Grattis Alx

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
Cheever

Grattis Alx

Inlägg av Cheever »

Alx Danielsson vann i Dubai, grattis som fan :up:
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

Säger som Fylking ÄNTLIGEN Hoppas att det i och med detta vänder så att han får lite flyt.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
jAsO

Inlägg av jAsO »

Har Alx någon styrning 2005? Den här killen verkar verkligen ha talang!

/Anders
Gösta

Inlägg av Gösta »

Vad var det grabben vann i dubai? Högsta vinsten på deras trisslott eller någon racingtävling?

Förklara gärna så kanske även jag grattar!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Alx är en av de där som klarar av racing på den allra yttersta gränsen med bibehållen kyla. En sån där kille som kan vinna även med en lite sämre bil, bara för att han kan balansera längst ut på udden.
Om jag förstått det rätt kör han i ett av de bättre stallen i GP2 denna säsong (hoppas det är klart)och TV4 borde skynda sig att köpa rättigheterna. MTV3 har redan gjort det i Finland och de har ju gemensam ägare.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:Alx är en av de där som klarar av racing på den allra yttersta gränsen med bibehållen kyla. En sån där kille som kan vinna även med en lite sämre bil, bara för att han kan balansera längst ut på udden.
Om jag förstått det rätt kör han i ett av de bättre stallen i GP2 denna säsong (hoppas det är klart)och TV4 borde skynda sig att köpa rättigheterna. MTV3 har redan gjort det i Finland och de har ju gemensam ägare.
Hade inte en aning om att Herr Danielsson hade Finska rötter????? :o
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det har han väl inte?
Däremot är han en genomtrevlig och gemytlig kille som gör sig väl förtjänt av framgångar, precis som flera andra svenskar.
Ni andra, bittra och inåtvända kan gärna ta lite lärdom.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Gösta skrev:Vad var det grabben vann i dubai? Högsta vinsten på deras trisslott eller någon racingtävling?

Han vann, som rookie, ett lopp i den internationella formelbilsklassen Formula Renault V6, som du bl.a. kunnat se på Eurosport.
jAsO

Inlägg av jAsO »

Jari skrev:Alx är en av de där som klarar av racing på den allra yttersta gränsen med bibehållen kyla. En sån där kille som kan vinna även med en lite sämre bil, bara för att han kan balansera längst ut på udden.
Lät ju riktigt trevligt! Han är ju verkligen värd en sådan styrning så jag hoppas även jag att det är klart. Ska skicka iväg mail direkt till TV4, SVT och Via Sat sport och höra om de köpt in GP2.

/Anders
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men Alx har väl ingenting klart i GP2, eller hur är det nu?

Det sägs vara ett Cart-test inplanerat till någon gång nu i februari.

DAMS i GP2 var aktuellt, men jag har för mig att de nu har valt två andra förare för 2005.

Det är väl statusen just nu - förhoppningsvis pågår det en hel del förhandlingar i det tysta. Alx har ju ett mkt kompetent och erfaret management bakom sig, med enorma kontakter vad jag har förstått både i F1, GP2 och Champ Car.
Gösta

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:
Gösta skrev:Vad var det grabben vann i dubai? Högsta vinsten på deras trisslott eller någon racingtävling?

Han vann, som rookie, ett lopp i den internationella formelbilsklassen Formula Renault V6, som du bl.a. kunnat se på Eurosport.
Tusen tack för upplysningen. :up:

Jättegrattis. :up:

(Nu är det ju tyvär så att jag inte är så hiskeligt insatt i alla diverse racingklasser. Är bara lite hjälpligt insatt i F1 och där upphör mitt motorintresse. Men visst var det kul att en Svensk förare vann oavsett vad det var han vann. Eurosport? Den kanalen har jag inte fluktat in på år och dar, för mycket fopoll. Jag har tillgång till den, men inget jag bemödar mig om att ägna något intresse åt.)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag ska hälsa alla här från Alx.
Han har massor av alternativ och i hans situation just nu är det inte alls nödvändigt att kliva in i GP2 ännu. Det finns ett preliminärt testdatum i Champ Cars, men det kan komma att krocka med andra grejer.
Det verkar vara ett heltidsjobb att enbart sålla och tänka ut de bästa karriärvalen och från Renault V6 finns plattformar uppåt åt flera möjliga håll, Nissan World Series, Formula Nippon, Cart, Irl, GP2 osv...
En plats i GP2 till årets säsong kostar drygt tio miljoner och det kan stå och falla med det. Sen ville jag inte störa mer mitt i middagen...
Gösta

Inlägg av Gösta »

För att inte vilja störa mitt i maten så tycker jag att du fick ur honom en hel del. Förutom det du skrev så blev säkert potatisen kall och såsen hann få en skorpa. :lol:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Grattis igen Alx, till platsen i DAMS-stallet.
World Series av Nissan är nog en bra plantskola, se bara på Kovalainen som rönt skaplig uppmärksamhet.
VHS

Inlägg av VHS »

Alx bröt benet vid en masskrasch under träningen på Zolderbanan i dag.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

...och det tycker du passar bra i grattis Alx-topiken?
Grymt tråkigt, nu när det började lossna...(som det verkar)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det var säkert illa ment, Jari... Jag tror faktiskt inte att det är någon som tar illa upp.

Tråkigt start på säsongen för Alx men han kommer tillbaka. Den killen har ett tävlingspsyke som få.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag tror inte vi har för många Alx-topikar och jag tror inte heller att det var illa ment, men lite osmidigt tänkt var det allt.

Jag är också helt övertygad om att detta får Alx att dyka upp ännu mer taggad till nästa gång.
En trasig fot är bara lite värre att träna något annat med, men överkropp och nacke går nog bra.
VHS

Inlägg av VHS »

Jari skrev:...och det tycker du passar bra i grattis Alx-topiken?
Okej, jag skrev ett surare inlägg tidigare men raderade det, och Jari de var inte illa menat mot Alx, de tror jag du fattar med. De var bara de att tråden handlade om Alex...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Dags att dra upp den här tråden igen.

Alx vann första loppet på Donington idag efter att ha startat från andra startrutan :up:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

En ganska bra svenskhelg på Donington... Alx vann båda sina lopp och Sebastian Hohenthal vann ett lopp. :up:
I det andra loppet blev han dessvärre diskvalificerad.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Grattis Alx! :up:
Användarens profilbild
FerrariF1

Inlägg av FerrariF1 »

Alx ser ut att ha klart för GP2 nästa säsong samt även ett F1 test.
Vi kanske får en svensk i F1 snart.

http://www.ltz.se/artikel_standard.php? ... 6,110,105#
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Grattis igen Alx!

3:e segern i rad! :up:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Han vann serien i stor stil - skitbra. Får testa Renaults F1:a :D
Det kanske kan bli något det här!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Stor stil? Genom att komma femma?
Nja...
Å andra sidan grattis så in i helskotta. Att vinna en serie som den där är definitivt en fjäder i hatten och jag hoppas nästa steg underlättas så mycket att det sista steget, dvs det till F1, blir så lätt som möjligt.
Tycker personligen att det skulle va skitkul med Alx i F1.
Användarens profilbild
Kim

Inlägg av Kim »

Var längesen man fick någon info, men nu damp det här ner i mailboxen:
PRESSRELEASE
ALX DANIELSSON
STOCKHOLM, 2008-07-01

Alx Danielsson siktar på USA

Svenske Alx Danielsson, 27 år, som vann World Series by Renault, 2006, tar sikte på amerikansk sportvagnsracing inför framtiden. Danielsson ger sig nu av på en turné till USA där han kommer att testa för Cheever Racing som tävlar i Grand-Am Rolex Sports Car Series.

- Jag ser fram emot att testa för Cheever Racing, säger Danielsson. Det är ett mycket bra racingteam och jag hoppas att jag kommer att kunna hjälpa till med utvecklingen av deras nya bil, en Coyote Grand-Am Daytona. Coyoten är en helt ny erfarenhet för mig men jag har alltid tyckt om den utmaning som en ny bil innebär.

Testet med Cheever Racing kommer att ske inom en snar framtid, i Putnam Park, Indiana. Exakt datum kommer att meddelas inom kort.

- Alx har rekommenderats av Rick Gorne som en mycket bra och teknisk förare som kan bidra till vår utveckling, säger Eddie Cheever. Eftersom vi är inne i ett utvecklingsprogram med vår Coyote Grand-Am Daytona kommer vi att ta över Alx hit för att titta på honom under testet. Det ligger i mitt intresse att ta fram nya spännande förartalanger, något vi redan har gjort det sista året med förare som Garcia och Kimber-Smith.

Sedan segern i World Series by Renault, 2006, har Alx Danielsson under de två senaste säsongerna tävlat med stora framgångar i Porsche Carrera Cup Scandinavia, där han har den högsta segerprocenten av alla förare i serien.

- Amerikansk sportvagnsracing befinner sig på mycket hög nivå just nu och den fortsätter att växa, säger Danielsson. Grand-Am är ett mycket bra mästerskap. Det bjuds på tät racing, kvaliteten på förarna är väldigt hög och jag ser gärna en framtid där.

Under sitt besök i USA kommer Alx Danielsson också att träffa Gil de Ferran, stallchef i ALMS-serien. De Ferran och Danielsson har haft kontakt sedan tidigare, redan under säsongen 2006, då de inledde diskussioner om framtiden.

Grand-Am Rolex Sports Car Series

Grand-Am Rolex Sports Car Series är ett världens främsta sportvagnsmästerskap. Mästerskapet inkluderar två olika klasser där prototypklassen, Daytona Prototype, är den allra vassaste med bilar som når toppfarter på upp till 310 km/h. Bilarna tillverkas enligt ett mycket strikt reglemente som bidrar till att kostnaderna hålls ned samtidigt som skillnaderna i prestanda är mycket små. Idag är sju olika chassitillverkare representerade i startfältet, liksom sju olika motortillverkare. Grand-Am Rolex Series är i år inne på sin nionde säsong och tävlingarna körs på Nordamerikas mest prestigefyllda banor, däribland Daytona, där det berömda 24-timmarsloppet körs.

För mer information:
http://www.grand-am.com/rolex
PRESS

Presskontakt:
Mattias Persson