi och Giorgio Pantano.
- Alx har visat att han är en av de bästa förarna på internationell toppnivå och han kommer att bli seriens stora stjärna, säger Catella. Förra året hjälpte Alx Comtec Racing, som precis som vi var nya i serien, till slutsegern i World Series. Jag hoppas att Alx ska göra detsamma för oss.
Alx manager, Rick Gorne, har sedan segern i World Series i höstas haft förhandlingar med flertalet stall i Formel 1 och planen för Alx är att han ska få köra så mycket Formel 1 som möjligt i år.
- Tillsammans med ELK Motorsport har vi kommit fram till en bra lösning som passar väl in med våra planer för Alx, säger Gorne. Han får möjlighet att tävla på hög nivå utan att det inkräktar på F1-satsningen.
Förutom de åtta tävlingshelger som ingår i Euroseries 3000 kommer Alx också att köra hela sju helger på hemmaplan i Porsche Carrera Cup för Danielsson Motorsport.
- Det blir lika många helger i Carrera Cup i år som jag har kört totalt under de två senaste åren, säger Alx. Det här kommer att bli ett fantastiskt år med F1-tester, Euroseries 3000 och Porsche Carrera Cup. Nu har jag vind i seglen.
Den 11-12 april kommer Alx att få prova på sin nya bil i 3000. Då är det dags för säsongens första test på Valleunga-banan i Italien.
______________
EUROSERIES 3000
Euroseries 3000 är en europeisk formelbilsserie som körs över åtta tävlingshelger, med två deltävlingar per helg, på några av de bästa banor som Europa kan erbjuda. Bilarna som används bygger på Formel 3000-reglementet och har uppdaterats kontinuerligt genom åren. I dag har de en prestanda som överträffar World Series, det mästerskap som Alx vann 2006. Till i år har bilarna, Lola B02/50, utrustats med nya 3,4-liters V8:or på 500 hästkrafter från Mecachrome och bilarna också fått förbättrade aerodynamiska komponenter samt ny växellåda lik den som används i F1. Serien körs som ett enhetsmästerskap vilket innebär att alla kör med likadana bilar. Felipe Massa, som i dag kör för Ferrari i Formel 1, vann mästerskapet 2001 och året därpå gjorde han sin F1-debut för Sauber.
Förhandlingar pågår om tv-sändningar av serien i svensk television.
______________
EUROSERIES 3000, KALENDER:
22/04 - VALLELUNGA
06/05 - MISANO
17/06 - HUNGARORING
15/07 - MAGNY COURS
22/07 - MUGELLO
26/08 - NURBURGRING
14/10 - SPA
21/10 - MONZA
______________
SPONSORER
METRO, http://www.metro.se
_____________
LÄNKAR
Euroseries 3000: http://www.euroseries3000.com
ELK Motorsport: http://www.elkmotorsport.com
_____________
PRESS
Presskontakt:
Joakim Tärnström, +46 (0)70-779 33 42, mail: jt@danielssonmotorsport.com
Allt innehåll är fritt att publicera.
PRESSRELEASE ALX DANIELSSON
STOCKHOLM, DATUM 26/3-2007
______________
ALX KOMPLETTERAR MED EUROSERIES 3000 I ITALIENSKT TOPPSTALL
Alx Danielsson, den regerande mästaren i World Series, kommer i år att köra i Euroseries 3000. Alx kommer att tävla för det nystartade ELK Motorsport som drivs av Ernesto Catella. Alx, som redan har två F1-tester inplanerade för i år, är mycket nöjd med det nya avtalet.
- Vi fick ett mycket bra erbjudande om att köra i en mycket stark serie för ett toppstall, ELK Motorsport, säger Alx. Samtidigt som jag kan fokusera för fullt på Formel 1 kommer jag att få en fantastisk möjlighet att hålla mina raceförmågor i högsta trim.
För Alx har Formel 1 högsta prioritet, men han kommer ändå att satsa för fullt på att vinna Euroseries 3000.
- Vi har en överenskommelse som innebär att F1-uppdrag går före men jag kommer att göra mitt bästa för att hjälpa ELK Motorsport att vinna mästerskapet, säger Alx. Och vinner jag, får jag automatiskt den superlicens som krävs för att få tävla i Formel 1.
Ernesto Catella, stallchef för ELK Motorsport, har hjälpt fram förare som Giancarlo Fisichella, Jarno Trulli och Alessandro Zanardi i karriären och Alx kommer att få bästa tänkbara förutsättningar. Alx ingenjör i ELK Motorsport, Jean Silani, har tidigare jobbat med F1-förare som Vitantonio Liuzzi och Giorgio Pantano.
- Alx har visat att han är en av de bästa förarna på internationell toppnivå och han kommer att bli seriens stora stjärna, säger Catella. Förra året hjälpte Alx Comtec Racing, som precis som vi var nya i serien, till slutsegern i World Series. Jag hoppas att Alx ska göra detsamma för oss.
Alx manager, Rick Gorne, har sedan segern i World Series i höstas haft förhandlingar med flertalet stall i Formel 1 och planen för Alx är att han ska få köra så mycket Formel 1 som möjligt i år.
- Tillsammans med ELK Motorsport har vi kommit fram till en bra lösning som passar väl in med våra planer för Alx, säger Gorne. Han får möjlighet att tävla på hög nivå utan att det inkräktar på F1-satsningen.
Förutom de åtta tävlingshelger som ingår i Euroseries 3000 kommer Alx också att köra hela sju helger på hemmaplan i Porsche Carrera Cup för Danielsson Motorsport.
- Det blir lika många helger i Carrera Cup i år som jag har kört totalt under de två senaste åren, säger Alx. Det här kommer att bli ett fantastiskt år med F1-tester, Euroseries 3000 och Porsche Carrera Cup. Nu har jag vind i seglen.
Den 11-12 april kommer Alx att få prova på sin nya bil i 3000. Då är det dags för säsongens första test på Valleunga-banan i Italien.
______________
EUROSERIES 3000
Euroseries 3000 är en europeisk formelbilsserie som körs över åtta tävlingshelger, med två deltävlingar per helg, på några av de bästa banor som Europa kan erbjuda. Bilarna som används bygger på Formel 3000-reglementet och har uppdaterats kontinuerligt genom åren. I dag har de en prestanda som överträffar World Series, det mästerskap som Alx vann 2006. Till i år har bilarna, Lola B02/50, utrustats med nya 3,4-liters V8:or på 500 hästkrafter från Mecachrome och bilarna också fått förbättrade aerodynamiska komponenter samt ny växellåda lik den som används i F1. Serien körs som ett enhetsmästerskap vilket innebär att alla kör med likadana bilar. Felipe Massa, som i dag kör för Ferrari i Formel 1, vann mästerskapet 2001 och året därpå gjorde han sin F1-debut för Sauber.
Förhandlingar pågår om tv-sändningar av serien i svensk television.
______________
EUROSERIES 3000, KALENDER:
22/04 - VALLELUNGA
06/05 - MISANO
17/06 - HUNGARORING
15/07 - MAGNY COURS
22/07 - MUGELLO
26/08 - NURBURGRING
14/10 - SPA
21/10 - MONZA
______________
SPONSORER
METRO, http://www.metro.se
_____________
LÄNKAR
Euroseries 3000: http://www.euroseries3000.com
ELK Motorsport: http://www.elkmotorsport.com
_____________
PRESS
Presskontakt:
Joakim Tärnström, +46 (0)70-779 33 42, mail: jt@danielssonmotorsport.com
Allt innehåll är fritt att publicera.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11
Frågan är om det inte är en återvändsgränd..?
Kan någon helt spontant säga vem som vann Euroseries 3000 förra året? Jag har ingen aning.. Det är GP2 och i viss mån World series som blir uppmärksammade och vinner man någon av den kan man vara tänkbar som F1-förare. Jag skulle bli förvånad om Euroseries 3000 är ett steg på vägen mot F1, men det var väl det bästa av de alternativ som fanns..
Kan någon helt spontant säga vem som vann Euroseries 3000 förra året? Jag har ingen aning.. Det är GP2 och i viss mån World series som blir uppmärksammade och vinner man någon av den kan man vara tänkbar som F1-förare. Jag skulle bli förvånad om Euroseries 3000 är ett steg på vägen mot F1, men det var väl det bästa av de alternativ som fanns..
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag får väl ta och svara i Alx ställe. Jag tror inte att Euroseries 3000 ska ses som ett steg mot F1. Inte på samma sätt som GP2. Se inte styrningen i Euroseries som i stället för GP2, den ersätter inte den GP2-satsning som aldrig blev av, den är ett komplement till den satsning på F1 som Alx redan är i full gång med. Alx har haft chansen att ta en GP2-styrning men valt att avstå. Euroseries 3000 är snarare att se som en bonus. Risken att Alx värde på förarmarknaden ska devalveras är betydligt mindre i Euroseries 3000 än om han skulle ta en dålig sits i GP2. Det räcker med två, tre dåliga resultat i GP2 för att alla tidigare meriter ska vara som bortblåsta ur medvetandet på alla bedömare. Om man inte sitter i en vinnarbil har man ingen chans att påverka det. Nu kan Alx vara mästare i World Series hela året samtidigt som han får köra formelbil på hög nivå utan att riskera särskilt mycket. Och vinner han... Ja, en vinnare är alltid en vinnare.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: mån mar 05, 2007 23:38
- Ort: Hässelby
Giacomo Riccikanotisten skrev:Frågan är om det inte är en återvändsgränd..?
Kan någon helt spontant säga vem som vann Euroseries 3000 förra året? Jag har ingen aning.. Det är GP2 och i viss mån World series som blir uppmärksammade och vinner man någon av den kan man vara tänkbar som F1-förare. Jag skulle bli förvånad om Euroseries 3000 är ett steg på vägen mot F1, men det var väl det bästa av de alternativ som fanns..
Richard Trange
DMS Young Gun Programme 2008
DMS Young Gun Programme 2008
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre aug 12, 2005 18:28